Konijn verplaatsen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Konijn verplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 17:23

Misschien niet zo'n hele duidelijke titel, maar ik ga het even uitleggen Lachen

Ik wil echt heel graag 2 konijnen, liefst Franse Hangoren. Nu zijn dat natuurlijk niet de kleinste exemplaren, dus zit je met de ruimte. Beneden hebben we eigenlijk niet echt plek om een ruim verblijf voor ze neer te zetten, maar boven hebben we nog een kamer over waar we wel een paradijsje voor ze kunnen maken *LOL*.
Maarrrr, het lijkt me toch wel heel gezellig als ze in de woonkamer zijn als we thuis zijn Bloos . Dat zou dus betekenen dat je met ze gaat 'zeulen' en ik vraag me af in hoeverre ze dat op prijs stellen? Het is toch wat anders als het deurtje/de ren open zetten en ze de rest laten verkennen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En zijn ze ook in een andere omgeving dan bij hun 'hok' in de buurt goed zindelijk te krijgen (uiteraard wordt er netjes voor een toilet gezorgd beneden en een plek om zich terug te kunnen trekken)? Anders denk ik dat mijn konijnenavontuur nog even moet wachten tot we een groter huis hebben gevonden ROFL

bowie_pluis

Re: Konijn verplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:36

Ben zelf ook helemaal fan van Franse hangoren, heb nu een oranje Ram van 1,5 jaar. Als maatje een Duitse hangoor-dame, maar mocht die ooit (liefst pas over 10 jaar) er niet meer zijn, dan komt er een FH-dame bij.
Geweldige beesten, zeker ook qua omgang. Net honden, ontzettend lief!!
Bij mij lopen ze hele dagen los in de tuin en ze hebben een hok van 1.75 bij 0.90 ter beschikking. Een niet al te klein hokje dus..

Ik vind op zich dat je ze een mooie ruimte wilt geven, zodat ze als je niet thuis bent ook los kunnen lopen.
Misschien is het wat, dat je beneden een tweede (kleinere) kooi neerzet, dat ze ook als eigen huis kunnen beschouwen. Eerst boven laten wennen en zorgen dat ze zindelijk zijn (dat zijn die van mij overigens ook, doen niks in de tuin, alles in het hok!) en dan beneden in het nieuwe hok een deel ondergeplast zaagsel neerleggen, zodat ze dat ook als 'eigen' beschouwen. Zo kunnen ze als ze alles even zat zijn, even terug springen in hun eigen veilige huis.
Zo'n driehoekige (dure) plasbak werkte bij die van mij niet, simpelweg omdat 7,5 kg konijn niet op zo'n bak past. Wel zou je een hoge kattenbak neer kunnen zetten, zonder deksel. daar doen ze het nl. ook op. en dan sproeit een ram er ook niet zo snel overheen.
Maar de vorige schurk van mij was zo eigenwijs dat hij erin ging liggen (had het hele hok kaal, behalve de bak met zaagsel, zo doen ze het bij fokkers ook) en dat hij alles ernaast deed.

Vind het trouwens superidee dat je er twee wilt, ze hebben echt heel veel aan elkaar.
Zoek wel een goede fokker, want er zit een hoop rommel op de markt (dus geen dierenwinkel!)
ik heb nog wel een paar leuke sites voor je, als je nog niets hebt gevonden!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 17:44

Ik ben me tot nu toe alleen maar aan het oriënteren (lang leve Google Haha! ) , maar het is inderdaad duidelijk dat je het kaf van het koren moet scheiden wat betreft fokkers etc.! Zit ook erg veel verschil in Ja.

Zo'n 2e kooi beneden had ik inderdaad al over zitten denken, en goed idee van zo'n plasbak beneden met hun eigen geurtje er al in!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:48

Ik zou ze buiten zetten! Scheelt ruimte binnen, en dat vinden ze ook een stuk fijner, en het is beter voor ze Ja
En met verplaatsen is dat ook niet een heel groot probleem, ik neem mn konijnen regelmatig even mee naar binnen Haha! Okee, dat zijn hele kleintjes, maar hiervoor had ik ook van die enorme (schenen dwerg-hangoren te zijn Huilen van het lachen ) en ik moet zeggen dat die beter te dragen waren dan die ik nu heb. Want die grote springen meestal niet zo snel uit je handen.. Maar in de tuin kan natuurlijk alleen als je er eentje heb Bloos
okee, duidelijk verhaal Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:52

konijnen hebben meestal een hekel aan het optillen en bij een vlaamse reus is dat helemaal logisch.
Wanneer ik hem naar de da moest brengen, dat was de enige keer dat ik hem vervoerde, maar bij jou dus regelmatig, deed ik dat in zo"n katten of kleindierenbox. Dan hoef je hem niet opte tillen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 17:54

Chrissy, ik heb juist begrepen dat konijnen er heel slecht tegen kunnen om van buiten naar binnen meegenomen te worden? Zeker als het echt kouder wordt?

Dinopino, had al bedacht dat het makkelijk zou zijn om ze in zo'n boodschappenkratje mee heen en weer te nemen ROFL. Nu schijnen Franse Hangoren over het algemeen wat rustiger en handzamer te zijn, en denk ook dat als ze het gewend zijn korte stukjes (het is alleen de trap af natuurlijk) dat het in principe niet zo'n probleem zou moeten zijn.

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:02

buiten is idd de meest ideale oplossing. maar een kennisje heeft er 1 binnen zitten, dat is net een hond die echt op de bank bij je komt liggen. Dat doen die van mij dus niet, die hebben het te druk buiten met van alles en nog wat. Erg makkelijk overigens met dit weer, ze eten alle bladeren op die in de tuin vallen Haha!

Mocht je ze trouwens nu kopen en ze zitten bij de fokker buiten, moet je wel rekening houden met hun vacht. mocht die al te dik zijn (bij kleintjes valt dat meestal nog wel mee) dan kun je ze deze winter niet meer naar binnen halen. Wachten tot het voorjaar dus...

Optillen vinden ze vaak niet leuk, maar als je daar al heel vroeg mee begint, wennen ze er aan. Ik heb er te lang mee gewacht en ze vinden het vreselijk. Doe het dus ook alleen maar als het echt nodig is.

En idd, met googlen kom je al veel fokkers tegen!
Ben zelf een keertje bij een niet-officiele fokker geweest die alle rammen en voedsters door elkaar liet lopen. Dan weet je dus nooit of je inteelt hebt.
Nog een tip: mocht je een ram en voedster nemen, de ram kun je laten castreren met plaatselijke verdoving. Ik heb de eerste ram die ik had onder gehele verdoving laten 'helpen', maar dat was veel ingrijpender dan onder plaatselijke. Bij de laatste mogelijkheid, zijn ze binnen 2 uur weer helemaal zichzelf.
Ik heb zelf een ram verloren door een gehele narcose, dus ik ben er wat huiverig voor geworden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:05

Denk echter dat rond kersttijd een hangoor kopen toch moeilijker wordt Haha! Vingers aflikken

mijn konijntjes zijn ook echte bladblazers. Hoe harder het stormt hoe meer ze buiten zitten. Rare beesten liggen het liefst buiten wanneer het sneeuwt. Schijnt de zon dan taaien ze af. En eindelijk is het gras in onze tuin op goed formaat. Ze hebben hun werk dus eindelijk af. Vork

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:08

Dinopino schreef:
Denk echter dat rond kersttijd een hangoor kopen toch moeilijker wordt Haha! Vingers aflikken

Die van mij werd ziek met de Kerst... kon ik 1ste Kerstdag met konijn over straat naar de DA. had je mensen moeten zien kijken... Haha!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:12

koelinka schreef:
Zoek wel een goede fokker, want er zit een hoop rommel op de markt (dus geen dierenwinkel!)

Hier wil ik als (terugkerende, beginnende, serieuse) Franse Hangoor fokker even op in haken...
Ik ben in 2006 begonnen met het fokken van Franse Hangoren.
Mijn FH´s gekocht bij ´goede´ fokkers. Voor gemiddeld € 50,00 per konijn.
Iedereen kon mij vertellen dat het súper dieren zouden zijn.
Nou, ik ben voor héél veel geld het schip in gegaan kan ik je vertellen!
Van Fh´s met lange haren, veelste lange dieren, hele verkeerde goede kleuren tot gewoon valse FH´s.
Allemaal eigenschappen die níet bij een Franse Hangoor thuis horen.
Het fokken van FH´s is in 2007 een hele hype geworden.
Iedereen aangesloten bij een kleindiervereniging (± € 15,00 p.j.) ging zich ´fokker´ noemen.
De konijnen worden voor 35 eurocent getatoeëerd en tada, een je hebt een zogenaamde raszuivere franse hangoor.
Er wordt niet gekeken wat er met wat gekruisd wordt, want ze zien alleen maar Geld, geld!
Niet passende dieren worden met elkaar gekoppeld en het ene waardeloze jong na het ander rolt eruit.
En deze worden voor € 50,00 weer verkocht...
Ik wil hier alleen maar mee zeggen kijk alsjeblieft uit bij welke fokker je je FH koopt.
Want niet allemaal zijn ze bezig met het instand houden van dit prachtige ras...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:14

ja Dat is dan wel heeeeel toevallig dat ie dan juist ziek wordt. Bij mij worden er dit jaar ook een paar konijnen met de kerst veroberd. Niet door mij, maar het zijn indirekt wel mijn konijnen. Een wild konijntje heeft in mijn tuin uitgerekend een wit konijn bezwangerd Haha! Vervolgens er vandoor zonder alimentatie. En wanneer je weet dat konijnen jongen bij de beesten, kun je wel begrijpen dat er hier in de hele buurt allemaal witte konijnen lopen. Een boer verderop heeft een levend val neergezet en die eet ze dus waarschijnlijk met kerst. Vingers aflikken

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:41

Remember schreef:
Chrissy, ik heb juist begrepen dat konijnen er heel slecht tegen kunnen om van buiten naar binnen meegenomen te worden? Zeker als het echt kouder wordt?

Dinopino, had al bedacht dat het makkelijk zou zijn om ze in zo'n boodschappenkratje mee heen en weer te nemen ROFL. Nu schijnen Franse Hangoren over het algemeen wat rustiger en handzamer te zijn, en denk ook dat als ze het gewend zijn korte stukjes (het is alleen de trap af natuurlijk) dat het in principe niet zo'n probleem zou moeten zijn.

Ja het dan denk ik slecht als ze buiten staan, en ze dan voor langere periode binnen te zetten.. Maar ik dacht dat je ze alleen af en toe naar binnen wilde nemen en dan weer terug te zetten?

En je kan een konijn (schijnt) ook vervoeren in een emmer.. Maar dat vonden mijn konijnen nooit zo'n succes geloof ik Huilen van het lachen En een groot konijn past daar misschien ook niet meer in...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:44

Slim Heb zojuist de oplossing bedacht. Kost wel een beetje, maar als je handig bent kun je veel geld besparen. En je moet het konijn natuurlijk ook trainen. Maar je koopt gewoon een traplift. Haha!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:47

Dinopino schreef:
Slim Heb zojuist de oplossing bedacht. Kost wel een beetje, maar als je handig bent kun je veel geld besparen. En je moet het konijn natuurlijk ook trainen. Maar je koopt gewoon een traplift. Haha!

Wauw, ja superhandig Huilen van het lachen Ik zie zo'n beestje al zitten ROFL

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 18:49

Chrissy_93 schreef:
Maar ik dacht dat je ze alleen af en toe naar binnen wilde nemen en dan weer terug te zetten?

En dát schijnt juist slecht te zijn ivm de temperatuurwisselingen.

Ylana, bedankt voor je informatie!! En als ik het goed begrijp kan ik, als de knoop doorgehakt gaat worden, bij jouw terecht voor een stel leuke hangoren Vork ?

Koelinka, een ram en een voedster schijnt toch wel de meeste slagingskans te hebben. Vraag me af hoe makkelijk het is om aan een al gecastreerde hangoor te komen, dus je optie van onder plaatselijke verdoving ga ik eens verder uitzoeken Ja

En een traplift, whahaha, ROFL, m'n vriend ziet me aankomen haha! Die moet nog aan het idee wennen dat een konijn meer is dan een saai dier dat buiten in een hok zit en snuf doet, laat staan dat er óók nog een traplift moet komen Clown

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:54

Remember schreef:
Chrissy_93 schreef:
Maar ik dacht dat je ze alleen af en toe naar binnen wilde nemen en dan weer terug te zetten?

En dát schijnt juist slecht te zijn ivm de temperatuurwisselingen.

Ylana, bedankt voor je informatie!! En als ik het goed begrijp kan ik, als de knoop doorgehakt gaat worden, bij jouw terecht voor een stel leuke hangoren Vork ?

Koelinka, een ram en een voedster schijnt toch wel de meeste slagingskans te hebben. Vraag me af hoe makkelijk het is om aan een al gecastreerde hangoor te komen, dus je optie van onder plaatselijke verdoving ga ik eens verder uitzoeken Ja

En een traplift, whahaha, ROFL, m'n vriend ziet me aankomen haha! Die moet nog aan het idee wennen dat een konijn meer is dan een saai dier dat buiten in een hok zit en snuf doet, laat staan dat er óók nog een traplift moet komen Clown

O okee dan weet ik dat ook weer Clown Niet dat ik ze vaak mee naar binnen nam, maar toch handig om te weten...
Vind die traplift trouwens toch wel heel cool hoor Huilen van het lachen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:15

Remember schreef:

Haha! Ten eerste weet ik niet op welk termijn je wat zoekt...
Momenteel heb ik geen enkele FH meer in mijn stal zitten. Ik heb alles verkocht weggegeven of laten slachten.
In januari ga ik vanuit Oudenbosch de wereld reis maken naar de Noordshow in Zuidlaren om daar hopelijk enkele echt goede dieren op de kop te tikken.
Mocht dat niets worden staat Utrecht op het programma.
Dan is het de dieren even de tijd gunnen om te wennen en voor mij om te kijken hoe ze zich gedragen en wat hun karakter is. Want fokken met een fh met een twijfelachtig karakter doe ik nooit meer!
Mochten er zich geen problemen voor doen, zal ik in maart mijn eerste jongen verwachten.
Dan ga ik eerst kijken wat ik zelf aanhou voor de tentoonstelling en de fok.
Wat dus niet geschikt is zal worden verkocht voor een heel schappelijk prijsje.

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:15

Ylana ik snap je frustratie goed, iedereen kan idd aan de slag om 'fokker' te worden.
Gelukkig kun je via internet ook bij de diverse sites eruit halen en zien wie al langer enthousiast aan de slag is en serieus.
maar wellicht kun jij er een aantal aanbevelen? Ik heb er zelf eentje uit Hekelingen en eentje uit Hellevoetsluis gehaald.
Ik weet dat er ook een fokker in Zeeland (Collignon) zit en eentje in Arnhem (mariska).
Overigens maakt het mij als leek niet uit of een konijn langer haar heeft dan zou moeten, die oranje die ik heb heeft ook teveel wit op de buik.
Ik val voor de compacte vorm en grote kop en kijk vooral of het gebit in orde is en of het konijn schoon is. Maar ik hoef er dus ook niet mee te fokken natuurlijk!

En op zoek naar een setje voedster en ram? Ik heb zelf 2x een oudere ram aangeschaft, juist omdat ik al een voedster had (Duitse hangoorram was overleden, toendertijd wist ik niet dat coniferen giftig zijn Boos! )). De eerste (zwart/wit bont) was net 1 jaar en gebruikt bij de fokker als dekram. Die is helaas maar 1 jaar bij me geweest, is dus in de narcose blijven hangen tijdens de operatie aan een abces en de oranje die ik nu heb, heb ik met 6 maanden gekocht. Voedster is nu dus aan echtgenoot 3 bezig.
Het is zeker zoeken naar een wat oudere ram, maar als je net na een grote landelijke show zoekt, zijn er vaak wel oudere te krijgen.

Wat je zou kunnen doen is een ram vanaf 6 maanden te nemen, maar dan heb je het 'probleem', dat die vaak bij de fokker het hok alleen maar heeft verlaten om het hok schoon te maken en niet echt gewend is om in handen te zijn. Je moet er dan wel zeker van zijn, dat hij het optillen geen probleem vindt (probeer dat ook uit!)
Die kun je dan meteen laten castreren, 4 weken wachten en dan de voedster erbij. Die kun je dan gewoon uit het nest nemen. Koppelen gaat vooral dan goed, omdat je niet eerst de voedster in huis hebt (die zijn meer territoriumgericht).
Over de tijd dat een ram niet bij de voedster mag verschillen de meningen (zie internet). Mij was geadviseerd ze 6 weken apart te houden, maar de zwart/witte had zichzelf na 3 weken bevrijd terwijl voedster los in de tuin liep. (had je mijn gezicht moeten zien toen ik thuis kwam en de kinderen maar bleven vragen wat die konijnen nou aan het doen waren Clown ) Ik heb dus even in spanning gezeten, maar niks aan de hand.
Ook met de oranje is het na 4 weken goed gegaan. Die ondernam niet eens meer wat.

maar het is ontzettend leuk om op zoek te gaan naar een FH. Het is jammer dat ik niet meer plek heb, anders had de tuin vol gestaan. Zelf fokken wil ik niet, teveel werk en er zijn er al genoeg), maar die beesten die lekker onder je stoel komen liggen in het zonnetje is echt heel gezellig.
Overigens zul je in de opvang weinig FH vinden (ik heb me destijds krom gezocht).