Nakisha schreef:Odin; Ik zeg dit heel bewust. Ik ben nl. op die manier opgelicht; de gebruikte reu had erfelijke angstagressie en dit doorgegeven aan zijn pups. De vader was in foto aanwezig, maar daar heb je dan dus niets aan!
Ik snap dat je door je negatieve ervaring die mening nu hebt. Wat ik niet kan begrijpen is dat een fokker zo'n reu zou willen inzetten voor de fokkerij. Je zou toch eigenlijk wel gek zijn als je een angst-agressieve reu kiest voor je pups. Dat lijkt me vragen om problemen.
Nakisha schreef:Ik hoef geen nest meer waarvan ik de beide ouders niet kan zien. Maar ik hoef ook geen stamboomdier, dus bloedlijn en exterieur is voor mij van ondergeschikt belang. Het karakter en de gezondheid, dáár zit mijn interesse. En dat wens ik met eigen ogen te aanschouwen....
Deze opmerking kan ik niet zo goed volgen hoor. Hiermee suggereer je eigenlijk dat een stamboomdier alleen wordt geselecteerd op bloedlijn en exterieur, en niet op karakter en gezondheid? Dat vind ik dus onzin. Daarbij, als je niet op bloedlijn selecteert dan weet je toch ook niet wat de voorouders zijn en vooral wat hun gezondheid is en of ze getest zijn op erfelijke afwijkingen?
Nakisha schreef:De keuze is geheel persoonlijk. Je kunt een fokker op de mooie blauwe ogen geloven, of alles zelf in de hand willen hebben. Als ik een pup aanschaf, wil ik toch iets meer...
En hoe kom je dan achter dat "iets meer" (het is mij niet duidelijk wat dat precies behelst ook)? Niet alle informatie is te achterhalen door een bezoekje aan beide ouderdieren. Hoe weet je bijvoorbeeld dat de afstamming van het nest wel klopt als er geen afstammingsbewijzen / stambomen zijn? Dan kan nog zo veel gezegd worden over de ouders, feit is dat dat niet vaststaat.
Maar goed, we dwalen zo misschien wat te ver van het onderwerp af. Ik heb mijn visie op een goed fokker eerder al gegeven.