Dierenwelzijn: wat doe jij en wat vind jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Dierenwelzijn: wat doe jij en wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 14:42

In veel topics komt het terug, het welzijn van dieren, hoe we dit zien en wat we er zelf aan doen.
Denk aan weidegang van paarden, wel of geen vlees eten, en welk vlees eet je dan (wel of geen bio-industrie), 1 konijn in een hok, en ga zo maar door. Het leek me handig om een topic te openen waar we hierover kunnen discussieren. Genoeg stof tot praten lijkt me.

Laat ik zelf maar eens beginnen; thuis kopen we 'bewust' vlees, biologisch lukt niet altijd (geen groot aanbod in het dorp waar ik woon), maar wel van de kwaliteitsslager, zo nu en dan een vega-dagje, 2 poezen die een groot deel van de dag buiten (kunnen) zijn (ze lijken het liefst de hele dag voor de kachel te willen liggen Tong uitsteken ). Verder vind ik dat koeien, paarden enzovoorst de hele dag of in ieder geval een groot deel van de dag buiten zouden moeten doorbrengen. (gezond, zelf baas over veel of weinig bewegen)

Wie volgt?

amazone77

Re: Dierenwelzijn: wat doe jij en wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:57

ik koop vlees bij de keurslager,ik weet niet of dat juist goed of slecht is,maar het is wel veel lekkerder dan in een supermarkt.ik eet gemiddeld 4 keer in de week bij mijn avond eten vlees.
ik koop alleen scharreleieren,maar een vriendin van mij heeft thuis kippen in een grote ren,en krijg daar sinds kort de eieren van.
heb hier thuis 2 goudvissen in een heele grote bak zitten,en doen het al jaren prima(ben 4 keer van bak veranderd omdat ze zo groot worden haha)
mijn paard gaat smorgens naar buiten en savonds gaat ze pas weer naar binnen,ze heeft een goede water dichte deken op,dus een buitje kan geen kwaad. als het de hele dag door regent dan haal ik haar eerder naar binnen (wil ze ook graag zelf) ik heb het zelf voledig in de hand bij mijn paard hoe en wat,en ben niet afhankelijk van derde en dat is wel fijn.
verder ben ik eerlijk gezegd niet zo erg mee bezig. zou zo niet weten waar ik biologisch vlees kan halen bij mij in de buurt,heb er ook nog niet naar gezocht.ik heb een jack russel en die eet gewoon brok (royal canin) dat was het wel denk ik Haha!

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:35

Leuk topic Lachen

Ik eet overwegend vegetarisch en probeer alleen dierproef vrije producten te gebruiken.

Daarnaast heb ik thuis 2 honden, 5 cavia's, 1 hamster en hebben mijn broertjes (tropische) aquaria. Onze honden eten (helaas) nog overwegend brokken. Op mijn aandringen eten ze inmiddels in het weekend altijd vlees. Aangezien gezondheid ook onder dierwelzijn valt, proberen we ze constant in optimale conditie te houden. Daarnaast worden ze ongeveer 5x per dag uitgelaten, waarvan 2x echt lang. Ze mogen in principe altijd los lopen en spelen met andere honden.
Dan mijn cavia's; die wonen met z'n 5e in een grote flat van 5 verdiepingen. Basisvoer is hooi en groente/fruit, aangevuld met (cavia)brok. En als laatste de hamster, die woont in een hok van 1 meter lang.

Dat was het wel zo'n beetje Clown

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:50

inderdaad leuk topic.. hopenlijk ook komt er een beetje een discussie op gang.

Thuis eten wij hier enkel alleen vlees van de scharrelslager, en als deze al dicht is, is er ook bij de albert heijn biologisch vlees te koop. Scharrel eieren spreken natuurlijk voor zich. daarnaast eten we ook af en toe vegetarisch. In restaurants is het kiezen voor bewust vlees wel erg moeilijk. Zo pobeer ik daar ook zo min mogelijk vlees te eten.

En dan over de dieren zelf Knipoog Wij hebben thuis twee katten, 1 hond en 4 cavia's. Wij wonen op 2 hoog in een ruim appartement met twee balkons. De katten weten niet beter en zijn ook heel gelukkig. Toch is de droom natuurlijk als ik en mijn zus het huis uit zijn te verhuizen naar misschien een huisje vlak buiten amsterdam met tuin. Maar dat dan met name voor de hond. Hij heeft het hier wel geweldig naar zijn zin, hij is dol op kinderen en die zijn er hier in overvloed in de buurt. Bovendien wonen we ook in een hele rustige en ruime buurt aan de rand van de stad. Zo zijn we in 10 of 5min lopen in verscheidene parken. Ringo(de hond) wordt dan ook minimaal 3x maar eigenlijk bijna altijd 4 of 5 x per dag uitgelaten. De cavia's zitten nu nog 2 aan 2 in normale 100 bij 50 cm hokken maar binnekort zullen ook zij hopenlijk hun eigen meubelstuk krijgen, wle lopen ze minstens 1x mer dag lekker los n staat er vaak zo'n binneren aan hun hok(waar ze dan wel om en om in gaan want 2 van de 4 kunnen elkaar echt niet luchten of zien Tong uitsteken )
Paarden hebben we zelf niet, aangezien dat voor ons toch echt te prijzig is in amsterdam. We zouden dan ook eigenlijk het paard 24/7 op de wei willen en in ieder geval overdag buiten.

Op onze manege staan de paarden veel buiten en ook in stallen bij elkaar. Want onderling contact tussen eigenlijk alle dieren vindt ik heel erg belangrijk. Met mijn verzorgpaard die helaas niet in de winter op de weide staat probeer ik zo veel mogelijk dingen te doen zodat ze in ieder geval mentaal wordt uitgedaagt. En ook soms nog lekker losgooien met andere paarden in de bak voor wat spelen Haha!

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:38

Ik koop altijd scharreleieren, eet bijna geen vlees (maximaal 2x in de week omdat ik niet van melkproducten hou dus anders te weinig binnenkrijg). En ik gebruik alleen producten die niet op dieren getest zijn.

Verder vang ik thuis kittens op. Dat zijn vaak kittens die gedumpt zijn, kittens die verwaarloosd worden, die te vroeg bij de moederpoes weg moeten, en ook kittens zonder moederpoes. Die breng ik groot, en geef ik de medice zorg die ze nodig hebben.
Als ze dan oud genoeg zijn zoek ik een nieuw baasje voor ze.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:58

Ik eet geen vlees, koop vrije uitloop eieren en draag geen leer.

Mijn dieren zitten allemaal in een royaal verblijf en worden zo ongeveer op hun wenken bedient. Heb ik geen plaats voor de dieren, dan schaf ik ze ook niet aan. Heb ik geen geld voor de dieren, dan schaf ik ze ook niet aan! Ze krijgen afwisselent gevoerd, voor mijn vissen staat er zelfs minimaal 1x per week mossel op het menu!

De paarden staan 24/7 buiten op een wei met een inloop stal.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:01

Wij eten biologische eieren, en vlees van de boer af.. dus niet biologisch, maar wel van buitenkoeien.. dus niet uit de bio industrie. verder koop ik scharrelkippen ook van een particulier..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:14

Een complex begrip waar je niet over uitgepraat raakt eigenlijk.
Ik denk dat bij elke keuze die je neemt er altijd het welzijn van een ander in twijfel kan worden gesteld. Je laat je kat zoveel mogelijk buiten maar zijn al die katten in Nederland geen bedreiging voor andere dieren?

En weet jij bijvoorbeeld dat alleen biologische kippen eieren (klasse 0) hun snavel mogen houden? Wist jij dat scharreleieren niet perse buiten komen. En heb je er wel eens bij stil gestaan wat wij 'mensen' daar onder verstaan? Hoeveel kippen passen er bijvoorbeeld op een vierkante meter.
Moeten we de nertsen fokkerij in Nederland wel verbieden, dan gaat het naar landen waar het welzijn nog meer in twijfel kan worden gesteld.

En zo kun je door blijven gaan. Daarom heb ik me opgegeven voor een curcus bij ons op school van Dirk Boon. We krijgen een uur les en een uur discussie ruimte om diverse dierenwelzijnstopics te bespreken aan de hand van de wet en ethiek. Ben erg benieuwd en ben ook benieuwd naar dit topic.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:25

Dat scharrelkippen niet zoveel scharrelen als we geacht worden te denken, had ik al eens gehoord. Je zou dus eigenlijk biologische eieren 'moeten' kopen.

En hoe pak je het aan, vlees direct bij een boer kopen, ga je er dan heen of adverteren ze ergens? Ik zou natuurlijk mijn melkveehoudende familieleden eens kunnen vragen of ze een keer iets voor ons hebben. Dat lijkt me wel wat, weet je ook waar het dier gewoond heeft en dat ze het goed gehad heeft.

Wat ik me nog afvraag is of het dan erg is als een buitenlopende kat andere dieren doodmaakt? Is dat niet de natuur puur sang? Ik ben er trouwens niet blij als poes Shadow in het voorjaar met jonge vogels thuiskomt, vind het zo zielig! Om over de dode muizen nog maar niet te spreken, bah!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:30

Ik vind het geen natuur. De kat is een dier wat door mensen in gefokt en omgevormd tot huisdier. Doordat wij mensen ze zo 'leuk' vinden lopen er misschien wel meer rond dan anders. Sterker nog dan waren ze er waarschijnlijk niet. Een kat die buiten op jacht gaat vind ik dus geen natuur.

Ik koop bio-eieren of neem ze mee van thuis. Vlees komt meestal niet van het geweldigste plekje. Maar als ik kan eet ik een kip van thuis en soms een geschoten dier. Vis eet ik niet omdat ik sterk tegen de visserij ben hoe dit momenteel gaat. Tevens hebben we een slager in de buurt waarvan ik de schaapjes en koeien zie lopen. Elke week slacht hij een bepaald aantal dieren en op is op.

Ik probeer sowieso zo min mogelijk vlees te eten en wil meer biologisch gaan eten als er meer aanbod komt en mijn portomonee wat groter wordt.

Volgende kwestie: Weet jij hoeveel eieren een legkip legt en hoeveel een 'gewone' kip legt?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:14

Bij ons in de buurtsuper komt gelukkig steeds meer biologisch voedsel, schijnbaar komt er toch mee vraag naar. Daar ben ik dan wel blij mee.

En Fairytail, hoe zie jij dan het leven van een kat voor je? schijnbaar heeft hij toch een klein beetje instinct; hij gaat wel op jacht naar cadeautjes voor zijn baasje.

Een gewone kip legt een paar eitjes per dag naar mijn weten, een legbatterijkip produceert er waarschijnlijk wel wat meer. Moet tot mijn spijt bekennen dat ik daar niet zo inzit.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:22

wij eten zo'n 3 keer in de week eko-vlees,
1 keer vis, verder vegetarisch.
kat mag zelf weten of ze binnen of buiten is (zwaait nog even heel lief naar de buurvrouw die het daar niet altijd mee eens is Doei! Tong uitsteken )
konijntje zit in een ren, kan beter, tot nu toe nog niet gerealiseerd, ligt wel in de planning,
dan wil ik 2 buitenrennen naast elkaar, met in de andere ren ook 1 of 2 konijnen, die van ons is een jongetje en soms best agressief dus durf daar geen ander konijn bij in te doen),
guppen in een rechthoekig aqua, niet te veel, dus in balans qua ruimte,
en pony 24/7 op het land, zonder deken (shetlander).
ik zou het idealer vinden als ze wel een schuilstal had, maar het is niet mijn land, dus dat lukt nog niet.
verder staat ze er super, samen met 1 of meerdere paarden/pony's, land is nu nog steeds droog (het lage niet, het hoge wel).

ik ben wel voor biologisch, maar ondertussen ook niet te extreem,
als vlees van een koe van een boer uit de buurt zou komen zou ik het ook goed vinden.
in elk geval wil ik vlees dat in nederland gefokt en geslacht is.
dus geen gezeul met dieren, en geen barbarse toestanden in slagerijen andere landen.

paardenvlees eet ik niet, uit idealistme.
en sowiezo koop ik geen kroketten of hamburgers uit de snackbar, vanwege het maxico drama wat daar bijna altijd achter zit.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:44

Daarom is dit topic juist zo interessant Alet, de kat bestaat nu eenmaal. Die heeft de mens 'bedacht' nu is het aan ons de taak om het juiste evenwicht te vinden tussen het welzijn van ons dier en dat van de wilde dieren. Dat is een van de redenen waarom ik de cursus ga volgen.
Ik heb sinds kort besloten dat vis dus echt niet door de beugel kan op de manier dat er nu gevist wordt en daarom eet ik geen vis meer (soms van een hobby visser) vlees eet ik zo min mogelijk en dan koop ik het beste wat ik vinden kan.

Over de kippen waar ik wel het een en ander van weet. Een legbatterij woont met 18 soortgenootjes op een vierkante meter en produceerd 350 (soms zelfs meer) eieren. Een biologische kip 275. Ik schrik me altijd rot van de vleeskuikens, ze zijn gigantisch en maar 6 weken oud. Door het vetmesten zakken sommige zelfs door hun poten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:54

Dierenwelzijn, nou, ben voor mijn beesten altijd erg goed, tenminste, die mening is me toebedeeld.
Wij hebben 1 kat, 1 hond (binnenkort 2) en 2 cavia's. De kat komt buiten, vangt soms ook weleens wat en nee, dat vind ik niet erg. Muisjes en hier en daar een vogel. Ja, ik heb een gedomesticeerde kat, dat houdt in dat hij niet op en top jachtinstinct heeft. Datgene waar hij dan toch mee thuis komt, was kennelijk zo zwak, dat deze het toch niet gered zouden hebben. Verder krijgt hij brokjes en vlees.
Onze hond(en) komen minimaal 4 keer per dag uit, waar van 1 keer lang (bos, hei). Zij krijgt brokken en vlees.
Onze cavia's wonen samen in een hok van 1m bij 0,5m. Ze vinden het niet leuk om eruit gehaald te worden, dit doe ik soms wel, puur dat ze ook in handen komen. Van het voorjaar, als we wat meer gras in de tuin krijgen, is het de bedoeling dat ze daar gaan scharrelen Lachen

Verder eet ik alle vlees en ei eet ik weinig (ik ben er niet zo dol op Tong uitsteken), maar als er eieren gegeten worden, dan zijn het scharreleieren. Ik eet alle vlees omdat ik het lekker vind en omdat ik het hypocriet vind om bijv. wel varkensvlees te eten en geen rundvlees of paardenvlees. En vlees koop ik overal. Zit er nog verschil in een keurslager of de super de boer bijvoorbeeld? Ik moet zeggen dat ik nooit bij een keurslager kom, puur om de prijzen die je ervoor betaalt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 09:54

Op de site van Wakker Dier lees ik dat er in supermarkten geen legbatterij-eieren verkocht mogen worden. Het gaat dus wel de goede kant uit.
Wat betreft melkproducten kun je tegenwoordig weidemelkproducten kopen, er zijn nl. nog steeds veel koeien die de hele dag op stal staan, erg zielig en onnodig vind ik dat.

Wat betreft vlees: ik hoorde laatst dat C1000 nog vlees van onverdoofd gecastreerde biggen verkoopt terwijl dat niet meer mag. Voor mij een reden om ergens anders vlees te kopen. Ik koop vlees bij de keurslager, maar heb eigenlijk geen idee waar hij zijn vlees vandaan haalt, zal het straks eens vragen.

Paardenvlees eet ik liever niet, zit ook in veel snacks (uitzending Keuringsdienst van Waarde van van de zomer), veel van dit vlees komt uit Mexico en de paarden daar worden niet goed behandeld.

Ik ben erg benieuwd naar de inhoud van je cursus Fairytail! Klinkt interessant.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:29

Zelfs scharrelkipjes leven helaas met 10 op 1 vierkante meter. Biologische kipjes hebben 4 vierkante meter voor zichzelf en binnen ruimte om te slapen. De aldi en lidle verkopen varkensvlees van ongecastreerde varkens.

De eerste curcusavond was geweldig!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:37

ik ben goed voor het welzijn van mijn eigen dieren
zorg dat ze niks tekort komen

voor de rest hou ik me niet bezig met wat ik eet of koop
dan kan ik bijna niks meer
of ik ben bergen geld kwijt Bloos!

ik steun een goed doel (voor dieren) en that's it

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:04

Mijn dierenwelzijn. Ik ben zo vegitarisch als het maar wezen kan. Ik eet eigenlijk weinig ei maar als het in de vegi hapjes zit die ik soms eet is het van een scharrelkip volgens de verpakking. Verder hebben we hier inmiddels 5 cavias nu nog appart zitten (een hok met 2 caafs en een hok met 3 caafs) Van de zomer gaan ze weer naar buiten bij de konijnen (3 stuks) die het hele jaar door in de grote ren zitten.De cavias en knijnen krijgen voor het grootste deel hooi/fruit/groente en een een heel klein beetje brok.

Dan heb ik nog paarden ie in de zomer 24/7 buiten staan en in de winter van 7 uur sohtends tot 5 a 6 uur savonds. Alleen met heel slecht weer staan ze binnen. Bij de paarden wil ik het voer nog wel gaan veranderen naar meer hooi en minder biks maar daar ben ik nog erg voorzichtig mee om heel eerlijk te wezen. Omdat ik ook nog elke dag rijd met meneer.

Later zou ik toch graag een restaurant beginnen wat geheel op duurzame energie draait en alleen scharrel of biologisch eten met het motto what you see is what you get ..... aangezien er tegenwoordig zovee troep in het eten zit ....

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:16

dit is wel grappig, we hebben de paarden zolang mogelijk buiten in het land gehouden,maa rnu is het te nat, dus staan ze een aantal uren per dag in de bak.
als ze op stal staan kunne ze bij elkaar komen, en kunen ze gewoon contact hebben, maar kunen zich ook afzonderen als ze dat willen.
wat eten betreft, als het maar een lekker stukje vlees is, we hebben vaak vlees van de koeien die bij mijn zusje en haar vriend leven.
eieren tja zolang de krieltjes leggen hebben we echte scharrel eieren en anders komen ze uit de winkel.

wat kippen betreft word als kuiken zijnde al bepaalt hoeveel een kip gaat leggen.
er wordt een bepaalt aantal eicellen gemaakt, zijn deze eicellen op, dan is de kip ook op zegmaar.

de legkippen zijn sneller op dan de gewone kip zegmaar, dit omdat een huis tuin en keuken kip niet kunstmatig in het licht wordt gehouden, en een echte legkip wel.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 12:13

Shadowflower: waarom wil je minder biks en meer hooi gaan geven?

Naadje heeft wel gelijk, biologische producten zijn schrikbarend duur, maar ja, je weet dan wel dat zo'n dier een relatief leuk leven heeft gehad. Dat is toch wel wat waard. Nu hoef ik maar voor 3 mensen eten te kopen (2 volwassenen en 1 kind) dat scheelt natuurlijk ook wel.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:43

Eigen zijn biologische producten helemaal niet duur als je kijkt wat er bij de 'productie' komt kijken. Maar wij mensen zien een groter stukje kip liggen voor 2.75 inplaats van 5.50 dan neem je natuurlijk de goedkope.

Omdat wij mensen vergelijken lijkt het duur maar als je kijkt naar het proces en alle mensen die er voor betaald moeten worden is het helemaal niet duur.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:34

In verhouding is het niet duur, maar als je kijkt naar de prijs 'an sich' is het wel prijzig. Op het stukje biologisch vlees wat ik vanmorgen kocht, stond wel een heel verhaal over de herkomst van het vlees, dat vind ik wel fijn.
Volgespoten kip (dat spuiten ze toch vol met water voor het gewicht? Althans, dat heb ik wel eens gehoord) lijkt heel wat, maar valt erg tegen inderdaad.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:24

ja maar het vult op dezelfde manier mijn maag maar dan wel tegen een lagere kostprijs
en niet iedereen heeft een brede beurs of ligt zijn prioriteiten voor zijn geld ergens anders zoals ik bijv...
ik geef 30 euro per week uit aan boodschappen en daarbij ga ik dus echt voor de koopjes ... eten = eten

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 20:57

Even een opmerking over scharreleieren: het is beter dan legbatterijen, maar er worden nog steeds snavels afgebrand en kippen zitten nog steeds met heel veel in één vieze, donkere schuur. Als je dus per sé eieren wilt eten kun je het beste biologische eieren kopen.

En iets over biologische melk/eieren: het lijkt allemaal heel gezellig en vriendelijk, die beesten in de buitenlucht, maar vergeet niet dat ook bij biologische producten de dieren veel sneller geslacht worden dan ze natuurlijk zouden leven (koeien bij vijf jaar ipv 25 jaar, kippen bij 18 maanden ipv 20 jaar) en bij melk/ei productie zijn de mannetjes niks waard. 95% van de haantjes wordt vergast/versnipperd en de meeste stiertjes worden opgefokt tot kalfsvlees. Ook worden bij biologische boerderijen de kalfjes vaak meteen bij de moeder weggehaald. Tenslotte worden de dieren bij biologisch voedsel ook op reguliere wijze geslacht/getransporteerd.

Het is dus verstandig om hier eens over na te denken en eens tofu, tempeh, sojamelk of noten te eten in plaats van ei- en melkproducten. De AH heeft tevens sojayoghurt (gewoon bij de normale yoghurt in het schap) te koop die ik eigenlijk veel lekkerder vind dan gewone yoghurt. Veel minder zuur en ook gezonder.

Verder wil ik persoonlijk zo weinig mogelijk dieren en mensen 'treffen' met mijn gedrag. Ik ben veganist en probeer dieren op te vangen als dat nodig is. Ook probeer ik zoveel mogelijk biologische en fair trade producten (tsja, mensen zijn natuurlijk minstens even belangrijk als dieren!) te kopen. Ik zeg niet dat iedereen veganist moet worden, maar realiseer je wel wat je koopt! Lachen
Waarbij ik het argument van het geld eigenlijk onzin vind. Is denk ik een kwestie van prioriteiten, en prioriteiten is iets anders dan het geld wel of niet hebben...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:16

Fitch schreef:
Waarbij ik het argument van het geld eigenlijk onzin vind. Is denk ik een kwestie van prioriteiten, en prioriteiten is iets anders dan het geld wel of niet hebben...

nou meis ik vind je ideeen prachtig hoor, maar kan jij in mijn portomonnee kijken Verward
Kan jij zien wat ik missen kan aan boodschappen? is het onzin dat bijv een gezin wat rond moet komen van 600 euro gewoon koopt wat er in de aanbieding is? en de kinderen iig alles binnen krijgen wat ze moeten binnen krijgen?

ik zie namelijk in de winkels wel een heel duidelijk verschil in prijzen!
ik vind het echt fijn voor je dat jij zo een hart voor dieren hebt en daar in je leven erg ver in gaat
en misschien daar wel een paar tientjes per maand extra aan over heeft
maar niet iedereen kan en wil dat

dus onzin is het iig zeker niet!