nieuwe ratten bij elkaar zetten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

nieuwe ratten bij elkaar zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 00:44

Ik heb sinds een weekje twee nieuwe ratten erbij, omdat mijn rat die ik al had zijn vriendje kwijt is. 1 erbij wilde ik niet, omdat anders het verschil in leeftijd zo groot zou zijn dat er steeds 1 veel eerder dood zou gaan dan de andere. Heb nu dus twee jonkies erbij, maar... mijn 'oude' rat kan het nu prima vinden met 1 van die twee nieuwe ( de oudste van de twee ) en valt die andere aan. Heb ze nu een soort van gescheiden zitten. Heb een grote kooi met een aantal verdiepingen en heb nu de bovenste verdieping afgesloten en voor haar een eigen huisje gemaakt. Maar dit is natuurlijk niet de oplossing. Ik hoop dat ze als ze wat groter is, ook wat weerbaarder zal worden, want nu is het een ongelijke strijd. Mijn oude rat is namelijk echt zo'n 4 keer zo groot.

Het was eigenlijk de bedoeling om ze maar een paar dagen gescheiden te houden, zodat ze konden wennen aan elkaars geur en aanwezigheid. Maar goed.. Hoe dit nu op te lossen? Ik wil haar natuurlijk niet alleen laten zitten, aangezien het sociale dieren zijn. De andere nieuwe rat komt helemaal haar huisje niet uit. Geloof dat mijn oude rat zelfs het eten brengt Clown Dat zag ik net in ieder geval.

Tips?

EstherMe

Re: nieuwe ratten bij elkaar zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:37

Op neutraal terrein aan elkaar laten wennen misschien? Dus op de bank of op je schoot. Of je oude rat er uit halen en dan de kleine bij de andere kleine zetten op de andere verdiepingen, zodat die twee het eens met elkaar kunnen proberen...
Of als laatste oplossing nog een kleintje erbij, maar dat word wat veel denk ik Knipoog

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 13:13

nou omet zeggen dat ik aan dat laatste ook al zat te denken inerdaad. Maar ja, 3 of 4 maakt op zich natuurlijk niet heel veel verschil meer! Haha!

Maar neutraal terrein is misschien wel een goed idee inderdaad! Alleen moeten we daar even een plekje voor zoeken, aangezien toulouse heeft besloten dat zij de jager is in huis Clown

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:18

Ik wil Toulouse wel hebben dan!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 13:36

haha nee sorry, ondanks dat ze af en toe zwaar irri is met de knaagdieren is het tóch best een lief poesje Clown Haha!

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:56

je kan idd het beste op neutraal terrein laten wennen. Heb je ook goed de kooi schoongemaakt (echt hele grondige schoonmaak) voordat je de 2 nieuwe erin gezet hebt?

Daarnaast even een vraag, is de oude man een castraat?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 14:15

ja goed schoongemaakt. ( doe ik eigenlijk altijd, omdat het plexiglas is )

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:49

Ik pas meestal de truc toen van kooi in de kooi.
Je zet een kleine kooi in de grote kooi met daarin de oude rat. De nieuweling mogen in de grote kooi, de oude rat blijft een tot 2 weken in het kleine kooitje. Na 2 weken gaat de kleine kooi eruit en zijn ze als het goed is vriendjes geworden.

Op de kinderboerderij werkt het zo in ieder geval wel altijd (vaak tot mijn verbazing haha).

Succes ermee.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 15:57

ow andersom dus! Ik kan de kooi opdelen in delen, aangezien ik 3 verdiepingen heb. Maar heb nu de nieuwe kleine in een kleinere ruimte dan de grote. Misschien moet ik dat nu idd omdraaien! Bedankt, das een goeie tip!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 17:25

Heb ze nu omgewisseld. De oude rat zit nu in het kleine gedeelte en de nieuwe met zijn 2en in het grote deel. Merk dat de jongste het contact echt gemist heeft. die heeft eerst een uurtje in een hoekje gezeten. Heb toen een bal/speel ding met gaten erin bij haar neergelegd, zodat ze daarin kan kruipen. En nu rent ze heel hard achter de andere nieuwe rat aan.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:55

Dat gaat dan wel goedkomen Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 21:03

Denk het ook! Gelukkig maar, was echt zielig zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:09

Je bent niet de enigste.

Van de week is een van mijn ratjes dood gegaan, de andere bleef toch wel erg alleen achter en ging ook steeds opzoek. Zo doende gister twee nieuwe jonge ratjes van 8 weken oud er bij gehaald.
Eerst 24 uur de nieuwe ratten in een kooi bij de andere in. Vervolgens de hele bak uit gewassen met natuurzeep en op nieuw met nieuwe dingen in gericht. De nieuwe mannen stonken behoorlijk zo doende deze een druppeltje vanile extract in hun nek. (had ik als tip gekregen) en deze even alleen in de grote kooi erbij. Later de oudere rat er bij gezet.

Zit nu dan ook al 2 uur naast de kooi, het is wat onrustig aangezien de oude rat en een van de nieuwe beide vrij dominant zijn. Nog echt gevochten is er niet, maar rustig gaat het er nog niet aan toe.

Bij mijn vorige paar had de een de ander op gegeten terwijl deze ruim een jaar bij elkaar waren. Deze rat vond helaas de destijds nieuwe rittens ook erg lekker en heeft beide ook vermoord. Nagelbijten / Gniffelen Ben dan ook altijd een beetje huiverig.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 22:58

jeetje judith wat erg!! Moet zeggen dat ik het ook echt niet aandurf om ze bij elkaar te zetten. Die kleine moet eerst maar eens wat groter en bijdehandter worden.. Maar ook ik ben er echt bang voor dat mijn oude rat die kleine sloopt! Bedenk me nu dat ik misschien ook die oude rat eens een weekje in een andere kooi kan doen. is wel een klein kooitje voor haar, maar dan ruikt de grote kooi in ieder geval naar de nieuwe en heeft de kleinste alle rust om even bij te komen. Die ligt nu heerlijk te slapen in die 'rieten' ( weet niet wat het is voor materiaal ) bal.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 00:01

Niet teveel gaan slepen met die ratten nu. Laat ze maar gewoon even 1 a 2 weken zo zitten zoals je ze nu hebt zitten. Hoe meer je gaat slepen, hoe minder snel ze aan elkaar wennen.

Ik heb er alle vertrouwen in, dat ze over 2 weken elkaar goed uit kunnen staan. Ik heb mijn 2 baby's ook zo bij mijn 2 oude taarten gegooid en dat ging ook goed (is natuurlijk geen garantie dat het overal zo gaat), dus laat je niet teveel leiden door horror-scenario's. Let gewoon goed op, je ziet vrij snel of het serieus knokken is/wordt of alleen wat showen/patsen.

Succes ermee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:24

Hier is de rust onder tussen wedergekeerd na een nacht lang onrust en weinig slaap. Soms zijn ze zo verschrikkelijk leuk als ze midden in de nacht 'vechten' Gaaaap Nu liggen ze met zijn alle op een grote bult te slapen.

Veel slepen ect. maakt het inderdaad soms alleen maar stressvoller. Hoe oud zijn je nieuwe ratjes trouwens?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 21:51

die zijn zooooo leuk! Ik heb dus 1 mongooltje Clown Die heeft dombo oren en een 'ramshoofd' en ze weeft. Staat de hele dag heen en weer te wiegen Clown Maar echt een schatje. Die andere is nóg liever, echt eem klein schatje. Alleen vind ze alles wel eng nog. En nadeel van mijn kooi is dus dat ik ze alleen kan pakken als ze op de bovenste verdieping zitten. Kan wel het hok van de bodem af halen, maar krijg m er niet meer zo makkeljk op. ( is me wel geteld 1 keer gelukt, de andere keren deed mijn vriend t steeds want mij lukte t op een of andere manier niet Knipoog ) Dus kan ze nu dus eigenlijk niet oppakken en in hand houden. Maar goed, misschien ook maar even goed zo. Misschien moeten ze eerst maar even aan elkaar wennen.

Fijn dat t bij jou nu goed gaat judith!