Honden en Katten uit het buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karin

Honden en Katten uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:17

De titel zegt het al hoe staan jullie tegenover het halen van honden en katten uit het buitenland.
Naar aanleiding van een stukje uit hart van Nederland van gisterenavond waar verschillende honden uit Roemenie op schiphol opgehaald werden door hun nieuwe baasje. http://www.hartvannederland.nl/programm ... /20081106L op 7.30 minuten begint het stukje.

Ik zelf vind het erg jammer dat men honden of katten uit het buitenland haald.
Zelf denk ik kijk eens in de dierenasiels in Nederland daar zitten ook allemaal honden en katten op een nieuw baasje te wachten.

Ik vraag me wel eens af of ik de enige ben die er zo over denkt.

geerke

Re: Honden en Katten uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:21

ik denk altijd,ieder gered dier is er 1....maakt niet uit waar het vandaan komt,maar dat is mijn mening.
En volgens mij kun je als hond beter in een nederlands asiel zitten dan in roemenie op straat lopen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:44

zo leuk hebben de dieren in de Nederlandse asielen het ook niet,ook zij missen een liefdevolle baas.
oke,in dat soort landen als roemenie en spanje ed,heb je het als dier minder goed.....
maar er zijn zo vreselijk veel dieren in ons eigen kikkerlandje die ook zo ontzettend verlangen naar een lieve baas.......

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:47

Zolang er nog heel veel dieren zijn in Nederland opzoek naar een liefhebbend huis, vind ik het onzin om het dier uit het buitenland te halen. Nog niet te spreken over de ziektes die zo'n dier kan meebrengen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:50

Waarom die dieren van ver halen als er zo dichtbij dagelijks een heleboel worden doodgespoten, omdat ze er geen plek meer voor hebben in de asiels en ze de pech hebben niet de knapste van het stel te zijn?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:07

Ik ben het hier dus echt NIET mee eens.
Toen ik in 1996 op zoek ging naar een leuke kleine hond voor bij mijn grotere doggen, heb ik nagenoeg ieder asiel afgestruind op zoek naar die leuke kleine hond die op zoek naar een mandje was.
Ik heb het bijna een jaar geprobeerd, maar die kleine hond was in een Nederlands asiel NIET te vinden.
Nu houd ik persoonlijk niet van het type Jack Russels, daar kon ik er genoeg van krijgen maar dat is, met alle respect, niet mijn type hond.
Ik wilde een leuk kruisinkje, niet al te dominant, meer eisen had ik niet.
Kwam ik in een asiel, kreeg ik te horen dat ze "niet helemaal" hadden wat ik zocht, maar ze hadden nog wel een x Mechelaar, weliswaar met gedragsproblemen maar goed..dat kon toch ook? Of een Rottweiler, of een Golden Retriever etc etc...en echt waar, het is niet gelogen, de kleine hondjes waren er gewoon niet. En ik heb heel, heel veel asiels gehad.
Natuurlijk is het belangrijk dat alle honden in een asiel een mand kunnen krijgen, maar ik had al 6 grote honden en wilde een kleine hond waar ik verder niet al teveel eisen aan stelde en die was hier niet.
Toen ben ik wat verder gaan zoeken en kwam bij een stichting terecht die bemiddelde in Spaanse honden..en daar vond ik dus wel wat ik zocht, een kleine schat uit de opvang. Inmiddels ben ik 3 Spaanse hondjes verder, en tot volle tevredenheid.
Ik vind het erg kortzichtig om neer te zetten dat deze honden wel ziek zullen zijn of ziektes kunnen overbrengen..de meeste stichtingen die bemiddelen checken de honden die voor adoptie beschikbaar zijn op allerlei ziekten voordat ze ook maar hierheen komen. De vrijwilligers daar werken net zo hard als de vrijwilligers in Nederlandse asielen om alles netjes af te handelen.
Iedere hond verdient een eigen plek, maar geloof me dat honden in een asiel in Nederland heel wat beter af zijn dan die in bv. Roemenie, Spanje, Polen etc...
Mijn kleine Draky die ik vorig jaar uit Spanje heb gehaald is ongeveer 5 jaar oud, waarvan hij 4 jaar in het asiel heeft doorgebracht in een klein hokje.
Waarom bekijken mensen het niet zo? Ieder huisdier heeft recht op een plek, of dat nu hier of elders is en ik wil graag een bepaald hondje dat in bv. Spanje wel te vinden is.
Ik heb ze hier in Nederland nog nooit in een asiel gezien.
En buiten dat: zolang hier in Nederland in winkels en op fokboerderijen puppies worden verkocht die nog niet eens fatsoenlijk zijn ingeent en besmet zijn met Parvo en daar ook aan overlijden, waar hebben we het dan over?? Die puppies lopen ook gewoon in Nederlandse straten hoor, en komen ook in contact met andere mensen en dieren.
Dat zijn dan geen enge ziektes die overgebracht kunnen worden?
De honden uit het buitenland zijn nagenoeg allemaal uit en te na gecheckt, een stichting heeft niets aan zieke honden plaatsen.
Ik wilde het toch even kwijt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:16

Tuurlijk leuk voor jou en je hond dat jullie elkaar hebben gevonden!!! En dat van die fokboerderijen is echt een trieste zaak.
Maar het feit dat nu al die beestjes uit Roemenie een baasje krijgen is ineens landelijke tv en over de nederlandse dieren hoor je nooit iets. Tuurlijk is het ook fijn voor die roemeense honden, maar het zou wel leuk zijn als er ook zulke aandacht aan de nederlandse asielhonden werd gegeven. En dat de aantallen die ze moeten doden vanwege plaatsgebrek eens wat vaker in het nieuws komen. Dan denken mensen misschien eens een keer na dat kleine puppies groot worden voor ze eraan beginnen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:16

geerke schreef:
ik denk altijd,ieder gered dier is er 1....maakt niet uit waar het vandaan komt,maar dat is mijn mening.
En volgens mij kun je als hond beter in een nederlands asiel zitten dan in roemenie op straat lopen...

Helemaal mee eens!!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:19

Ik ben nu al een aantal jaren bezig met turkse honden. Voor de mensen die het gevolgd hebben, ik ben ook mede verantwoordelijk voor het naar NL halen van de Roemeense paarden.
Over die ziektes, die opmerking is echt onzin, want je mag dieren niet over de grens brengen als ze niet goed ingeent zijn, ontwormd zijn en een gezondheidsverklaring hebben.
Die broodfokkers die hele puppyfabrieken hebben ergens in de oostblok landen, ja die kijken er niet zo naar.
Maar wij, een kennis van mij en ik, doen alles volgens de regels, als we honden laten komen, moeten ze eerst alle benodigde papieren hebben en prikken hebben gehad, voor ze kunnen komen. Zowiezo reizen ze vaak met het vliegtuig, dus je krijgt ze echt niet een vliegtuig in als ze niet de goeie papieren hebben.
Wij hebben nog nooit een hond gehad die een of andere besmettelijke ziekte had. Wij hebben ook altijd vreselijk leuke honden die gewoon ook een kans verdienen. En we halen ze echt niet massaal uit het buitenland, als we er opvangtehuizen voor hebben, of als we al iemand hebben die een hond heeft uitgekozen via foto's of wat dan ook, dan laten we ze komen.
Je kan er een hoop over roepen hoe erg je er tegen bent om ze uit het buitenland te halen, maar verdiep je er gewoon eens in.
In Turkije zijn massagraven gevonden, vol dode honden. Ze worden daar massaal vergiftigd, jammer genoeg zit er vaak niet genoeg gif in het vlees wat er wordt neergelegd en worden ze dus vreselijk ziek en gaan zo langzaam dood. Ook worden ze doodgeschoten (als ze geluk hebben zijn ze gelijk dood) Als ze gewond zijn, liggen ze ergens langzaam een hele tragische dood te sterven. Pups worden gewoon langs de kant van de weg gedumpt.
Ik zal niet zeggen dat de honden in NL in een asiel horen, natuurlijk niet, elke hond verdient een baasje. Alleen jammer genoeg zijn er heel veel mensen zo stom om een hond in huis te nemen, vaak een pup (en hoe meer mensen pups willen hoe meer er gefokt wordt) die pup wordt groot, die pup gaat puberen. En pup beland nog voor hij een jaar is in het asiel.
Mensen moeten gaan nadenken voor ze een dier aanschaffen, en het fokken moet aan banden gelegd worden, er zijn zo ontzettend veel mensen die fokken, gewoon voor de lol of als kennel. Het wordt gewoon teveel. Er zitten zo ontzettend veel rashonden hier in het asiel, waar komen die vandaan? Niet uit het buitenland, maar uit nestjes die hier gefokt worden en waarvan mensen denken aaaah we nemen een pagepuppy, omdat die pup op de reclame zo leuk met die pleerollen loopt te sjouwen. Sorry, maar daar wordt ik dus kwaad om.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:25

ieder gered dier is er 1 waar hij of zij ook vandaan mag komen.
die dieren uit het buitenland hebben het vaak zoveel slechter dan de dieren hier.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:33

Ik ben in principe tegen.

Reden, ik kom vaak genoeg in asiels, waar Nederlandse honden zitten, die
kansloos zijn. En soms moeten worden afgemaakt omdat niemand ze wil hebben.
Terwijl de medewerkers hun stinkende best doen om die dieren onder dak te krijgen.
En mensen een kaal plekje zien, is ie al niet meer mooi genoeg.
Geduld om te wachten op een leuk hondje is vaak afwezig.
(vandaar dat puppy farms etc. ook nog steeds voet aan de grond hebben, want
men wil het liefst na besloten te hebben een hond te willen vandaag! nog een hond.
Begrijp me niet verkeerd, koop dan maar een hond van een stichting! En niet bij
een puppyfarm, wereld van verschil! uiteraard. )

Ben in de loop der jaren beetje sceptisch geworden over de dierenliefde.
Sorry... Krijg je ervan als je vele leuke dieren kansloos af ziet glijden.
Omdat het zwarte vlekje niet op de goede plek zat.

Ik geloof nog steeds dat liefde blind is, en zeker bij dieren, de leukste soms
in het meest onverwachtte jasje zitten. (hebben mijn eigen dieren weer bewezen,
allen niet wat ik zocht en leuk dat ze zijn!!!)

En als je als Nederlandse hond dan een klein manco hebt, ben je ongewenst bij
veel mensen. Ook asiels in Nederland kampen met geldproblemen, dus dure
operaties kunnen vaak ook niet gedaan worden. Dat betekend dus einde dier.
Terwijl er vele dieren uit het buitenland worden gehaald met meer dan een klein
manco. (gedrag of lichamelijk, inclusief de parasieten die mee liften in die honden
die soms niet aantoonbaar zijn op moment van transport en plaatsen)

In het buitenland helpen met asiels prima, castratie programma's fantastisch.
Maar eerst de asiels hier leeg! En dan daar!
Ben je toevallig op vakantie in zo'n land en vind je daar je grote "liefde" tja,
dan is het een ander verhaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:35

ja dat is waar,dat ze in die landen het minder goed hebben.
maar ook hier gaat het niet over rozen,en ook hier zitten sommige dieren heel lang tevergeefs op een thuis te wachten.
of dieren die ingeslapen worden omdat er niemand voor ze komt.

ik weet wel dat het hier wel wat beter is,maar persoonlijk ga ik voor een hond uit een Nederlands asiel,omdat ze het ook hier zo hard nodig hebben

gelukkig maar dat we van mening verschillen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:42

manco. (gedrag of lichamelijk, inclusief de parasieten die mee liften in die honden

Hier ben ik het gewoon niet mee eens, ook honden die bij ons kwamen en geplaatst zijn, hebben achteraf nog nooit een ziekte gehad of een parasiet of wat dan ook.
Ik vind dat echt kort door de bocht dat mensen denken dat alle dieren uit het buitenland maar ziektes meedragen, das echt onzin. Tuurlijk zullen er dieren zijn die iets mankeren, maar ze mogen niet de grens over zonder gezondheidsverklaring van een dierenarts en heus zullen er wel flutartsen bij zitten die gewoon tekenen enzo. Maar wij hebben er in ieder geval nog nooit last van gehad, ook niet achteraf.
En de gedragsproblemen, die vallen echt wel mee. Bij ons is er van alle honden die we hebben geplaatst, welgeteld 1 geweest die gedragsproblemen kreeg. Die was eerst erg angstig en later ging hij zijn huis zo goed beschermen dat ook de eigenaren niet meer naar binnen mochten. Maar dit was dan ook echt de enigste.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:55

rockwitch schreef:

Hier ben ik het gewoon niet mee eens, ook honden die bij ons kwamen en geplaatst zijn, hebben achteraf nog nooit een ziekte gehad of een parasiet of wat dan ook.
Ik vind dat echt kort door de bocht dat mensen denken dat alle dieren uit het buitenland maar ziektes meedragen, das echt onzin. Tuurlijk zullen er dieren zijn die iets mankeren, maar ze mogen niet de grens over zonder gezondheidsverklaring van een dierenarts en heus zullen er wel flutartsen bij zitten die gewoon tekenen enzo. Maar wij hebben er in ieder geval nog nooit last van gehad, ook niet achteraf.
En de gedragsproblemen, die vallen echt wel mee. Bij ons is er van alle honden die we hebben geplaatst, welgeteld 1 geweest die gedragsproblemen kreeg. Die was eerst erg angstig en later ging hij zijn huis zo goed beschermen dat ook de eigenaren niet meer naar binnen mochten. Maar dit was dan ook echt de enigste.

Da's nou jammer dat ik dan de entings en gezondheids verklaringen heb gezien van
zwerfdieren die door mensen zijn meegenomen uit het buitenland.
Die er 2 wkn op vakantie gingen, een zwerver vonden, deze aldaar lieten enten.
En alle gegevens werden geantedateerd...
(Ik begrijp overigens die mensen die zo'n dier daar vinden en willen redden best wel.
En ik snap ook de dierenarts daar wel een beetje die denkt, dat het toch fijn is
dat er weer een dier dat zwierf een baasje heeft, dan maar wat fraude)

Wat betreft parasieten, helaas, !!! In de praktijk vaak niet aantoonbaar op het moment
dat een dier uit dat land wordt geimporteerd. Helaas!
Kan zelf jaren na import pas boven water komen.

Helaas ken ik wel de nodige leishmania en babesia gevallen, van door stichtingen
geimporteerde honden. Kan die stichting niets aan doen, maar blijft feit dat deze
dieren wel degelijk besmet zijn.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:19

Ja tuurlijk er zullen best papieren worden vervalst. Dat ontken ik niet, maar in mijn ogen is dat maar een heel klein percentage. Dat zijn vaak de dieren die mensen zo van vakantie meenemen, die hebben geen maand de tijd om te wachten op de volgende enting of bloedonderzoeken voor de rabies vaccinatie. Dat is idd erg jammer, wat met die dieren kan je idd wel wat meenemen.
Maar wij zijn inmiddels ook al wat jaren bezig, en die medische problemen hebben we niet gehad. Ook niet bij de honden die helemaal op het begin kwamen, we zijn nu een aantal jaren verder. En ze zijn nog gewoon gezond.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 23:26

Ik geloof best dat de honden die hier naar nederland gehaald worden volledig nagekeken worden en vlo vrij zijn.
Maar toch denk ik bij elke hond jammer voor de nederlandse asielhonden, die er niet zelf voor gekozen hebben om in het asiel te zitten en ook het liefst in een mandje bij mensen thuis willen liggen.

Sjolvir schreef:
In het buitenland helpen met asiels prima, castratie programma's fantastisch.
Maar eerst de asiels hier leeg! En dan daar!.

Zo denk ik ook ja.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:46

Ik ben ook zeker voor de castratie programma's in die landen. Absoluut, daarvan is gewoon bewezen dat het werkt.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen in NL niet altijd een hond vinden die bij ze past. Als ik hoor van een vriendin die stage loopt in een asiel wat voor problemen die honden allemaal hebben. De ene kan niet bij andere honden, dan weer een die niet bij kinderen kan, dan weer een die helemaal niet in huis kan, alleen op een erf.
Das niet echt makkelijk kiezen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:48

tja er zitten zoveel dieren in de Nederlandse asielen,soms moet je gewoon flink zoeken.
problemen kan ieder dier hebben,ook eentje uit het buitenland.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:11

klopt, maar goed zo heeft iedereen zijn voorkeur. Ik heb met heel veel verschillende honden ervaring, mede doordat ik op een hondenschool rondloop en les geef. Maar mijn ervaring met de buitenlandse honden is tot nu toe nog steeds super. Ze zijn stuk voor stuk zo dankbaar voor alles wat je ze geeft.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:55

Yep en dat is een van de redenen geweest waarom ik (ook) voor een hondje uit het buitenland gekozen heb. In Nederland was (en is wellicht) niet beschikbaar wat ik graag wil hebben..ik kan geen grote, dominante hond bij mijn andere honden hebben, en dat is vaak wat in de Nederlandse asiels wel zit, zoals boven al aangegeven hebben veel honden een gebruiksaanwijzing.
Mijn absolute voorwaarde is dat een hondje dat erbij komt klein is, niet dominant en geen JR type..en de 3 hondjes die ik uit het buitenland heb waren en zijn absoluut geen schoonheden, maar voor mij het einde en ik zou het zo morgen weer doen! En ze zijn zoooo vreselijk dankbaar voor alles wat ze krijgen...een heel verschil met die verwende honden van me! Haha!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 01:31

Tosadog Honden uit het asiel kunnen ook vreselijk dankbaar zijn, en dat het een heel verschil is met die verwende honden van je ....Tja dat heb je er zelf dan na gemaakt......

Ik heb zelf 3 honden, 1 heb ik als pup zijnde gekocht een Jack russel (in tussen 13 jaar oud).
Bij haar heb ik een nestje gefokt en tegen al de nieuwe eigenaren heb ik gezegd dat als ze niet meer voor de hond konden zorgen of wat dan ook ze de hond terug konden brengen. Ze kregen geen geld terug maar ik zou zorgen dat die weer een goed thuis kreeg en niet in een asiel terecht zou komen.
Daarom loopt er nu al weer 5 jaar een zoon van haar hier.
Het hondje was 2 jaar oud toen hij terug gebracht werd, hij zou vals zijn. Nu ik merk daar weinig van moet ik zeggen. Maar omdat hij deze stempel kreeg durfde ik hem niet weg te doen stel je voor dat hij wel iemand zou grijpen. Hij loopt dag en nacht los op het erf, samen met de bouvier die ik via een puppy overplaatsingsnet heb overgenomen van mensen die niet meer voor haar konden zorgen.
De bouvier was 14 maanden oud toen ze hier kwam. Ze is nu 5 jaar.

Ik denk dat als je goed zoekt je best een hond hier in Nederland kan vinden die bij je past, maar omdat er soms veel media aandacht besteed wordt aan de buitenlandse honden die o, zo zielig zijn. Dat dan de nederlandse asielhonden of overplaatsings honden vergeten worden. En dat vind ik nou heel jammer.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:00

pardon zeg...........ook de hondjes hier zijn ontzettend blij als ze een lieve nieuwe baas krijgen!
er zitter er hier onwijs veel in het asiel,dat er echt wel wat bijzit als je maar zoekt.
om alleen om die reden in het buitenland te gaan zoeken vind ik persoonlijk onzin.

maar zoals ik al zei ben ik wel blij dat we van mening verschillen allemaal.
ieder moet doen wat zijn/haar hart zich ingeeft.

al ben ik zelf van mening dat de dieren hier net zo dankbaar en blij zijn dat ze hun hokje uit het asiel mogen verruilen voor een warm en liefdevol tehuis.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:18

Je kunt beter voorlichting geven aan de mensen in het buitenland over hoe ze met hun dieren beter om kunnen gaan, dan de honden meenemen naar NL.
Op de lange termijn is het effect van voorlichting veel groter!
Kijk naar organisaties zoals Brooks (paardenhospitaal) die hebben al een hoop bereikt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:21

Brooks is idd een geweldige organisatie.

ik weet ook dat het niet alles oplost,en ik vind het erg nobel dat mensen zo'n dier hierheen halen,echt waar!

alleen heb ik er gewoon moeite mee dat ook hier de asielen uitpuilen en dieren afgemaakt moeten worden als niemand ze wil hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:57

Ik vind het erg dubbel. Wat mij betreft heeft elk dier recht op een goed leven. De illusie dat de hele wereld te redden valt heb ik (helaas) niet meer, maar elk dier dat gered kan worden is er een. Of dat dier dan uit Nederland of bv. Griekenland komt maakt mij niet uit.

Natuurlijk schort er in Nederland ook van alles aan dierenwelzijn in het algemeen, maar ik heb persoonlijk een beetje moeite met de 'eigen land eerst' instelling. In elk opzicht overigens, ook qua mensenrechten vind ik grenzen etc. verschrikkelijk, maar dat is een andere discussie.

Wel denk ik dat een dier ergens weghalen en een beter leven bieden symptoombestrijding is (ook daarvan talloze voorbeelden in eigen land trouwens). De oorzaak aanpakken is op termijn veel constructiever en beter, voor mens en dier. Dus o.a voorlichting geven in andere landen en een castratiebeleid hebben. Maar als dat gebeurt zie ik niet in waarom het niet allebei kan; verandering in de landen waar de dieren vandaan komen, maar ook een dier hier naartoe halen en een beter leven bieden. De overvolle asiels hier breken mijn hart, maar dat doen beelden van straathonden in Turkije ook. Daar kan ik - gevoelsmatig- geen keuze tussen maken.