Sluiting dreigt voor Dierenthuis
Door LUUK KORTEKAAS
DEN BOSCH - Het voortbestaan van de opvang voor kansarme katten en honden Dierenthuis in het Brabantse Aarle-Rixtel hangt aan een zijden draad. Omwonenden zeggen te veel overlast te ondervinden van de naar schatting vijfhonderd katten en vijftig honden, die in veel gevallen terminaal ziek zijn.
afbeelding vergroten Alice van Duyn (r) weet niet waar zij met de honden naartoe moet als Dierenthuis dicht moet. FOTO COR DE KOCK
De stichting probeerde gisteren voor de bestuursrechter in Den Bosch een eerder besluit van de gemeente Laarbeek aan te vechten dat de vestiging aan de Bakelseweg in strijd is met het bestemmingsplan.
Dierenthuis vestigde zich een jaar geleden op die plek, met als doelstelling dieren die nergens meer terecht kunnen nog een aangenaam leven te bezorgen. Zo wonen er bijvoorbeeld katten met aids en met leucose, die speciale zorg nodig hebben.
Namens Dierenthuis betoogde mr. M. Bruinsma dat de bestemming ter plekke honden- en dierenpension is. Volgens hem is het probleem van de stichting dat het opvangen van doodzieke dieren nergens in de wet geregeld is. ,,En tot op heden is er nooit iets concreets aangetoond voor wat betreft overlast.''
De buren klagen over stank en hondengeblaf, en zijn bovendien bang voor de verspreiding van ziektes. Advocaat J. van Heijningen betoogde namens Laarbeek dat er geen andere mogelijkheid is dan de wet te handhaven, omdat dat de taak van de gemeente is.
,,Katten horen sowieso niet in een hondenpension. En bovendien rust op het grootste deel van het complex van Dierenthuis een natuurbestemming. Daar horen loslopende honden en katten ook niet bij.'' Dierenthuis wist zich ter zitting gesteund door zo'n honderd sympathisanten.
Alice van Duyn van Dierenthuis zegt het zo onderhand niet meer te weten. ,,Al zeven jaar vecht ik tegen allerlei mensen die ons op grond van onjuiste informatie en vooroordelen niet zien zitten. Wil ik in een villawijk, dan willen de mensen dat niet. Wil ik bij de boeren, dan willen de boeren het niet.''
De rechter doet naar verwachting over zes weken uitspraak.