Kater met stress met als gevolg blaasontsteking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Kater met stress met als gevolg blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:33

Ik zit met een probleem en weet niet meer zo goed welke oplossingen er nog meer te vinden zijn, misschien dat er hier nog mensen zijn met ervaring met katten en stress.

Ik heb een kater van 2 jaar oud. Sinds een jaar heeft hij heel geregeld een blaasontsteking waardoor hij ook weer last van gruis heeft in zijn urine.
Hij is heel erg bang, tegenover mij is hij heel aanhankelijk maar zodra er "vreemde" zoekt hij een veilige plaast op ( dat is onder bed of in de kattenbak ) en daar blijft hij ook zitten totdat het bezoek weer weg is. Dat zou natuurlijk niet alleen het probleem zijn maar hierna heeft hij steeds weer een blaasontsteking. Hij vind iedereen eng, zelfs mijn moeder, terwijl ik pas sinds 2 maanden op mezelf woont en ik daarvoor bij me moeder woonde met de katten, toen vond hij mijn moeder niet eng.

Ik vind het heel moeilijk, er komt altijd wel iemand op bezoek dat is bijna niet te voorkomen, laat staan als ik een keer een paar dagen niet thuis ben, ook dan zal iemand anders hem moeten voeren.

Medisch gezien is hij gecontroleerd, hij heeft ieders keer gruis als hij een blaasontsteking heeft gehad maar dat is ook weer met een paar weken weg, wel staat hij sinds een jaar op speciaal voer die de gruis doet oplossen als hoofdvoer. Hij heeft een echo en foto's van de blaas gehad en daar was niks afwijkends op te zien behalve dat de blaaswand iets verdikt was maar dat is logisch te verklaren met al die blaasontstekingen, hier heeft hij ook medicatie voor die de blaaswand helpt ondersteunen.

Hij heeft een week op een soort anti-depressivia gezeten maar doordat hij daar suf van werd was hij nog bangen en durfde zelfs niet meer te eten/drinken, hij was na 4 dagen dik een halve kilo kwijt en uitgedroogd, hier heeft hij weer een vochtinfuus voor gekregen. Nadeel is dat die dierenartsbezoeken hem weer stress bezorgen en hij dan weer opnieuw een blaasontsteking heeft.

Heb al zo'n ding in het stopcontact die bepaalde feronen verspreiden wat de kat ook gerust moet stellen, merk echter geen verschil aan hem ( gebruik hem nu al 9 maanden ).

Bij me moeder waren er 4 katten en 2 honden. 2 katten gingen naar buiten en de twee van mij ( waaronder ook de kater met stress ) zijn altijd binnen gebleven maar hadden wel het hele huis tot beschikking. Nu ik op mezelf woon zijn ze nog maar met 2 katten en 1 hond. Hond zit in de huiskamer/keuken en de katten kunnen ook op mijn slaapkamer en badkamer,daar zit een haakje op de deur en kan de hond dus niet komen. De katten zijn absoluut geen vijanden van mekaar maar echt 2 handen op 1 buik, zoeken elkaar beide op en roepen ook naar mekaar wanneer ze elkaar kwijt zijn, bovendien is het 1 kater en 1 poes ( beiden geholpen ) dus dat kan het probleem ook eigenlijk niet zijn..

Sorry voor het lange verhaal maar nog iemand die nog andere tips heeft? Of misschien iemand die een reading wil proberen bij mijn kater? Ik weet het namelijk niet meer..

Limoen

Re: Kater met stress met als gevolg blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:39

Staat hier verkeerd toch? Moet niet bij ITP. Ik tem wel even Knipoog

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:53

oeps sorry.. bedankt dat je hebt getemd!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:20

[BB-ITP] -> [BB] Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:27

Voor die blaasontsteking en gruis zou ik als ik jou was contact opnemen met http://www.dierendokter.nl gewoon even bellen, hele aardige mensen en goede producten.
Ze doen ook aan bachbloesem mss dat ze een middel hebben waardoor hij wat rust kan krijgen, ik heb dr iig hele goede eravingen mee.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:38

Blaasproblemen....de oorzaak stress die je noemt is bijna niet weg te halen. Ik heb ook een aantal zwervers in huis (2 met nierproblemen waarvan 1 ook blaasgruis, 1 heeft zelfs ook aids) en dat stress blijft altijd moeilijk. Ook mijn katten zijn super tam voor mij, maar een vreemde in huis dan kan ik ze niet meer vinden Haha!

Misschien is een preventief blaasgruis dieet wel aangewezen, verder, een cat-it of vergelijkbaar (soort fonteintje waar katten graag uit drinken) kan ook helpen, met nierziektes of blaasgruis moeten ze zoveel mogelijk drinken. Misshcien helpt het.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 00:22

Oei oei, dit klinkt als mijn Kiddy.

Hij heeft ook constant blaasontstekingen en blaasgruis ondanks dat hij dieetvoer krijgt (Royal Canin Urinary) en ik probeer er nu zoveel mogelijk Eurologist ( http://www.huisdierendokter.nl/ ) in te krijgen. Ik haal bij de DA van RCU de maaltijdzakjes (12 zakjes voor € 10,50), doe een half zakje per dag, maak 2 pillen klein en roer het natvoer, de droge brokken en het pillenpoeder door elkaar en voor nu gaat het goed *even afkloppen*

Mocht mijn kater nog een keer een verstopping krijgen, dan moeten we een penispuntamputatie overwegen, dus ik weet niet of jij zoiets bespreekbaar kunt maken bij je DA? De kosten zijn wel hoog (ongeveer € 750,-), maar je bent daarna wel voorgoed van de verstoppingen af en kunt je kat indien gewenst weer op 'normaal' voer zetten.

En wat betreft die stress, jeetje... Toen ik ging samenwonen (ruim half jaar geleden) heeft Kiddy 2 maanden ondergedoken gezeten; onder het bed, in de kast, achter de kast, onder de bank, zelfs onder het dekbed en de badmat Clown Misschien dat je inderdaad iets van Bach remedie kunt proberen.

Succes in elk geval!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 00:32

Bedankt voor jullie reacties!

Gelukkig heeft hij nog nooit een verstopping gehad, hij heeft echt alleen maar last van gruis, geen kristalvorming.
Misschien is bachbloesem inderdaad een idee..

Heb ook gehoord over Royal Canin en dan Resist, hierin zouden ook kalmeerde kruiden inzitten, iemand hier ervaring mee?