Wie herkent dit bij een hond......pijn....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wie herkent dit bij een hond......pijn....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 09:25

Hallo allemaal,

gisteravond gingen we zoals iedere avond met zijn alle wandelen.
Op een gegeven moment blafte er een hond achter het hek en mijn v-jay gaf een blaf en een sprong de lucht in.
Niks aan de hand, dachten wij, maar nog geen 2 minuten later begon hij te piepen en ging hij rillend zitten, hij had echt pijn en wilde niet meer lopen, dat heeft zon 5 minuten geduurd en toen stond hij op en liep hij weer.
Hij liep niet kreupel maar ik kon wel merken dat hij last had, hij wilde snel naar huis maar tegenlijkertijd trok hij niet meer.
Nadat we even liepen ging het weer een beetje beter leek het, maar thuis kwam hij een beetje piepend op de bank en ging daarna meteen naar boven in zijn mand liggen slapen.
Wel heeft hij nog gegeten.
Omdat v-jay in het verleden wat problemen heeft gehad met zijn achterhand(heiligbeentje)is hij wel eens vaker een dagje wat minder maar meestal trekt dit bij naar een goede nachtrust, maar nu niet.
Vannacht wilde hij bij ons op bed maar hij ging piepend weer in zijn eigen mand, heel zielig, toen hij vanochtend opstond piete hij.
Als hij de trap afloot piept hij ook, maar hij loopt geen pas kreupel en hij rekt steeds zijn achterhand uit, zou hij gewoon een spier verrekt kunnen hebben?
Omdat hij zich ook steeds uitrekt, en ik geloof niet dat hij op een specifieke plaats pijn heeft, meer overal.
Ik heb hem nu een mandje onder op de grond gemaakt met een lekkere deken eroverheen zodat hij warm blijft.
Hij kan dus wel gewoon lopen maar wat stijver als anders, herkent iemand dit?

Ik ga zowiezo om 9 uur de DA bellen en even de situatie uitleggen maar misschien weten jullie ook iets?

Groetjes Loes

_Kimmm

Re: Wie herkent dit bij een hond......pijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:26

Misschien iets met zijn rug ofzo ?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:42

hmm doet me denken aan mijn russel in de winter
heeft ook ineens dit soort dingen maar heeft dan hele erge kramp (komt door de kou)
ik heb dit verholpen door haar warm te houden in de winter en bij krampjes gelijk te gaan rekken en masseren zodat ze geen napijnen heeft
maar om het zeker te weten zou ik toch echt eerst naar een DA gaan!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:47

Heb je wel voor de zekerheid z'n zooltjes en nagels nagekeken? Ondanks dat ie niet kreupelt. Je weet maar nooit.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:35

Ik herken dit zeker.
Onze hond heeft dit al 2 keer gehad. Het was bij hem een soort spit, zeg maar.
Ik was bang voor een hernia, maar dat was het volgens de DA niet.
Af en toe schiet het hem gewoon in de rug.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:53

Een hond die ik verzorg heeft dit ook gehad een hele tijd terug. Die was ook iets te fanatiek aan het springen geweest en die ging ook echt piepend in zijn mand liggen. Mocht niet eens naar hem wijzen. Hij had toen een acute hernia en HD (gaat nu goed trouwens). Maar ben benieuwd wat de dierenarts zegt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 15:31

Nou ik heb de DA gebeld en hij heeft mij het advies gegevn het 2 dagen aan te kijken.
Goed warm houden en rustig houden, niet rennen endergelijke dus.
Hernia geloof ik niet want er zijn pas nog foto's van zijn rug gemaakt.
Ik denk zelf ook aan een soort van spierverkramping of spier verrekt, daar dacht de DA ook aan.
Dus even aankijken of het beter word zoniet dan moeten we alsnog na de DA.
Voor nu ligt hij lekker warm op zijn kussentjes te slapen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:39

Mocht het een hernia zijn dat is het wel zaak dat er zo snel mogelijk geopereerd wordt....

Ik werk in een 2e lijns kliniek en zien maar al te vaak 'oude' hernia's die helaas meestal niet meer te behandelen zijn...deze hondjes lopen dus nooit meer (ook niet na operatie).

Hernia kan op elk moment gebeuren, dus dat je pas nog foto's hebt gemaakt zegt helemaal niets...
Eerste lijns dierenartsen zien toch wel erg vaak deze klacht over het hoofd (helaas).
Als je er niet zeker van bent is het echt verstandig om een second opinion te vragen of om je te laten doorsturen naar (bv) het bedrijf waar ik werk.

[edit] Ik denk dus WEL aan een hernia...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:43

Mijn hond had een heilig been dat soms vast zat onder zijn bekken. Hij is toen behandeld door
http://www.kreupeldier.nl Dr Aharon orthomanueel therapeut en zelf ook dierenarts en echt super. Je eigen dierenarts ontvangt een verslag van de behandeling. Ieder half jaar onder controle geweest en hij heeft nog vele jaren fijn doorgeleefd. Misschien een idee om je hond eens daar na te laten kijken.
Ik laat mijn reddingshonden ook jaarlijks checken om blessures proberen te voorkomen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 16:22

V-jay had vroeger heel veel problemen met zijn heiligbeen, die zijn inmiddels helemaal opgelost.

Ik zal me eens gaan verdiepen in een hernia, maar, de DA die ik heb is een zeer gerenomeerd orthopeet waar mensen vanuit heel nederland, duistland en belgie heen gaan en hij behandeld v-jay al jaren en ik vind het vreemd dat hij hier niet aan zou denken of zou melden.

Ik denk dat het komt door de gekke sprong, maar kan een hernia dan ook door zo'n gekke sprong getriggerd worden?
Maar nogmaals, hij loopt niet kreupel of mank en dat si toch ook wel iets, hij loopt hoogstens wat stijfjes.
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 03-11-08 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:25

als ik dit lees denk ik ook aan een hernia,

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:27

Het zou idd iets van een hernia kunnen zijn, maar ook iets simpels als een doorntje in zn pootje...

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:28

Mijn hond deed dit ook toen ze een spiertje verrekt had in haar voor pootje, ze had ook gek lopen spelen en springen, ik heb een dag of 4 rustig gedaan en daarna ging het weer! ze piepte inderdaad met opstaan en als ze erop moest leunen....

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 16:30

Nee ik heb zijn pootjes allemaal goed nagegeken, want een tijdje terug had hij zijn zooltje stuk.
Maar dat is niet het geval, waarom denken jullie aan een hernia en niet aan een fikse spierverrekking?
In mijn ogen hoeft het niet altijd het ergste te zijn, en je weet zelf van spierpijn of een verrekte spier kun je goed last van hebben, maar als dat het geval is dan moest het volgens de DA binnen 2 a 3 dagen beter worden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:18

Omdat dit bij JR's veel voor komt Lachen
De oorzaak is aannemelijk en de klachten ook.

Als ik jou was zou ik niet 2 a 3 dagen wachten want stel dat het wel een hernia is, is de kans op herstel al een flink stuk kleiner geworden.

Daarom ga ik in dit geval liever van het ergste (de hernia) uit... ik zou dit eerst helemaal uit sluiten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 17:25

Maar ik heb geen jack russel maar een bullterreir.
Als ik ga kijken bij klachten van hernia zijn die veel ernstiger dan de klachten die hij heeft.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:03

Oh dat had ik verkeerd begrepen dan..

Klachten van hernia's verschillen van heel pijnlijk naar bijna niet pijnlijk en van verlamd naar een beetje stijf....

Maar omdat je zegt dat het om een bullterrier gaatvalt ie niet in de risico groep..

Ikzelf zou alsnog het zekere voor het onzekere nemen....

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:06

Onze hond had dezelfde soort klachten, artrose en slijtage in de rug.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:08

spondylose Inga?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 18:38

Ja dat hij artrose heeft en wat slijtage in de rug is bekend, dit heeft hij overghouden door het 'heiligbeén' blessuregeval wat hij had, misschien dat het er dan toch mee samen hangt al vind ik dit iets anders kwa verschijnselen.
Hij is net wel weer voor het eerst op de bank gesprongen, zonder te piepen Knipoog

wat is spondylose Inga, dat is wat v-jay waarschijnlijk in hele lichte mate had bij het heiligbeen, maar op de laatste foto's zag het er goed uit.
Hij krijgt hier ook primeval poeder voor.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 09:20

Het gaat vandaag alweer een heel stuk beter met v-jay.
Hij heeft vannacht nog maar een keer gepiet en voor de rest niet meer, ook niet met de trap aflopen vanochtend.
Dus al met al denk ik dat het wel goed komt maar ik ga deze week voor de zekerheid nog langs de DA, want dan kunnen ze gelijk de wond in zijn mond nakijken.
Daar had hij een stuk hout ofdergelijke 10 dagen geleden met wandelen in gekregen, wat een hondje he!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:49

gelukkig dat het alweer wat beter gaat met je hondje