Hoe kan je dit karakter van een kat aanpakken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_mbvd_

Hoe kan je dit karakter van een kat aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:27

Hallo Bokkers,

Wij hebben zo'n half jaar een kat hij is best lief alleen heeft hij een heel moeilijk karakter.

Hij gromt en blaast al als je hem op de verkeerde plaats aait (voor hem).
en de ene keer mag je hem wel op zijn rug aaien en de andere keer blaast en gromt hij alles
bij elkaar om het zo maar te zeggen.

Ook op schoot vind hij niet leuk en dan gaat hij ook grommen en blazen.

normaal gesproken hoort een kat toch sowieso alleen te blazen als hij extreem boos is?

En kan je wat aan dit karakter doen? (hij is pas helemaal onderzocht en goedgekeurd door de da
dus dat kan het probleem niet zijn).

Alvast bedankt voor de antwoorden Lachen

XoNo

Re: Hoe kan je dit karakter van een kat aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:57

Als hij op schoot niet leuk vindt, niet op schoot nemen...
Ik zou deze kat een poosje volledig negeren, de meeste katten draaien dan vanzelf wel bij.

Onze rode katertje wilde vroeger ook nooit geaaid worden en ook niet op schoot. Gewoon een tijdje genegeerd en nu is hij niet meer van ons schoot af te meppen Haha!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:59

Blazen en grommen kan ook angst zijn Lachen Die van ons houdt ook niet van aaien, komt wel op schoot zitten, maar wil dan niet geaaid worden. Prima toch? Dat is gewoon hoe hij is, ik wil ook niet heel de dag geaaid worden Haha!

Zou hem inderdaad gewoon een tijdje negeren, dan komt hij vanzelf wel als hij aandacht nodig heeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:59

Of gewoon accepteren dat je kat niet alles leuk vind, en dat je er dus niet alles mee kunt doen. Dan neem je hem niet op schoot, of kroel je hem alleen als hij aangeeft dat te willen. Niet alle paarden zijn gek op kroelen, niet alle honden zijn gek op kroelen, niet alle mensen zijn gek op kroelen en zo zijn ook niet alle katten er gek op

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:00

wij hebben een poes rond lopen die dit ook doet
ook moet doet ze uit het niets boos
als je haar aait mag je dat 2 keer doen en doe het nou geen derde keer dan haalt ze uit
ook een maf beest

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:02

Hebben jullie hem al van jongs af aan of komt hij bijvoorbeeld uit het asiel en is hij al wat ouder?
Kan zijn dat hij natuurlijk wat meegemaakt heeft en angstig is voor aanrakingen.
In welke situaties staat hij het wel toe, dat je hem aait en in welke situaties niet? Let daar eens goed op, wellicht zie je een verband.
Je zult dan zijn vertrouwen moeten winnen en dat kan soms heel langzaam gaan.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:03

Inderdaad gewoon accepteren. Lachen Jij vind het toch ook niet altijd even leuk als er iemand aan je begint te friemelen? Zo heeft een kat ook weleens even geen behoefte aan aaien. De een meer dan de ander.
Beestje nergens toe dwingen in ieder geval (dus zelf op schoot laten komen en er niet mee gaan rondzeulen)

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:04

gewoon een mopperkont. De ene kat wil kroelen en geaaid worden en de ander wil liever met rust gelaten worden. Een kat van onze vrienden heeft dat ook, die is de hele dag aan het mopperen, maar er zit geen enkel greintje agressiviteit in en heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan!
Gewoon lekker z'n eigen gang laten gaan. Aai hem als hij naar je toe komt, en laat hem met rust als hij dat niet wilt.
Afleren gaat je denk ik niet lukken, vaak is dit gewoon de aard van het beestje. Met de jaren slijt dit vaak nog wel.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 23:10

Hij is apsoluut niet bang eerder heel erg dominant.
verder is hij hiervoor va iemandanders gewest diehemvan een industrieterrein afgehaald heeft als klein katje zat hijndaar alleen in een doos.

Verder komt hij naar je toe en dan aai je hem ist gewoon goedmaar ineens slaat hij dan soms om en begint hij weer te lazen..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:13

Vjestagirl schreef:
Of gewoon accepteren dat je kat niet alles leuk vind, en dat je er dus niet alles mee kunt doen. Dan neem je hem niet op schoot, of kroel je hem alleen als hij aangeeft dat te willen. Niet alle paarden zijn gek op kroelen, niet alle honden zijn gek op kroelen, niet alle mensen zijn gek op kroelen en zo zijn ook niet alle katten er gek op

Ik denk dat dit de beste manier is hoor, gewoon accepteren. Ik vind het een beetje sneu om je kat te negeren, zodat deze wel bijtrekt. Je kat wil gewoon niet alles, prima toch. Die van ons wil ook niet altijd op schoot, ook niet altijd geaaid worden en zeker niet uren lang, prima toch? Van een niet-schootkat kan je echt niet door te negeren een schootkat krijgen .

Lekker laten gaan, gewoon normaal doen tegen je kat. Aaien als hij dat wilt, blaast hij de tweede keer, prima toch dan blijf je gewoon van hem af. Aanpassen aan je beestje Knipoog Niks aanpakken, gewoon dat doen wat je kat toestaat, niet meer en niet minder

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:24

zap schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik denk dat dit de beste manier is hoor, gewoon accepteren. Ik vind het een beetje sneu om je kat te negeren, zodat deze wel bijtrekt. Je kat wil gewoon niet alles, prima toch. Die van ons wil ook niet altijd op schoot, ook niet altijd geaaid worden en zeker niet uren lang, prima toch? Van een niet-schootkat kan je echt niet door te negeren een schootkat krijgen .

Lekker laten gaan, gewoon normaal doen tegen je kat. Aaien als hij dat wilt, blaast hij de tweede keer, prima toch dan blijf je gewoon van hem af. Aanpassen aan je beestje Knipoog Niks aanpakken, gewoon dat doen wat je kat toestaat, niet meer en niet minder

Hier ben ik het helemaal mee eens Lachen

De kat van mijn vriend heeft een behoorlijke kronkel in de kop (is 15 en rent nog achter zijn eigen staart aan... Clown ). Hij vind het geweldig om geaaid te worden. Als je hem roept komt hij dolenthousiast op schoot zitten en moet je hem aaien. Als hij er genoeg van heeft (of je nou aait of niet eens aan hem zit) kan hij blazen/gromen/meppen en van je schoot afspringen. Als je hem een minuut later weer roept komt hij net zo enthousiast als de 1e keer weer op schoot zitten en begint het spelletje weer opnieuw Clown
Het zit 'm dus gewoon in het karakter en het is niet te veranderen. Straffen heeft geen zin denk ik, dus gewoon het gedrag negeren (niet de kat dus Knipoog ). Kijk gewoon hoe ver je kan gaan en laat het daarbij.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:30

Gewoon in z'n waarde laten.
Mijn hond (16 jr, heb hem uit het asiel en hij is nu 2 mnd bij ons) is ook een beetje zo. Hij vindt aaien e.d. wel gezellig, maar alleen als hij daar zin in heeft. Hij kan het ook opeens zat zijn en dan begint hij ook te grommen en trekt z'n lip op. Het lijkt heel stoer, maar als je goed naar de lichaamstaal kijkt van onze hond, zie je dat hij eigenlijk zo onzeker is maar zijn kan.

Gewoon stoppen als de kat aangeeft dat hij er geen zin (meer) in heeft. Dit doen we bij onze hond ook. Daardoor is het in de tijd dat hij hier is al een hoop veranderd, rustiger geworden en ons gaan vertrouwen. Zijn reacties zijn door hem te respecteren en zijn signalen niet te negeren al veel minder heftig geworden. (hij heeft nu ook dagen dat hij zowat in je kruipt)

Zoals anderen ook al zeiden, gewoon accepteren en het dier wat meer met rust laten.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:20

Alle poezen zijn verschillend, die van jou wil niet altijd geaaid worden of op schoot zitten, Daar moet je het mee doen ben ik bang.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:27

_mbvd_ schreef:
verder is hij hiervoor va iemandanders gewest diehemvan een industrieterrein afgehaald heeft als klein katje zat hijndaar alleen in een doos.

Verder komt hij naar je toe en dan aai je hem ist gewoon goedmaar ineens slaat hij dan soms om en begint hij weer te lazen..

Weet je zeker dat het ineens is? Lachen Meestal geven ze eerst een hint door het hunt staart te gaan zwaaien of een kwaaie kop te trekken voor hij uithaalt of gaat blazen.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:31

Bedankt voor de reacties, da aai ik hem gewoon als hij dat wil en als hij begint te blazen stop ik er gewoon mee ik he het vandaag qal een aantal keer geprobeerd en het bevalt wel want hij wil zelfs wat meer geaai worden dan normaal Lachen

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:31

Tenshi schreef:
_mbvd_ schreef:

Weet je zeker dat het ineens is? Lachen Meestal geven ze eerst een hint door het hunt staart te gaan zwaaien of een kwaaie kop te trekken voor hij uithaalt of gaat blazen.

Ja heel zeker want hij doet het regelmatig, hij blaast soms ook welis zonder dat je aa hem zit.. Tong uitsteken

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:35

Bedenk me net dat onze poezen altijd bij ons komen en aangeven dat ze aandacht willen (nou ja, vooral als ze eten willen eigenlijk Knipoog )