hardleerse kat met eten-obsessie: hoe iets afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

hardleerse kat met eten-obsessie: hoe iets afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:20

Wij hebben twee katten, zusjes van elkaar, maar konden niet meer van elkaar verschillen. Ze zijn inmiddels anderhalf jaar oud, zouden ze nóóít meer willen missen, maar van de ene worden we soms toch wel gillend gek....

Een voorbeeld van de verschillen tussen de twee meiden (Siep en Koe): de één doet zo goed als nooit iets strafbaars, ze zit nooit waar ze niet mag komen, ze jat nooit voer van haar zus; maar de andere:

Koe is de deugniet van de twee. Ze lijkt geobsedeerd door eten, als ze maar een blikje hoort opengaan ,denkt ze dat ze eten krijgt, terwijl ze maar heel sporadisch blikvoer krijgt. De twee katten hebben elk hun eigen bakje, en Koe zuigt in één keer haar rantsoen naar binnen en als het even kan jat ze uit het bakje van haar zus, die wel rustig eet en af en toe wat bewaart voor later....Als ze daar nog aan toe komt ten minste, want als je Koe een seconde uit het oog verliest, zit ze al weer te schranzen....Illegaal uit haar zusjes bakje dus....

Maar het grootste probleem is wel het aanrecht: ik wil ze niet op het aanrecht hebben, en Siep houdt zich daar prima aan, ze heeft er zelfs geen behoefte aan. Maar Koe zit continue op het aanrecht, helemaal als er iets ligt dat (volgens haar) eetbaar is. Ik bewaar bijv. oud brood voor de pony, en dat weet ze uit een dichtgeknoopte plastic zak te krijgen Bloos! . Ze knaagt gewoon net zo lang totdat ze een opening heeft en dan neemt ze het mee naar de gang om het daar (hopelijk) ongestoord op te kunnen peuzelen.

We pakken haar meestal stevig, maar niet zodat ze pijn heeft, in haar nekvel en zeggen dan een keer hard en recht in haar gezicht: FOEI! Dat is ons strafwoord zeg maar, ze luistert er ook naar, BEHALVE als ze op het aanrecht zit. In haar gezicht blazen, zoals een andere kat zou doen, helpt ook niet. Ook een tik helpt niet. Soms sluiten we haar op op de gang, maar dat snapt ze natuurlijk ook niet (maar dat geeft ons wel even kalmte Knipoog ). We hebben de beruchte plantenspuit geprobeerd, maar daar moet je behoorlijk snel voor zijn Duivel ; we hebben haar zelfs wel eens onder de zachtjes lopende kraan gehouden met het risico dat ze dan bang voor water wordt, maar dat vindt ze totaal niet erg.... Haha! Ze is nog steeds even gek op water als eerst ROFL

We hebben nu geen enkel idee meer, we blijven iig haar consequent van het aanrecht afsturen, hoewel het soms erg verleidelijk is om het maar gewoon te laten, maar dan zijn we straks alleen nog maar verder van huis natuurlijk Clown Maar ze schijnt het maar niet te leren, soms is ze binnen een minuut al weer terug terwijl ze nét een enorme tik heeft gehad.....

We vinden het zolangzamerhand ook sneu voor het beest, ze wordt zodra we thuis zijn om de zoveel tijd mishandeld Sigaar Iemand de gouden tip?

Chubby

Re: hardleerse kat met eten-obsessie: hoe iets afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:24

Accepteer maar gewoon dat je een kat hebt en geen opvoedbare hond.. pas jezelf aan zodat je kat minder streken kán leveren: bewaar geen etenswaar op een grijpbare plaats, houd je katten uit elkaar bij het voeren, etc.

Haha!

Edit: vergeet niet te genieten van zo'n uitgesproken karakter en de levendigheid die het met zich meebrengt!
Laatst bijgewerkt door Chubby op 26-11-08 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:25

je kan speciale matjes kopen voor op het aarecht wat vies aanvoelt voor hun pootjes.
ik weet niet presies hoe het werkt maar een kennis van mij had dat omdat de kat anders steeds in de gootsteen poepte.
misschien kan je dat eens vragen bij de dieren winkel die weten vast wel hoe het heet en hoe het werkt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:28

Klinkt als de soort "hardleerse lekkerbek". Zo hebben we er ook wel een paar gehad. Haha!
Ik ken helaas ook niks wat 100% werkt. Je hebt zo te horen het meeste ook al wel geprobeerd. Wat je nog zou kunnen proberen is om ze een paar keer heel hard te doen schrikken als ze daar op springt. Bijvoorbeeld door opgeblazen ballons en een speld klaar te leggen en er op het juiste ogenblik een kapot te prikken. Bij sommige katten helpt dat wel.
Stroomdraadje werkt uitstekend maar is voor de keuken geen handige oplossing. Vork Dan was er nog iemand die iets met een tuinslang en een bewegingsmelder heeft geknutseld. Ook leuk maar heeft in de keuken ook weer onaangename bijwerkingen. Vork
Leer er maar mee leven. Sommige katten zijn meer dan hardnekkig!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:30

Die heb ik hier ook........ Heb je mijn kat afgejat?
Wat ik doe is een tik geven met de krant. Geen eten laten liggen, en gewoon in de gaten houden.
Mijn kat is zo geobserdeerd doordat ze in het nest te weinig kreeg. Ze moest bijgevoerd worden door de fokker.
Eerst sloeg ze ook met haar poot de bak met brokjes uit mijn handen als ik het neer wilde zetten. Dit heb ik afgeleerd door haar vast te houden als ik de bak neer wilde zetten. Ze mocht pas eten als ik haar los liet. Een paar keer moeten doen en toen was het over. Maar hier mogen ze niet op het aanrecht en dat weet ze maar al te goed. Ik hoor het vaak wel en loop dan zachtjes naar de keuken. Daar aangekomen weet ze al dat ze wat fout heeft gedaan en zit al onder de kast. Alsnog krijgt ze van mij een tik. Dan probeert ze het de hele avond niet weer.
Ik hou het langer vol natuurlijk en hoop dat er een avond komt dat ik haar geen tik met de krant hoef te verkopen. Het is geen harde tik hoor alleen wel een waarvan ze schrikt.

Oja en katten kun je wel opvoeden.... Alleen duurt het wat langer als bij een hond. Die andere van mij is keurig opgevoed. Bij haar hoef ik alleen haar naam te noemen als ze wat verkeerds doet. Dan is het even een strenge stem opzetten en ze draait erbij weg en doet het niet meer.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:31

die koetje toch! Het zit in de familie, niet willen luisteren... (ik ken de TS, haar katten komen bij mij vandaan)
Denk dat het een kwestie is van toch stug volhouden! Tijd lang niks lekkers op het aanrecht laten liggen zodat ze nooit meer wat kan vinden, nooit meer een positieve bekrachtiging van haar gedrag. Als ze 1 keertje wat lekkers vind kan je gelijk 100 keer nee zeggen, die positieve ervaring blijft erg lang sterk werken in haar motivaties. Verder consequent af blijven sturen, met een tik van het aanrecht af heeft denk ik meer effect dan oppakken en foei zeggen, tegen de tijd dat je bij de foei bent aangekomen is ze al vergeten waar het om gaat. (je moet echt op het moment zelf ze te pakken krijgen, een paar seconden erna is al te laat, dan leggen ze de link al niet meer) Veeg van het aanrecht af is dan duidelijker! Kort en duidelijk, hop veeg van het aanrecht af. Verder ook geen aandacht meer aan besteden, niet gaan lopen mopperen of wat dan ook.
Wat betreft die etensbakjes...tja ik vraag me eerlijk gezegd af in hoeverre het mogelijk is om ze echt apart eten te geven. Het is voor koe natuurlijk vreselijk verleidelijk om die brokjes te zien staan... Ik zou echt niet weten hoe je dat eruit kan krijgen!

edit: peper hebben ze ook een hekel aan, dat evt op het aanrecht strooien kan nog helpen!
Laatst bijgewerkt door Zwerte op 26-11-08 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:32

Zo eentje heb ik dus ook, helemaal geobsedeerd door voedsel. Idd doet zij ook aan het openknagen van dichtgeknoopte zakjes met oud brood voor de paarden. Ik moet de keukendeur altijd dichthouden (met een open keuken gaat dat wat lastig) anders zit ze al op het aanrecht voordat ik de voordeur op slot heb gedraaid. Als ik 's avonds heb gegeten en ik ga nog even naar stal moet ik ook niet mijn bord in de woonkamer laten staan, eventuele restjes zijn dan op, ook al staat het bord drie planken hoog naast mijn bureau.

Vrees dat je er heel weinig aan kunt doen behalve consequent eten dat niet voor haar bestemd is uit haar buurt te houden.

Wel sneu voor haar zusje, die wat zuiniger is met haar brokjes. Bij mijn ouders doet de hond dat met het voer voor de katten, maar de katten krijgen doorgaans hun voer op een tafel van een dikke meter hoog waar de hond niet bij kan.

[Edit] Mijn kat luistert echt wel... zolang ik in de buurt ben. Ze weet ook dat de keuken haar domein niet is - sluipt ze toch naar binnen dan roep ik 'eeeeeh!' en dan rent ze hard weg. Heb ook wel eens een tijdschrift of iets anders naar haar kop gegooid. Maar zodra ik de deur uit ben denkt ze dat ze alles kan maken. Vrees dat dat toch iets is wat je een kat niet kunt afleren...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:37

Wij hebben twee van die aasgieren, ruim de tafel af en ze staan al klaar om af te wassen. Ze zetten alleen nooit de borden terug in de kast, dus we hebben er niet veel aan... En bij ons is het ... hopeloos. Met bezoek zetten we ze weg voor we afruimen, de meeste mensen vinden het niet zo'n gezicht.
Maar onze katten eten dan ook alles, tot olijf en gekookte bloemkool toe. Droge boterham, lekker!
Koken met vier ogen op je rug gericht, en zodra je even iets moet pakken willen ze al gaan zien wat je aant het maken bent...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:42

Chubby schreef:
Accepteer maar gewoon dat je een kat hebt en geen opvoedbare hond.. pas jezelf aan zodat je kat minder streken kán leveren: bewaar geen etenswaar op een grijpbare plaats, houd je katten uit elkaar bij het voeren, etc.

Haha!

Edit: vergeet niet te genieten van zo'n uitgesproken karakter en de levendigheid die het met zich meebrengt!

Precies!

Ik heb zelf vier katten van 1,5 jaar, 2 en 3 jaar. En ik heb ze werkelijk nog nooit gestraft en zou dat ook nooit doen! Het is geen hond. Naar mijn idee helpt straffen niet bij een kat. En uit jouw verhaal blijkt dat ook Haha!

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:45

En van die afsluitbare bakjes om dingen in te laten ontdooien gebruiken ook voor dat brood? Dat lijkt me toch stuk lastiger voor ze denk ik..En misschien heeft ze dan uiteindelijk ook wel door dat er niks te halen valt en druipt ze vanzelf af?

En als ze niet bang is voor water zal de plantenspuit ook niet helpen vrees ik, jammer, want meeste katten reageren daar wel op.

Het belangrijkste is altijd consequent zijn!

Mijn oude kat zat altijd stiekem op het aanrecht als we weg waren, dan kwamen we thuis zagen we voor het keukenraam zo'n verschrikt gezichtje en vervolgens een kattenkontje verdwijnen Knipoog

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:58

Jennyxx schreef:
Chubby schreef:

Haha!

Precies!

Ik heb zelf vier katten van 1,5 jaar, 2 en 3 jaar. En ik heb ze werkelijk nog nooit gestraft en zou dat ook nooit doen! Het is geen hond. Naar mijn idee helpt straffen niet bij een kat. En uit jouw verhaal blijkt dat ook Haha!

Nou das niet helemaal waar....het rare is dat de meiden verder heel welopgevoed zijn (al zeg ik het zelf Bloos ) Ze hebben van hun leven nog nooit aan de bank of deurkozijnen gekrabt, afgezien van een klein ongelukje tijdens het zindelijkheidsproces hebben ze nog nooit wat "gedaan" op een plek anders dan de kattebak, ze graven geen planten uit, ze doen mijn caafjes niks, (ze zijn er zelfs ontzettend schattig mee Lovers ) en afgezien van Koe en Het Aanrecht komen ze ook nooit op plekken die niet mogen (de eettafel, de salontafel)...En áls ze soms iets verkeerd doen, dan roep ik één keer kort EEEH en dan zijn ze weer weg/eraf.

Ze zijn wel degelijk op te voeden, alleen niet in de mate van een hond die dingen apporteert en op commando gaat zitten etc....

En ja we lachen ons regelmatig helemaal krom om die kleine donders, en levendigheid genoeg in huis, dus ondanks wat kleine debacles af en toe zijn we ontzettend blij met ze Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:00

Rijerijerije schreef:
Nou das niet helemaal waar....het rare is dat de meiden verder heel welopgevoed zijn (al zeg ik het zelf Bloos ) Ze hebben van hun leven nog nooit aan de bank of deurkozijnen gekrabt, afgezien van een klein ongelukje tijdens het zindelijkheidsproces hebben ze nog nooit wat "gedaan" op een plek anders dan de kattebak, ze graven geen planten uit, ze doen mijn caafjes niks, (ze zijn er zelfs ontzettend schattig mee Lovers )

Dat hebben mijn katten ook nog nooit gedaan Haha!

Naja van de cavia's weet ik niet, want die heb ik niet. Wilde muisjes spelen ze wel heel 'lief' mee Bloos

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:01

inderdaad, ze zijn wel op te voeden maar je kan ze moeilijk commando's aanleren!
Consequent zijn in wat ze niet mogen is prima uit te voeren, ik heb hier een keurig opgevoede kat zitten! En die heeft de eerste 10 jaar van haar leven bij mn ouders gezeten die een stuk minder consequent zijn en waar ze dus wel bedelde en alles deed wat niet mocht... en nu is ze keurig opgevoed!
Het kan prima, je moet alleen wel weten wat je doet en vooral consequent zijn en de kat op het moment zelf betrappen, achteraf straffen werkt niet of wel maar dan averechts...

Edit: moet ik niet vergeten erbij te vermelden dat je wel in je achterhoofd moet houden dat het katten zijn... en die kunnen erg koppig en eigenwijs zijn (zoals het hoort Haha! ) en er altijd dingen zullen zijn die moeilijk tot niet af te leren zijn... en ook elke kat is weer anders. Bedacht me ineens dat mn laatste zin wel eens bot over kan komen naar mensen die opvoedprobleempjes hebben... niet de bedoeling iig Haha!
Laatst bijgewerkt door Zwerte op 26-11-08 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:05

Zou het niet iets medisch kunnen zijn, zoals een schildklier die te snel werkt?
Ik weet niet of je je DA al gesproken hebt hierover maar misschien kan je je kat eens laten nakijken voor de zekerheid.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:06

Jennyxx schreef:
Rijerijerije schreef:
Nou das niet helemaal waar....het rare is dat de meiden verder heel welopgevoed zijn (al zeg ik het zelf Bloos ) Ze hebben van hun leven nog nooit aan de bank of deurkozijnen gekrabt, afgezien van een klein ongelukje tijdens het zindelijkheidsproces hebben ze nog nooit wat "gedaan" op een plek anders dan de kattebak, ze graven geen planten uit, ze doen mijn caafjes niks, (ze zijn er zelfs ontzettend schattig mee Lovers )

Dat hebben mijn katten ook nog nooit gedaan Haha!

Naja van de cavia's weet ik niet, want die heb ik niet. Wilde muisjes spelen ze wel heel 'lief' mee Bloos

Nou je komt wel eens in huizen met totaal afgerafelde gordijnen, banken die helemaal aan gort zijn gekrabt, planten met meer aarde naast de pot dan erin etc Haha! Dus die katten zijn een stuk minder opgevoed (liever gezegd helemaal niet hihi)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:07

Ja vooral omdat een kat het geheugen van een zeef heeft en het voorval zelf al weer heel snel vergeten is. Gelijk straffen is dan idd het beste!

Ik vind dat katten juist wel heel goed dingen aan te leren is, want onze katten kwamen altijd netjes naar huis om de kattenbak te gebruiken, hebben nooit echt iets verkeerds gedaan behalve af en toe eens ergens nieuwsgierig naar binnen lopen wat niet echt de bedoeling is, maar als we dan iets zeiden waren ze ook zo weer weg. Mijn kat komt altijd netjes naar binnen als we hem fluiten 's avonds en kon vroeger (hij is nu 17) zelfs apporteren Haha! Maar dat was meer toeval geloof ik Knipoog

Tip voor voor aasgier katten, misschien werkt het om voor je zelf gaat koken en eten de katten eten te geven, dan zijn die buikjes al vol en hebben ze geen reden om echt te bedelen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:09

Mirr84 schreef:
Ja vooral omdat een kat het geheugen van een zeef heeft en het voorval zelf al weer heel snel vergeten is.

Ah, dat verklaart dan vast ook dat mijn kat na een half uur alweer vergeten is dat ik haar net heb gevoerd. Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:11

Hihi gelukkig heb ik er zelf geen ervaring mee: onze katten blijven van het aanrecht af Tong uitsteken
Maar de kat van mijn vriendin was ook altijd op strooptocht en niets hielp! Ze konder er emmers water over gooien zonder effect Nagelbijten / Gniffelen
1 troost: de kat van mijn schoonzus heeft niet alleen de gewoon om op het aanrecht op strooptocht te gaan... die gaat op haar behoefte doen in de gootsteen en zelfs op de kookplaat!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:12

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:12

Karin schreef:
Zo eentje heb ik dus ook, helemaal geobsedeerd door voedsel. Idd doet zij ook aan het openknagen van dichtgeknoopte zakjes met oud brood voor de paarden. Ik moet de keukendeur altijd dichthouden (met een open keuken gaat dat wat lastig) anders zit ze al op het aanrecht voordat ik de voordeur op slot heb gedraaid. Als ik 's avonds heb gegeten en ik ga nog even naar stal moet ik ook niet mijn bord in de woonkamer laten staan, eventuele restjes zijn dan op, ook al staat het bord drie planken hoog naast mijn bureau.

Vrees dat je er heel weinig aan kunt doen behalve consequent eten dat niet voor haar bestemd is uit haar buurt te houden.

Wel sneu voor haar zusje, die wat zuiniger is met haar brokjes. Bij mijn ouders doet de hond dat met het voer voor de katten, maar de katten krijgen doorgaans hun voer op een tafel van een dikke meter hoog waar de hond niet bij kan.

[Edit] Mijn kat luistert echt wel... zolang ik in de buurt ben. Ze weet ook dat de keuken haar domein niet is - sluipt ze toch naar binnen dan roep ik 'eeeeeh!' en dan rent ze hard weg. Heb ook wel eens een tijdschrift of iets anders naar haar kop gegooid. Maar zodra ik de deur uit ben denkt ze dat ze alles kan maken. Vrees dat dat toch iets is wat je een kat niet kunt afleren...

Dit doet mij het bekende gezegde veranderen naar: Als de muizen van huis zijn, danst de kat op tafel Huilen van het lachen

Mijn poezenbeesten zijn eigenlijk erg makkelijk als ik het hier zo even lees. 1 van mijn katten komt wel eens op het aanrecht, maar even meer uit nieuwsgierigheid en nooit als ik eten aan het maken ben 1x ehh is genoeg, dan vliegt ze eraf Tong uitsteken Mijn andere kat weet echter deuren open te maken, ook heel apart, maar die doet noot iets wat niet mag, die slaapt heel de dag Haha!

*aait laatst genoemde kat even nu ze lekker in mijn nek ligt te knorren* Haha!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:14

Karin schreef:
Mirr84 schreef:
Ja vooral omdat een kat het geheugen van een zeef heeft en het voorval zelf al weer heel snel vergeten is.

Ah, dat verklaart dan vast ook dat mijn kat na een half uur alweer vergeten is dat ik haar net heb gevoerd. Tong uitsteken

AHHHHHHHH, de jouwe ook al ROFL

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:15

Mijn kat heeft schildklierziekte en op de gekste tijden honger dus nu zorgen we maar dat hij altijd wat brokjes heeft Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:19

Jennyxx schreef:
Chubby schreef:

Haha!

Precies!

Ben ik het zeker niet mee eens

Kom mijn 4 maanden oude Lotus maar eens lenen..die moet je echt wel straffen meestal is het gillen van haar naam voldoend maar als ik even weg ben, doet ze dingen waar de honden geen brood van lusten.

Dus als ik haar haar gang laat gaan, dan wordt het dus echt een bende.

Een kat van mij is super opgevoed ondanks dat ie doof is, dus voor mij een teken dat ik consequent ben de andere luistert heel goed als ik in de kamer ben, maar wee o wee als ik ff naar de wc ga of naar boven.
Tja Lotus is dramaqueen en jut ook nog eens Garfield op zodat zij niks doet Duivel

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:21

Katten weten dondersgoed wat ze wel en niet mogen hoor. Die van mij mogen niet op de ene vensterbank komen (heb er meerdere maar 1 is verboden terrein) en zullen dat ook bijna nooit doen. Misschien eens in de 3 maanden dat ze het even vergeten zijn. Maar, dat doen ze ook niet als ik erbij ben. Ik zie het altijd als ik thuis kom dat er het een en ander verplaatst is.
Ook mogen ze niet op de salontafel komen en dat gaat ook goed. Tenzij je natuurlijk zo hard door het huis aan het racen bent dat het niet anders kan dan even over die tafel heen te vliegen. Maar, nogmaals, gebeurd zeer zeldzaam.
Het enigste wat ik ze niet afgeleerd krijg is krabben aan de bank. Heb 3 banken maar ze moeten altijd net die ene hebben. Maar zelfs als ze staan te krabben houden ze mij in de gaten want ze weten dat het niet mag. En dan is 1 gil vaak ook al voldoende om ze te stoppen.
Eten stelen gebeurd hier niet omdat ik zorg dat het altijd opgeruimd en buiten bereik van poezepootjes is. 1 van mijn katten heeft het een keer geprobeerd om iets uit de koekepan te stelen maar die was nog erg warm. Dus dat eindigde met een pijnlijke poot en een lege buik. Maar ze heeft het daarna nooit meer geprobeerd.

Ik denk dat jij gewoon het eten voor je pony ergens anders moet gaan bewaren en je verder er bij neer moet leggen dat je katten graag eten.

Krijgen ze trouwens wel genoeg eten? Als ze net iets minder dan hun behoefte krijgen, gaan ze ook stelen natuurlijk.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:25

Dierenarts bellen, vragen naar iets wat ze verschrikkelijk smerig vinden, maar wat niet schadelijk is, en dat even op iets smeren wat je op het aanrecht laat liggen.. Dan leren ze het vanzelf af..

Zo hebben wij eens sambal op een plak cake gesmeerd in de hoop dat de hond niet meer van tafel zou jatten, helaas had iemand de cake dubbelgeklapt waardoor hondje het hapschrokweg naar binnen kiepte.. Vervolgens zat ze wel een week aan de schijterij.. Vandaar dat je beter even kan vragen wat niet al te veel kwaad doet Tong uitsteken