Pup 4.5 maand heeft kauwbot ingeslikt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pup 4.5 maand heeft kauwbot ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:39

Ik heb een vrezelijke nacht achter de rug, Donna ( 4.5 mnd) had gisteravond een stuk kauwbot van 12 cm lang en 1 cm breed met uitlopers ingeslikt.
Meteen DA gebeld ik moest het aanzien ik kon nu niets doen het kan alleen vandaan operatief verwidjerd worden.

We zijn nu 14 uur verder en ze reageerd nog normaal, eet goed en heeft net gekakt wat er normaal uitzag.
We hebben dr een klein plakje snelle jelle gegeven dat is alles wat ik aan ontbijtkoek in huis had,
kan iemand mij geruststellen wanneer het gevaar geweken is?
Zal zo de DA nog even bellen dat had ik beloofd.

Dreeetje

Re: Pup 4.5 maand heeft kauwbot ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:34

mijn pup deed het laatst ook maar dan zo'n dun kauwbotje.. pff zat ook helemaal in de tress.. goed het keeltje naar beneden wrijven zodat het door glijd en water laten drinken.

Ook gevraagd bij de dierenarts, die zei dat het wel verteerd dmv dat het stokje zacht blijft door het water etc in het maagje.
Ze kan misselijk worden en wat hoesten, vandaar dat wrijven over het keeltje ..

Heb je de DA al gebeld??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:38

dat heeft mijn hondje laast ook gedaan.. schrok me kapot, ik wou het afpakken en hij slikte het snel door.. toen begon hij te janken en hij wist niet meer wat hij doen moest.. het zat vast in zijn strot, we hebben het naar achter geduwd, dit was een klein stukje en hij heeft er verder geen last meer van gehad, maar poeh ik raakte toch wel even in paniek..
goed dat je de DA hebt gebeld, gelukkig is ze niet suf en is de ontlasting nog goed, houd dit wel goed in de gaten, houd het buikje ook even in de gaten, of dit niet heel hard word (verstopping)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:43

Heb de DA gebeld en die zei dus dat ik het de komende 24 uur nog in de gaten moest houden, ja wat kan je dan schrikken he.
Ik lees zoveel uiteenloepnde verhalen maar gelukkig bij de meeste loopt het goed af als het maar niet in gaat kapselen.
Ze heeft net weer netjes gekakt, zag er niets bijzonders aan nu ligt ze lekker te slapen.
Ik houd jullie op de hoogte!

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:41

Toch zorgen voor grotere botten want ze slikken het zo weer in het geheel in! Tenminste deed mijn hondje wel .. die leert er niks van dat het niet zo fijn voelt.. haha..

Fijn dat het allemaal goed is gegaan!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:47

Die van mij krijgen geen kauwbotten om deze reden.

Goed dat je gelijk de dierenarts gebeld hebt! En gelukkig gaat het goed met je pup! Voortaan goed blijven opletten als je ze weer zoiets geeft Lachen

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:49

Voornamelijk puppies hebben kauwdrang .. dus vinden ze het heerlijk om kauwstokjes of botten te hebben.. wanneer je ze gewoon een wat groter bot geeft, of bv zo'n schoentje oid is er niks aan de hand.
Cyra heeft allerlei kauwdingetjes, wordt het te klein gooi ik het weg, maar niks kan ze meer in het geheel doorslikken!

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:51

Om de ontlasting wat te versnellen en soepeler te maken kun je rijst en kippenbouillon geven.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:56

Wat voor kauwbot praten we over? Verteerbaar of onverteerbaar? (plastic)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:01

Nakisha schreef:
Wat voor kauwbot praten we over? Verteerbaar of onverteerbaar? (plastic)

Runderhuid bot. Zo'n opgerolde van Vitakraft

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:03

Verteerbaar dus. Inprinciepe moet het er dan via de darmen weer uit kunnen komen.

Nogmaals raad ik je aan om rijst en kippenbouillon te voeren. Aan die ontbijtkoek heb je inderdaad goed gedaan! Dat omhult het 'voorwerp'. Of, dan spugen ze het weer uit..of het komt sneller in de darmen en kan (omdat het omhult is) geen schade aanrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:08

Maar Renske rijst is toch als ze aan de diarree zijn? Of is dat niet zo?

Ik ben wel nu toevallig aan het rijstmaken Haha! ga zo wokken.
Dus zo'n bot is verteerbaar jeetje daar zijn de meningen en verhalen dan wel over verdeeld zeg
want mn DA bv zei dat dit niet verteerde.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:09

Dan is er echt niets aan 't handje. Zolang het veilig de slokdarm gepasseerd is, verteerd het vanzelf in de maag. (Buffelhuid verteerd hoor, 100% zeker...) Mocht dat wat te lang duren, dan kotsen ze negen van de tien keer zelf het overgebleven stuk wel uit. Lachen

Zolang ze blijft eten en zich normaal ontlast, hoef je je geen zorgen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:15

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:22

Maar als het niet verteerbaar zou zijn , dan zou het toch niet op de markt mogen komen als zijnde 'Kauwbot'? Waarbij er van uit mag worden gegaan dat het 'op' gaat?
Nee hoor, wil mij niet aan dat dat niet verteerbaar is.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:24

heb je de pup alleen gelaten toen hij de kauwbot kreeg??
mij is namelijk altyd geadviseert nooit een pup alleen laten met een kauw staaf of iets dergelijks..
ze kunnen er altijd in stikken..

en het veteerd niet echt zo goed..
heeeel erg langzaam..
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:41

D_MR schreef:
en het veteerd niet echt zo goed..
heeeel erg langzaam..

Rens_ke schreef:
Maar als het niet verteerbaar zou zijn , dan zou het toch niet op de markt mogen komen als zijnde 'Kauwbot'?

Dit bedoel ik dus Haha! Haha! Wordt er gek van, de een zegt dit de ander dat.
Mn DA zegt dus dat het niet verteerd, maar kijk eens als ze dr een kwartiertje op knabbelen dat wordt het helemaal zacht.
Tot nu toe gaat alles nog steeds goed maar we hebben nog een dikke 24 uur te gaan he Knipoog

D_MR ik zat er naast toen het gebeurde, ik wilde hem eigenlijk net afnemen toen ik zag dat ze hem compleet in dr bek nam.
Pake snel een waanzinnig lekker snoepje die altidj op dr bench staan maar dat mocht niet baten, hap slik weg was het.
Echt hoor de volgende keer gaat dit linearecte de vuilnisbak in en zal me nog eens grondig laten informeren wat wél verteerbaar is heb iets gelezen over rawhide botten?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:08

oef, inderdaad opletten meid want het kan altijd verkeerd gaan met die botten!
Ken een hond die een tennisbal had ingeslikt.. Moest operatief verwijderd worden en hond was bijna dood.. Echt niet dat ze hier op een bal mogen kauwen/slopen.

Je hoort altijd verhalen die negatief en postief zijn... Ook zal elke DA een andere mening hebben. Maar het belangrijkste is toch echt dat je de hond zelf goed in de gaten houd. Eventueel tempraturen kan nut hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:12

bij [***] is alles tot nu toe er nog uitgekomen (rubberbot,kauwbot,batterijen,oplader van de telefoon) dus gewoon goed in de gaten houden maar niet te paniekerig Knipoog

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:13

zo das dus echt een alleseter naadje .. Nagelbijten / Gniffelen

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:17

Je hebt van die verteerbare kauwbotten oa. van Farmfood en Biofood, die zijn heel licht van kleur, die verteren wel. Maar je hebt ook van die gladdere kauwbotten, die zijn wat bruiner, en ik heb mij laten vertellen dat die heel slecht verteren. Ik weet niet hoe die eruit zag die ze doorgeslikt heeft?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:19

Rustig afwachten, niks extra's doen qua voer.
Zodra het voorwerp de maagingang gepasseerd is komt het hoogstwaarschijnlijk wel goed.

Wij hebben maandelijks deze gevallen in de kliniek, meestal kijken we er dan in met een scope om te kijken hoe het er allemaal uitziet... en het eventueel door te drukken de maag in (en onverteerbare voorwerpen eruit te halen..mits dat past).

Hoe hem gewoon goed in de gaten, zo lang hij nog normaal gedrag vertoond.. geen zorgen maken. Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:24

Dreeetje schreef:
zo das dus echt een alleseter naadje .. Nagelbijten / Gniffelen

ja gelukkig doet ie dat nu niet meer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:31

OMG en werkte het nog toen ze dr weer uitwaren? Haha!
Nee zonder dollen wat zal je in de zenuwen hebben gezeten.
Jullie reactie's stellen me wel gerust hoor, zal me niet zomaar een tweede keer
overkomen denk ik, ga wel serieus op zoek naar een bot die wel verteerd!
(iig geen barf daar heb ik van het weekend de vrezelijkste verhalen gelezen over ingeslite ribben ed)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:33

ach ja het zat me niet lekker zeg maar,maar ik maakte ook wel grapjes hoor Clown
ik zei elke keer: ja draai je om dan steek ik me mobiel in je kont wat de batterij is leeg! Clown

ik denk dat het wel losloopt,zeker omdat het gewoon verteerbaar is en de hond nu nog geen rare dingen vertoond