Hoe leer ik de hond aporteren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lena01

Hoe leer ik de hond aporteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:16

We hebben sinds 2 maand een hond, ze zal nu ongeveer 6 maand zijn, zeker zijn we er niet van, was een zwerfhondje in Hongarije. Dierenarts schatte haar op 4/5 maand, 1,5 maand terug.

Nu is het, dat ze ongelovelijk slim is. Kunstjes heeft ze binnen kwartier onder de knie.

Maar het adopteren, het lukt niet. Ze vind het geweldig achter de bal aan te rennen, maar ze rent weg, en legt het op haar eigen plek neer.

Als we haar roepen, en we hebben wat lekkers, laat ze de bal liggen, en als ze de bal niet brengt, krijgt ze gewoon haar snoepje ook niet. Maar ook dit werkt niet. We hebben het al geprobeert aan de lange loopriem, maar het lukt gewoon niet!

Hoe gaan we dit aanleren? Of zal ze het gewoon nooit leren Tong uitsteken?

Pluttersput

Re: Hoe leer ik de hond aporteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:14

Ik denk dat je hond misschien gewoon even tijd nodig heeft om echt goed te wennen. Uiteindelijk doet ze het misschien wel, maar misschien ook niet Lachen

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:55

Mijn hond doet het uit zichzelf .. ze is nu 14 weken.. ze brengt het iedere keer terug .. heb het haar dus niet geleerd.. misschien als ze niet terug komt, negeren en als ze bij je komt met het speeltje belonen door het speeltje weer te pakken en te gooien, komt ze weer niet, negeren en wat anders gaan doen. Honden vinden het vaak niet leuk als je niet verder met ze speelt.

Het kan ook werken als jij met een ander speeltje gaat spelen, dan kan ze ook terug komen, meestal is het speeltje wat het baasje heeft leuker als haar eigen speeltje ..

Succes!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:47

ik zou eens met een wisselspel proberen: gooi een speeltje van gemiddelde waarde weg. Hond gaat erachter en op moment dat hij het pakt, roep je zijn naam en toon je een speeltje met een veel hogere waarde (iets waarvan hij zot is). Moedig de hond aan om met het speeltje in zijn bek naar jou te komen en te laten vallen voor het toffere speeltje. Eens proberen! Haha!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:48

eerst aan de lijn, KLEIN stukje weggooien, zachtjes inhalen met de lijn, en knuffeltje (of wat je dan ook hebt) omruilen voor een snoepje, dit zo steeds meer uitbouwen.

Kent ze het commando los wel?

En misschien ook een goede tip, met je hond op cursus! Leuk en leerzaam

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:57

Mijn hond doet exact hetzelfde, de kunt is om aan te leren dat het niet leuk is om achter het speeltje aan te rennen, maar dat het juist leuk is om het aan jou te geven. Geef het speeltje eens aan haar en vraag het meteen weer terug (ze moet het je echt aangeven dus n iet uit haar bek trekken) evt commando 'los', beloon meteen zodra ze het speeltje aan jou heeft gegeven.
Net zo lang herhalen tot ze het speeltje consequent aan je teruggeeft. Nu kun je proberen om het speeltje te laten vallen (hoogstens een metertje weg) en kijk of ze nu ook weer doorheeft dat ze het aan jou moet geven. Dit kun je uitbouwen met een steeds grotere afstand.

NannesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:58

Ik heb het met clickertraining gedaan.
gewoon een aporteerblok gekocht. eerst moest hij het aantikken met z'n neus. deed ie dat, CLICK en belonen. dat een aantal keer herhalen. toen moest hij het netjes in het midden vast pakken. dat snapte hij natuurlijk niet, maar gewoon net zolang voor z'n neus houden, hij gaat dan dingen uitproberen om die click en beloning te krijgen. mjah, ik kwam niet verder dan het vastpakken en weer terug geven want hij vond z'n aporteerblok dood saai Tong uitsteken tot op een moment dat ik met hem aan het spelen was en steeds z'n flostouw weggooide en hij het weer te terug bracht. toen dacht ik, waarom gooi ik nu z'n blok niet weg Pling en meneer kwam netjes het blok terug brengen Tong uitsteken toen ben ik er dus een commando aan gaan koppelen en het verder uit gaan werken. dus eerst naast me zitten, dan gooi ik het blok weg, commando aport, hij haalt hem en brengt hem terug (soms met een omweg Tong uitsteken ) en komt netjes voor me zitten om het af te geven Haha!
succes ermee!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:00

Mijn hondje van 11 weken heeft in tien minuten zit en poot geleerd en kan nu ook al liggen en aporteren doet ze uit zichzelf al. Ze brengt m bij je mar soms wil ze m nog niet loslaten ;p

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:01

Bij ons ook. op 8 weken (toen we hem een paar dagen hadden) zat zit en poot er al in. apporteren deed hij uit zichzelf. Maar elke hond is anders!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:02

Aporteren deed die van ons ook idd met 7/8 week al.