Iemand voert mijn kat? iemand ideeen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Iemand voert mijn kat? iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 10:28

Mijn rode gecastreerde kater, was altijd prima op gewicht, absoluut niet te dik.
Toen ik bij mijn vriend ging wonen, ging de kat dus ook mee.
En sinds die tijd is de kat gigantisch aangekomen omdat een van onze buren hem kennelijk voert...

De kat is heel erg actief en normaal gesproken de hele dag de hort op en komt 's avonds laat weer terug naar huis, volvreten en wel.

Het probleem is dat ik nu zit met een kat met overgewicht, waarvan ik ook nog eens niet weet wat hij allemaal te eten krijgt en wat hij te kort kan komen in zijn voeding.

Hoe kun je zo iets oplossen?

nimbletje

Re: Iemand voert mijn kat? iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:34

Ik trof vanmorgen ook 2 vreemde katten aan in de schuur. En die eten vrolijk het voer van mijn katten op. Onze katten komen niet in huis en krijgen daarom in de schuur te eten. Dus misschien heeft jou kat ook wel een schuurtje gevonden waar hij kan eten.
En om hem daarvoor binnen te houden..... dat ik ook zowat toch

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:38

Er zijn inderdaad katten die gewoon andere katten volgen naar hun voerbakje. Bij ons moeten we ook altijd het voerbakje binnen zetten want buiten is het zo leeg.
Misschien kun je een briefje/labeltje aan het halsbandje hangen, dat je kat een speciaal dieet volgt ofzo? Of als je weet wie er in de buurt katten heeft, even vragen of ze eens op willen letten of jou kat er stiekem van eet.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 10:40

Mijn kat binnenhouden is te drastisch imo.
Ik denk dat ik z'n adres ding om zijn bandje doe, mocht hij inderdaad voer "stelen" dan kunnen ze ons bereiken.

Al betwijfel ik het, mijn kat at namelijk nooit 'rare" dingen vroeger (alleen afentoe een plakje vlees buiten zijn voer om). Nu eet hij de broodjes pasta nog van mijn bord af als ik niet uitkijk...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:42

Kan ook suikerziekte zijn als ie zo aankomt, ik zou es in de gaten houden hoevaak ie plast , indien mogelijk.

Sja en eet ie elders... dan kun je daar weinig aan veranderen.
Ik snap dat als een kat buiten lopen gewend is, je m niet binnen wil opsluiten,maar elders eten , en misschien dalijk elders blijven is wel het risico dat je dan zelf neemt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 10:44

crossmonster schreef:
Kan ook suikerziekte zijn als ie zo aankomt, ik zou es in de gaten houden hoevaak ie plast , indien mogelijk.

Ik snap dat als een kat buiten lopen gewend is, je m niet binnen wil opsluiten,maar elders eten , en misschien dalijk elders blijven is wel het risico dat je dan zelf neemt.

Hij plast heel erg veel in vergelijking tot vroeger, is dat goed of slecht in dit geval?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:45

kat gaat buurten?
we kwamen er bij de nieuwjaarvisite bij ons ook achter dat 1 van onze katten bij verschillende adressen langs ging om daar ff wat te eten en als het even kan ook nog op de bank te liggen!we vroegen ons al af waar ze was als ze weer eens een paar nachten niet thuis kwam!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:53

Equidea schreef:
crossmonster schreef:

Hij plast heel erg veel in vergelijking tot vroeger, is dat goed of slecht in dit geval?

Het lijkt me niet goed. Toch maar even na laten kijken door de da.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:50

Tja, als je je kat vrij laat rondlopen kan hij natuurlijk overal gaan eten. Wil niet zeggen dat iemand hem voert, hij kan ook gewoon eten vinden natuurlijk. En daar is niks aan te doen, dat is nou eenmaal het risico (of beter gezegd een van de vele risico's) van je kat vrij rond laten lopen buiten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:54

Tja, het probleem van het overgewicht van je kat bij de buren neerleggen vind ik wel heel gemakkelijk. Jij zorgt ervoor dat ze buiten de deur kan eten.

Misschien met een kap over de kop de buurt insturen?? Of de buren bedreigen die hun deur open laten staan?? De DA rekening op de buren verhalen??

Kortom: zorg dat het jouw probleem/oplossing wordt en raster je tuin zodanig af dat ze op je eigen terrein blijft. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:59

misschien kan je een breder halsbandje voor hem kopen, en daar 'niet voeren' op schrijven?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:01

nee, een kat die gewend is om buiten te lopen maar meteen opsluiten, worden ze veel gelukkiger van Rolleyes

mijn kater kreeg ook door ik-weet-niet-wie bijgevoerd.
hij bleef steeds langer weg van huis en is uiteindelijk zelfs helemaal verhuisd Sigaar
(af en toe zie ik hem nog eens door de weide lopen, dus hij leeft nog wel en ziet er gezond uit)
bij jouw kater denk ik ook eerder aan suikerziekte, dus een bezoekje aan de da lijkt me raadzaam.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:04

Equidea schreef:
Het probleem is dat ik nu zit met een kat met overgewicht, waarvan ik ook nog eens niet weet wat hij allemaal te eten krijgt en wat hij te kort kan komen in zijn voeding.

Hoe kun je zo iets oplossen?

Lekker thuis houden, kan je zelf in de gaten houden wat hij eet dan heeft er ook verder niemand in de buurt last van jouw kat. Als je een tuin hebt kan je die mooi afzetten zodat hij daar buiten kan spelen, zo niet, dan moet je hem gewoon binnen houden.

En voordat je denkt dat ik één of andere kattenhater ben, wij hebben zelf twee katten, die komen niet buiten (wij wonen aan een drukke 80 km weg waar je er iedere week wel eentje van het wegdek kan schrapen), voor zover ik kan beoordelen zijn die katten gelukkig, ze zien er goed uit, zijn speels en vermaken zich uitstekend met speeltjes e.d.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:06

Overgewicht & veel plassen? ik zou eens naar de dierenarts gaan.
misschien heeft 'ie suikerziekte ?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:08

ik begrijp echt niet dat er mensen zeggen van een kat binnen te houden Lips are sealed
vind ik even erg als een vogel die een hele dag in een kooitje zit, of een paard dat hele dagen in een stal staat Lips are sealed

TS: ik zou iig eerst eens naar de DA gaan want dat vele plassen ed kan wel wijzen op suikerziekte, en anders zou ik in de buurt eens goed rondkijken waar je kat misschien eten gaat pikken..

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 12:10

We hebben geen tuin, was het maar waar, dan waren we met wat gaas van alle problemen af.

Ik zal mijn dierenarts eens bellen, om haar te vragen van hoe of wat en of het nodig is om voor de zekerheid eens langs te komen.

En een kat "muilkorven" is dat nou niet té?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:13

[
Hij plast heel erg veel in vergelijking tot vroeger, is dat goed of slecht in dit geval?[/quote]

dat is heel erg slecht, mijn kat had ook suikerziekte, wij zijn erachter gekomen toen hij heel veel begon te plassen en heel veel te drinken ( aan het eind ongeveer 12 bakjes per dag)!

ff een vraagje, heeft jou een kat een halsbandje om? ik voer hier ook de katten altijd omdat er hier heel veel zwervertjes zitten maar als ze een bandje om hebben doe ik dat niet

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:13

Leentje_ schreef:
ik begrijp echt niet dat er mensen zeggen van een kat binnen te houden Lips are sealed
vind ik even erg als een vogel die een hele dag in een kooitje zit, of een paard dat hele dagen in een stal staat Lips are sealed

Als je in je huis maar net zoveel ruimte hebt voor een kat als dat een vogel in een klein k*kooitje of een paard in een stal heeft moet je gewoon niet aan een kat beginnen. Een heel huis biedt een kat naar verhouding heel wat meer leefruimte dan dat vogelkooitje of paardenstal zijn bewoners biedt hoor. Jij zit dus appels met peren te vergelijken, dat vergelijk gaat pas op als je een kat in een kooi stopt, niet als je hem gewoon binnen in huis houdt.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:18

ThisIsMe schreef:
Leentje_ schreef:

Als je in je huis maar net zoveel ruimte hebt voor een kat als dat een vogel in een klein k*kooitje of een paard in een stal heeft moet je gewoon niet aan een kat beginnen. Een heel huis biedt een kat naar verhouding heel wat meer leefruimte dan dat vogelkooitje of paardenstal zijn bewoners biedt hoor. Jij zit dus appels met peren te vergelijken, dat vergelijk gaat pas op als je een kat in een kooi stopt, niet als je hem gewoon binnen in huis houdt.

gaat niet echt op
wij wonen in een oude boerderij is een héél groot huis dus Knipoog en ik zie weinigen met zo'n groot huis die hun kat binnenhouden, wat ik wél zie zijn mensen in een rijtjeshuis of op een appartement die een kat binnenhouden,
katten hebben tot op de dag van vandaag nog steeds een jachtinstinct elke dag vangen onze katten buiten wel muisjes ed en buiten kunnen ze zich uitleven, klimmen ze op bomen en noem maar op, kan dat binnen? nee dat dacht ik niet

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:18

wij hebben zelfde probleem gehad alleen met onze stalkat.
beest was super dik toen we hem kregen dus diertje moest op dieet.
en hij was goed afgevallen , maar opeens merkte we weer dat hij aankwam , meer ging zeuren om eten etc.
en hij zat wel erg vaak bij de buren... wat bleek die zaten hem doodleuk te voeren hadden kuipjes vlees voor hem gehaalt en gaven hem broodje ei en vis... heb toen uitgelegt dat niet wou , dat dier er zelf last van kreeg. naderhand kwamen we er achter dat ze er gewoon nog mee door gingen.
toen zijn we best wel ff boos geworden Bloos
en nu hebben we nog niet kunnen ontdekken dat ze hem nog voeren , hoop ook dat ze uit hun hoofd laten.

dus mischien is wat rondvragen in de buurt ? of weet je plekken waar je kat veel uithangt ?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 12:26

breezy302 schreef:
[

dat is heel erg slecht, mijn kat had ook suikerziekte, wij zijn erachter gekomen toen hij heel veel begon te plassen en heel veel te drinken ( aan het eind ongeveer 12 bakjes per dag)!

ff een vraagje, heeft jou een kat een halsbandje om? ik voer hier ook de katten altijd omdat er hier heel veel zwervertjes zitten maar als ze een bandje om hebben doe ik dat niet[/quote]

Hij had nooit zijn bandje om vroeger (kreeg nare gedachten over een kat die aan een tak bleef hangen etc.) maar toen ik erachter kwam dat hij gevoerd werd, heb ik wel direct zijn bandje omgedaan.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:45

Leentje_ schreef:
gaat niet echt op
wij wonen in een oude boerderij is een héél groot huis dus Knipoog en ik zie weinigen met zo'n groot huis die hun kat binnenhouden, wat ik wél zie zijn mensen in een rijtjeshuis of op een appartement die een kat binnenhouden,
katten hebben tot op de dag van vandaag nog steeds een jachtinstinct elke dag vangen onze katten buiten wel muisjes ed en buiten kunnen ze zich uitleven, klimmen ze op bomen en noem maar op, kan dat binnen? nee dat dacht ik niet

Dus, als je in een rijtjeshuis of appartement woont waar je eigenlijk niet de ruimte hebt voor een kat moet je er toch maar gewoon eentje nemen en dan deze buiten laten lopen zodat de buurt er eventueel overlast van heeft? Klinkt logisch, maar niet heus......
Ik heb in mijn huis ook geen ruimte voor een tijger met jachtinstinct, dus schaf ik die geen aan, deed ik dat wel dan zou iedereen me voor gek verklaren, maar omdat het een kat is moet het wel kunnen? Willekeurig welk dier je aanschaft is dat jouw verantwoording, niet van een ander, dus als je er geen ruimte voor hebt moet je zo verstandig zijn om het dier niet te nemen. Ik blijf er bij, onze katten hebben van nature net zoveel jachtinstinct, maar die vieren dat bot op balletjes, muisjes en elkaar, klimmen doen ze op de krabpaal of op de keukenkastjes en dat maakt ze bepaald niet zielig hoor. Wat IK pas zielig zou vinden is ze buiten laten en dat ik ze dan binnen een week platgereden terug vind, want hoewel wij zelf een grote wei hebben, eromheen akkers liggen en we naast een bos wonen leert de ervaring dat juist de weg voor de deur katten schijnbaar enorm trekt, getuige het grote aantal doodgereden katten en daar wil ik die van ons dus niet terugvinden!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:19

ThisIsMe schreef:
Leentje_ schreef:
gaat niet echt op

Dus, als je in een rijtjeshuis of appartement woont waar je eigenlijk niet de ruimte hebt voor een kat moet je er toch maar gewoon eentje nemen en dan deze buiten laten lopen zodat de buurt er eventueel overlast van heeft? Klinkt logisch, maar niet heus......
Ik heb in mijn huis ook geen ruimte voor een tijger met jachtinstinct, dus schaf ik die geen aan, deed ik dat wel dan zou iedereen me voor gek verklaren, maar omdat het een kat is moet het wel kunnen? Willekeurig welk dier je aanschaft is dat jouw verantwoording, niet van een ander, dus als je er geen ruimte voor hebt moet je zo verstandig zijn om het dier niet te nemen. Ik blijf er bij, onze katten hebben van nature net zoveel jachtinstinct, maar die vieren dat bot op balletjes, muisjes en elkaar, klimmen doen ze op de krabpaal of op de keukenkastjes en dat maakt ze bepaald niet zielig hoor. Wat IK pas zielig zou vinden is ze buiten laten en dat ik ze dan binnen een week platgereden terug vind, want hoewel wij zelf een grote wei hebben, eromheen akkers liggen en we naast een bos wonen leert de ervaring dat juist de weg voor de deur katten schijnbaar enorm trekt, getuige het grote aantal doodgereden katten en daar wil ik die van ons dus niet terugvinden!

dit is wel heel erg offtopic hier een laatste reactie van mij
Tja hier dus niet Lips are sealed
ik blijf gewoon bij mijn mening een kat dient niet om binnen te lopen Knipoog
en wij hebben ruimte zat en een huis dat volledig losstaat dus niémand die er last van heeft Knipoog
en wat ik ook zie is dat nu bv bij onze jongste rode kater dat hij voor hij buiten mocht ook altijd maar voor het raam naar buiten zat te kijken of aan de deur ging zitten om te kijken als ze openging dus lijkt me wel dat hij veel liever buiten jaagt dan in huis met balletjes, muisjes, krabpaal ed.. (en volgens mij is een keukenkastje of een krabpaal niet hetzelfde als een boom Nagelbijten / Gniffelen)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:59

een kat die binnen opgegroeid is, kan volgens mij ook perfect gelukkig zijn als hij altijd binnen zit.
vergelijk het met paarden in een paddock Knipoog

maar een kat die het buitenleven gewend is zomaar opsluiten, daar wordt het beestje volgens mij echt niet gelukkig van