hond kwijt, nieuwe eigenaren weigeren hond terug te geven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

hond kwijt, nieuwe eigenaren weigeren hond terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 16:45

http://eenvandaag.nl/index.php?module=P ... 63,34061,0

je kan ook de aflevering zien.. het stukje over bram begint rond de 19e minuut

had hier laatst al eens iets over gelezen maar vind het echt schandalig van de nieuwe 'eigenaren'..
als je weet dat die hond ergens anders thuis hoort.. dan geef je hem toch terug aan de rechtmatige eigenaren??

paix

Re: hond kwijt, nieuwe eigenaren weigeren hond terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:47

Van beiden kanten begerijpelijk!
Opzich is het niet slim dat ze niet alle dierenpensions bij langs zijn gaan bellen in die omgeving en als jij een hond daar mee neemt dan is het ook niet geheel onlogisch dat je de hond niet meer kwijt wilt (je hebt er voor betaald bent er aan gehecht).

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:58

Snap dat je je kinderen niet hun hond af wil nemen, maar je kunt ze toch op de één of andere manier uitleggen dat hij een ander, goed, tehuis heeft. Zelfs een kind kan dat op den duur begrijpen.

Persoonlijk zou ik die hond afstaan, misschien met een betalingsregeling ofzo ivm wat ze ervoor hebben gegeven bij het asiel, maar ik zou op zo een manier zeker niet een hond willen houden! Als er jaren overheen gaan vind ik het een ander verhaal, maar dit is 2,5 maand...

edit: het was een asiel in een andere omgeving he, als ik mijn hond in Emmen kwijt zou raken, zou ik ook niet zoeken in Almelo..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:05

Nouja het was niet echt een asiel in de omgeving. Je gaat er niet vanuit dat een hond even zomaar het IJ overgaat.

Wij hebben weleens in de sneeuw met kerst een kat gevonden. Heeft drie maanden bij ons gewoond terwijl ze was opgegeven bij Amevedi, het dierenasiel, op marktplaats stond, op chip gecheckt etc.
Na drie maanden belde de eigenaar van die kat ineens (die misschien 1 km verderop woonde), via via had ze gehoord dat haar kat bij ons woonde. Achteraf hadden we toen haar misschien niet zomaar mee moeten geven maar eerst een onkostenvergoeding moeten vragen want met 15€ vindersloon onderhoud je niet 3 maanden een kat (mensen bleken later in een riante villa te wonen). En de vorige eigenaar was ook wel een beetje laks geweest met zoeken naar hun kat.

Ik had die hond ook terug gegeven tegen een onkostenvergoeding. Ik vind het een beetje overdreven van de nieuwe 'eigenaren'. Het is juist goed om die kinderen te leren dat je niet iets mag houden wat niet van jou is. Zeker omdat de eigenaren een bezoekregeling etc. aanbieden, een hond kan ook doodgaan en dan missen de kinderen 'm ook. Zo is het leven nou eenmaal, als Bram er nou al een jaar woonde was het misschien anders geweest, maar nu vind ik het niet meer dan normaal dat de hond wordt teruggegeven.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:06

Dit is weer te triest voor woorden.
Van mij mag het asiel alle kosten betalen en ze moeten er voor zorgen dat Bram bij zijn eigen baasjes terug komt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:09

[LZP] > [BB]

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:13

Zo zit de wet nou eenmaal in elkaar, de nieuwe eigenaren hebben wettelijk gezien 't recht om die hond te houden. Zo is 't ook als je paard gejat is en uiteindelijk ter goeder trouw bij een nieuwe eigenaar terecht komt. Heel l*llig voor de oude eigenaar, maar in zo'n situatie is 't altijd l*llig voor 1 partij.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:15

Uiteindelijk lüllig voor 2 partijen namelijk ook voor de hond.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:21

Waarom?
Die hond went echt wel weer bij een nieuwe eigenaar hoor...
In Nederland is de wet gewoon dat na 2 weken de hond herplaatst mag worden. Als je dan als eigenaar niet goed genoeg zoekt, ben je je hond kwijt..
Hoe lang moeten ze ene hond dan in het asiel houden...een jaar? 2 jaar? DAt is diervriendelijk zeg

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:23

Nikka schreef:
Uiteindelijk lüllig voor 2 partijen namelijk ook voor de hond.

denk niet dat een hond zich er helemaal van bewust is dat
zijn oude baasje weg is
zolang die hond het goed heeft en eten krijgt zal hem dat egaal zijn

todat die zijn eigenaren weer ziet dan is het pas andere koek en
komen die herrineringen boven een hond heeft niet zo besef als mensen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:26

Hoe zit dat in Nederland?
Hier moeten alle honden geregistreerd zijn met tatoeage of chip.Als iemand mijn hond vind,vinden ze mij ook en mag ik zelf betalen om hem terug te krijgen Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:27

ligt de fout niet bij het asiel?als ze een beetje beter hun best hadden gedaan hadden ze de eigenaar best kunnen traceren volgens mij...het chipnummer stond nog op het oude adres en de oorspronkelijke eigenarenze waren in de verhuizing....en dan stuurt het asiel ook nog documenten zonder plaatsnaam ach....waar geen wil is is ook geen weg lijkt mij...
Laatst bijgewerkt door geerke op 09-11-08 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:29

Natuurlijk went een hond wel bij een nieuwe eigenaar, maar de oorspronkelijke eigenaar was hem na een week of zes op het spoor. Mij ervaring met mijn herplaatsers is dat het best een tijd kan duren voordat ze echt gewend zijn. In die tijd had hij best teruggekund naar de oorspronkelijke baasjes. Ik kijk het asiel er niet op aan, alhoewel ik het niet helemaal snap hoe het met de chipgegevens is gegaan. Hebben de eigenaren dat niet doorgegeven aan Amivedi of zo? Of onderzoeken Asiels dat niet?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:34

Amivedi is toch landelijk? Als de hond gechipt is, hadden ze de eigenaren toch kunnen vinden? Al is de hond doorverkocht en de chip niet overgeschreven, dan ben je toch al een stukje verder.

Ik heb ook ooit een hond gevonden, opgegeven bij de asiels en bij Amivedi. Met de hond naar de DA gegaan voor chipcontrole, maar die bleek hij niet te hebben. Heb hem toen bewust niet naar het asiel gebracht, omdat ik ook wel voor hem kon zorgen en de eigenaar anders toch fors moest betalen om de hond terug te krijgen.

2 later werd ik gebeld door Amivedi, de beschrijving die ik gaf en die de "eigenaar" gaf kwamen niet helemaal overeen, maar ze wilden het toch proberen. Ik kreeg het nr van de man dus ik heb gebeld en wat bleek: het wel degelijk zijn hondje, de beschrijvingen van de vlekken klopte helemaal. Ik had hem alleen ingeschat als boerenfox en volgens de eigenaar was het een jack russel (beestje was nogal groot uitgevallen volgens hem.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:36

de hond hoort gewoon niet in het nieuwe gezin.. die hebben hem 2,5 maand. sneu, maar de oude eigenaren hadden hem 2,5 jaar. en dan moeten de oude eigenaren ook nog een rekening van 880 euro betalen?? dat word helemaal mooi.. die mensen zijn als zo verdrietig dat ze hun hond kwijt zijn, en dan moeten ze de rekening ook nog betalen? als de hond bij de nieuwe eigenaren blijft is die voor hun denk ik dan..
en dan zegt het asiel dat de eigenaren beter hadden moeten zoeken? wie verwacht nou dat je hond in de trein stapt?
en dat ze het telefoonnummer niet kunnen vinden vind ik raar, je hebt de adresgegevens, een telefoontje naar de plaatselijke dierenarts kan wonderen doen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-08 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:37

@ Liezel: misschien was het een Parson Jack Russel, die zijn net zo groot als een boerenfox (schofthoogte tot 36 cm)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:39

Billy schreef:
Waarom?
Die hond went echt wel weer bij een nieuwe eigenaar hoor...
In Nederland is de wet gewoon dat na 2 weken de hond herplaatst mag worden. Als je dan als eigenaar niet goed genoeg zoekt, ben je je hond kwijt..
Hoe lang moeten ze ene hond dan in het asiel houden...een jaar? 2 jaar? DAt is diervriendelijk zeg

Als de eigenaar niet goed zoekt?
Lijkt me duidelijk dat ze dat wel hebben gedaan.

Ook de chip had ervoor moeten zorgen dat het asiel de eigenaar kon vinden. De rekening kon de oude eigenaar iig wél vinden Stoom uit je oren

BTW heb ik ook niet zulke goede ervaringen met een asiel over en vermiste kat. Gelukkig goed gekomen, maar het dier heeft onnodig lang (een week) in het asiel gezeten.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:44

Mensen zijn vaak enorme egoïsten, wat ik heb dat houd ik. De nieuwe eigenaren hebben de hond pas 2 maanden en willen hem niet missen, kunnen ze zich dan niet voorstellen hoe de oude eigenaar zich voelt, die heeft de hond bijna 3 jaar gehad. Zelf zou ik die hond meteen teruggeven , hoe erg ik hem ook zou missen en hoef niet eens vindersloon, dan maar af en toe een bezoekje brengen.
Het is wel hondsbrutaal om de oude eigenaren de rekening van het asiel te presenteren, dat mogen de nieuwe dan betalen als ze de hond niet af willen staan.
Ik hoor trouwens niet dat ze Amivedi had ingeschakeld, of werkt de dierenambulance samen met Amivedi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:52

ze hebben het asiel, en de dierenambulance gebeld, en volgens mij werken die idd samen, toen mijn kat was doodgereden stond ze iig wel in de krant bij amivedi (ik wist het toen al, en ze was toen ook al gecremeerd, maar wss hebben ze het niet aangepast).

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 17:09

ik zou het niet eens over mijn hart kunnen verkrijgen om zo'n hond te houden! elke dag zou mij aan de oude eigenaren herinneren..
en die kinderen wennen ook wel weer aan een nieuwe hond.. en ze mogen bram zelfs nog zo vaak mogelijk zien als ze dat willen..

als die nieuwe eigenaren een hart hebben, geven ze de hond terug aan de (imo) rechtmatige eigenaar