Als je al vit. C tabletjes voert hebben druppels geen toegevoegde waarde. De druppels zelf behouden hun vit. C. in water niet zo lang, dus ik zou het op de tabletjes houden.
wat Lon zegt klopt inderdaad. Ik voer overigens geen van allen, in speciaal caviavoer zit al (veel) vit. C, dus dat zou ok genoeg moeten zijn, samen met groente.
@Lon, klopt, daarom dacht ik er ook aan het over de groentes te druppelen / in een stukje fruit te druppelen oid, dat eet ze direct op dus dan heeft ze het binnen. Alleen ik kon me al niet voorstellen dat het veel toevoegde- zag het vandaag toevallig staan in de winkel dus dacht.. meteen even op bokt vragen Er zitten wel veel meer vitamines in dan vit. C alleen.
@secricible: Dat van het voer/de biks vervliegt wel snel, zeker als je bijv. de zak niet goed afsluit Ook zit er niet in alle groentes vitamine C uiteraard, en de kwaliteit (en daardoor de hoeveelheid vitamine C) van groentes kan altijd verschillen. Ook in groentes kan vitamine C in de loop van de tijd 'vervliegen' doordat het aanraking komt met zuurstof (na snijden bijv.) of/en door het licht, en je weet nooit hoe lang je groentes al in de schappen ligt.. natuurlijk zitten er in sommige groentes zoveel vitamine C dat het niet echt uitmaakt, maar toch voer ik voor de zekerheid bij (op dit moment de pilletjes van Roter) om bovenstaande redenen.
Als je goed voer voor je cavia's koopt waar genoeg vitamine c in zit, en daarnaast nog genoeg groen voer erbij voert, (paprika's komkomers enzv) dan hoef je er geen vitamine c bij te voeren. De vitamine c in het voer kan misschien een beetje vervliegen maar lange niet alles en er blijft nog genoeg vitamine c over in het voer.
'Als je al vit. C tabletjes voert hebben druppels geen toegevoegde waarde. De druppels zelf behouden hun vit. C. in water niet zo lang, dus ik zou het op de tabletjes houden.'
Helemaal mee eens! Ik zou het dus ook maar mooi op de tabletten houden .
Ik heb vitamine-C tabletjes van de Kruidvat, met sinaasappelsmaak (oranje potje). De meeste cavia's eten dat gewoon zo op. Zo niet; dan houd je je cavia even op schoot en 'duwt' het gewoon in het mondje, achter de tanden.
Zal het eens halen. Ik heb wel goed voer opzich, en ze krijgen 2 keer per dag groenten, maar ik twijfel ook weleens of ze voldoende vit c binnenkrijgen.
ik heb met alle cavia's 2 keer drama gehad met geven van tabletjes tot het in het bekkie zat, en dan om er tot slot achter te komen dat het toch wel lekker is. Nu gillen ze als ze het potje alleen al horen, ik heb ze van roter.
Cavivit voegt niets toe als je al de tabletten voert, helemaal mee eens.
Waar ik het niet mee eens ben is dat in het voer de vitamine C vervliegt zodra je de zak openmaakt. Dat is wel het geval bij gemengd voer en biks, maar niet bij de geëxtrudeerde brokken van bijv. Xtravital van Beaphar, of de Supreme Science Selective. Beide brokken hebben de vitamine C ingekapseld en deze komt pas vrij bij het eten van de brok, niet daarvoor, zeker niet als je het goed afgesloten bewaard.
Ik geef hier de cavi's in de winkel ook altijd rotertabletjes, of die van het kruidvat, vinden ze heerlijk, en ik adviseer ze ook aan mijn klanten, gewoon voor de lekker en bij verhuizingen ed broodnodig, daar ze nogal gevoelig kunnen zijn voor veranderingen.