Dan maar geen kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charr_x

Dan maar geen kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:14

Haai allemaal,

Even goede raad vragen aan de "kattenkenners"!
Ik zelf weet er niet zoveel van, in ieder geval niet in de situatie zoals het binnenkort gaat zijn.

Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriend in een appartement, maar we zullen ook regelmatig in het weekend weer naar huis gaan.
Nou wil hij heel graag een kat, ik vind het ook leuk, ben door de week vaak alleen thuis en dan is gezelschap wel fijn.
Maar ik kan die kat toch niet een weekend alleen laten zitten binnrn? En een kat die niet buiten kan lopen (we hebben een balkon, maarja dat is ook geen kattenparadijs), is dat niet zielig?

Nou, ben benieuwd naar jullie raad!

Chubby

Re: Dan maar geen kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:19

Je zou bijvoorbeeld 2 katten uit het asiel kunnen halen, er zijn er zat die graag als duo geplaatst worden! Dan hebben je katten elkaar als jullie er niet zijn (weekenden én op schooldagen).

Als je zaterdag vertrekt en zondag terug komt, is er helemaal niet zoveel aan de hand; als je langer wegblijft, zul je mogelijk iemand kunnen vragen vers water en eten te komen geven?

En vwb je balkon: dit kun je afzetten met gaas, zodat je katten én jijzelf gewoon lekker kunnen genieten van mooi weer..

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:20

Als jullie apartement redelijk groot is en die poes krijgt genoeg ruimte om te spelen en te rennen (voldoende ruimte, krabpalen, speeltjes) dan kan het best Ja
Je zou je balkon eventueel ook kunnen afschermen en dan kan de kat toch even een frisse neus halen.
Verder vind ik het wel afhankelijk van het ras; als je een heel druk ras zou nemen (Bengaal, Abessijn bijvoorbeeld) dan heb je eerder de kans dat het 'huis te klein zal zijn'.
Voor wat betreft weekends weg zijn, dat kan best hoor:
je zet een FLINKE bak brokken en voldoende water neer, je zorgt ervoor dat de kattenbak(-ken) schoon zijn en dan redden ze zich best voor 2 daagjes.
Blijf je van vrijdag t/m maandag weg, dan zou ik toch iemand zoeken voor de verzorging óf je moet de poes aanleren dat ze in de weekends mee gaat in een reismandje naar jullie ouderlijk huis.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:20

Ik krijg miss ook weer een poesje, maar die gaat hier ook niet naar buiten. En ook zeker niet op het balkon. de vorrige poezen hebben er nooit moeite mee gehad en vonden het geweldig binnen in huis. Ik ben van mening dat al ze niet beter weten, ze ook niet weten wat ze missen...

En het licht er aan wat je een weekend weg vind, is dit van vrijdag tot zondag, of van zaterdag middag tot zondag middag?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:25

Zowieso zondagavond terug en wisselend vrijdag of zaterdag naar huis.
Appartement is 80m2.
We willen wel een kat uit het asiel, maar dan wil ik niet mee gaan kiezen, ik kan dat echt niet aanzien!
Ik dacht dat een kat toch een echt solo dier is, dus zou hij/zij veel belang hechten aan een maatje?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:31

Als je naar het asiel gaat,vraag dan om een kat die toch al niet gewend was om buiten te komen.Dan mist hij niets in zijn nieuwe huis.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:34

Een kat is zeker blij met soortgenootjes! Als ik die 2 hier zie samenleven en -spelen..

Hier wonen overigens 2 zeer speelse binnenkatten en een hond op 75m Knipoog

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:42

een kat is in wezen een solo dier, maar wel een heel sociaal dier. Voor een kat die veel buiten komt is het geen probleem als hij zijn huis alleen met z'n baasje deelt, maar een binnenkat is verstoten van elk sociaal contact met soortgenoten (elkaar wassen, begroeten, ruziemaken, etc etc). Een mens kan dat nooit vervangen.
Als je een paartje hebt is het geen probleem om eens een nacht weg te blijven. 2 katten samen, slopen over het algemeen minder dan 1 kat (uit verveling). 2 nachten wordt al wat lastiger, dan zul je iemand moeten vragen die even kan checken en evt vers voer en water neerzetten.

succes!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 20:48

Dank jullie allemaal voor de tips, we gaan er nog een tijdje goed over nadenken of het haalbaar is!
Tips blijven welkom, en al er een kat(ten) komt, krijgen jullie foto's te zien! Pling

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:15

Idd, een solitatair dier, maar zoals Ielsje ook zegt, heel sociaal. Ze redden zich prima in hun eentje, maar met zijn 2en is wel erg gezellig Lachen

Ik zeg ook, neem er 2 en die houden elkaar in het weekend wel bezig! Ja Wel laten wennen aan het feit dat er constant voer staat, zodat je in het weekend gewoon een flinke bak met voer neer kunt zetten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:20

Charr_x schreef:
Zowieso zondagavond terug en wisselend vrijdag of zaterdag naar huis.
Appartement is 80m2.
We willen wel een kat uit het asiel, maar dan wil ik niet mee gaan kiezen, ik kan dat echt niet aanzien!
Ik dacht dat een kat toch een echt solo dier is, dus zou hij/zij veel belang hechten aan een maatje?

Kat is geen solitair dier, absoluut niet, ik heb al jaren katten, momenteel heb ik er 7 (vang oude, zieke zwakke en schuwe katten op) en als je ziet hoe alles met elkaar "integreert" en samen slaapt, eet en leeft, dan weet je dat het fabeltje dat ze solitair zijn.
Neem 2 wat oudere katten (lees: geen kittens) en je hebt een huis vol plezier, en die weekenden dat je weg bent, zullen ze niet leuk vinden, maar ze hebben elkaar !

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:50

Ook ik raad je aan er 2 te nemen voor al als je de weekenden weg bent.
Je kan natuurlijk kijken op http://www.dierenasiels.com en dan bij het asiel bij jou in de buurt. Dan kun jezelf ook helpen met het uitzoeken van de katten.
Ook kun je kijken onder het kopje koppels dan heb je 2 katten die altijd al samen geweest zijn.