Waarom gromt deze hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tutchi

Waarom gromt deze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:08

Ik pas regelmatig op een klein meiske van 18 maanden. Ze hebben er ook een hond, een Friesche Stabij van ongeveer 4 jaar oud. Het is een superlieve, trouwe hond in huis en hij is netjes opgevoed. De hele ochtend verloopt gezellig en lekker rustig.

We gaan altijd een eindje wandelen en nemen de hond dan met ons mee. Als hij los loopt gaat hij gewoon lekker zijn gang en lopen of spelen het kindje en ik rustig verder. Maar hij heeft nu al een paar keer gedrag vertoond dat ik niet kan verklaren!

Laatst liepen we door een enorme hoop blaadjes toen de hond ineens ook keihard door de blaadjes ging rennen. Eerst zag het er speels uit, maar toen niet meer. Hij ging heel laag bij de grond en begon hard naar mij te blaffen. Daarbij leek het of hij zelfs een beetje gromde tussendoor! Ik heb zelf geen hond en heb echt geen idee wat hij bedoelt of waar het door komt. En hoe moet ik er op reageren?!

Ik wil uiteraard niet dat hij zo doet. Hij mag spelen wat hij wil, rennen wat hij wil of wat dan ook, maar hier kreeg ik echt de kriebels van. Gisteren deed hij het weer toen hij heel speels werd van de sneeuw ofzo.

Wie heeft meer verstand van hondengedrag en kan mij tips geven hoe ik hiermee om moet gaan?

Silence

Re: Waarom gromt deze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:10

Onze hond doet dat ook.
Die wordt erg enthousiast van dat spelen.
Dat klinkt het ook alsof ze gromt, maar dat is de gekheid die eruit komt.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:13

Heb je dit ook tegen de eigenaar gezegd? Misschien weet zij wel verklaring, het is haar hond. Lachen
Als het speelsheid is, zou de hond het namelijk ook bij haar moeten doen.

Boktpony

klinkt een beetje als de dolle 5 minuten Clown onze hond doet zulke dingen ook! en dan bijvoorbeeld ook heel laag bij de grond lopen/gejaagd rennen met zen staart half tussen zijn benen, blaffen, grommen etc etc

Uthrick

Lastig om er iets over te zeggen als ik zijn lichaamshouding niet zie, maar wat ik denk aan de hand van je beschrijving is dat hij je gewoon uit zit te dagen. Hij wil met je spelen/door de sneeuw/blaadjes rennen.
Mijn hond (Wetterhoun, familie van de Friese Stabij) gaat dan ook door de voorpoten en het komt ook voor dat als ik haar een kauwstaaf geef, ze gaat grommen. Ze wil dan gewoon spelen/touwtrekken met haar botje. Als honden samen spelen hoor je ook gegrom, het hoeft dus niet meteen te betekenen dat deze hond jou wil aanvallen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:15

Ik heb het gevoel dat hij je uitdaagde om te spelen, maar dat kan natuurlijk anders zijn..
Mijn hond gromt en blaft dan ook en duikt met de borst op de grond met de voorpoten in de starthouding.. klaar voor vertrek..

Kan je op dat moment niet eens een foto van em maken? Of nog beter.. een filmpje..

Hoe dan ook, laat je niet bang maken, een hond staat ten alle tijden onder je..!
Gewoon door lopen en negeren..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:17

Zo dagen honden een andere hond uit om met hun te spelen.
Hij wilde jou er toe overhalen om met hem te dollen.
Kun je geen balletje meenemen en lekker een balletje met hem te gaan gooien, kunnen ze hun energie goed kwijt.

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:21

Haha! Bedankt! Ik ben meteen gerustgesteld. Ik heb altijd wel met honden gewandeld en gespeeld, maar dit gedrag kende ik echt nog niet. Helemaal omdat hij zo rustig is verder, schrik ik er behoorlijk van als hij zo tekeer gaat. En hij is echt supersnel, wat natuurlijk past bij het ras. 'T is echt een schat van een beest en hij vindt mij ook lief gelukkig, dus als jullie dit gedrag herkennen van je eigen hond, weet ik genoeg.

Moet ik er trouwens wel of niet op in gaan als hij zo doet?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:22

Ik doe altijd even gek mee Clown
Dan slaapt ze goed als we thuis zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:25

femmefatale1 schreef:
Ik heb het gevoel dat hij je uitdaagde om te spelen, maar dat kan natuurlijk anders zijn..
Mijn hond gromt en blaft dan ook en duikt met de borst op de grond met de voorpoten in de starthouding.. klaar voor vertrek..

Kan je op dat moment niet eens een foto van em maken? Of nog beter.. een filmpje..

IK herken dit helemaal!
Mijn hond lijkt wel een afgrijselijk woest monster als ze wil spelen..... andere mensen vinden het heel ansgtaanjagend klinken, maar het is alleen maar uitdagen om lekker te spelen.
Gooi gewoon een stok, laat haar daar lekker achteraan rennen!
Het is een jonge hond.... die hebben gewoon nog veel energie en willen dat buiten lekker kwijt!

Tutchi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 17:36

Jammer voor hondje dat ik er tot nu toe niks van begreep Koe. Wat jullie zeggen past echt helemaal in het plaatje. Zo zie je maar weer, als je met dieren omgaat is het goed om meer van ze te weten, onder andere hoe ze communiceren met soortgenoten!

Nogmaals, bedankt voor de reacties! OK dan!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:17

Hond kan je wel uitdagen, maar de baas bepaald of er daadwerkelijk gespeeld wordt..

Dus eigenlijk niet op in gaan, en een minuut later zelf beginnen met een stok of iets dergelijks...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:32

Je kunt vooral aan de staart snel zien of een hond speeld of niet.
Mijn vent word altijd helemaal dol met spelen, en kan en gaat ook grommen, hij blijft wel kwispelen, en gaat niet harder 'bijten'.
Vooral als hij door zijn voorpootjes zakt, met zijn kont in de lucht is het uitdagen tot spelen.
Aan jou of je er op in gaat.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:48

ja mijn hond lijkt ook een gevaarlijk monster met spelen grommen enz. En soms bijten haha naja bijten heb het haar zelf aangeleerd dat ze aventoe met me hand mag spelen, soms bijt ze iets te hard en als ik dan auw zeg gaat ze gelijk kusjes geven

echt dan lijkt het een agresieve hond!

terwijl als bijv een klap op de tavel geef is ze weg scheitbak haha. Want ze is heel onderdanig zelf als ik op de grond ligt gaat ze proberen om zichzelf nog kleiner te maken en wilt me dan kusjes geven