Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kehylan schreef:Dank je wel voor je informatie.
De cavia zit niet meer bij de moeder.
Ze krijgt van mij cavia voer met extra vitamine C erin.
En ook krijgt ze elke dag groenvoer.
Ik geef al expres rode paprika (omdat ik had gelezen dat daar de meeste vitamine C in zit).
Haar hok staat natuurlijk ook binnen en ik heb er extra veel hooi ingedaan.
Er staat ook een huisje, daar heb ik ook hooi ingedaan.
Ik hoop echt dat ze het red!!
loveyoutoo schreef:Cavia's met 4 weken bij de moeder weg halen is juist de perfecte leeftijd. Mits ze (bijna) 300 gram wegen. 4 weken is (normaal gesproken) zeker niet te jong om een cavia bij de moeder weg te halen. Cavia's zijn nestvlieders. Ze eten meteen 'met de pot mee'. Ze drinken daar naast welliswaar nog bij de moeder, maar ze eten meteen hooi, groenvoer en zelfs brokjes. Groenvoer moet je ze dus ook zeker vanaf dag 1 geven. Mannetjes kunnen met 4 weken al geslachtsrijp zijn en dus ongewild hun moeder en/of zusjes dekken, daarom is het zeer belangrijk om een mannetje met 4 weken bij het nest weg te halen, of (als hij nog geen 300 gram weegt) heel goed in de gaten te houden of hij al niet geslachtsrijp is. Het komt zo vaak voor dat mannetjes te laat uit het nest worden gehaald en zo hun zusjes dekken, met alle gevolgen van dien. 4 weken is dus een uitstekende leeftijd!
Colorado schreef:You're sure right, maarr.. Deze cavia woog dus alles behalve 300 gram, nog geen tijd om hem bij de moeder weg te halen dus. Bovendien vind ik het niet netjes van de personen die hem aan de ts verkocht hebben, dat ze dat niet hebben gezegd. Én ik vind dat ze hem beter even konden houden tot hij wél 300 gram woog. Just my opinion.