Konijn > mannetje en vrouwtje zo bij elkaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn > mannetje en vrouwtje zo bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:00

Ik vraag me even af of een ongecastreerd mannetje en vrouwtje op deze manier bij elkaar mogen/ kunnen zitten: http://img146.imageshack.us/my.php?image=img3517lo6.jpg Ze zitten apart in een hok maar af en toe zetten we ze zo bij elkaar in de ren zodat ze ook eens een ander konijn zien. Ze worden er niet vreselijk druk van ofzo, 't enige wat ze eigenlijk doen is over elkaars neus likken en in het begin even proberen bij elkaar te komen. Dat is maar heel even en dan gaan ze rustig hun eigen gang en af en toe naar elkaar toe. Als Fluffy (het vrouwtje) schijnzwanger wordt wil ik het even maar niet doen ivm baarmoederkanker, maar ze is sinds dr 2de ofzo niet schijnzwanger meer geweest en is nu 4,5 dus dat leek me nu even geen reden om ze niet bij elkaar te laten. Lachen Kan dit zo volgens andere konijnenkenners hier?

Bluebontje

Re: Konijn > mannetje en vrouwtje zo bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:23

volgens mij kan dat zo wel, maar helemaal eerlijk tegneover de dieren vind ik het niet. Het mannetje is zo dichtbij en kan er net niet bij komen. Je houdt hem een wortel voor maar hij mag hem niet opeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:25

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:29

Ik ga mee met de andere reacties. Ik weet nog dat mijn konijn net gecastreerd was, en dus nog even apart van mijn vrouwtjes konijn moest zitten. Nou ze hebben op alle mogelijke manieren geprobeerd bij elkaar te komen, en vaak lukte het ook nog.

Dus het kan wel, maar het is erg banketstaaf.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:33

Waarom laat je het mannetje niet gewoon castreren, kost € 25,00 euro en je konijnen zullen je eeuwig dankbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:38

Jullie hebben wel gelijk opzich. Maar het is dit, of helemaal geen soortgenootje zien.. Snijden in een gezond lichaam doen we niet. En dit mannetje is al een stresskip eerste klas dus dat komt niet goed vrees ik met een castratie.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:41

waarom snij je niet in een gezond lichaam? welke filosofie zit daar achter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:43

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:46

eva1969 schreef:
Waarom laat je het mannetje niet gewoon castreren, kost € 25,00 euro en je konijnen zullen je eeuwig dankbaar zijn.

mee eens Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:46

Juul schreef:
Jullie hebben wel gelijk opzich. Maar het is dit, of helemaal geen soortgenootje zien.. Snijden in een gezond lichaam doen we niet. En dit mannetje is al een stresskip eerste klas dus dat komt niet goed vrees ik met een castratie.

Nóg een reden om te castreren.
Ik ga mee met de rest, goed dat ze een soortgenootje zien maar niet erg eerlijk..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:47

misschien kan die dan beter helemaal geen soortgenootje zien.. Net zoals al gezegd is: een wortel voorhouden, en ie krijgt hem niet, kan die dan niet beter die wortel helemaal niet zien? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:48

1: Omdat het zo'n stresskip is en ik een verdoving ook nog eens eng vind bij zo'n klein beessie. En 2: Omdat ik het gewoon niet nodig vind om een dier een stuk van zijn lichaam te ontnemen. En daarbij nog: Het mannetje is van mijn zus en die denkt er ook zo over. Lachen

Saskiakefie: Hij is er heel rustig onder behalve het likken over haar neus. Hij gaat vooral z'n eigen gang. Alleen ze zitten en liggen lekker relaxt dicht bij elkaar. Maar hij wordt niet duidelijk opgewonden van het vrouwtje.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:49

eva1969 schreef:

Waar als ik vragen mag?
Ik moest € 60 neerleggen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:54

Juul schreef:
1: Omdat het zo'n stresskip is en ik een verdoving ook nog eens eng vind bij zo'n klein beessie. En 2: Omdat ik het gewoon niet nodig vind om een dier een stuk van zijn lichaam te ontnemen. En daarbij nog: Het mannetje is van mijn zus en die denkt er ook zo over. Lachen

Saskiakefie: Hij is er heel rustig onder behalve het likken over haar neus. Hij gaat vooral z'n eigen gang. Alleen ze zitten en liggen lekker relaxt dicht bij elkaar. Maar hij wordt niet duidelijk opgewonden van het vrouwtje.

sorry maar die redenen vind ik belachelijk. Omdat het een stresskip is moet je jùist castreren, daar worden ze gegarandeerd rustiger van. Erg kleine kans dat hij het niet overleefd. Niet nodig? Je kan moeilijk je man en vrouw zo bij elkaar zetten.. En vind dit nog veel onnatuurlijker is zo'n hokje naast elkaar..
ik vind je doet alles of niets.. Niet zo'n rare oplossing

:)Ikkuh:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:56

Ik weet niet of het in dit geval ook zo is, maar een collega van mij (ben dierenartsassistente) is helemaal konijnenfanaat, en ik krijg op de praktijk ook wel ns vragen of ze wel in hetzelfde hok maar toch gescheiden mogen.. Ik zelf dacht ook dat dat zat kon (want er zit dan toch wat tussen was mijn idee) maar mijn collega heeft me verzekerd dat ze, als ze echt willen, hoe dan ook bij elkaar kunnen komen..

Nou is dit wel net iets anders dan gewoon een gaasje als 'tussenschot' in een hok, en dus vaak ook minder makkelijk te slopen, maar als ik mijn collega moet geloven kunnen ze ook hier doorheen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:58

ik snap dat je de risico's van een operatie niet uit wilt vlakken. konijnen zijn erg gevoelig voor narcosemiddelen en het gaat ook lang niet altijd goed.
toch zou ik de konijnen niet bij elkaar laten op zo'n manier dat ze elkaar kunnen zien. het zorgt vaak toch voor (ongeziene) onrust. maar ja, als je je hebt ingelezen in konijnen, weet je wel dat een castratie de juiste oplossing is. konijnen zijn groepsdieren en aan enkel elkaar zien hebben ze niets. ze missen het hele sociale gebeuren van elkaar wassen, likken, kroelen. dit kan niet met tralies ertussen...

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:07

Ik zou toch je mannetje laten castreren. Veel mensen denken dat konijnen solitair zijn, maar dat is dus niet het geval! Konijnen zijn heel sociaal, en worden als ze alleen zitten zelfs eenzaam. Een castratie is zo zwaar niet hoor, tegenwoordig kost het amper wat en je maakt je ram er superblij mee hoor. Hij zal zich dan ook wel wat fijner voelen, dan dat hij steeds in een hokkie naast een vrouwtje wordt gezet, waardoor hij dus steeds veel last krijgt van hormonen, geloof me ook daar worden konijnen eenzaam/down van. Klinkt echt heel raar maar het is gewoon zo. Dus ik zou hem echt laten castreren als je hem samen/naast een vrouwtje wilt zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:32

benangelique schreef:
ik snap dat je de risico's van een operatie niet uit wilt vlakken. konijnen zijn erg gevoelig voor narcosemiddelen en het gaat ook lang niet altijd goed.
toch zou ik de konijnen niet bij elkaar laten op zo'n manier dat ze elkaar kunnen zien. het zorgt vaak toch voor (ongeziene) onrust. maar ja, als je je hebt ingelezen in konijnen, weet je wel dat een castratie de juiste oplossing is. konijnen zijn groepsdieren en aan enkel elkaar zien hebben ze niets. ze missen het hele sociale gebeuren van elkaar wassen, likken, kroelen. dit kan niet met tralies ertussen...

Okee. Lachen Het is dus idd geen fabeltje dat die operaties niet zonder risico's zijn. Jammer, dan maar niet bij elkaar..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:34

geen enkele operatie is zonder risico, het blijft een operatie.
als je kiest voor een operatie met een gasnarcose, is de kans dat het misgaat minder dan 0,1%

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:38

Je wil het konijn zijn testikels niet afnemem... maar wel het belangrijkste in een konijnenleven, namelijk een soortgenootje?
Sorry, maar dat begrijp ik niet echt. Je konijn zal veel gelukkiger zijn als die met een ander konijn samen kan leven.
Risico's zitten aan elke operatie, maar een casteratie is een kleine ingreep. Je wil niet snijden in een gezond lichaam... oké kan.
Maar wat denk je van de geestelijke gezondheid van zo'n groepsdier? Net als bij paarden horen ze contact te kunnen hebben met andere soortgenootjes Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:40

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:43

Ezumii schreef:
eva1969 schreef:

Waar als ik vragen mag?
Ik moest € 60 neerleggen.

Ja, ik zou net zeggen.
De castratie van mijn kereltje was toch iet wat prijziger.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:43

Nou dan kan je toch beter ook stoppen met paardrijden/paarden, is ook levensgevaarlijk, gevaarlijker waarschijnlijk dan zo'n operatie bij konijnen Lachen
Maar waarom stop je er niet mee? Juist! Omdat je er veel plezier aan beleeft!
Geef je konijnen dan ook even wat meer geluk Knipoog

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:45

roxiie schreef:
Ja, ik zou net zeggen.
De castratie van mijn kereltje was toch iet wat prijziger.

Dit verschilt per dierenarts Knipoog
Het is wel belangrijk om een konijnkundige dieranarts op te zoeken, anders heb je veel meer risico dat het wel mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:48

Ze kunnen toch niet altijd bij elkaar. Hooguit een paar keer per week. Dus om het mannetje daarvoor te castreren.. Zie het alweer, kan beter geen topic starten als ik ergens een mening over heb. Lachen De vraag was of dit zo kon. Niet of ik moet castreren of niet.