Kat gewoon dikke buik of zwanger?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Kat gewoon dikke buik of zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 13:34

Hoi,

laten we beginnen met mijn vorig topic:

chipieke @ [BB] Gewond katje gevonden

Daarin staat dat we een 'misvormd' katje gevonden hadden en dat we haar in huis genomen hebben. Omdat ze blind is aan één oogje en twee misvormde achterpootjes heeft, dachten we dat niemand haar meer wou hebben, dus nu mag ze bij ons blijven! Tot hiertoe is er trouwens nog geen eigenaar opgedoken...

We geven haar elke dag in totaal 60gr droogvoer, 's ochtends 30gr en 's avonds, maar ik vind toch dat ze een redelijk opgezwollen buikje heeft. Nu is ze ongeveer 3weken bij ons. In het begin was ze echt broodmager, nu is ze 'goed' zal ik maar zeggen maar met een dikke buik.

Krijgt ze gewoon nog iets teveel voer of zou er iets anders aan de hand zijn?

twinducklin

Re: Kat gewoon dikke buik of zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:36

ligt eraan hoe de buik is, meestal als een kat zwanger is krijgen die net zo'n buik als een paard, dus naar de zijkanten toe. Wanneer de buik naar onder toe dik wordt en dus een hangbuik wordt is het meestal dik zijn. Maar ook dat verschild natuurlijk per kat en is het nadeel dat je niet weet hoe ze " normaal " uitziet..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:38

Is ze ontwormd? Je hebt haar nu 3 weken? Ik weet niet hoe oud ze is maar ze kan dragend zijn. Voor een jonge poes kan dit enorm zwaar zijn. Je hebt de mogelijkheid om haar te laten steriliseren. Ze nemen dan de jongen weg. Dit klinkt heel gemeen maar omdat zij zelf al misvormd is heeft ze misschien een erfelijk gen dat deze aandoening door geeft. Daar komt nog bij dat haar lijf al zoveel geleden heeft dat een nest kittens niet bepaald bevordelijk is voor haar gezondheid.
Ik denk niet dat je aan de buitenkant zo kan zien of ze dragend is en ik zou even een afspraak maken met de DA zodat je zekerheid hebt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 13:48

Toen we met haar naar de dierenarts zijn geweest heeft ze allerlei spuitjes gekregen, dus veronderstel wel dat de dierenarts haar ineens ontwormd heeft? Ik heb haar vrijdag drie weken, poes is nu ongeveer 6 maand oud.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:51

Ontwormen gaat niet door middel van een spuit. Hiervoor gebruik je een pasta (net zoals bij paarden) of tabletjes. Ze zou dragend kunnen zijn. Voor zekerheid moet je toch even bij de DA zijn. Kan je meteen een wormkuurtje meenemen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:53

idd, denk ook aan wormen Ja

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 13:59

Kan ontwormen geen kwaad als ze eventueel zwanger zou zijn? Poeslief ligt wéér te slapen ook trouwens, vind dat ze echt wel veel slaapt. Denk dat ze van heel de dag misschien een uurtje of twee wakker/actief is.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:00

misschien kan je een foto plaatsen? maar zelf denk ik aan wormen

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:01

ik zou even naar de dierenarts gaan. Kunnen ze het daar even voor de zekerheid controleren. Heb je een foto van haar waar je de buik goed ziet?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:02

De dierenarts kan je vertellen of ze in de stadium van zwangerschap (mocht dat zo zijn) een wormkuurtje mag hebben of niet. Gewoon even naar toe dus. Volgens mij kan het geen kwaad maar ik ben geen DA. Veel slapen kan ook op een zwangerschap duiden in combinatie met de dikke buik. Lijkt me geen goed plan om de jongen (als ze er in zitten) geboren te laten worden. Snel even een retourtje naar de DA voor zekerheid.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:04

Wormen mijn kat was juist brood en broodmager door de wormen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:08

Ze nemen dan geen voedingsstoffen meer op idd, dus worden ze mager, maar ze krijgen ook wel zo'n opgezette buik van de wormen. Net als kittens en pups soms hebben als ze wormpjes hebben. Gewoon even DA om te checken denk ik.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 14:15

Dat was ook al een gedachte van mij tita...

Toen we haar net hadden (nu vrijdag hebben we haar drie weken) was ze brood en broodmager. Nu voel je haar ribben nog steeds maar heeft ze echt een buikje naar buiten. Ik ga ff foto's uploaden.

Mijn DA zit niet tot vrijdagavond dus kan dan pas langsgaan.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:22

Een dikke buik kan op vanalles wijzen. Ontwormen zou je sowieso even kunnen doen, is iig wel aan te raden als je dat nog niet had gedaan. Wanneer je wormpjes in de ontlasting vindt of ze een (spoel) worm uitbraakt mag je gerust na twee weken weer ontwormen. Bij mijn weten is ontwormen niet schadelijk voor eventuele kittens, maar dat zou je even moeten navragen bij de DA.

Maar een dikke buik kan ook komen (vooral bij kittens en in feite is ze nog een kitten) van het eten, somigge kittens/katten hebben na de maaltijd echt een volle, bolle buik. Dracht is zeker ook een optie, maar er kan ook iets anders, minder prettigs aan de hand zijn (lees: iets waarvoor je toch wel vrij snel bij de DA zou moeten langsgaan).

Met andere woorden: ga even langs de DA Knipoog en dan zou ik toch proberen voor vrijdag te gaan. Over het internet is het erg moeilijk inschatten wat het zou kunnen zijn, dus de enige die uitsluitsel kan geven is je DA Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 14:27

vanavond komt mijn eigen DA al voor de paarden, weet niet of ze verstand heeft van katten, maar kan het maar eens vragen. De poes haar DA is de enige DA in de buurt die 's avonds zit. Zie mezelf nog niet bepaald een paar km wandelen met een kat in mijn jas. Blits wordt dan ook al niet graag opgepakt dus moet telkens wachten tot mijn vriend thuis is zodat we naar de DA kunnen gaan.

poezel wéér in dromenland

Afbeelding

poezels mooie buikje (ze zit heeel dik in het haar naar mijn gevoel Tong uitsteken )

Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:36

Volgens mij niet zwanger. Als een poes zwanger is, dan wijkt het haar rondom de tepels

Afbeelding Dit was even de duidelijkste foto die ik kon vinden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 14:38

Aah zoo! zo ziet het er wel uit maar ze zitten nog goed verstopt tussen de rest van de haren Haha! Ok, dan is het dat waarschijnlijk al niet. Zal vrijdag toch maar eens afspraak maken met de DA dan.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:48

Is dat niet pas op het laatste moment lieveli?
Weet ik niet zeker hoor, ik heb niet zoveel verstand van drachtige poezen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:58

Nee, de foto wel, maar de tepels zagen we al eerder. Vanaf 3 weken dracht zwellen de tepels en wijkt het haar

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 15:01

ok, ik wacht nog even af tot vrijdag, als vanaf dan het haar wijkt ga ik toch even gek worden denk ik... Kleine poezels zijn allemaal lief en schattig, maar er lopen er al veel te veel rond en heb geen zin dat ons Blits er eventueel inblijft. Ok, dan hopen we op wormpjes!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:26

Nou, daar zou ik ook maar niet op hopen Knipoog
Ik zou nu gewoon even de DA bellen en vragen wat het handigst is: meteen ontwormen of haar eerst even laten onderzoeken op een eventuele dracht of iets anders.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 15:31

Heb al gebeld, we moeten even langskomen om eventuele dracht uit te stellen en dan ineens te ontwormen. Ze heeft in het begin wel 10 dagen antibiotica moeten slikken dus de kans op wormen is klein zei ze.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:33

Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar volgens mij gaan wormen niet dood van antibiotica..
Wel goed dat jullie even langsgaan met haar Ja

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 15:38

Ik heb er zelf ook geen verstand van, ik zeg maar wat de dierenarts gezegd heeft Huilen van het lachen

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:28

Ik hoop dat ze niet zwanger is, nog meer katjes zoals je al zei. Natuurlijk is het altijd wel lief en schattig zo van dichtbij.... Knipoog