Moederloos ratje. Wat voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Moederloos ratje. Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 21:15

Hallo,
Op mijn werk (dierenspeciaalzaak) waren er onderwachts jongen ratjes geboren (rittens) De moeder is overleden aan een hersenbloeding toen de jongen 4 weken waren (ongeveer)
Nu is een ratje heel erg achtgebleven in groei en is de helf kleiner dan haar broertjes en zusjes. (die zelfstandig eten) Zij eet dus niet zelfstandig en heb haar mee naar huis genomen om haar bij te voeren en te verzorgen.
Wat kan ik haar nou het beste bijvoeren?
Groetjes

ellepel

Re: Moederloos ratje. Wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:18

ik zou er mee naar de dierenarts gaan als ik jou was.
je kunt haar dan nu wel speciaal melk ofzo geven,maar als zij niet kan kauwen doordat haar kaken misvormd zijn ofzo dan is dat later wel een beetje sneu he...

en diezelfde dierenarts weet ook precies wat voor voeding je moet geven,met 4 weken eten ze inderdaad normaal wel al harde zaden dacht ik

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 21:20

Ja ze horen dat al te eten. Ze eet ook wle iets wat maar ze moet gewoon iets hebben om aan te sterken.
Kauwen kan ze verder wel degelijk en ik geef haar nu water met een spuitje dat drinkt ze ook goed. Er is dus niks aan de hand met haar kaken.
Het is ook een loge voor tijdelijk en mijn werk gaat niet de dierenarts betalen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:22

Water met druivensuiker kan je proberen. Of brinta met kattenmelk. (geef ik mijn achterblijf muisjes ook). Verder moet het ratje al zelfstandig kunnen eten, misschien trekt ie nog bij.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 21:24

Eten doet hij indd ook zelf maar is gewoon erg zwak.
Ik geef indd ook water met druivensuiker. Zal dit genoeg zijn of tog ook brinta met kattenmelk voeren?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:26

4 wkn oud ritten zou normaal gesproken al brokken moeten kunnen eten.
Is het diertje wel helemaal oke?
tandjes etc maandag naar de dierenarts?

Lastig is dat als dit ratje geen andere voedingsmiddelen kent, dat die altijd
eerst verdacht worden gevonden. Net als wij, moeten ze het leren eten.
Als het schorum 1 keer weet, dat wij allerlei lekkers bregen, eten ze zo ongeveer
je vingers erbij op.
Maar zo'n uk, tja, die zal niet veel kennen.

Roosvicee vinden ze vaak ook lekker, kattevoer brokje.
macaroni, banaan, aardbei, appel etc...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 21:28

Dierenarts kan niet omdat het een dier is van mijn werk en zij dit niet willen.
Kattenbrokjes heeft ze liggen en eet ze ook wel een beetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:34

Het ratje is nu toch bij jou, dan kan je er toch mee naar de DA gaan? Lekkere instelling ook van een dierenwinkel

Een ritten van 4 weken behoort al vast voedsel te kunnen eten en als ze zoveel kleiner is dan haar broertjes en zusjes is er vast iets mis.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:39

babyvoeding ! die potjes met verschillende papjes erin kun je gerust voeren. Er zit veel in. brinta met water mag eerst ook als je even 1 dag moet overbruggen. waarschijnlijk eet een ratje van 4 weken al een beetje vast voedsel, dit kun je er dus naast aanbieden. Vergeet niet dat een ratje moet leren van zijn moeder en veel mist als die mogelijkheid er niet is. Je zou contact kunnen opnemen met een opvang van ratten of er een moeder is die pas jongen heeft en deze functie kan overnemen.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:46

Brinta vind ik echt ideaal, als mijn hamsters zich niet lekker voelde of wat verzwakt waren en oook zo mijn ratten gaf ik ze altijd brinta, dat konde ze super makkelijk eten wajt na dat hoef je niet te kouwen Haha!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:08

RedPassion schreef:
Het ratje is nu toch bij jou, dan kan je er toch mee naar de DA gaan? Lekkere instelling ook van een dierenwinkel

Een ritten van 4 weken behoort al vast voedsel te kunnen eten en als ze zoveel kleiner is dan haar broertjes en zusjes is er vast iets mis.

Sorry maar ik ga niet voor elk dier die iets heeft DA kosten betalen. Mijn werk ook niet en dat is jammer maar ik kan er ook best inkomen het gaat om jonge dieren waar altijd een zwake tussen zit en om alles mee te nemen naar de DA loopt flink in de kosten.
VErder heeft het bij voeren geen zin gehad want het ratje is vanacht over leden.
ER kan hier dus een slotje op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:01

ach wat sneu..ondanks je goede zorgen dus toch overleden.

je hebrt in elk geval je best gedaan Ach gut