Help een jonge specht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marije88

Help een jonge specht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 13:15

Vanochtend toen we weggingen om boodschappen te doen was er buiten een hels kabaal en zat er een jonge specht vast in een struik. Onze kat (type jager) sloop er om heen. Dus we hebben het vogeltje maar gered en op een zo veilig mogelijke plaats weer uitgezet. Vogel was er goed aan toe.

Zitten we net aan de koffie horen we weer dat zelfde geluid als vanochtend. Weer die vogel, dit keer bij de kat in de bek. De kat liet gelukkig de vogel vallen, die vervolgens weer in een struik schoot. Kat weggejaagd en vogel maar weer uit de struik geplukt. Dit keer is hij er iets erger aan toe, maar hij liet zich in ieder geval vangen.

De vogel hebben we nu opgevangen in een soort konijnenbak, we hebben er een boomstronk ingelegd zodat de specht zich goed voelt. En als voedsel staat er nu kattenbrokjes geweekt in water, dit is iets wat een klasgenoot me ooit vertelde.

Maar nu is mijn vraag wat eet en drinkt dit beestje? En hoe kunnen we hem het beste opvangen. De kat kan er nu in ieder geval niet bij.

Maar weet iemand hier meer van? Alvast bedankt!

Zazoo

Re: Help een jonge specht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:16

Wormen vangen denk ik en water? En hem vooral met rust laten anders is ie zo dood van de stress.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:18

Misschien kun je de dierenambulance bellen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:18

Heb je geen vogelopvang in de buurt waar je hem heen kunt brengen? Die weten precies hoe ze voor het beestje moeten zorgen, anders zou ik de dierenambulance bellen en hen om raad vragen.
Ik denk dat hier toch wel deskundig advies nodig is, zelf maar wat proberen doet meer kwaad dan goed vrees ik.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:19

Zowizo niet zelf proberen er voor te zorgen, die beestjes gaan snel dood.
Vogelbescherming bellen?

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:20

wormen ja en krekels en dat soort beestjes. water natuurlijk. wat vind een specht anders in het wild.
ik zou wel even een handdoek over het hok plaatsen, ivm stress. kan soms ook al fataal zijn. en dan snel genoeg vrij laten weer. zijn sterker dan je denkt.

waarschijnlijk was het beestje al niet 100%. die laten zich nml niet zomaar vangen. zeker niet 2x.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:22

Wat voor soort specht? Wij hebben een tijdje geleden een groene specht gevonden. De dierenbescherming mag ze niet aannemen (beschermde vogels) dus je moet op zoek naar een vogelopvang die wel een vergunning hebben. Hebben wij toen ook gedaan, en daar aangekomen bleek het beestje flink ondervoed te zijn en die zou het niet hebben gered als we hem thuis hadden gehouden. Bij de vogelopvang krijgt ie dan goed voor een goede verzorging, indien nodig dwangvoer, en later laten ze hem weer uit op de plek waar ie gevonden werd Lachen

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:50

meelwormen bij de dierenwinkel kopen en die in een bakje met bruin brood doen.
Dat vinden ze lekker ! je kunt ook bij de dierenambulance bellen, zij kunnen je vast
verder helpen met advies of het diertje bij de vogelopvang plaatsen.
In ieder geval super dat je deze jonge specht gered hebt !

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:55

bellen naar vogelopvang..

Niet zelf mee prutsen...niet slecht bedoeld Knipoog

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:59

ik had in het voorjaar een jonge meerkoet gevonden.
Heb de dierenambulance gebeld en het beestje naar de vogelopvang gebracht (het duurde nog heel lang voordat de dierenambulance komen kon dus hebben wij hem zelf weggebracht).
Die mensen van de vogelopvang raden ons ook aan om jonge dieren niet eten te geven en meteen de opvang/ambulance bellen.
Als je ze nu gaat voeren stikken ze er meestal in omdat ze angstig zijn (zeiden ze bij de opvang).

Hoop dat het goed komt!

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:01

vraag Nickeltje hier op bokt, die hebben een vogelopvang

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:02

Voeren heeft geen zin; in kattenspeeksel zit een stof die giftig is voor vogels. Dit dier moet naar de vogelopvang, anders gaat het absoluut dood.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:13

Ik zou sowieso niet de dierenambulance bellen... Vogelopvang lijkt mij inderdaad het beste.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:10

[LZP] --> [BB]

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:26

Inderdaad opvang. kattenbeten zijn meestal binnen 24 uur fataal. Antibiotica kan misschien nog het leven redden.

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 18:08

Tnx voor al jullie adviezen. Ik moest vanmiddag weg en toen ik net terug kwam zat vogeltje alweer erg kwiek en fit. Hij heeft wat van de geweekte kattenbrokjes gegeten.

We kijken even of hij inderdaad naar de vogelopvang gaat of dat hij toch sterk genoeg is om weer verder te gaan. De kat heeft namelijk niet door gebeten maar hem in de bek genomen, zoals het er nu naar uitziet. Het beestje ging namelijk gelijk gillen, waarna we gelijk in de achtertuin stonden.

Mijn ouders zullen overleggen wat ze er mee moeten doen. (Ik ben dit weekend weg) Maar jullie in ieder geval erg bedankt.

Wat mij betreft mag het topic gesloten worden ik heb antwoord op mijn vraag gekregen en adviezen.

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:18

Hoi

Ik heb van de zomer een jonge merel gevonden, zat op het terras en we hebben 4 jaagkatten nou geen 1 heeft hem gepakt, we hebben hem in een kattenbench gedaan en 1x in het uur 4 kleine wormpjes gegeven. Wat je ook kan doen even een spuithalen en daar de wormen indoen, platdrukken in het bekkie spuiten ( zo hebben wij het gedaan ) helaas is het vogeltje wel overleden, later zagen wij ook waarom ( ze had bloed onder haar buik )

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:00

Jammer dat ik dit topic nu pas zie, had namelijk op zich wel wat nuttige tips kunnen geven, gezien mijn achtergrond.
Als ik het goed gelezen heb is hij nu bij een opvang. Beste oplossing lijkt me.
Top dat je je best voor hem gedaan hebt!