cavia buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

cavia buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:27

wie heeft zijn cavia(s) nog buiten staan?
ga je hem binnenhalen?

Pluttersput

Re: cavia buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:22

Onze knaaf zit buiten, en blijft ook buiten Lachen Zit het hele jaar buiten, heeft een hok met veel hooi Lachen

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:36

Onze twee blijven ook gewoon zomer en winter buiten. Inderdaad een goed hok geven met veel hooi! Geen stro want dat is niet goed voor ze.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:38

Ik zou cavia's niet snel in hun eentje buiten laten zetten, als je ze samen zet met een nachthok en idd een hoop hooi dan kan het wel. Maar een cavia alleen heeft het een stuk moeilijker met warm houden, lijkt me?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:48

klopt volgens mij,cavia's kunnen niet zo goed tegen kou toch?
dus als je 1 alleen hebt dan lekker veel hooi in het hok en eventueel afdekken

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:04

Ik had mijn cavia's ook altijd buiten zitten.
Ze waren wel met meerdere,dik pak hooi erin en idd belangrijk een schuilhok.
Wil prima.
Zelfs toen een aantal jaar geleden dat de temp -16 was ofzo...zaten die van mij ook gewoon buiten.
Hok vol met hooi en met extreme kou niet uitmesten....zal ik wel commentaar opkrijgen...denk ik,maar
als je uitmest haal je de warmte weg die ze daar gecreeerd hebben.
Schoon zaagsel is koud en nieuw en duurd weer even voor ze daar weer een knus plekje mee hebben.
Ik legde er altijd hooi boveop en apart hooi om op te eten.
Zo hou je de bovenlaag schoon en de warmte erin.
Ik had wel een vrij groot hok buiten Knipoog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:06

Mijn caaf zit alweer sinds begin oktober binnen.
Was noodzaak toen omdat hij toen een abces op zijn kaak had en dit behandeld was door de DA maar voor de nazorg moest hij in een warme omgeving zitten. Nu is begin deze week zijn maatje helaas overleden (ze zijn/waren allebei 5,5 jaar oud) dus nu doe ik helemaal niet meer naar buiten
Hij heeft een mooi groot hok (eigenlijk voor een Vlaamse Reus bedoeld Haha!), flink wat hooi, lekker eten en staat gezellig bij ons in de woonkamer Lachen

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:09

Mijn cavia zit ook buiten, hij woont bij 3 grote warme konijnen en gaat daar ook vaak lekker tegenaan liggen. Ze hebben een groot hok met grote ren, wel met een beschut stuk. Verder idd lekker veel hooi erin Lachen

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:12

Onze cavia's zitten alweer een tijdje binnen. We proberen ons huis te verkopen, en we kregen als tip om dan de cavia's binnen te zetten. In een wat nettere kooi, dus mijn vader heeft een nieuwe kooi gemaakt, en daar zitten ze alweer een tijdje in. Lachen

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:15

onze cavia's zitten al jaren met zijn tweeën samen in een buitenhok. Wij verplaatsen het hok wel. In de zomer staat hij niet vol in de zon en in de herfst een winter zo veel mogelijk uit de wind. In herfst en winter krijgen ze elke nacht vers hooi erbij en we dekken het voorste stuk af met plastic! helemaal goed dus Haha!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:20

Mijn cavias zitten nog steeds buiten en als ze al binnen komen in de garage maar dat is alleen als het echt heel hard gaat vriezen, bij ons op stal zitten ook cavias buiten en 1 heeft per ongeluk jongen gekregen, we dachten dat die niet zouden overleven maar ze doen het prima.
Mijn caafjes hebben een groot stuk gras met een groot nachthok, ze kunnen er zelf in en uit dag en nacht er zit ook nog een heel klein konijntje bij.
In het nachthok doe ik veel hooi enzo, iedere avond voor ik naar bed ga prop ik er weer een flinke emmer bij en daar gaan ze in liggen.
Als ik zou merken dat ze het koud gaan hebben of teveel in het nachthok blijven gaan ze naar binnen, maar mijne zijn ook al wat ouder.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 11:14

aah oke. Mijn 2 cavia's zitten samen in het schuurtje. Ze hebben een nachthokje, en er licht een deken over het hok.
M'n andere cavia die samen met het konijn buiten zit. (dat hok is veel meer open).
Doe ik nu zowiezo 'snachts binnen.
Ik wil eigenlijk nog een een hokje maken voor hem, met een lekker dekentje erin, zodat ie overdag buiten kan. (anders zit ie helemaal alleen)

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:19

Mijn acht jarige Fluffy de caaf is allang weer lekker binnen. Haha!
Ik moet er niet aan denken dat zij met bv het weer van gisteren nog in de tuin zou zitten. Verdrietig
Nee hoor Fluf zit lekker aan haar groenvoer binnen te knabbelen,en heeft het prima naar haar zin zo.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:27

Mijn cavia's en konijn wonen sinds 2 weken op stal, maar voor die tijd zaten ze ook altijd buiten.

Ook in de winter ging dat goed. De hokken staan van de grond af en uit de wind, onder een afdak (balkon van de bovenburen).
Met koud weer zorgde ik voor een extra dikke laag stro en bij extreme kou hing ik een doek voor het gaas om de warmte binnen te houden.

Het is bij mij altijd prima gegaan, nooit zieke dieren gehad.
Maar omdat ik de laatste tijd weinig thuis ben en veel op stal heb ik mijn beestjes voor de gezelligheid naar stal verhuisd.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:10

Bandos schreef:
Mijn acht jarige Fluffy de caaf is allang weer lekker binnen. Haha!
Ik moet er niet aan denken dat zij met bv het weer van gisteren nog in de tuin zou zitten. Verdrietig
Nee hoor Fluf zit lekker aan haar groenvoer binnen te knabbelen,en heeft het prima naar haar zin zo.

8 jaar, wat een geweldige leeftijd! Goed van je! Ja

Ik heb twee knaafs van ruim 2 jaar en die zitten altijd binnen. Volgend jaar als we gras in de tuin hebben gaan ze elke dag met mooi weer even hun 'rennetje' in (wel waar een nachthok aan zit, ze zijn de buitenwereld niet gewend en vinden een schuilplekje dan wel lekker denk ik). Verder houd ik ze binnen, ik heb ze tenslotte toch voor de gezelligheid Ja

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:44

Ik heb mijn cavias nu toch naar binnen gedaan in de warmte, ik vond dat ze een beetje afgevallen waren.
Gelukkig niet extreem maar het begin is er.
Ik heb ze meteen naar binnen gedaan en ze liggen nu heerlijk te slapen.
Het is nu ook wel doorlopend heel erg koud en ik had ze al in de garage gezet maar daar is het ook wat vochtig en evengoed koud.
Nu blijven ze ook binnen toch het weer mooi weer wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:32

op onze stalling staan er nog twee cavia's gewoon buiten in een groot hok,met een nachtruimte met kleine opening
ze zitten heel dik in het hooi en krijgen dagelijks schoon water omdat het andere nu toch bevriest.
elke dag nu een wortel of appel erbij voor extra vocht en dat gaat allemaal prima.

gister was ik ze toch kwijt haha, hadden ze zich helemaal ingegraven onder het hooi.
Haha!

de andere cavia's zitten bij de konijnen,weliswaar binnen,maar toch bevriest het water wel.
heb overal dik hooi in gedaan zodat ze daar in kunnen kruipen als ze dat willen.

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:34

Ik heb ze nu even een weekje binnenzitten omdat het écht hard vriest (en ik heb er net een nieuwe bij die niet altijd buiten heeft gestaan) maar normaal zitten ze met z'n 2en gewoon buiten, ook in de winter.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:01

Ik merk aan hun dat ze zich binnen meer happy voelen veel rustiger.
In de garage waren ze steeds aan het kruipen en rondstruinen, om warm te blijven.
Ze hadden er duidelijk moeite mee terwijl ze hun hele leven al buiten zitten.
Toen ik hun binnen heb gehaald hebben ze de hele dag lekker geslapen, alsof ze uitgeput waren, germ.
Ze zijn ook al wat ouder 4/5 jaar dus misschien dat dat er wat mee te maken heeft.
Ze lijken het binnen prima te vinden en ik heb op zolder een supergroot binnen verblijf staan (1.20l* 75b*60h, dat ga ik morgen avond klaar maken voor ze.
Ze staan nu in een kleiner verblijf van 80 cm breed op de bar omdat de hond van mijn zusje vanavond komt tot morgen en aangezien het een jachthond is ben ik bang dat die me aan die cavias gaat.
En dan als straks het zonnetje weer gaat schijnen weer lekker naar buiten.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 15:27

Justice_ schreef:
Ik heb ze nu even een weekje binnenzitten omdat het écht hard vriest (en ik heb er net een nieuwe bij die niet altijd buiten heeft gestaan) maar normaal zitten ze met z'n 2en gewoon buiten, ook in de winter.

Ik heb ze toevallig zelf afgelopen weekend ook maar binnen gehaald om dezelfde redenen Tong uitsteken

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:19

buiten in het tuinhuis. Het water bevriest nog niet. Er zit er op dit moment ook geen een alleen. Zelfs de 5-ling die 20 dec is geboren doen het goed. maar ik vind het wel koud hoor.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:48

niet naar binnen halen..

als jij een cavia heb die al het hele jaar buitn zit, wordt hij juist ziek als je hem binnen haalt..
Buiten is de temp. al een tijdje koud.. binnen staat de verwarming toch al snel op 20 graden,,
die temperatuurs verandering is te groot..
Gewoon een hele grote pluk hooi in het hok, en dan redt tie het wel..

desnoods een handdoek/oud shirt, waar hij in kan kruipen..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:52

Don_Zhivago schreef:
niet naar binnen halen..

als jij een cavia heb die al het hele jaar buitn zit, wordt hij juist ziek als je hem binnen haalt..
Buiten is de temp. al een tijdje koud.. binnen staat de verwarming toch al snel op 20 graden,,
die temperatuurs verandering is te groot..
Gewoon een hele grote pluk hooi in het hok, en dan redt tie het wel..

desnoods een handdoek/oud shirt, waar hij in kan kruipen..

Ze zitten al lekker binnen, ala je ze nu van binnen naar buiten doet daar worden ze pas ziek van.
Zeker is het een groot tempratuursverschil maar ze hebben altijd veel hooi in hun hok en ik vond hun achteruit gaan buiten terwijl ik ze al in de garage had gezet.
Ze vinden het volgens mij wel lekker zo.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:59

hou het alleen wel in de gaten..

en zorg dat ze niet in de buurt van de verwarming zitten.

van -8 naar + 20-25 is echt niet goed hoor

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:06

Het is idd een groot verschil, tuurlijk hou ik ze goed in de gaten.
Het was voor hun denk ik de beste oplossing nu.