Jonge hond dol op poep eten, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Jonge hond dol op poep eten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 02:25

Onze rottweilerpup teef is nu bijna 7 maanden oud en heeft als grote hobby poep eten.
Ze geeft de voorkeur aan hondenpoep en kattenpoep (bbbrrr) maar ook alle andere soorten poep (paarden, eenden, zwanen) gaan er best in Misselijk

Ik ben bij de dierenarts geweest en heb toen meteen gevraagd hoe dit kwam en wat ik eraan kon doen. Zij gaf aan dat sommige honden het gewoon lekker vinden en dat er niet echt iets aan te doen is. Het enige wat ze kon verzinnen was een muilkorf omdoen.

Dit vind ik geen optie. Ik bedoel, ik heb een rottweiler dus met een muilkorf suggereert dit al meteen dat mijn hond zou bijten (terwijl het juist zo'n vrolijke, open pup is) en ik vind het ook geen fijn idee dat ze dan zelf ook niks meer kan terugdoen als ze gepakt zou worden door een andere hond. Laat staan dat je nog kan spelen buiten of trainen met snoepjes, iets wat juist zo belangrijk is in de opvoeding van de jonge hond.

Toch is dat poep eten een enorm probleem aan het worden. Met uitlaten loopt ze aan de lijn (want ze luistert nog niet 100%) maar het is dus meer je hond vooruit proberen te krijgen... Zodra ze op het gras of aarde loopt gaat die neus naar beneden en daar blijft ie ook. Ze wil om de 2 meter stil blijven staan en als ze dan poep heeft gevonden zit het binnen een seconde in haar mond. Omdat ik haar wil voor zijn mag ze dus niet stil staan van me, wat niet echt leuk uitlaten is.

Als ik te laat ben dan sta ik erop dat ze het los laat. Nou kent ze het commando "los" erg goed en dit doet ze zonder problemen bij speeltjes, botten, kauwstaafjes, knuffels...alles eigenlijk. Met uitzondering van poep Clown

Als resultaat moet ik het dan dus uit haar mond halen. Want ze kan er natuurlijk niet mee wegkomen dat ze een bevel negeert.
Dan ontstaan er 2 problemen: Ik vind het ongelooflijk vies Vork en zodra ik het uit haar mond haal wordt ze boos en bijt ze in de lucht Whoosh!

Uiteraard volgt hierop een enorme uitbrander maar haar gedrag veranderd er niet van.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand een hond heeft of had die dit ook deed en hoe je dit heb opgelost. Dus niet zozeer het boos worden als ik het uit haar mond haal, maar gewoon afleren dat ze het doet. Zodra ze het probeert trek ik haar weg en corrigeer ik haar met een ferme "NEE". Maar ze gaat onverstoorbaar door met zoeken naar de volgende berg poep...

Volgens de DA is het geen tekort aan bepaalde stoffen dat dit gedrag kan veroorzaken. Ze krijgt ook de creme de la creme qua voer dus dat lijkt me sterk. Maar als er iets is wat zou kunnen helpen dan wil ik het graag proberen.

Wie heeft een idee?

nikkigioa

Re: Jonge hond dol op poep eten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:15

* Beetje zielig (en een vies klusje) maar wel effectief: sambal op een kattendrol doen
* Ik heb ook wel eens gehoord dat het helpt om honden die poep eten eierkoeken te geven naast het gewone voer. Geeen idee wat exact de reden daarvan is en of het helpt, maar misschien het overwegen waard!

Succes met die vieze hond van je! Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:41

Ok, ik wil geen versvlees-promo-praatje geven, maarre... ik ken een hoop honden die gestopt zijn met het eten van poep toen ze van brok naar vers vlees werden overgezet.
Omdat daar meer natuurlijke en volledige voedingsstoffen inzitten, heeft de hond minder behoefte aan poep eten.

Verder is het denk ik noodzakelijk dat jij jezelf leuker gaat maken dan de poep. Dat vergt training, heel veel training. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, en voor iedere hond werkt een andere aanpak. En om eerlijk te zijn heb ik geen idee welke aanpak hier zou werken Nagelbijten / Gniffelen (sorry, beetje loos advies dit Scheve mond )
Misschien handig om hiervoor een gedragsdeskundige te contacteren. Kies er dan wel een waarbij je jezelf ook goed voelt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:15

Mijn ene hond doet het ook. Nu zeer zelden nog bij kattenpoep. De rest laat ze met rust.
Ik heb de reactie steeds uitgelokt en dan even behoorlijk corrigeren op het moment dat ze het doet. Rotweilers zijn behoorlijk eigenzinnig en eigenwijs in dat soort dingen, dus even goed doorpakken. Klinkt misschien zielig voor sommige. maar je kan beter even goed duidelijk zijn. Daarbij ontlasting van andere dieren geeft kans op ziektes en vooral wormen.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:21

Je hond komt ammoniak te kort, dat wil ze aanvullen door poep te eten.
Oplossing: Eierkoek geven. In het begin een per dag. (kleine hond kan soms halve al volstaan).
Neemt het poepeten af (na week of drie) dan bijhouden door een maal per week een eierkoek te geven.
Doordat er in eierkoeken ammoniak zit wordt het probleem opgelost.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:25

Inderdaad, eierkoeken! Ik heb ook wel eens gehoord dat een schijf ananas uit blik ook hielp (vraag me niet waarom)
Verder is het vaak inderdaad aangeleerd gedrag. Ookal straf je of negeer je, het wordt vaak toch beloond (de poep = de beloning) dus erg moeilijk af te leren.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:26

Ammoniak? nou lijkt me nogal sterk Diega... maar goed
jonge honden (en soms oudere) doen dit omdat ze idd bepaalde stoffen en of mineralen te kort komen, de pup van m'nbuurvrouw doet dit namelijk ook, maar hij is met de fles groot gebracht omdat zijn moeder gestorven zou zijn bij de geboorte..
dat is op zich nog niet zo'n probleem dat ze poep eten (is natuurlijk voor een van ons heeel erg vies Clown maar bij hun vult het wel de stoffen aan die ze missen..
denk na mate ze ouder wordt hoe minder 't zal gaan worden, want denk dat je er helaas niet veel aan kunt doen....

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:27

neverstop schreef:
Ammoniak? nou lijkt me nogal sterk Diega... maar goed
jonge honden (en soms oudere) doen dit omdat ze idd bepaalde stoffen en of mineralen te kort komen, de pup van m'nbuurvrouw doet dit namelijk ook, maar hij is met de fles groot gebracht omdat zijn moeder gestorven zou zijn bij de geboorte..
dat is op zich nog niet zo'n probleem dat ze poep eten (is natuurlijk voor een van ons heeel erg vies Clown maar bij hun vult het wel de stoffen aan die ze missen..
denk na mate ze ouder wordt hoe minder 't zal gaan worden, want denk dat je er helaas niet veel aan kunt doen....

omdat ik nie meer kon editten zo maar even..
nog even 'n linkje dr bij, misschien dat je hier ook iets aan hebt:

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9 ... -eten.html

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 15:45

Ik heb idd ergens gelezen over die eierkoek herinner ik me nu. Dat is het proberen iig waard! Vraag me af of ze het lust, want ze is niet zo makkelijk, maar ik ga het proberen!

@ Assie: ze krijgt al vers vlees Haha! Dus brokken en daarnaast hamburgers of van die diepvries stukken vlees van Duck volgens mij met pens, kip, rund, hart, eend etc..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 16:17

Ze eet trouwens niet haar eigen poep! Zie op die website dat veel honden van die voedingstips krijgen omdat ze juist hun eigen poep opeten. Ik snap dat als ze iets anders eten dat de poep dan ook anders smaakt. Maar dat gaat bij deze dame dus niet op...

Nou ik ga haar maar weer eens uitlaten! Vork

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:43

Opzich is poep eten geen onnatuurlijk gedrag. De voedingstoffen die het dier tekort komt (in het 'wild') vindt hij vaak in de poep van andere dieren. Ook is poep gewoon 'lekker'. Een hond heeft weinig smaakpupillen en proeft dus veel minder dan wij denken.
Eierkoeken ed, onzin.
Mijn 3 honden eten poep. We hebben van álles geporbeerd. Maanden lang eierkoek gevoerd. Nou, eierkoek ging er als stront in Clown. Maar alle 3 vraten net zo hard verder hoor!
Het is redelijk normaal gedrag.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:48

mijn x rotteiler deed het ook en doet het ook nog wel af en toe. wat wel schijnt te helpen is hem pens voeren. afgelopen zomer hebben wij dat een paar keer gedaan en ik denk dat het wel heeft geholpen. een paardendrolletje gaat e af en toe nog wel in hoor. maar toen ze jonger was (is nu net 2 ) deed ze er alles voor om maar wat te krijgen. erg vies

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:49

Eierkoek! De hond van de buren deed het ook!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 22:26

Zo nu en dan een drol zou ik ook niet heel erg vinden. Paardenpoep vinden ze allemaal lekker en daar kan ik in principe mee leven.

Maar mijn hond loopt echt van hoop naar hoop en doet bijna niks anders als ik haar uitlaat. Als je je hond ziet aankomen nadat ze een berg diarree op heeft gegeten wil je er toch echt vanaf hoor hahaha natuurlijk gedrag of niet!

Vandaag heb ik een nieuwe tactiek geprobeerd. In plaats van meetrekken ben ik recht achter haar gaan lopen en iedere keer als ze wilde stoppen kreeg ze een schopje onder haar hol. Dat hielp vrij goed moet ik zeggen, we zijn poeploos het rondje rondgelopen Clown

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:32

dat deed de mijne dus ook.... misschien is het de leeftijd? iets nast haar neergooien als ze het doet kan ook weleens helpen. bijv een bos seutels ofzo. dan schrikt ze en is ze even afgeleid!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:33

Het is inderdaad een tekort aan bepaalde vitamine, in paardenpoep zit inderdaad vele vitaminen waardoor honden dit vaak eten, wij denken "ieuw" maar een hond weet wel wat hij nodig heeft, waarom zou een paard aan een zoutsteen likken? omdat hij voelt dat hij het nodig heeft, wij zouden ook nooit aan een zoutsteen likken en toch voelen wij soms een zin naar zout.

enfin, voor je hond kun je in de apoteker een vitamine tube halen, die moet je regelmatig geven, en dan krijgen ze al het nodige binnen. Het zou goed kunnen zijn dat je hond dan ophoudt met allerlei soorten poep te eten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:01

Wij gaven pens en dat hielp.. Ik zou echt van alles gaan pberen want het is zoooo vies (aleen al die mondgeur wordt nog misselijk bij het idee..)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:06

Poep eten heeft een jonge hond "geleerd" van de moeder.
De moeder ruimt namelijk in het begin altijd alle poepjes en plasje van de pupjes op. Dit ziet een pupje en gaat dit gedrag kopieren.
Het enigste wat helpt is hem straffen op het moment dat je het ziet.
De hond heeft echt geen tekorten, meestal gaat dit gedrag vanzelf over.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:09

Ammoniak, heb ik nog nooit van gehoord wel interessant.
Dan zouden eierkoeken dus inderdaad moeten helpen.
Wat betreft vlees en brokken, daar zou geen verschil in moeten zitten.
Je moet alleen goed zoeken naar een volledige brok die goed bij je hond past.
Dan zouden brokken prima moeten volstaan.
Ik zou ook denken aan een mineralen of vitaminengebrek, je kan eens ander voer proberen.
Verder kan het natuurlijk ook gewoon aangeleerd gedrag zijn, dan zou ik even erg streng zijn op het moment dat er zon drol zn mondje ingaat Cool

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:13

Eierkoeken werken totaal niet.
Bij mijn hond iig niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:16

paardepoep is juist erg gevaarlijk, als ze net ontwormt zijn, zit er in de poep nog een boel chemische rommel.

Mijn duitse pinscherpup doet het ook, het ras staat er ook om bekend, maar ze doet ook vooral dr eigen poep, maar ik moet dr wel in de gaten houden, echte tips heb ik helaas niet.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 13:01

Ze krijgt gelukkig nooit paardenpoep binnen dus dat scheelt.

Ik geloof ook niet dat het een vitaminetekort is. Mijn pup krijgt voer wat door de DA is voorgeschreven en daarnaast nog vers vlees.

Hoorde gisteren dat ze het bij mijn vriend eigenlijk niet meer echt doet tijdens het wandelen, dus dat zou suggereren dat het met discipline toch is op te lossen.

Zal de eierkoeken toch gaan proberen hoor, baat het niet...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:06

een hond uit poep uit instinct omdat het geen volledige carnivoor is, daarom is alleen vlees voeren bij een hond ook niet goed. een hond eet in de natuur de maaginhoud van de prooi op, daar zitten voor verteerde planten in die die dan wel kan verteren en anders niet voor de poep hetzelfde verhaal helaas kan je er idd niet heel veel aan doen.