Geen cavia mogen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Geen cavia mogen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 20:34

Heej mijn kleine probleem gaat over dat ik geen cavia mag van mijn ouders, simpelweg om de domme smoes dat ik dan te weinig tijd zou hebben voor mijn konijntje (7 jaar oud). Mijn konijntje zit nu alleen en heeft een prima leven, alleen ik weet niet wat het wordt als er een cavia al bij zou mogen komen..? Kan dat zomaar of vallen konijnen dan aan om hun terroritorium? Zoiezo, als ik er al eentje mag is nog maar de vraag Knipoog Hoe kun je de ouders overtuigen ? Clown

Mars

Re: Geen cavia mogen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:44

Een cavia en een konijn kun je níet bij elkaar zitten, daar doe je die dieren geen plezier mee Ze spreken elkaars taal niet, begrijpen elkaar dus niet en dit kan flink verkeerd gaan. Daarbij knagen konijnen niet zelden de vacht van de cavia af, wat voor beide dieren uiteindelijk niet prettig zal zijn.

Je konijn heeft er meer plezier van als je er een konijnenvriendje voor hem bij zoekt Knipoog En je ouders overhalen... ik vrees dat 'nee' ook echt nee is, hoe graag jij ook een cavia wilt.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:51

Ik heb goede ervaringen met konijnen en cavia's bij elkaar maar dan wel in een heel groot buitenverblijf.
Op mijn werk zitten er niet meer dan 5 dieren bij elkaar, hebben ze een binnen en buitenverblijf en genoeg schuilmogelijkheden.
Ik kijk ook naar de karakters van de dieren of ze wel bij elkaar passen etc.
Een konijn en een cavia samen in een knaagdierenhok wat je bij de dierenwinkel kan kopen zou ik niet aanraden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:53

ik zou een konijn erbij nemen, een cavia alleen is al helemaal niets, die vereenzamen.. maar als je toch cavia's neemt, heb ik er nog wel 1 voor je Tong uitsteken

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:17

LZP -> BB

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 21:41

Kan een konijn wel bij een ander konijn dan, als mijne al 7 jaar niet in contact geweest is met andere konijnen? Kandat plotseling? (naja ze heeft 1 x een ander vrouwtje gezien maar was beetje lastig om te zien of ze elkaar mochten of niet want ze gingen toen achter elkaars staart aanrennen haha)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:57

Dat kán wel ja, het is moeilijker om te koppelen als ze wat ouder zijn, maar het is mogelijk Ja Er is veel op internet te vinden over hoe je het beste kunt koppelen (neutrale plaats) en welke geslachten je wel of beter niet kunt koppelen.

Voedsters zijn meestal wat fel en kun je beter niet samen houden, een gecastreerde ram erbij kan wellicht wel.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:08

Konijn en cavia zou ik niet bij elkaar zetten in een kooitje.
Daarbij vind ik dat jij geen tijd heb voor nog een beestje wel een goede reden, je ouders zeggen dat niet voor niks

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:16

Het is wel moeilijker koppelen inderdaad wanneer het konijn al zo lang alleen heeft gezetten. Maar het is niet onmogelijk. En als ik zou koppelen zou ik er een konijntje bij zetten en geen cavia. Het kan heel goed gaan tussen cavia's en konijnen (heb zelf ook 2 cavia's en 2 konijnen en die zitten in de zomer gezellig met z'n alle in één ren, kunnen echt heerlijk met z'n alle tegen elkaar aan liggen Lovers ) maar ik denk dat het leuker is voor je konijn wanneer ze gezelschap heeft van een soortgenootje.

Vind overigens de reden van je ouders geen goede reden. Wanneer je er te weinig tijd voor zou hebben is het juist beter wanneer je er een konijntje bij hebt. Zo kunnen ze elkaar gezelschap houden voor wanneer jij geen tijd hebt! Lachen

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:51

Nee ik zou ook géén cavia bij een konijn zetten.
Een kennis van mij probeerde dat ook,en dat werd helaas het einde van het leven van de cavia.
Het konijn had best een grote kooi met uitloop,maar heeft toch de cavia vermoord.
Mijn kennisje was hier heel verdrietig om,het was dus echt geen succes om konijn met caaf samen te laten wonen.
Al zullen er zeker ook uitzonderingen zijn,maar ik zou dan toch voor een tweede konijntje kiezen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:54

Als je kan kiezen zal ik idd ook voor een konijntje erbij nemen.

Een cavia erbij zetten kán wel goed gaan, maar als je te kiezen hebt tussen een konijn en cavia zal ik toch echt een konijn kiezen omdat, zoals hiervoor al is gezegd, konijnen elkaars taal spreken en een cavia en een konijn niet.

Op de boerderij waar ik werk hebben we een 5 tal konijnen en 1 mannetjes cavia. Deze hebben we gekregen omdat andere mensen er geen tijd meer voor hadden. We wilden er wel een cavia bij, maar omdat het een mannetje is is een vrouwtje dus geen optie. Tenzij het mannetje werd gecastreed natuulijk, maar dat wilden ze niet.
Nu hebben we dus die cavia bij de konijnen gezet, het gaat helemaal goed! Eerder begon de cavia altijd heel hard te piepen als we langs kwamen, gewoon om aandacht. Nu doet ie dat niet meer en ligt ie heel leuk/lief bij de konijnen. Dus het kán goed gaan, maar ik raad het je niet aan.