Muizen bij konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lins_Vetra

Muizen bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 12:40

Even uitleggen:

Mijn konijntje heeft een buitenhok en we hebben hem nu 2 maandjes.

Wat wel in de lijn der verwachting lag, maar waar we niet bewust over nagedacht hebben voordat we heb kochten, is dat er muizen afkomen op het voer, stro en hooi.

Mijn vraag is eigenlijk; is het schadelijk? Zou het konijntje bang kunnen zijn? (tis een "baby" vlaamse reus)

Buiten dat het misschien schadelijk is, vind ik het ronduit goor dat die beesten poepen en piesen in zijn hok..

Vannacht was helemaal de limiet. Konijntje mag altijd loslopen in de tuin als wij thuis zijn (hij komt ook binnen, maar hij was nu in de tuin). We gingen slapen en dat moet konijntje altijd in zijn hok. Ik zag hem niet, en keek in zijn slaaphokje, lag daar gewoon een muis onverstoorbaar te slapen! Waar dus het konijntje ook altijd ligt.

We willen muizenkorrels neerleggen (zometeen gaan ze m'n huis in Misselijk ), maar ik ben bang dat het konijntje dat gaat eten..

Hebben jullie hier ervaring mee?

Anoniem

Re: Muizen bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:43

muizen kunnen ziektes over brengen, dus ja het kan schadelijk zijn.. gif zou ik zeker niet neerleggen, de kans is groot dat je konijn dat ook binnen krijgt..
heb je een binnenhok op poten? dan zou je het voer daar in kunnen zetten, wij hebben iig geen last van muizen in het konijnenhok.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:44

Hoe komen de muizen het hok binnen? Ik zou zorgen dat ze er niet meer in kunnen. Dus kleiner gaas gebruiken o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:50

nikkigioa schreef:
Hoe komen de muizen het hok binnen? Ik zou zorgen dat ze er niet meer in kunnen. Dus kleiner gaas gebruiken o.i.d.

Nagelbijten / Gniffelen muizen kunnen door de kleinste gaatjes.. dan moet je wel héél dun gaas hebben..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:54

Ik heb ook muizen in het konijnenhok gehad. Muizen waren zelfs zo brutaal dat ze samen met mijn konijn uit zijn bakje gingen eten. Zag er wel schattig uit maar dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Wij hebben uiteindelijk mijn konijn een tijdje opgesloten in zijn hok, als het hok dicht is kunnen er ook geen muizen in. Hok staat overdag alleen altijd open dus dat was het probleem ook. We hebben toen zakjes muizenkorrels neer gelegd. Dat heeft gelukkig goed geholpen want we hebben nu geen muizen meer. Natuurlijk wel alle overgebleven korrels goed opruimen voordat het konijn weer uit zijn hok mag.

Inmiddels hebben we alleen ratten, dat is nog heel wat erger en die beesten kwamen ook gewoon het hok in. Gelukkig is de gemeente die beesten nu aan het bestreiden, bah. Ben ook super bang voor ziektes met die beesten in de buurt.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:57

ten eerste... je moet je buiten konijn niet binnen en buiten houden...
Als ze eenmaal gewend zijn om buiten te zijn en je ze regelmatig bloot stelt aan een grote temperatuursovergang dan kunnen ze daar flink ziek van worden... Dus je buiten konijn blijft buiten en een binnen konijn blijft binnen in de winter...
Dat hij zijn hok in en uit kan is prachtig natuurlijk maar dan moet hij niet in huis kunnen komen...

muizenkorrels absoluut NIET neerleggen daar gaat je konijn ook van eten...
Zorgen dat je konijn geen voer laat liggen dus voer hem en alles wat hij laat staan kun je gewoon weer weg halen... Verder is er weinig te doen aan muizen volgens mij... Ik heb mijn konijnen al JAREN buiten zitten en nog nooit last gehad van muizen...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:00

Konijnen kunnen best even naar binnen hoor als het buitenkonijnen zijn. Je moet het dan wel regelmatig doen zodat ze het gewend zijn. Maar voor zover ik weet past een konijn zich gewoon aan net als een kat.

Maargoed daar ging het niet over. Kan je je hok niet zo goed afsluiten dat er geen muizen in kunnen komen? Mijn gaas was al klein genoeg dus dat ging makkelijk.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:06

's Winters (en dan bedoel ik ook echt `s winters) kan een buitenkonijn niet telkens binnen in de warme kamer spelen en daarna weer in een buitenhok gezet worden, het dier zou ziek kunnen worden door de grote temperatuursverschillen.

Konijnen zijn namelijk tochtgevoelige dieren en moeten hier tegen beschermd worden een konijn kan prima buiten Voorwaarde is dat het hok luw staat, met de opening van de wind af, en dat er een nachthok is. In het hok en nachthok wordt extra dik stro gedaan. 's Nachts kan een juten zak voor de opening gehangen worden, of er kan plexiglas voor gedaan worden. In het laatste geval moet er gezorgd worden voor een brede kier, voor frisse lucht.
De ren moet aan de windzijde afgeschermd worden.

Je kan eventueel wel de korrels buiten neer leggen en dan zorgen dat je konijn er absoluut niet bij kan dus het knijn tijdelijk even in zijn hok laten blijven...

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:08

Hamster en muizenkooien hebben ook heel fijn gaas. Ik zou dus op zoek gaan naar heel fijn gaas en daar je hok mee aftimmeren. Let er wel op dat muizen soms wel een halve meter hoog kunnen springen (muizen-powerrr!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:08

dat is geen gaas, dat zijn tralies Knipoog

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 18:39

Bedankt voor jullie reacties.

Om even in te gaan op de opmerkingen van binnen/buiten, hij is in principe dag en nacht buiten. Hij heeft dan ook een lekkere dikke wintervacht, maar als we 's avonds thuis zijn, dan komt hij wel eens binnen.. Maar goed, we houden rekening met de temperatuur verschillen van binnen en buiten Ja Dat gaat gewoon goed

De gaatjes in het gaas zijn zeer klein. Het verbaasde me al om die muis IN het hok te zien, dus heb het hok helemaal gechecked op gaten oid, maar niks kunnen vinden Verward

Het hok staat niet op pootjes, heeft wél 2 verdiepingen, maar in denk dat dat voor die muizen niets uitmaakt, want ze kunnen gewoon tegen het hout op lopen. Dat zag ik laatst nog. Helaas.

Ik heb nu een diervriendelijke muizenval gekocht, even kijken of dat effect heeft. Mocht dat niet werken, dan ga ik de korrels proberen.

Ik wil er zo snel mogelijk vanaf, idd vanwege de ziektes.

Bah, hoop niet dat er ratten komen.. Dat zijn ook van die vechtersbaasjes (zie ik op stal vaak genoeg...)

Maar goed, bedankt voor de reacties!!!

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:48

@ Lins_Vetra

Ik heb er ook last van bij me cavia's.
We hadden keer muis buiten zienm lopen. ( ze zitten bij mij in het hout hok).
We hebben ook een dievriendelijke muizenval neergezet.
kwam niks in Helaas !
Toen hoorde ik me cavia heel had piepen en auteruit springen ( zat er echt een piepklein muisje in die rustig zat te eten. ( ik schrok me echt DOOD ! )
Ik heb Kippengaas op het traliers die ik al had gedaan en alle gaatje enzo.. dicht gemaakt.
Verder muizenklemmen neergezet en dat dierenvalletje laten staan. en voedsel goed dichtgemaakt en niet laten vallen enzo..
Verder moet je gewoon muizenklemmen en diervriendelijke muizenvalletjes laten staan !
Want ineens 3 maanden later zat ik bij mij een muis in.
Als je denkt dat ze weg zijn voor de zekerheid gewoon laten staan wij dachten ook dat ze weg gingen.
En idd ze lopen tege hout op die van ons staat op palen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:52

Jolanda_ schreef:
's Winters (en dan bedoel ik ook echt `s winters) kan een buitenkonijn niet telkens binnen in de warme kamer spelen en daarna weer in een buitenhok gezet worden, het dier zou ziek kunnen worden door de grote temperatuursverschillen.

Konijnen zijn namelijk tochtgevoelige dieren en moeten hier tegen beschermd worden een konijn kan prima buiten Voorwaarde is dat het hok luw staat, met de opening van de wind af, en dat er een nachthok is. In het hok en nachthok wordt extra dik stro gedaan. 's Nachts kan een juten zak voor de opening gehangen worden, of er kan plexiglas voor gedaan worden. In het laatste geval moet er gezorgd worden voor een brede kier, voor frisse lucht.
De ren moet aan de windzijde afgeschermd worden.

Je kan eventueel wel de korrels buiten neer leggen en dan zorgen dat je konijn er absoluut niet bij kan dus het knijn tijdelijk even in zijn hok laten blijven...

Ons konijn loopt in en uit via het kattenluik en ligt dan ook gewoon in de sneeuw (in de winter). Zit gewoon gras te eten in de regen enz.
Ook heeft hij een hok waar hij bijna nooit inzit. Hij is er echt niet minder gezond door.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:30

bij mij zijn er ook af en toe bij het konijn

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:32

Lins_Vetra schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Om even in te gaan op de opmerkingen van binnen/buiten, hij is in principe dag en nacht buiten. Hij heeft dan ook een lekkere dikke wintervacht, maar als we 's avonds thuis zijn, dan komt hij wel eens binnen.. Maar goed, we houden rekening met de temperatuur verschillen van binnen en buiten Ja Dat gaat gewoon goed

De gaatjes in het gaas zijn zeer klein. Het verbaasde me al om die muis IN het hok te zien, dus heb het hok helemaal gechecked op gaten oid, maar niks kunnen vinden Verward

Het hok staat niet op pootjes, heeft wél 2 verdiepingen, maar in denk dat dat voor die muizen niets uitmaakt, want ze kunnen gewoon tegen het hout op lopen. Dat zag ik laatst nog. Helaas.

Ik heb nu een diervriendelijke muizenval gekocht, even kijken of dat effect heeft. Mocht dat niet werken, dan ga ik de korrels proberen.

Ik wil er zo snel mogelijk vanaf, idd vanwege de ziektes.

Bah, hoop niet dat er ratten komen.. Dat zijn ook van die vechtersbaasjes (zie ik op stal vaak genoeg...)

Maar goed, bedankt voor de reacties!!!

Wij hadden ook regelmatig muizen in het hok, maar nooit last van gehad hoor.
De konijntjes beschermden hun gebied goed, heb 2 keer een geplette muis uit het hok moeten halen. Clown
En ziektjes... Tja, als je konijn gewoon goed ingeënt is.
Het kan ook via de wind verspreid worden, dus je kan je ook te druk maken.