Nieuwe regel!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaykuhhh

Nieuwe regel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:16

Hoihoi,

Even een vraagje...
Ik woon nog steeds thuis bij mijn ouders en twee jongere broertjes van 18.
We hebben 2 honden, ze mogen al hun hele leven op de 1e en 2e verdieping komen.
Ze liggen bij mijn ouders in bed (bij mij mogen ze niet Clown ).
Eigenlijk zijn ze dus heel erg verwent!!!!
Maar is het mogelijk om ze op oudere leeftijd te verbieden boven te komen,
of gaat dit niet meer werken? Ze zijn nu 8 en 10 jaar oud. Ze gaan dus al een hele tijd mee. Vork

Eigenlijk hadden we ze dit van pups af aan moeten leren, maar toen vonden we het nog leuk.

Ik vraag me dus af, of dit eerlijk zou zijn tegenover hen??

Ojajoh

Re: Nieuwe regel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:18

niet als ze al 8 en 10 jaar meegaan naar boven
zouden ze niks van snappen

het valt ze wel te leren hoor......duurt wat langer...
maar eerlijk vind ik het persoonlijk niet

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:34

Ik zou het ook niet doen. Ze zijn het nu helemaal gewend en dan mogen ze het opeens niet. Daar snappen hun ook niks van. Ik zou ze gewoon nog trappen laten lopen, ook al is het niet echt goed voor ze. Maar hun botten zijn nu al volgroeid en mij is verteld dat traplopen gevaarlijker is bij een pup, omdat die botten dan nog heel kwetsbaar zijn en snel krom kunnen gaan groeien.
Dus gewoon lekker laten lopen Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:37

Ik weet niet of het grote of kleine honden zijn maar als ze van formaat wat groter zijn, zou ik toch een poging wagen. Voor hun eigen gezondheid: het is nl slecht voor botten en gewrichten dat traplopen. Bovendien hebben ze gezelschap aan elkaar.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:56

Ik heb mijn oudere adoptie hond aan het verstand kunnen peuteren dat ze hond was en geen verwend kind (ik zeg niet dat die van jou verwend zijn hoor!) Ze had het er moeilijk mee, maar uiteindelijk heeft zij aan het kortste eind getrokken.
Maar goed, zij moest ook best wel heropgevoed worden.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:07

Onze hond werd te dominant en wij moesten van een hondentrainster hem afleren om naar boven te gaan en op de bank te liggen. Hij is zes jaar oud. we hebben voor de trap een plank neergezet omdat ie anders wel naar boven gaat en op de bank ligt ie alleen nog stiekem. maar naar mijn idee is dat wel aan te leren, iig niet verwarrend ofzo.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:47

Veel succes Haha!

Wij hebben het geprobeerd met onze Duitse dog en het liggen op de bank...we moesten onze bank (een heeeele grote hoekbank) elke keer inpakken met doosjes, koffertjes, strijkplank enz...uiteindelijk hebben wij aan het kortste eind getrokken en nu ligt onze smurf op de bank Haha! Betekent wel dat onze pup (nog een duitse dog Tong uitsteken) straks ook op de bank mag. Ach, wij vinden het gezellig, hondjes (ahum, honden Tong uitsteken) op schoot, heerlijk Lovers

Maargoed, als je eenmaal hebt toegegeven kun je eigenlijk niet meer terug. Als het een gezondheidskwestie is dan wordt het een ander verhaal (tenminste, dan kun je het tegenover jezelf beter verantwoorden lijkt mij) en een traphekje plaatsen. Dan kunnen ze gewoon niet meer, dan hoef je ook geen zorgen te maken dat het wel gebeurt en ze dan dus straffen voor iets wat voor hen altijd heel gewoon is geweest.

Maar willen je ouders ze niet meer boven hebben?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:58

Het moet wel af te leren zijn hoor, al zal het flink wat tijd en moeite gaan kosten, want ze komen al hun leven lang boven natuurlijk. In het begin zullen ze het dus misschien niet snappen maar het is wel te doen met de juiste aanpak.
Of het eerlijk is naar de honden toe is weer een ander verhaal, dat is aan jezelf of jij dat vind of niet.
Het is idd wel beter voor het behoud van de gewrichten om geen trap meer te lopen, zeker voor een oudere hond is dit een grote belasting.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:27

XoNo schreef:
Veel succes Haha!

Wij hebben het geprobeerd met onze Duitse dog en het liggen op de bank...we moesten onze bank (een heeeele grote hoekbank) elke keer inpakken met doosjes, koffertjes, strijkplank enz...uiteindelijk hebben wij aan het kortste eind getrokken en nu ligt onze smurf op de bank Haha! Betekent wel dat onze pup (nog een duitse dog Tong uitsteken) straks ook op de bank mag. Ach, wij vinden het gezellig, hondjes (ahum, honden Tong uitsteken) op schoot, heerlijk Lovers

Maargoed, als je eenmaal hebt toegegeven kun je eigenlijk niet meer terug. Als het een gezondheidskwestie is dan wordt het een ander verhaal (tenminste, dan kun je het tegenover jezelf beter verantwoorden lijkt mij) en een traphekje plaatsen. Dan kunnen ze gewoon niet meer, dan hoef je ook geen zorgen te maken dat het wel gebeurt en ze dan dus straffen voor iets wat voor hen altijd heel gewoon is geweest.

Maar willen je ouders ze niet meer boven hebben?

Consequent moet je zijn. Of het nu met de gezondheid te maken heeft of niet. In jullie geval zal misschien een nieuwe (liefst dure) bank genoeg motivatie zijn. Je gaat inderdaad risico's lopen qua dominantie. En waarom zou je de pup op de bank laten.... als die nooit erop mag zal ie dat ook niet gauw doen. Grote onzin om ervan uit te gaan dat zo'n hond "denkt" : omdat hij erop mag, mag ik ook. Verward

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:36

Nee, maargoed, het zijn wel sociale dieren, als wij samen met onze hond en kat op de bank zitten, dan zal hij zich knap laag voelen als hij niet mag. Daarbij, ze mogen hoor Lachen

Risicos qua dominantie, zover gaat dat helemaal niet, zij mogen een hoop en soms mogen ze het ook niet. Ik ben altijd nog degene die bepaalt wie wanneer op de bank mag en daar houden ze zich netjes aan hoor Lachen Honden willen graag op de bank bij de baas, ik vind het gezellig, mijn honden ook. Die houden er echt niet een dubbele agenda op na Lachen

Ik ben niet 1 van die mensen die alles zo zwart wit zit.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 23:38

Onze honden zijn niet zo groot!
Rover is half labrador, de andere helft *geen idee* hij komt uit t asiel, we hebben hem sinds dat hij een pup was.
Pepper is een beetje van alles, jack, beagle enz..hem hebben we uit een kennel, ook in ons bezit vanaf zijn puppie jaren.
Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ze niet verwent waren.. Tong uitsteken
Traplopen doen ze al jaren en t lijkt ze totaal geen moeite te kosten!! Haha!

Waarschijnlijk als je het op een normale manier doet, gaat het dus wel goed?
Zoals een traphekje ervoor, of zoiets...

De reden dat we ze liever niet meer boven hebben (mijn moeder wel, die vind t gezellig) is omdat ze zoooooooooooo ongelofelijk veel verharen!
Elke dag komt de stofzuiger tevoorschijn..Al die haren zijn erg onhygienisch!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:08

maaykuhhh schreef:
zoooooooooooo ongelofelijk veel verharen!
Elke dag komt de stofzuiger tevoorschijn..Al die haren zijn erg onhygienisch!

en daar heb je 8 en 10 jaar voor nodig om daar achter te komen en je dan te gaan irriteren Verward Sigaar

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:58

naadje24 schreef:
en daar heb je 8 en 10 jaar voor nodig om daar achter te komen en je dan te gaan irriteren Verward Sigaar
.

ROFL Afgod

Ik vind je reden niet meer dan logisch Maaykuh, maar inderdaad, dat verharen doen ze al 8 tot 10 jaar en om ze om een dergelijke reden nu ineens te verbieden naar boven te gaan, daar zou ik me niet prettig bij voelen. Toegegeven, ik ben wat dat soort dingen betreft een beetje een softie bij mijn beestjes, maargoed.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:53

Stel ik zou een 8-jarige hond uit het asiel halen die gewend is bij z'n vorige eigenaar in bed te slapen/op de bank te liggen enzo. Ik zou dat zelf dus echt niet willen. Mag ik hem dat dan niet afleren omdat die hond dat al zolang gewend zou zijn? Nu is hier de situatie natuurlijk wel anders en ik ga ook helemaal mee met Naadje24 dat de TS er wel eerder over na had kunnen denken maar ik denk ook dat als ze het nog willen afleren, dat ze dat gewoon moeten proberen. Consequent blijven.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:00

Dit zijn de consequenties van je eigen gedrag. Als je een hond van pups af aan hebt moet je duidelijk nadenken over de regels...

Dus niet als je een nieuwe bank aanschaft dat hij in 1x niet meer erop mag omdat het zonde is van de nieuwe bank..

Zoals Tara hierboven zegt is weer een ander verhaal, de situatie is voor de hond dan ook compleet anders..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:21

XoNo schreef:
Nee, maargoed, het zijn wel sociale dieren, als wij samen met onze hond en kat op de bank zitten, dan zal hij zich knap laag voelen als hij niet mag. Daarbij, ze mogen hoor Lachen

Risicos qua dominantie, zover gaat dat helemaal niet, zij mogen een hoop en soms mogen ze het ook niet. Ik ben altijd nog degene die bepaalt wie wanneer op de bank mag en daar houden ze zich netjes aan hoor Lachen Honden willen graag op de bank bij de baas, ik vind het gezellig, mijn honden ook. Die houden er echt niet een dubbele agenda op na Lachen

Ik ben niet 1 van die mensen die alles zo zwart wit zit.

Als je geen dominante honden hebt, dan kun je zo relaxt doen inderdaad.
Ik moet streng zijn! een van mijn hondjes staat niet voor me op, gaat niet uit de weg, en mag van mij ook niet zonder mijn commando op de bank. Hij voelt zich dan namelijk direct gelijk aan je, en gaat zich daarnaar gedragen.
Dat is ook de rede waarom hij niet op bed mag slapen.
We hebben het wel eens geprobeerd. maar de dag erop kun je niets met hem berijken! je bent gelijk lucht voor hem.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:37

Natuurlijk valt het de honden nog te leren. Inderdaad zoals eerder gezegd, het duurt vaak wat langer bij de gem. pup.
En of het fair is tegenover de honden is denk ik wat je zelf het beste kan beoordelen? Hechten ze er erg veel waarde aan om met jullie mee naar boven te gaan? Of liggen ze ook wel graag in de mand?
Mijn 2 honden mochten sinds dag 1 al bij ons op de bank. Ze zijn nu inmiddels 3 1/2 en 3 jaar oud.
Afgelopen week hebben we nieuwe bank gekregen. En tja, daar ben ik wel zuinig op. Dus mogen ze niet meer op de bank.
Was wel even lastig, en in een enthousiaste (gekke) bui willen ze nog weleens de fout ingaan, maar da's echt sporadisch!!
Ik heb op de bank een aluminiumfolie gelegd. Vinden ze niet leuk om op te springen en zeker te liggen.
Dus ja, aan te leren valt het zeker!