Vragen over cavia van 4 weken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kehylan

Vragen over cavia van 4 weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 18:24

Hoi,

Ik heb sinds vrijdag een cavia van 4 weken oud.
Ze eet en drink heel erg goed.
Maar toen ik haar gister ging wegen bleek dat ze maar 192 gram weegt i.p.v rond de 300 gram.
Ik had op internet opgezocht hoeveel ze moeten wegen rond de 4 weken.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Alvast bedankt!

Groetjes Michelle

Colorado

Re: Vragen over cavia van 4 weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:46

Een cavia van 4 weken oud Koe
Zit hij/zij nog bij de moeder?
Zo niet dan.. Ligt daar waarschijnlijk je probleem..
Maargoed daar kan jij verder natuurlijk niks aan doen Knipoog

Weet niet of je hem/haar extra vitamine c geeft? Dat is erg belangrijk voor cavia's omdat die dat niet zelf aanmaken Knipoog
Verder moeten ze ook elke dag groenvoer hebben, weet niet of je dat aan haar geeft?
Verder zal ik voor als ze niet meer bij haar moeder zit vooral heel hard hopen, zorgen voor een warm plekje/holletje.
En verder zou ik even langs de dierenarts gaan als je het niet vertrouwd. Sowieso bellen, want dan kunnen ze je ook al gratis tips geven Knipoog Wij zijn geen dierenarts Lachen

Verder is er ook nog een kans dat deze cavia gewoon niet veel langer zal leven, ik had een keer een nestje, caafjes waren gezond groot, alleen 1 groeide maar niet, en die at en dronk zo mogelijk nog meer dan de rest. Maar daar was gewoon wat mis mee.

edit: Oja trouwens, het gewicht ligt natuurlijk ook aan de grootte van de cavia Knipoog Op internet staat maar het gemiddelde. En het hoeft echt niets ernstigs te zijn oid Knipoog

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:35

Dank je wel voor je informatie.

De cavia zit niet meer bij de moeder.
Ze krijgt van mij cavia voer met extra vitamine C erin.
En ook krijgt ze elke dag groenvoer.
Ik geef al expres rode paprika (omdat ik had gelezen dat daar de meeste vitamine C in zit).
Haar hok staat natuurlijk ook binnen en ik heb er extra veel hooi ingedaan.
Er staat ook een huisje, daar heb ik ook hooi ingedaan.

Ik hoop echt dat ze het red!!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:43

Niet jouw schuld natuurlijk, maar cavia's moeten zeker tot ze een gram of 300 wegen bij de moeder blijven. Dus dan is dat waarschijnlijk je probleem inderdaad...

Verder zou ik nog maar even wachten met groenvoer tot ze een week of 10 zijn (ik heb de mijne met 7 weken geloof ik meegekregen en toen werd mij in ieder geval verteld dat ik nog een klein maandje moest wachten met het gevan van groenvoer)
Mijn caafjes waren trouwens ook nog veel te klein (ongeveer 250 gram) toen ik ze meekreeg (kwam ik pas thuis op de weegschaal achter natuurlijk) maar die zijn nog behoorlijk gaan groeien hoor Haha!

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 00:00

Kehylan schreef:
Dank je wel voor je informatie.

De cavia zit niet meer bij de moeder.
Ze krijgt van mij cavia voer met extra vitamine C erin.
En ook krijgt ze elke dag groenvoer.
Ik geef al expres rode paprika (omdat ik had gelezen dat daar de meeste vitamine C in zit).
Haar hok staat natuurlijk ook binnen en ik heb er extra veel hooi ingedaan.
Er staat ook een huisje, daar heb ik ook hooi ingedaan.

Ik hoop echt dat ze het red!!

Heb je de mogelijkheid om nog een cavia erbij te nemen?
Cavia's voelen zich het beste met meerdere soortgenoten (net als paarden).

De vitamine C in het voer vervliegt vrij snel, dus je zou eventueel naast het groenvoer ook vitaminepilletjes kunnen geven.
Mijn cavia's zijn er dol op. Jouw cavia zal er even aan moeten wennen.

Verder dan haar goed te eten geven en zorgen voor een warme slaapplaats kan je weinig doen, succes !!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:53

Cavia's met 4 weken bij de moeder weg halen is juist de perfecte leeftijd. Mits ze (bijna) 300 gram wegen. 4 weken is (normaal gesproken) zeker niet te jong om een cavia bij de moeder weg te halen. Cavia's zijn nestvlieders. Ze eten meteen 'met de pot mee'. Ze drinken daar naast welliswaar nog bij de moeder, maar ze eten meteen hooi, groenvoer en zelfs brokjes. Groenvoer moet je ze dus ook zeker vanaf dag 1 geven. Mannetjes kunnen met 4 weken al geslachtsrijp zijn en dus ongewild hun moeder en/of zusjes dekken, daarom is het zeer belangrijk om een mannetje met 4 weken bij het nest weg te halen, of (als hij nog geen 300 gram weegt) heel goed in de gaten te houden of hij al niet geslachtsrijp is. Het komt zo vaak voor dat mannetjes te laat uit het nest worden gehaald en zo hun zusjes dekken, met alle gevolgen van dien. 4 weken is dus een uitstekende leeftijd!

Oké, dit even in het algemeen voor iedereen die heel hard roept dat 4 weken veel te vroeg is en je cavia vrijwel zeker dood zal gaan Gestoord

Zo'n vaart zal het niet lopen, maar de cavia is inderdaad niet erg zwaar. Geef hem/haar veel groenvoer. Rode paprika is erg goed, want daar zit inderdaad veel vitamine C in. Verder vinden ze witlof, andijvie, komkommer, winterpeen (niet duur!), en heel veel soorten fruit erg lekker. Kijk ook eens op http://www.degrotecavia.nl voor een lijst met groenten die cavia's mogen hebben (ook een goede site voor andere info en tips). Zorg er verder voor dat hij onbeperkt hooi krijgt, dat is goed voor de spijsvertering.

Succes, en laat je weten hoe het af is gelopen?

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:53

Bedankt allemaal voor de informatie!!

Ze is gelukkig al wel aangekomen dus ik ben helemaal blij!
Ze woog 192 gram en nu weeg ze 210 gram Haha!.

Hopelijk weegt ze snel boven de 300 gram!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:34

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:38

loveyoutoo schreef:
Cavia's met 4 weken bij de moeder weg halen is juist de perfecte leeftijd. Mits ze (bijna) 300 gram wegen. 4 weken is (normaal gesproken) zeker niet te jong om een cavia bij de moeder weg te halen. Cavia's zijn nestvlieders. Ze eten meteen 'met de pot mee'. Ze drinken daar naast welliswaar nog bij de moeder, maar ze eten meteen hooi, groenvoer en zelfs brokjes. Groenvoer moet je ze dus ook zeker vanaf dag 1 geven. Mannetjes kunnen met 4 weken al geslachtsrijp zijn en dus ongewild hun moeder en/of zusjes dekken, daarom is het zeer belangrijk om een mannetje met 4 weken bij het nest weg te halen, of (als hij nog geen 300 gram weegt) heel goed in de gaten te houden of hij al niet geslachtsrijp is. Het komt zo vaak voor dat mannetjes te laat uit het nest worden gehaald en zo hun zusjes dekken, met alle gevolgen van dien. 4 weken is dus een uitstekende leeftijd!

You're sure right, maarr.. Deze cavia woog dus alles behalve 300 gram, nog geen tijd om hem bij de moeder weg te halen dus. Bovendien vind ik het niet netjes van de personen die hem aan de ts verkocht hebben, dat ze dat niet hebben gezegd. Én ik vind dat ze hem beter even konden houden tot hij wél 300 gram woog. Just my opinion. Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:08

Colorado schreef:
You're sure right, maarr.. Deze cavia woog dus alles behalve 300 gram, nog geen tijd om hem bij de moeder weg te halen dus. Bovendien vind ik het niet netjes van de personen die hem aan de ts verkocht hebben, dat ze dat niet hebben gezegd. Én ik vind dat ze hem beter even konden houden tot hij wél 300 gram woog. Just my opinion. Lachen

Of de cavia op tijd bij de moeder is weg gehaal ligt er aan of het een beertje of een zeugje is Knipoog
Jij doet het voorkomen alsof een cavia met 4 weken oud nog lang niet bij de moeder weg kan. En wel meer mensen hebben dit misverstand. Ik probeer dus duidelijk te maken dat 4 weken een prima leeftijd is om bij de moeder weg te gaan, mits gezond ed. In dit geval was het niet de meest verstandige oplossing (of het moet een beertje met dekneigingen zijn).

Maar heel veel mensen denken dat 4 weken te vroeg is voor een cavia, en dat is dus pertinent niet waar!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:41

Zal ik het dan ook maar zeggen Haha!

4 weken is de 'perfecte' leeftijd om caaf's bij hun moeder weg te halen.
Zeugjes kunnen idd wel wat langer blijven lopen,maar beertjes moeten er dan bij weg.
Ze zijn dan geslachtsrijp en kunnen moeders en zusjes gaan dekken.
Of in mijn geval wat ik heb meebeleefd; ruzie krijgen met de 3 broers wie moeders mocht gaan dekken.
En dat ging er hard aan toe, dat kan ik je wel zeggen.