parkietenvraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aukjegm

parkietenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:15

Onze valkparkiet heeft al ongeveer een half jaar kleine veertjes onder zijn vleugels (aan beide zijden) die niet uitkomen. Hier een foto:

Afbeelding

Weet iemand misschien of dit normaal is of ergens door komt?

karuna
Drukke kabouter

Re: parkietenvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:45

Het lijkt in eerste instantie op een beginnende rui maar als ze zo lang niet verder gaan heeft ze ze afgebeten om de een of andere reden. Controleer eerst even of ze misschien beestjes heeft. Kijk echt op alle veerbasissen of je daar beestjes of poepjes ziet. ZO ja haal er dan een goede bestrijder voor.

Zo nee, kijk of ze er heel erg veel aan knaagt. Doet ze dat ook niet en ze is verder gezond kun je 2 dingen doen. Of afwachten tot de volgende rui dan zouden deze veerschachten er vanzefl uitvallen voor nieuwe goede.

Of en dat is de drastische methode die je alleen moet doen als ze er of last van heeft of je naar een tentoonstelling gaat is deze beschadigde veerschachten verwijderen zodat er vanzelf snel nieuwe groeien. Maar dat is niet echt prettig voor je vogeltje.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 14:30

Bedankt voor je reactie!
Ik zie nergens iets wat op parasieten duidt, dus zullen het wel gewoon veertjes zijn die niet uitkomen.
Hij hoeft niet naar een show of iets dergelijks, dus ik wacht gewoon af tot de volgende rui!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:32

Als ze niet doorkomen, dan is het idd niet normaal.
Zit ze er wel eens aan te knagen? Lijkt mij toch idd dat ze het zelf heeft gedaan.
Ik heb zelf ook 2 valkparkieten, maar dit gedrag vertonen ze niet.
Plaats je foto eens op www.valkparkiet.com . Daar kunnen ze je vast verder helpen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:33

Wat wel eens gebeurt is als ze met het ruien de nieuwe veerschachtjes iets te traag doorkomen dat ze er dan aan gaan lopen knagen. En een keer kauwen en de veren zijn voor die ruiperiode om zeep geholpen. Wat helpt is ze tijdens de volgende rui wat extra vitamines te geven en eventueel een heel klein beetje eivoer extra. Dat helpt soms wel het wat beter te laten verlopen.

Heeft ze wel voldoende knaagspul in haar verblijf hangen?

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:01

Bedankt voor je link Cayenne, zal het even plaatsen!

Maar ik zie hem er niet echt aan knagen, wel eraan zitten maar niet meer dan aan andere veren?
Wat versta jij onder knaagspul? Hij heeft geen knaagsteen ofzo, maar wel zo'n hele flos waar ie aan kan zitten en houten spulletjes..