geiten aangevallen door loslopende hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

J0sef1entje

geiten aangevallen door loslopende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 20:57

Wij zijn druk bezig in de tuin een stal en paddock aan te leggen en vanmorgen waren we heen en weer aan het lopen tussen voor- en achtertuin dus het tuinhek stond open. Tegenover ons is een appartementenboerderij speciaal voor hondenbezitters. Daar logeren momenteel een stuk of 10 - 15 eskimohonden(geen idee wat voor ras precies) met hun bazen. Vandaag kwamen ze met zijn allen terug van een wandeling, een groot deel aangelijnd maar ook een paar los. Omdat ik een Chihuahua heb die denkt dat de hele straat van hem is, en die toevallig mij ook net om de benen liep (in mijn eigen voortuin dus) riep ik die onmiddelijk bij mij en bij gebrek een riem tilde ik hem op. Ik wil niet dat die hummel midden in zo'n groot roedel beledigingen rond gaat blaffen. Geen moment gedacht aan de geiten die in de achtertuin aan de roop staan; sprinten er ineens twee van die honden de achtertuin in, achtervolgd door mijn andere hond (xlabrador). Ik erachteraan zijn die twee &^%%&honden mijn geiten(een geit en een gecastreerd bokje) aan het aanvallen! Sil (mijn hond) schermde de bok af maar kon in zijn eentje geen twee geiten verdedigen tegen twee honden. De eigenaresse van de honden stond in het midden hysterisch te schreeuwen en had duidelijk geen enkele invloed op de honden. Inmiddels had de grootste hond de achterpoten van de geit te pakken. Daardoor stonden hij en de geit eindelijk stil en kon ik hem een paar enorme schoppen verkopen, pas na vier schoppen (voluit met de klomp!) liet hij de geit even los, die kon ontsnappen en de dochter van de eigenaresse die inmiddels ook in de achtertuin was gekomen dook boven op de hond. Zij kon hem slechts met héél veel moeite vasthouden (hij had gelukkig zo'n soort borsttuig om) De andere hond werd nog steeds van de bok afgeschermd door mijn hond, en liet zich uiteindelijk door weer iemand anders (geen idee wie dat nou was )pakken. Inmiddels was de geit door haar achterpoten gezakt en wilde niet meer opstaan. Meteen de veearts gebeld dat we eraan kwamen, de geit in de auto gezet en naar de praktijk gereden. Daar bleek dat er gelukkig geen schade aan pezen of botten was, wel een paar kleine wondjes, de hond had geen tijd gehad om met de kop te schudden gelukkig. Wel was de ene poot flink gekneusd, en ze heeft pijnstillers gekregen en een tetanusinjectie.
Dit was in één weekend het derde slachtoffer van een loslopende hond van badgasten op het eiland! Wanneer leren die mensen nou eens dat honden gewoon aan de lijn moeten! Ze mogen los op het strand en in het bos, in de polder moeten ze ALTIJD vast!

Anoniem

Re: geiten aangevallen door loslopende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:12

Belachelijk, zoiets moet niet kunnen. Gelukkig hebben de geiten het er levend vanaf gebracht in ieder geval. Ik hoop dat je wel de gegevens van de eigenaar van de hond hebt om daar de DA rekening naar toe te kunnen sturen?

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 21:23

Jazeker, toen we thuis kwamen van de veearts, kwamen ze meteen vragen hoe het was afgelopen. We waren gewoon met de geit in de auto gesprongen terwijl die mensen nog in de tuin stonden. Toaal geen blik meer waardig gegund of aan uitwisselen van gegevens gedacht. Eerst met de geit naar de veearts daarna die mensen wel weer opzoeken, ik weet tenslotte waar ze logeren. Het is allemaal keurig afgehandeld, die mensen zijn zich ook rotgeschrokken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:24

Het ras wat jij omschrijft, is waarschijnlijk de husky.
Deze honden staan erom bekend dat zij altijd onbetrouwbaar blijven.
Eigenaren van dit soort honden zullen hiermee mij misschien gaan aanvallen, maar het is algemeen bekend dat deze honden in andere dieren een `bedreiging` zien.

Verder vind ik wel dat je hier een melding van moet maken, als dit al de zoveelste keer is. De eigenaar van de hond is hiervoor aansprakelijk ( de hond moet immers aangelijnd zijn, buiten de gebieden waar het toegestaan is de hond los te laten)

Sterkte met het herstel van de geit.
En maak alsjeblieft een melding!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:27

Meid, wat zal je geschrokken zijn.
Gelukkig dat het niet erger is afgelopen met je geit.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:29

mijn bok is dus ook een keer aangevallen door een hond. hierdoor is hij een half oor kwijt en was hij flink wat hectingen rijker. plus dat z'n karakter toch ok wel veranderd is wantrouwig enzo.

hoop voor je dat je geit snel beter word en dat alles goed komt Lachen

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:30

Wij hebben een aantal jaren geleden ook zoiets meegemaakt. Er zaten op een middag ook 2 honden (Husky en een Boxerachtig iets) in de geitenwei. De honden waren uit het dierenasiel in de buurt 'ontsnapt'. Nu ja, die honden lopen daar allemaal los en kunnen weg wanneer ze maar willen. Onze geiten waren ook behoorlijk toegetakeld. Nadien hebben we gewoon de rekening aan het dierenasiel gepresenteerd. Die hebben dan met veel tegenzin betaald.
De ene geit is er jammer genoeg niet meer bovenop gekomen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:36

J0sef1entje schreef:
Jazeker, toen we thuis kwamen van de veearts, kwamen ze meteen vragen hoe het was afgelopen. We waren gewoon met de geit in de auto gesprongen terwijl die mensen nog in de tuin stonden. Toaal geen blik meer waardig gegund of aan uitwisselen van gegevens gedacht. Eerst met de geit naar de veearts daarna die mensen wel weer opzoeken, ik weet tenslotte waar ze logeren. Het is allemaal keurig afgehandeld, die mensen zijn zich ook rotgeschrokken.

Je bent er nog goed van af gekomen!
Sinds 16 jaar dat we geiten hebben zijn we er al 20 kwijt geraakt door honden + veel gewonden en stress.
Van al die aanvallen is er maar één keer een eigenaar op komen dagen die zijn hond onder het bloed terug had zien komen en zich afvroeg wat er gebeurd was.Anderen zijn of niet te vinden,of ontkennen dat het hun honden waren(zelfs als we ze gezien hadden!).En daarna lopen ze dus nog steeds los...
En betalen wij de dieren arts en voeren de lijken af.... Boos!

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 21:55

CarolShadow schreef:
Eigenaren van dit soort honden zullen hiermee mij misschien gaan aanvallen, maar het is algemeen bekend dat deze honden in andere dieren een `bedreiging` zien.

Verder vind ik wel dat je hier een melding van moet maken, als dit al de zoveelste keer is. De eigenaar van de hond is hiervoor aansprakelijk ( de hond moet immers aangelijnd zijn, buiten de gebieden waar het toegestaan is de hond los te laten)

Sterkte met het herstel van de geit.
En maak alsjeblieft een melding!

Ik vond ze nogal veel haar hebben voor een Husky, hebben die 's winters misschien een extra lange vacht? Nou ja, dat maakt ook niet uit, ik vond de honden geen prettige uitstraling hebben, vandaar dat ik, geheel tegen mijn gewoonte in, mijn Chi op de arm nam, dat doe ik normaal nooit. Ik heb er inderdaad gelijk melding van gemaakt en dat ook tegen de eigenaren van de honden gezegd. Het zal ook weer opnieuw melding van gemaakt worden in de plaatselijke krant.
Ik ben me vreselijk rotgeschrokken, maar gelukkig is er geen blijvende schade bij de geit, ze reageerde ook niet bang naar onze eigen hond toen we weer thuiskwamen.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:47

Onmiddelijk naar de politie en aangifte doen. Hier op het eiland gebeurd het ook vaak. De gasten denken dat de honden hier als ongeleide projektielen door de wereld mogen rennen, maar dat werkt dus niet zo.
Hier worden eigenaren door de politie streng aangesproken en krijgen ze een boete.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 10:10

Ik heb idd gelijk aangifte gedaan, maar de politie is niet van de eigenaren erop aan te spreken omdat de schade al netjes geregeld is. Ik had het idd prettiger gevonden als ze er ook een stevige boete voor hadden gekregen, maar dat zit er helaas niet in. Het was tenslotte geen tekkeltje dat mijn tuin in stoof, maar een grote hond die aardig wat schade aan had kùnnen richten, ook aan mijn eigen hond, of aan mij. Dat zei de veearts ook nog, hij had mij ook aan kunnen vallen omdat ik hem heb staan schoppen. Daar denk je op zo'n moment echt niet bij na, hij moet gewoon die geit loslaten!
Ja en hij had ook nog noooooit zoiets gedaan! Boos!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:16

Wat een ellende en ik ben het niet eens met de politie, dat als de schade geregeld is, er geen boete of its dergelijks meer nodig is.. Dat zou betekenen dat als ik met mijn auto iemand platrij, ik alles financieel regel en sorry zeg: ik dan niet meer aansprakelijk ben?? Wat een onzin en echt meten met 2 maten!
Ik heb soortgelijks meegemaakt met mijn geitje, die werd aangevallen door een Jack Russel als lammetje en uiteraard was de hond het niet schuld Boos!

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 11:28

CarolShadow schreef:

Ik heb even gezocht op Google en het waren geen husky's maar Alaska Malamute's en daarover schrijft wikipedia:

De malamute is aanhankelijk, vriendelijk, lief voor kinderen, intelligent en gehoorzaam van aard. De malamute is echter voornamelijk gefokt om te overleven en is een eigenzinnige hond die moeilijk kan worden afgericht. Zijn karakter is ingesteld om te overleven, ofwel: eerst ik, dan jij. Andere dieren worden als prooi gezien, de malamute heeft zijn overlevingsdrang nog diep in zich zitten net als zijn jachtinstinct. Veel jagende honden rennen hooguit achter een vogeltje of kat aan, maar malamutes en husky's staan qua instinct dichter bij de wolven. Voor sommige van hen geldt dat ze dieren bejagen, doden en opeten zodra de kans zich voordoet. Als de malamute eenmaal wild ruikt of ziet heeft hij de neiging om er achteraan te gaan.

De rasvereniging stelt het nog sterker:
Andere dieren zijn prooi. De overlevingsdrang zit erg diep geworteld, dus ook zijn jachtinstinct. Jagen de meeste hondenrassen wel eens achter een kat of wild aan, Malamutes en Husky's doen echt nog alsof ze een wolf zijn. Dat betekent dat ze jagen, doden èn opeten als ze de kans krijgen. Katten waar hij van jongsafaan mee is opgegroeid zal hij zien als roedelgenoot maar vreemde katten weer niet. Het schattige konijntje van het buurmeisje en de kippen van de boer verderop ziet hij als ontbijt. Met vee en kleinvee is het altijd opletten geblazen! En het spreekt voor zich dat hij in een bos wanneer hij wild ziet of ruikt, onmiddellijk de neiging heeft om er achteraan te gaan, het commando HIER hoort hij al niet meer. Dat is ook één van de redenen waarom veel Malamutes nooit los lopen.

Nu ik dit gelezen heb wordt ik pas echt kwaad, mensen die een killer aanschaffen en dan totaal hysterisch gaan staan doen, en niet ingrijpen als hij aanvalt; hoe zijn ze aan twéé van die honden gekomen? Hebben ze dan geen idee waar ze mee rond wandelen? En welke ^%&*%# fokker verkoopt zijn pups aan dit soort domme mensen? Frusty

Ik hoop toch van harte dat ze ze niet loslaten op het strand of in het bos, wat hier dus officieel is toegestaan. Als mijn dochters daar aan het rijden zijn............. Hamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:38

wat erg voor je! mijn hond zou die geiten ook aanvallen en daarom is mijn hond dus ALTIJD aangelijnt!

maar komt het weer helemaal goed met de geiten? ik hoop het wel en als ik jou was zou ik ook even naar de politie gaan, die honden worden gelijk afgemaakt maar krijgen wel een bevel om altijd en overal aangelijnt en gekorft te zijn!
( mijn hond moet dit ook wegens aanvallen)!

want nu ben jij het en morgen is het de kat van de buren en dan weer de shetlander van de overburen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:41

ik bedoel NIET GELIJK AFGEMAAKT sorry

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:59

Ik zei het je al, het is algemeen bekend bij die honden.
Toch zien veel mensen dat nog niet in bij dit ras.

Ik heb verhalen over ze gehoord, nou dan is jou geit er nog goed afgekomen.
Volgende keer zal ik telefoonnummer vragen van de eigenaar van de hond, die moet je op laten draaien voor de kosten van de dierenarts die jij door hun hond genoodzaakt bent om te maken.