Konijn moet nu echt eten!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_S

Konijn moet nu echt eten!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:16

Hallo
Mijn konijn heeft afgelopen woensdag een operatie gehad, waarbij er een poging werd gedaan om de traanbuis door te prikken, aangezien die verstopt was. Dat is niet gelukt, maar ze hebben gezien dat er haken op de kiezen zaten en dus in de wang prikten. De dierenarts dacht ook misschien dat het oog daarom zo ging tranen. De kiezen zijn bijgeveild en heb een grote doses medicijnen meegekregen. Ze was die woensdag nog helemaal suf en raar aan het bibberen. Ze heeft oogzalf, antibiotica en pijnstillers gekregen. Oogzalf moet drie keer per dag in het onderste ooglid gedrubbeld worden. Antibiotica en pijnstillers twee keer per dag met een spuitje. Heel stressvol voor mijn konijn zelf want vaak na het eerste spuitje heeft ze het al weer door en gooit ze der hoofd steeds omhoog.
Nu hebben wij er echt alles aan gedaan dat ze ging eten, want anders moest ze die woensdag meteen nog naar de dierenarts. Maaar ze eet nu alleen nog maar gras en blaadjes. Brood een klein beetje, vorderd niet echt. Hooi opzich wel maar niet heel veel. Der keutels zijn veranderd naar een klein formaat. We hebben net weer gebeld en krijgen het advies om poeder op te halen dat veel vezels bevat en dat óók weer in te spuiten. Dus nog meer spuitjes..
Ze zij ook dat gras en bladeren alleen vocht geven en diarree veroorzaken. Maar dat is nu bijna het enigste wat ze fanatiek eet. Banaan en appel waren haar lievelings hapjes en dat eet ze nu ook helemaal niet meer. Dropjes hetzelfde verhaal..

Wat is nou verstandig om te doen? Ze raakt echt helemaal in de stress van al die spuitjes en bovendien moet ze weer vezelrijk gaan eten. Ik weet niet of ze nog pijn in der mond heeft van de wond die de haken op de tanden hebben veroorzaakt. Help?!

Bjarni

Re: Konijn moet nu echt eten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:22

Zoals het klinkt zal ze inderdaad nog wel pijn hebben.
Bij konijnen is het echt heel belangrijk dat ze blijven eten, als ze te lang niet eten komen de darmen stil te liggen en dat krijg je dan niet meer op gang.
Hoe vervelend het ook is, ik zou toch bij de dierenarts dat poeder halen. Waarschijnlijk is dat iets van Critical Care, er is er nog 1 maar daar ben ik de naam even van kwijt. En dan toch dwangvoeren tot ze zelf weer aangeeft te gaan eten. Konijn in de houdgreep, kopje vasthouden en met een spuitje beetje bij beetje geven.
Van de critical care knappen ze meestal snel op hoor, daar zitten veel voedingsstoffen in, in tegenstelling tot wat gras en blaadjes.
Ik hoop dat het snel weer beter gaat met je konijn! Ik had er hier laatst ook 1 die slecht at en last had van wat haakjes op de kiezen. Gelukkig nog niet zo veel en ging ze gelijk na het vijlen weer eten maar vervelend blijft het wel.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:22

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:38

Ohjaah heel handig! Dankjewel! Ik zal het meteen tegen me moeder zeggen als ze thuis komt van sporten..
Er zijn veel soorten dwangvoeder zie ik en dat je die om de 2 uur moet geven.. Dus ook snachts..
Maar dat heb ik voor haar over! Alleen vraag ik me af of die haken op der kiezen weer terug groeien? Dat zei ik meteen al tegen me moeder want als je het eenmaal hebt komt het steeds weer terug. Dat is bij voortanden maar is dat ook voor de kiezen?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:41

O jee, dat zou ik echt niet weten. Dat zou je bij een eventueel volgend bezoek aan de dierenarts even kunnen vragen...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:41

ik heb dit met me konijn ook gehad.
die operatie. ook de kies kwam tegen zijn traanbuis aan deze is afgevijld onder narcose. maar ik heb alleen een zalfje gehad.en moest probren de eerste 2 dagen met een spuitje wat babypap (wortelpapje) in het mondje te spuiten.

werkte perfecht pijnstillers etc spuiten etc niet nodig?
dus vind raar dat jullie zoveel poespas krijgen!

mischien een idee om spuitje (zonder naald) te vragen voor wortelpapje in het mondje te spuiten.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:52

StalNollie schreef:
ik heb dit met me konijn ook gehad.
die operatie. ook de kies kwam tegen zijn traanbuis aan deze is afgevijld onder narcose. maar ik heb alleen een zalfje gehad.en moest probren de eerste 2 dagen met een spuitje wat babypap (wortelpapje) in het mondje te spuiten.

werkte perfecht pijnstillers etc spuiten etc niet nodig?
dus vind raar dat jullie zoveel poespas krijgen!

mischien een idee om spuitje (zonder naald) te vragen voor wortelpapje in het mondje te spuiten.

Jaaa we hebben al een spuitje meegekregen ervoor

Wat raar zeg... ik ga dat effe tegen me moeder zeggen! Had die geen pijn ofzo in ze mond dan?

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:00

Nou ik ben net weer naar der toegeweest! Heb der een beetje geïrriteerd zodat ze wel moest eten. Het kwam aardig op gang soms ging ze echt doodsstil zitten met der hoofd naar beneden omdat ze niet meer wou eten. Dan tikte ik zachtjes op der kontje (meestal knort ze als je dat doet, maar nu helemaal niet) zodat weer wakker werd en verder ging eten. Er gingen twee kontjes van sperziebonen in, een paar hapjes brood, (zacht brood door water vind ze niet zo, meer hard) beetje hooi en wat blaadjes van paardenbloem en toen ze niks meer wou deed ik het deurtje dicht. En toen begon ze ineens fanatiek te eten van der hooi. De sperziebonen at ze overigens ook fanatiek op maar daarna haakte ze af op het derde stukje. Ze wou ook een keer weer beginnen met eten uit de voerbak en wou een oranje vierkant dingentje pakken maar haakte jammer genoeg af.
Heb ook weer hooi bijgevult dat ze het verse wat sneller eet, en toen ik wegging zat ze met drie in der mond. Ze at toen weer een beetje als vroeger, ook zo energiek dat alles aan de kant moest en doorgeknaagd moest worden.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:02

Mirjam79 schreef:
O jee, dat zou ik echt niet weten. Dat zou je bij een eventueel volgend bezoek aan de dierenarts even kunnen vragen...

Okee! Volgende week dinsdag is als het goeds is de controle . Dan kan ik ook wat dingen vragen aangezien me moeder haar de vorige keer op ging halen toen ze klaar was met de operatie, en ik iets meer weet over konijnen.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:02

je kunt die losse spuitjes van 2 ml ook gewoon bij de apotheek halen voor een of twee dubbeltjes...hoef je niet dezelfde te gebruiken voor medicijnen en voedsel enz. en dat eerder genoemde babyvoedsel lijkt mij ook wel wat.
wij hebben een konijn met behulp van een handdoek vastgehouden en dat werkte perfect!

ik lees net dat ie alweer eet! Success ermee verder....komt wel goed denk ik Knipoog
Laatst bijgewerkt door meart op 07-11-08 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:04

Ruwvoer is voor een konijn het allerbelangrijkst. Als ze nu weer hooi gaat eten ben je al een heel eind op weg. Succes in ieder geval.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:05

We hebben al een spuitje meegekregen met de medicijnen. Ik zag die handdoek methode op die website die Mirjam had gegeven. Heel handig!!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:06

gabyfedde schreef:
Ruwvoer is voor een konijn het allerbelangrijkst. Als ze nu weer hooi gaat eten ben je al een heel eind op weg. Succes in ieder geval.

Jaa ik las ook dat je die groene pellets kan weeken en dan fijnstampen en in het spuitje doen. Zal ook vragen welk dwangvoeder middel de dierenarts ook al weer zei. We moeten het vanmiddag ophalen en kost 14.95.
De operatie kostte ook meer dan het dubbele als wat de dierenarts zei. Als ze maar beter word.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:17

vind nogal rare situatie zoveel med. voor zo n kleine ingreep.

wat koste de operatie dan als ik vragen mag:O.
van mijn koste 30 euro met de zalf erbij wat het iets van 37

maar je konijn eet alweer kleine beetjes dat is heel goed. dat komt wel goed.
zorg er wel voor dat zijn voerbak niet geheel vol is. dan kun je ook niet goed zij hoeveel hij eet maar dan heeft het konijn ook minder zin met zoveel voer. mischien een handige tip

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:19

nog een tip mijn konijn hield heel erg van die vanillesnoepjes en was daar verslaafd aan.

dus als hij die weer begon te eten wist ik dat het goed kwam. en liet hem zelf zijn gang verder gaan qua eten.

mischien iets om ook met die snoepjes te proberen. bijna geen een konijn die ze niet lust. kun je gewoon bij de BoerenB of dierenwinkel halen.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:21

Begin aub gelijk met dwangvoer!!!!
Je krijgt gewoon een zakje poeder mee wat je op moet lossen in water.
Dit kun je doormiddel van een spuit (natuurlijk zonder naald) zo in de bek spuiten.
Hier zitten alle voedingstoffen in wat ook de darmen bezig houd.

Echt een konijn moet goed blijven eten!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:24

StalNollie schreef:
vind nogal rare situatie zoveel med. voor zo n kleine ingreep.

wat koste de operatie dan als ik vragen mag:O.
van mijn koste 30 euro met de zalf erbij wat het iets van 37

maar je konijn eet alweer kleine beetjes dat is heel goed. dat komt wel goed.
zorg er wel voor dat zijn voerbak niet geheel vol is. dan kun je ook niet goed zij hoeveel hij eet maar dan heeft het konijn ook minder zin met zoveel voer. mischien een handige tip

Uhh ze zei dat het 50 euro zou kosten voor het doorprikken en aangezien het bij konijnen lang duurt voordat ze onder narcose zijn kost het ook meer. Bij elkaar met alle medicijnen heeft het zo afgerond 110 euro gekost

De voerbak is nooit helemaal vol, meestal 4 eetlepels eet ze helemaal op. Zodat ze alles binnenkrijgt en niet alleen de lekkere dingen. Daaraan heeft ze ook genoeg. Als het leeg is krijgt ze gewoon weer een schepje bijgevuld.
Ze is wat ik net zag al stukke levender nadat ik haar gepusht heb om te eten. Zit nu veel hooi te eten maar wil eigenlijk ook andere dingen eten en is daarom wat onrustig aangezien ze dat ook wil eten maar het niet lukt

Ze had ook van die druivenpoep, maar likte er alleen aan. Ik weet niet of ze het nu heeft opgegeten.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:25

StalNollie schreef:
nog een tip mijn konijn hield heel erg van die vanillesnoepjes en was daar verslaafd aan.

dus als hij die weer begon te eten wist ik dat het goed kwam. en liet hem zelf zijn gang verder gaan qua eten.

mischien iets om ook met die snoepjes te proberen. bijna geen een konijn die ze niet lust. kun je gewoon bij de BoerenB of dierenwinkel halen.

Jaaa die hebben we ook. We hebben nu aarbeiensmaak. Maar dat wil ze ook niet eten.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:26

nicci88 schreef:
Begin aub gelijk met dwangvoer!!!!
Je krijgt gewoon een zakje poeder mee wat je op moet lossen in water.
Dit kun je doormiddel van een spuit (natuurlijk zonder naald) zo in de bek spuiten.
Hier zitten alle voedingstoffen in wat ook de darmen bezig houd.

Echt een konijn moet goed blijven eten!

Okee! Me moeder moet het zo ophalen en dan gaan we er mee beginnen.
Ik heb nu wat pellets in water gelegd en ga kijken of ze dat lust. Als we het poeder hebben beginnen we er gelijk aan.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:41

Is olvarit of supreme recovery diet beter?

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:44

Dat de ogen tranden komt echt door de haken op de kiezen. Heb je geen pijnstillers gekregen want ze heeft natuurlijk pijn in de mond omdat die haken in de tong en wang hebben zitten prikken. Ik krijg altijd voor de pijn Carpofen, weet niet precies hoe je het schrijft, mee. Je kan ook konijnen korrels in kokend water oplossen en als het natuurlijk is afgekoeld dwangvoeren. Ik ga altijd op ze zitten als het waren, ik heb ze dan tussen mijn benen en zit dan op mijn knieeen. Waarschijnlijk gaat die wel weer eten die van mij zijn ook een paar dagen van slag.
Ja helaas is de kans er dat de haken weer terug komen. Geef niet te veel brokles 20gram per kilo wel heel veel hooi daar slijten de tanden ook goed van.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:06

supreme recovery is het beste. Dat is ervoor gemaakt en bevat gigantisch veel vezels om de darmen aan de gang te houden. Zodra deze stilliggen krijg je een konijn er namelijk niet meer bovenop (uitzonderingen daargelaten) en dat kan na 1 dag al. Met dit spul hou je de darmen lekker actief en krijgen ze zelf meer prikkels om te gaan eten.
Mijn dametje heb ik een week lang moeten dwangvoeren omdat ze na haar sterilisatie niet wou eten. Eindelijk toch weer gaan eten! Maar zij at helemaal niks meer en de jouwe gelukkig nog wel iets. Dan hoef je het ook zeker niet zo vaak te doen hoor, keertje of 3 per dag is dan wel genoeg aangezien ze zelf ook nog iets eet.
Ik vind trouwens pijnstilling en ab helemaal niet overdreven, juist omdat konijnen vaak zoveel moeite hebben met herstellen van narcose en operaties, kan je ze het beste optimaal helpen! Ik had 2 soorten darmstimulerende middelen, pijnstilling en antibiotica. Alle zeilen bijzetten om die hummeltjes te helpen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:21

Toen mijn konijntje ziek was heb ik een paar grasbrokken van t paard gepakt, daar wat heet water op gedaan zodat het uit elkaar valt en opzwelt. Daar deed ik wat fruit (stukje banaan, stukje appel, vitamine C pilletje, stukje peer) doorheen. En dat allemaal samen in de blender. Dat wordt dan een heerlijk, vezelrijk hapje, vol kruiden en vitamines, en mijn konijntje at dat wel, terwijl hij inderdaad geen fruit enzo meer at.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:29

Het belangrijkste in dit verhaal is een goede pijnstiller !!!. Heb ook een konijn gehad die elke 3 maand onder narcose moest om haken weg te halen. Zonder pijnstillers kwam dit konijn niet meer aan het eten daar hij bang was om te eten door de pijn die hij hadt/heeft. Na 1 a 2 dagen dwangvoeren at hij weer uit zichzelf. Ik gebruik een wortelhapje zonder lactose als dwangvoer.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:39

Ja ik snap ook niet dat er geen pijnstiller is gegeven. maar dat is ook een beetje een probleem dat niet alle da veel van konijnen afweten.