Cavia, met iets in haar oor?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roverrr

Cavia, met iets in haar oor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 21:57

Ik heb net het topic van een hamster met iets in z'n oor een beetje door gelezen, mijn cavia heeft ook iets in haar oor.
ik zag het net voor de eerste keer, en het steekt niet uit zegmaar. Het is net alsof er een stuk walnoot in haar oor zit Tong uitsteken
maar ik kan er gewoon aanzitten, maar ik durf het er dus niet uit te halen, straks is het wel wat raars.
M'n cavia is net een. En waar we ze vandaan hebben zijn wel meer rare dingen, want de andere heeft 5 tenen teveel Nagelbijten / Gniffelen
Maargoed, iemand een iedee wat het kan zijn, en of ze uit de kooi bij de andere moet als het eventueel besmettelijk is?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Cavia, met iets in haar oor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:59

zonder foto kunnen we totaal niks... Wie weet zie je gewoon een stukje oorschelp en maak je in je hoofd daar enge dingen van Haha! En sowieso is dit via internet moeilijk te beoordelen. Als je echt je zorgen maakt, ga dan even naar de DA ermee.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 22:02

Ik zal even een foto maken, het is zowiezo geen stukje oorschelp, als ik het vergelijk met haar andere oor, maar het lijkt iig ook niet op een gezwel Knipoog
Foto word nu gemaakt.

Edit;
M'n zus heeft er ook naar gekeken, en we denken dat ze een oorontsteking ect. heeft gehad. Waardoor het vies is geworden, en daarna hard geworden zegmaar, het meeste is er nu uit, maar ze was heel erg bang en aan het tegenstribelen dus de rest halen we er een andere keer wel uit. Ze zit nu lekker in dr kooitje sla te eten Tong uitsteken

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:00

Je denkt dat het een oorontsteking is en pulkt de boel eruit?
Vervolgens geef je haar sla?

Heb je wel verstand van cavia's? Verward

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:05

XoNo schreef:

Ik denk het, jij zegt het.
Maak eerst even een foto, ik vind het een beetje vreemd dat je dit zomaar doet hoor..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:05

XoNo schreef:

Kleine stukjes is niet erg hoor. Konijnen mogen ook best sla. Zolang je er maar geen heel krop ingooit!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:08

Sla, ook ik kleine hoeveelheden is niet goed voor een cavia.

Zelf pulken in een oor ook niet. Meestal komt de rommel nog dieper te zitten (als het dat tenminste is) met alle gevolgen van dien. Ik zou er even een kundig iemand naar late kijken zodat als er nog een onsteking zit dit tijdig wordt herkend en behandeld.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:13

Wat is er dan zo slecht aan sla dat dit in kleine hoeveelheden niet mag?
Mij is nl. door de DA verteld dat het wel mag, alleen niet veel. Maar dat geldt voor meer dingen.

Mijn Cavia heeft trouwens ooit eens bijna een hele krop sla in een keer verorberd (kwam net thuis van de boodschappen en kreeg telefoon Bloos ) ik natuurlijk heel erg bezorgd, maar het beestje heeft nergens last van gehad. Ontlasting ed. bleef ook gewoon normaal.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:23

Wat jij zegt is iets om je geen zorgen om te maken,
een cavia heeft een raar uitstekend stukje in de vorm van een stukje walnoot in zn oor Knipoog

Slinkgroente (wat slinkt als het gekookt word) kan je wel geven
maar pas ermee op, ze krijgen dan gasvorming en Kunnen dunnen ontlasting krijgen,
Het beste is wortel appel paprika ed.

wil je nogmeer weten vraag gerust!

Grtjss Tineke

www.csmoonshine.tk

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:24

Waar heeft die ene cavia de ''tenen teveel'' ?
naast de andere tenen of aan de zijkant vh voetje ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:48

Wilawander schreef:
Sla, ook ik kleine hoeveelheden is niet goed voor een cavia.

Zelf pulken in een oor ook niet. Meestal komt de rommel nog dieper te zitten (als het dat tenminste is) met alle gevolgen van dien. Ik zou er even een kundig iemand naar late kijken zodat als er nog een onsteking zit dit tijdig wordt herkend en behandeld.

Niet waar hoor, van die sla. Voor konijnen kan het snel voor diarree zorgen omdat er zoveel vocht in zit, cavia's hebben daar veel minder last van. Zeker kleine hoeveelheden kan gewoon en is helemaal niet slecht.

Zelf pulken in het oor zou ik inderdaad toch ook niet doen.. inderdaad iemand met verstand ernaar laten kijken lijkt me toch wat verstandiger.. zelf pulken in een ontstoken of ex-ontstoken oor lijkt me niet erg goed Clown

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:20

Je beschrijving komt me begend voor Lachen Atje, mijn cavia, had niet ook aan 1 oor. Dit was overtollig oorsmeer wat hard was geworden. Ik ben ermee naar de dierenarts gegaan. Die heeft dit soepel gemaakt met een oogzalf voor hond (één van de weinige antibiotica waar een caaf tegen kan) en heeft het er vervolgens met een ronde pincet (zonder scherpe randjes) het eruit gehaald. Ze heeft me wel duidelijk gemaakt dat ik dat nóóit zelf moet doen. Het caviaoor is, net als veel oren, makkelijk te beschadigen.

Volgende keer dierenarts dus!

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 10:11

BelgenGek schreef:
Waar heeft die ene cavia de ''tenen teveel'' ?
naast de andere tenen of aan de zijkant vh voetje ?

Naast de tenen én aan de zeikant, z'n moeder had het ook.

& Áls we sla geven, krijgen ze niet zoveel, ik heb nog nooit gemerkt dat ze er last van hadden.
En voor de rest heeft m'n cavia nu nergens meer last van. Die sla had ze zodat ze een beetje tot rust kon komen zegmaar, omdat het zo'n muts is die al boos word als je dr aait Vork