Hoe een zoetwaterslak houden in een aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Hoe een zoetwaterslak houden in een aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 17:24

Al een hele tijd kriebelt het om weer vissen binnen te houden. Jaren geleden hebben we eerder een aquariumpje gehad maar daarvan gingen de vissen steeds dood tot zelfs ook de grote verbazing van de dierenspeciaalzaak. Alles was altijd goed maar de vissen gingen dood. later bleek dat onze gaskachel een klein lek had waar de visjes dus niet tegen konden. Daarna nooit meer vissen voor ons in huis.

Maar een bak staat zo gezellig met borrelend water, plantjes, wat stenen en een lichtje. Dan maar een bak met alleen water. Nu was hier in een soort plaatselijke blokker een bak te koop van kunststof met zowaar een goed filter met luchtpompje, nep plantje en 28 liter. Niet zo groot maar voor leeg groot genoeg zeker voor deze prijs.

Zat ik net te bedenken of het mogelijk is om daar een paar slakken in de houden. geen idee wat hun eisen zijn voor waterkwaliteit, verzorging en voedsel? En ik kan er ook niks over vinden verder. Weet iemand meet daarvan af? En waar haal je dan goede slakken eventueel?

jomaro

Re: Hoe een zoetwaterslak houden in een aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:26

Zou ik niet doen slakken in je aquarium. Voor je het weet heb je een hele bak vol en moet je weer vissen kopen die ze opeten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 17:27

Of in de vijver zetten daarna. We hebben buiten een 6000 liter vijver waar 2 of 3 slakken inzitten. Vandaar dat ik weet dat ze bestaan.

Of is er eventueel iets anders dat ik er in kan doen behalve vissen die niet zoveel verzrging nodig hebben ivm vakantie?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:52

Appelslakken zijn prima te houden. Zij eten niet aan je planten. Voer ze vis tabletjes, stukjes courgette etc. Appel slakken hebben 5 liter water per slak nodig. Wel moet er een thermostaat in, want ze moeten minimaal 22 graden hebben.
Google maar ff op appelslak, dan vind je zat info. Ze zijn er in wit, blauw, geel, roze, paars etc. Hele leuke beestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:18

Ik heb ook tijden een appelslak gehad in een verwarmd aquarium, ze aten gewoon het visvoer mee, verder niet.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:20

inderdaad de appelslak is het makkelijkste te houden.
daarbij vind ik ze ook vrij leuk om te zien.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:28

Ik heb ook een appelslak gehad... Een keer en nooit weer Huilen van het lachen Hij vrat in een nacht heel m'n bak aan plantjes leeg. Maar ik had dus kennelijk de plantetende soort... In ieder geval, bij deze slak hoef je niet bang te zijn dat je er binnen de kortste keren heel veel hebt, eitjes worden in kluitjes gelegd en kun je makkelijk verwijderen. Op deze site staat een hele hoop informatie http://www.applesnail.net/content/multi ... /dutch.htm

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 02:45

je kan er anders ook garnaaltjes in doen?
Ik heb zelf glasgarnaaltjes zitten, maar je hebt ze in het rood, wit, gestreept, noem maar op Lachen Ze hebben niet zo veel verzorging nodig en houden het bakje ook netjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 15:14

Waar zou je beiden het beste vandan kunnen halen? En moeten garnalen ook verwarmd of kunnen die tegen kamertemperatuur?

Appelslakken zien er idd leuk uit.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:19

kom eens kletesen in het aquagekken topic, heel gezellig hoor Lachen

je hebt verschillende slakken die je kunt houden maar de appelslak is wel het leukste, vind ik dan, zeker de roze en ivoor kleurige. als je ze bij voert met groente dan eten ze niet aan je plantjes.

garnaaltjes zijn wat moeilijker te houden, ze stellen nogal wat eisen aan de kwaliteit van het water begreep ik Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 15:30

Ongeveer hetzelfde als vissen of ligt dat bij slakken en garnaaltjes anders? We hebben wel een grote vijver met vissen maar geen idee of daar het water anders van kwaliteit moet zijn.

Is er een aquariumtopic dan? Nooit geweten. Ben ook niet zo'n bepper eigenlijk, soms. Ben wel altijd jaloers als je die grote mooie aquaria ziet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:34

Appelslakken zijn leuk en worden in tropisch water ong 1 jaar en in koud water 3 jaar.
Mijn vriendin heeft er een paar in de vijver en die hebben het vorige winter gewoon overleefd. (alleen in koud water kunnen ze zich niet voortplanten).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 15:38

Dat is dus eigenlijk alleen maar gunstiger. Bakje staat in de woonkamer maar niet in de buurt van een verwarming. Is daar denk ik rond de 18 graden overdag en 15 s nachts minimaal.

Je zou dus in een bak van 28 liter wel 3 of 4 slakken kunnen houden met filter of is dat teveel? Zijn het eigenlijk diertjes die met meer gouden moeten worden of niet. geen idee hoe dat met slakken zit eigenlijk. En hoe gaat dat met een vakantie. Kun je dan veel waterplanten erin doen samen met een weekend voerblokje of redden ze dat niet?

En wat is een goed adres om ze vandaan te halen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:16

Slakken kunnen een tijdje zonder bij te voeren want ze eten ook algen. Je moet gewoon even op MP zoeken onder appelslakken daar kun je ze voor weinig kopen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:25

Slakken niet hoeven te voeren? 4 slakken in een bakje van 28 liter terwijl er ook nog minder water in gaat door decoratie e.d.?
In tropisch water 3 jaar worden? In subtropisch heb je die kans maar bij tropisch hoor ik alleen maar dat ze veel sneller het hoekie om gaan.

De échte appelslakken zullen niet aan je planten vreten mits het niet gaat om soorten zoals de pogestemon helferi, maar dat zijn wat moeilijkere plantjes en zul je denk ik niet gaan houden.
Heb je de ''neppe'' appelslak berg je dan maar voor je plantjes, die eten ze allemaal op.

Brainless waarom kunnen slakken zonder een tijdje voeren? Een goed draaiende bak met appelslakken zal nooit veel alg bevatten, dus ik snap jouw advies dan ook helemaal niet.

Melanie5, 5 liter water per slak? Reken maar zeker 10 liter per slak. Appelslakken kunnen echt groot worden en produceren behoorlijk wat vuil. Op aquafora wordt eigenlijk altijd 10 liter aangehouden.

In de winter in een vijver plaatsen zou ik zeker niet doen, ze zullen het wellicht overleven maar goed is het niet voor ze.

Hou er ook rekening mee dat wanneer de temp. constant onder de 20 graden is de slakken zeer traag groeien.

Zie ook dat je ze op steentjes wilt gaan houden. Nu weet ik niet of je daar grind mee bedoeld of stenen maar zorg ervoor dat er i.i.g. geen scherpe kantjes aan zitten, dan verwonden ze zichzelf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:50

Als je een normaal draaiende bak hebt en je bent een weekendje weg geeft dat niks. In een bak zit altijd iets alg.
Normaal zullen ze eerst het voer opeten (dat eet het makkelijkst) en voor een weekend kun je altijd een stuk komkommer/tomaat/courgette in leggen en daar hebben ze ook een tijdje genoeg aan.
Ik heb 2 jaar lang appelslakken gehad en gekweekt, maar heb nu mijn aquarium aan mijn vriendin gegeven omdat ik naar een grote (1,20m) wil.
Een appelslak vervuild wel het water meer dan een vis, maar is makkelijker uit het water te halen en dus kun je de bak makkelijker verversen. Ook hoef je minder rekening te houden met een evenwichtig ecosysteem dan bij vissen.
Mijn nichtje heeft er 1 in haar guppenbak zitten van 15 liter.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:58

Waarom je slak uit je bak halen om water te verversen? Je hoeft echt niet al het water in 1 keer te verversen... 1/3e per keer is voldoende.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:04

_Tara_ schreef:
Waarom je slak uit je bak halen om water te verversen? Je hoeft echt niet al het water in 1 keer te verversen... 1/3e per keer is voldoende.

Als een kleine bak hebt (bv 15 a 20l liter) en je hebt alleen een paar appelslakken (zonder pomp of alleen een klein pompje) en de bak is goor kun je gewoon al het water in 1 keer verversen, want daar hebben appelslakken geen problemen mee.
Met een aquarium met vissen ed is dat anders en daar ververs je maximaal 1/3 per keer omdat je anders je hele ecosysteem om zeep helpt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:09

En slakken maakt het niet uit als hun ecosysteem ineens helemaal veranderd?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:12

Dat maakt slakken wel degelijk uit Ja
Het is gewoon niet goed om iedere keer hun hele biocultuur overhoop te halen

En ik mag toch hopen dat je groenten niet langer dan 24u in een bak laat liggen Brainless?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:13

_Tara_ schreef:
En slakken maakt het niet uit als hun ecosysteem ineens helemaal veranderd?

Klopt.

Ik heb er meerder gekweekt en er zijn diverse zo de vijver in geplomt en die leven nog steeds, ook zijn er diverse van warm naar koud gegaan en vice versa en die leven ook nog steeds.
Wel moet het water ziekte vrij zijn natuurlijk en opletten met medicijnen voor vissen want daar kunnen ze vaak niet tegen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:14

Dus als ze blijven leven betekend dat direct dat het ook goed voor ze is?
Jij blijft ook leven als je op droog brood en water leeft in een hokkie van 3m2, maar voel jij je dan prettig?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:18

Nijn schreef:

En ik mag toch hopen dat je groenten niet langer dan 24u in een bak laat liggen Brainless?

Absoluut niet in mijn tropische bak, maar ik had een kweekbak (60cm) en daar liet ik het iets langer in liggen, maar meestal was dat wel op binnen 2 dage.
Rauwe komkommer duurt wel een halve dag voor dat het zacht wordt en die eten ze ook later dan voorgekookte (niet echt gekookt maar even in kokend water totdat het zacht worden).
Appelslakken eten normaal alleen dode (bijna rottende) planten en algen.
Je kunt anders ook wat voertabletten (degene die niet uit elkaar vallen) gebruiken voor bodem eters en daar doen ze ook wat langer mee.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:20

Nijn schreef:

Was ook een sarcastische vraag Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:09

Behoorlijk verschil van meningen dus. Op dit moment bestaat de bak uit alleen water en een nepplantje met een pomp/filter. langzaam aan zullen daar wat plantjes en eventueel wat sierstenen ingezet worden.

Maar wil vast wat informatie of een paar slakken wel te doen zijn of dat het alleen water en plantjes blijft.