Iets te doen tegen haken bij konijnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Iets te doen tegen haken bij konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:54

Van de week weer bij de DA de haken van Fluffy's kiezen laten knippen, en meteen gevraagt of er niet iets tegen te doen is.. hij zei van niet, maar het ligt me bij dat ik ooit ergens heb gelezen dat andere voeding zou kunnen helpen.. Weet iemand daar iets van? Ze is precies 2 kilo en krijgt 40 gram konijnenbix en onbeperkt hooi op een dag. Lachen

ZilfstarJarig

Re: Iets te doen tegen haken bij konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:58

Juul schreef:
Van de week weer bij de DA de haken van Fluffy's kiezen laten knippen, en meteen gevraagt of er niet iets tegen te doen is.. hij zei van niet, maar het ligt me bij dat ik ooit ergens heb gelezen dat andere voeding zou kunnen helpen.. Weet iemand daar iets van? Ze is precies 2 kilo en krijgt 40 gram konijnenbix en onbeperkt hooi op een dag. Lachen

Dat is prima voer. Voor zover ik weet al DA-assistente kun je er idd weinig aan doen. Kiezen groeien en bij het ene knijn sneller als bij de andere. En de een heeft een andere manier van kauwen dan de ander (ook omdat ivm het fokken van rassen en rastypische kenmerken bij sommige konijntjes de bekkies wat vervormd zijn geraakt in de loop der tijd.) Dus op tijd controleren en laten knippen dus. In praktijk hebben we cavia's en konijnen gehad die soms wel elke 4 weken moesten! Zo hard groeiden ze en sleten gewoon verkeerd af. Maar ja ga dat beest mar eens uitleggen dat hij op een andere manier zijn hooi moet kauwen

Mss dat sommige hooisoorten wel ruwer zijn en dus dat ze daar meer op moeten kauwen... Maar in mijn jaren van ervaring heb ik nooit DE oplossing vor dit probleem gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:00

Okee, zouden wilgentakjes wat doen?

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:50

Ik weet er helaas ook alles van. Huilen
Mijn konijn is dus zo'n konijn dat iedere 5 weken aan de beurt is. En er is inderdaad niks aan te doen, geloof me, ik heb alles al geprobeerd.
Ik ga a.s. maandag naar Utrecht, daar zit een DA die veel verstand heeft van tandproblemen bij het konijn.
Wilgentakjes vinden ze erg lekker, maar werkt bij mijn konijn helaas ook niet.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:52

Ah, lotgenoten. Ik moet ook elke 5 of 6 weken met mijn konijn weg om de tanden te laten knippen. Mij is ook verteld dat er niets aan te doen is, dus elke paar weken maar weer op naar de dierenarts...

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:56

Moet je tanden laten knippen of kiezen laten slijpen? Ik moet dus altijd de kiezen laten slijpen en dat moet iedere keer onder narcose. Ik ben nu twee jaar bezig, hij schijnt er niks aan over te houden, maar ik vind het nogal wat iedere keer.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:57

Er is jammergenoeg inderdaad niet veel aan te doen. Sommige konijnen kauwen nou eenmaal niet goed, vaak door de bouw van de schedel (dwergjes e.d.)
Enige wat je kan doen is het konijn in optimale conditie houden met goed voer. Het schijnt dat goede merken zoals science selective (en er zijn er nog meer) het iets kunnen voorkomen maar dit werkt natuurlijk niet tegen verkeerde afslijting.
Tanden knippen is trouwens niet zo heel goed, wel lekker snel en daardoor vaak goedkoper maar er is risico dat de tand daardoor verticaal gaat splijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:23

Okee, naja mijn DA knipt ze, lijkt me ook wat minder eng voor die beessies. Overigens zonder verdoving, Fluf is rustig genoeg dus durft hij het wel aan. Hij knipt ook een ander konijn al 8 jaar elke 6 weken met verdoving..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:26

Heb je al eens select voeding geprobeerd? Dit zijn vrij groffe brokjes die beweren te helpen bij de juiste slijtage. Misschien wat groffer hooi ik weet het ook niet verder..