Dierenmishandeling, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_angela

Dierenmishandeling, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:28

Van de week was ik voor mijn werk op pad in diverse kleine dorpen in de regio. Ik reed daar bijna over een kleine hond heen welke heel beduust midden op de weg stond te kijken. Ik ben gestopt omdat ik dacht dat het een zwerfhondje was, en het wilde meenemen.
Ze had namelijk geen penning om, en ik wilde kijken of ze een chip had.

Ik had mijn auto langs de weg gezet, met de deuren open in de hoop dat het hondje erin zou springen. Toen ik dichterbij kwam zag ik in wat voor slechte conditie dit hondje was. Ze was helemaal vermagerd, en dan bedoel ik echt heel, heel mager, ze had ontstoken oogjes en haar koppie zat vol met teken. Ze had wat vieze striemen/wonden op haar lijf. De vlooien bouwden een feestje in haar vacht. Echt heel sneu.. Ze was vrij bang, maar toch ook wel nieuwsgierig en kwam meteen naar mij toe.

Ik was net aan het bedenken wat ik hiermee moest doen, en was rond aan het kijken of ik iemand zag, en toen kwam er een man aangelopen vanuit een huis. Ik vroeg hem of hij wist van wie dit hondje was, en pakte haar op en nam haar mee. Hij zei nog sorry voor het ongemak en ik stond met de bek vol tanden. Achteraf wilde ik nog vragen waarom ze er zo uitzag, wat er aan de hand was, hem confronteren. Maar ik durfde niet aan te bellen. Ik was alleen en het was in een vrij afgelegen gebied, en ik was bang om de confrontatie aan te gaan.

Nu speeld dit al de hele tijd door mijn hoofd en weet niet of ik iets kan doen. Wie heeft er tips? Ik weet overigens het adres wel, incl. het huisnummer.

Freedom007

Re: Dierenmishandeling, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:32

Ik zou er heen gaan en je vraag stellen...Het is wel slim om met iemand samen te gaan die achter jou staat en verbaal rustig is en zou willen helpen met bv een oplossing zoeken en ideeen aan te bieden......Maar je komt er snel genoeg achter of deze man door voor open staat als je je eerste vraag hebt gesteld...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:54

Dat een hondje wat mager is, kan weleens voorkomen. Misschien oud of net ziek geweest...maar ernstig onstoken ogen en het hoofd stijf onder de teken duidt in mijn ogen op verwaarlozing. Wat verwacht je dat de man zegt als je hem vraagt waarom het hondje er zo uit ziet?

Ik zo de dierenbescherming inlichten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:56

dierenbescherming er op af sturen..

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:57

Je kunt de db inlichten. Die gaan dan meestal wel een kijkje nemen om te zien wat er aan de hand is. Zij zijn er ook in getraind om eventuele confrontaties aan te gaan.

_angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 21:58

XoNo schreef:
Dat een hondje wat mager is, kan weleens voorkomen. Misschien oud of net ziek geweest...maar ernstig onstoken ogen en het hoofd stijf onder de teken duidt in mijn ogen op verwaarlozing. Wat verwacht je dat de man zegt als je hem vraagt waarom het hondje er zo uit ziet?

Ik zo de dierenbescherming inlichten.

Kijk dat dacht ik nou ook, daarom wilde ik niet meteen de dierenbescherming op zijn dak sturen.
Ik weet niet wat ik verwacht.. Ik vond hem zo vreemd en nors..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:01

Ja, ook niet meteen de reactie die je verwacht als iemand bijna over je hondje gereden is. Ik zou met hartkloppingen de straat op rennen, als zoiets me uberhaupt al zou gebeuren!

Ik zou toch even een belletje plegen naar de dierenbescherming en hopen dat ze toch even een kijkje willen nemen. Als dierenliefhebber zou ik me beledigd voelen als iemand de dierenbescherming op me af zou sturen (voornamelijk omdat mijn dieren er goed uitzien), maar aan de andere kant zou ik het fijn vinden dat andere mensen zich om het welzijn van mijn dieren bekommeren. Als hij er een goede reden voor heeft waarom zijn hond er zo bijloopt, dan zal de dierenbescherming niet meteen tot beslag overgaan.

Dus, gewoon even bellen Lachen Heel veel teken kunnen bloedarmoede veroorzaken, ik heb laatst op Animal Cop (Animal Planet) gezien dat er een hondje aan overleden is. Was niet de jongste, zeker niet de oudste, maar had al tijden last van teken. De eigenaren wisten niet dat het ernstig was Frusty

Sneu dat het in dat geval om ontwetendheid gaat, voornamelijk sneu voor het hondje dat eronder lijdt.

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:33

Goed van je dat je niet hebt aangebeld om hem ermee te confronteren, je stelt jezelf eerst in veiligheid. Dat voorop.

Ik zou inderdaad de dierenbescherming bellen met je verhaal. Verschrikkelijk dat het hondje er zo uitziet zeg!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:09

Lastig vind ik zoiets. Ik vind het niet altijd netjes om direct de instanties in te schakelen, maar begrijp ook wel dat het niet altijd verstandig is om overal zelf op af te stappen. Ik sluit me erbij aan om de DB in te schakelen. Hopelijk is er een goede verklaring en is er geen sprake van mishandeling (maar n.a.v. wat je vertelt, vrees ik het ergste..).

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:09

En, heb je al een besluit genomen?

_angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:10

Ik heb een melding gemaakt... en het precies uitgelegd wat er loos was. Hopelijk neemt de DB de juiste beslissing.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:16

Goed van je, Tirza. Wel moeilijk denk ik, maar wel de goede beslissing vind ik!