Landelijk poezenalarm !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

simone_1986

Landelijk poezenalarm !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 21:24

APELDOORN - Van Haarlem tot Raalte, van Friesland tot Apeldoorn: pas op, want een vermoedelijk Turks stel rijdt kriskras door ons land om overal kittens op te halen. Waarom? Naar eigen zeggen om een goed tehuis aan de kleintjes te bieden, maar inmiddels zijn al vele tientallen kittens spoorloos verdwenen. Kattenliefhebbers zijn bang dat de zachte knuffeldiertjes zijn geëindigd als slangenvoer of in bonthandschoenen, en slaan groot alarm!

Wilma Barrenhoorn uit Apeldoorn kwam op 19 september in contact met het tweetal, en de kattenliefhebster kan zichzelf achteraf wel voor het hoofd slaan. "Wat ben ik stom geweest."

Drie van haar zwarte kittens zijn opgehaald door het verdachte tweetal. "Ik had een advertentie op internet gezet en bijna direct werd ik gebeld door iemand die gebrekkig Nederlands sprak. Ze wilde voor haar jarige tweeling twee poesjes ophalen en graag ook nog één voor haar moeder."

Dezelfde middag worden de drie poesjes opgehaald. "Mohammed, een klein kalend mannetje, volgens mij van Turkse afkomst, kwam voorrijden met een grijze stationwagen. Het ging allemaal heel snel. De drie werden in een klein mandje gestopt. Dat was niet erg, volgens hem, want het was toch maar een kippeneindje. Ik heb ze nog een laatste knuffel gegeven en toen waren ze weg."

Wilma blijft echter achter met een onrustig gevoel. Daarom belt ze het telefoonnummer van het Turkse paar en spreekt de voicemail in. "Ik wilde weten hoe het met ze ging. Maar er kwam geen enkele reactie."

Het besef dat er iets vreselijk mis was, kwam pas toen er een week later een telefoontje uit Friesland kwam. "Een mevrouw vroeg mij of ik die vier poesjes nog wilde hebben. Ze was gebeld door 'Ellis' die haar in gebrekkig Nederlands had gevraagd of ze de kittens uit de advertentie kon ophalen. Die mevrouw had gezegd dat ze niet voor de slacht waren. Ze zocht goede baasjes. 'Niet opeten', had de Turkse gezegd, 'goed voor dieren'. Toen die mevrouw vroeg naar de gegevens zijn mijn huisgegevens doorgegeven. Waarschijnlijk omdat ze net die dag ook mij gebeld had."

Wilma zette onmiddellijk een advertentie met een waarschuwing op Marktplaats en de gedupeerden druppelden sindsdien bij haar binnen. "De ene keer komen Ellis en Mohammed uit Apeldoorn, de andere keer uit Den Helder. Soms komen ze voor vier poesjes. Twee voor de kinderen en twee voor haar moeder. De volgende keer wil de zwager ook kittens. Laatst was er een gezin met zes poesjes. Ze belden voor vier, maar toen merkten de eigenaren dat de twee nog overbleven beestjes ook waren meegenomen. Ze betalen er rustig 15 euro per kitten voor." Wilma is ervan overtuigd dat de kleintjes allang niet meer in leven zijn. "Turkse mensen schijnen ook niet veel met katten te hebben. Ze zijn niet verkocht aan mensen die een klein katje zochten. Dat loont niet. In het hele land loopt men op dit moment met kittens te leuren. Het kan eigenlijk alleen maar dat ze voor verkeerde doeleinden zijn opgehaald."

Aangifte doen kan niet, omdat de kittens met toestemming zijn opgehaald. "Je schijnt twintig kittens per jaar te mogen verhandelen, dus eigenlijk zouden we ze op heterdaad met een volle auto moeten betrappen." Wilma mailt nu elke adverteerder met kittens. "Het is een hoop werk, maar ik ga er mee door. Elke kitten die ik kan redden, is er één. Mijn advies is: zet gewoon in de advertentie dat je om een legitimatie vraagt en de twee blijven weg."

Ellis is telefonisch om een reactie gevraagd, maar wilde ondanks herhaaldelijk aandringen niet reageren

Nikka

Re: Landelijk poezenalarm !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:26

Wat is dit nu weer??????

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:29

Tja, vreselijk natuurlijk, maar ik ben van mening dat er veel te veel jonge katjes zijn. Een kijkje op MP en je schrikt je rot. Die gaan echt niet allemaal zo'n fijn tehuis vinden, dus dan eindigen ze in een zak met een steen er in en gaan de rivier in of als slangenvoer Verdrietig . Ik vind het verschrikkelijk en pleit dan ook voor het zorgen dat je geen nestjes krijgt. Geldt ook voor konijntjes e.d.
Er zijn er veel te veel, maar mensen blijven maar doorfokken, omdat het 'zo schattig' is. Maar wat als je er geen goed tehuis voor kan vinden???? Kleine babietjes worden nou eenmaal groot.....

(Ik heb overigens zelf twee katten en twee konijnen, maar die zijn wel geholpen).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 14-11-08 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:30

bonthandel.erg populair in t oosten van europa.er zijn ook polen gesignaleerd, die lukraak katten van de straat gritsten......

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:32

Wat vreselijk...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:37

Bah,
Mijn nicht is toen ze een ongewenst nestje had ook gebeld door een turk die de laaste 2 wel wou. Gelukkig heeft ze afgewezen. Moet er niet aan denken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:37

och serieus...? Hemeltje lief... Je zou er echt schrik van krijgen zeg! Krijg het nog niet over mijn hart om een straatkat te laten staan zonder me slecht te voelen... Laat staan zo'n kittentje dood doen!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:57

Bah, wat zijn er toch nare mensen.. Ookal is er een gigantisch overschat aan kittens en konijnen.. Die dieren hebben er niet om gevraagd en verdienen een leven net als een ander dier die kwam voor het overschot Knipoog

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:11

ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf mjn poesjes niet aan dat soort mensen mee zou geven. Ik zou zéker willen weten dat ze goed terecht komen en moet er dan zelf wel ook een goed gevoel bij hebben. Maar daarnaast ben ik het idd met hierboven eens dat er al veel te veel katten zijn. De asiels zitten overvol, maar laten we vooral nóg meer nestjes nemen, want dat is oh zo schattig. Zou zelf ook best graag een nestje willen hebben van mijn geweldige poes, maar nee, mevrouw wordt straks gewoon geholpen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:22

ach, iedereen gilt wat erg en wie is er schuldig aan? dezelfde mensen.....
er zijn teveel poesjes en konijnen ook.
als je denkt dat je er altijd een goed huis voor vindt ben je een idealist...
kijk voor de grap op marktplaats, zo krijg je dit soort situaties.

wil niet zeggen dat ik het afschuwelijk voor die beestjes vind, want is logisch wat er mee gebeurt.
maar als al die menen eens stoppen met dat fokken voor de lol.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:25

Je hebt helemaal gelijk. Maar het is zó oneerlijk dat die arme diertjes de dupe zijn van de mens.. Die diertjes kiezen er niet voor, maar zíj belanden wel als slangenvoer.. Dan hadden ze beter niet geboren kunnen worden.. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:28

Ik heb mijn beide poezen eerst aan de pil gehad en toen laten steriliseren.
Ook zou ik niet snel jonge katjes aan een stel meegeven waar ik mijn bedenkingen bij had.

Er is een kattenoverschot, ophouden met laten jongen dan. Ik snap alleen niet dat zo'n stel 15 euro voor een jonge kat betaald. Ze fokken snel genoeg om er zelf één te nemen en er zijn er ook zat gratis te vinden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:31

Magnummm schreef:
Je hebt helemaal gelijk. Maar het is zó oneerlijk dat die arme diertjes de dupe zijn van de mens.. Die diertjes kiezen er niet voor, maar zíj belanden wel als slangenvoer.. Dan hadden ze beter niet geboren kunnen worden.. Nagelbijten / Gniffelen

helemaal mee eens,
als mensen maar eens nadachten.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 23:32

Ja, mensen denken alleen aan hun eigen pleziertje.. "Aaaah, leuk; jonge katjes" Zijn ze er eenmaal, 'ja eigenlijk toch geen tijd en ruimte voor' "Dan maar voor een habbekrats weg" 'Ow het levert nog geld op ook!' "Nog maar een nestje dan?" Clown

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 16:04

Er zijn inderdaad nog steeds teveel mensen die voor de lol of voor het geld een nestje kittens nemen.
Ook zijn er veel mensen die gewoon te lui zijn om hun kat te laten helpen, en dan staan ze nog raar te kijken ook dat de poes weer zwanger is Frusty
Ik zie ook nog steeds vaak dat mensen wel kittens nemen maar er geen geld aan willen uitgeven, de kittens worden dan maar verwaarloosd of zo vroeg mogenlijk weg gegeven.

Ook wordt er door veel mensen niet eens gekeken aan wie ze de kittens meegeven.
De meeste kittens worden gewoon gratis meegegeven, soms zelfs 4 of 5 tegelijk.
En er zijn helaas veel mensen zoals dit stel die niet het beste met de kittens voor hebben Boos!
Dat is ook de reden dat mijn kittens met een contract weggaan, waarin al hun gegevens staan en waarin staat dat ik op de hoogte wil blijven over hoe het met ze gaat, mochten ze niet goed verzorgd worden heb ik het recht ze terug te nemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:15

Ja, echt vreselijk, ik zie die lieve koppies nog in de krant, hoe konden die rotmensen ze nou vermoorden?, ik snap het niet en mijn vriend ook niet.

Maar ja de mensen fokken maar raak, en maar fokken fokken en fokken, en of o is zoooo leuk voor een keertje een nestje.

Nou ik fok geen enkel dier, als ik er een neem, wordt het geholpen, als het de leeftijd ervoor krijgt, er zijn er veel te veel, die het slecht hebben en of gaat krijgen.

En Turken staan er echt niet bekend om dat het dierenliefhebbers zijn, dus ik snap deze arme vrouw van de kittens niet, Ik heb ze er dan ook nooit mee zien lopen op straat, bijvoorbeeld met een hond, en ook nooit een huisdier in huis, ze vinden ze onhygienisch,

zelfs niet eens slangen, dus gaat het om bont, ja het is erg, maar voor hun is een dierenleven en of welzijn niks waard.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:18

Echt vreselijk, maar in mijn ogen ook erg dom om zomaar 3 katjes aan turkse mensen mee te geven, het is toch algemeen bekend dat deze niet zoveel met honden en katten hebben.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:04

Wat een vaag verhaal.

Volgens mij is er ten eerste al nooit aangetoond dat de katjes daadwerkelijk vermoord zijn. Dat maakt mevrouw-de hysterische-kattenfokster er van. Ten tweede, als ze echt zo gek was op katten had ze er niet een heel stel gefokt en vervolgens aan de eerste de beste meegegeven. Ten derde, sinds wanneer zijn alle Turken (omdat meneer Mohammed heet is het een Turk?) dierenmoordenaars?

Al met al denk ik dat de grote schuldigen die kneuzen zijn die zo nodig een nestje willen bij hun kat terwijl ze er niet af komen. Stelletje egoisten. En dan later ook nog zielig lopen doen in de media, bah.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:50

nou ellebel, das wel heel kort door de bocht he. Ben het met je eens dat ze eens moeten stoppen met de pret nestjes, maar vind het niet verkeerd dat ze nu mensen waarschuwd. Heb hierboven ook al eerder gezegd dat ik zelf mijn katten nooit aan mensen mee zou geven die ik niet zou vertrouwen, maar goed.. En niemand zegt dat alle turken dierenmoordernaars zijn. En ook concludeert ze helemaal niet dat het een turk is omdat hij mohammed heet.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:19

Ragdollcat schreef:
En Turken staan er echt niet bekend om dat het dierenliefhebbers zijn, dus ik snap deze arme vrouw van de kittens niet.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Mevrouw kan dan wel gezien worden als een "kattenliefhebster" maar als "echte kattenliefhebster" zou ik mijn beesten allang hebben geholpen. Indien er dan alsnog (niet gepland om de een of andere reden) een nestje kittens mocht komen, zou ik toch echt de kittens aan bekenden meegeven en niet zomaar aan vreemden via "een marktplaats"! (En al helemaal niet aan turken (of andere mensen), die "raar overkomen"!) Boos! Wat denkt mevrouw wel?

Echt walgelijk! bah! kan er zo ontzettend boos en verdrietig over worden!

Thuis heb ik een kater lopen, die ik gered heb van een enkeltje naar het asiel. Ik heb op stal (van mijn eigen geld) een kat laten helpen, om toch een beetje te helpen aan het kattenoverschot. Ik weet dat het een druppel op de gloeiende plaat is, maar het is er toch weer een.

Ik weet niet wat het is met sommige mensen........................................

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:24

Verschrikkelijk echt waar..
durf mijn kat bijna niet meer buiten laten als ik lees over bonthandel ed Verdrietig

bij ons zijn de 2katinnetjes geholpen en de kater is nog te jong maar als die oud genoeg is moet hij er ook aan geloven..

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:26

Leentje_ schreef:
de kater is nog te jong maar als die oud genoeg is moet hij er ook aan geloven..

Hakki, Takkie weg zakkie! Haha! Wel goed hoor! OK dan!

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:32

Magnummm schreef:

Magnummm schreef:
Ja, mensen denken alleen aan hun eigen pleziertje.. "Aaaah, leuk; jonge katjes" Zijn ze er eenmaal, 'ja eigenlijk toch geen tijd en ruimte voor' "Dan maar voor een habbekrats weg" 'Ow het levert nog geld op ook!' "Nog maar een nestje dan?" Clown

Inderdaad, maar jammer genoeg denken veel mensen er niet bij na.. de meeste mensen denken alleen maar aan het geld dat het opbrengt..

Ik vind het ook erg goed dat er toch nog mensen zijn die hun kat/poes wel laten castreren/steraliseren OK dan!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 23:36

Inmiddels 12 volwassen (allen geholpen Knipoog) katten opgevangen omdat: - ik werd na 4 jaar opeens zo allergisch - ik lig in een scheiding - ik ga reizen - ze loopt liever buiten - ik heb een hond gekocht die niet met de katten overweg kan - hij plast in huis - langs de kant van de weg gezet. Dat is allemaal met bovenstaande 12 katten gebeurd.

Het irriteert mij mateloos dat te veel mensen omgaan met katten alsof het wegwerp-artikelen zijn: hoppa weg ermee als het dier zogenaamd niet meer in het leven past.