Dure raskatten, vrij buiten laten lopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aronneke

Dure raskatten, vrij buiten laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 23:16

Hai!

Ik ben helemaal weg van een bepaalde katten rassen zoals de Main Coon, Noorse Boskat, Ragdolls en alles wat in dat genre katten valt. Mooie lange haren en ga zo maar door. Ik heb zelf gewoon een europese korthaar. Ik woon nog bij mijn ouders thuis maar zou later zoooo graag zo'n raskat hebben. Nu hoor en zie ik vaak van mensen die zo'n kan hebben, dat zij hun tuin afschermen en de katten niet los op de straat laten lopen. Dit in verband met meenemen/stelen van deze dure raskatten.

Weet natuurlijk niet in wat voor huis ik later woon, maar mijn katten binnenhouden of mijn tuin afschermen? Dat zie ik niet zo zitten denk ik. Ook het beestje binnenhouden is tegen mijn natuur in.

Nu is mijn vraag aan mensen die hier ervaring mee hebben; laten jullie deze raskatten wel gewoon buiten op straat lopen?
Ben hier zo eens nieuwsgierig naar. Ik hoop wat te horen Cool

unamie

Re: Dure raskatten, vrij buiten laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:17

Mijn volgende kat word een Brits korthaar en die mag hier gewoon naar buiten hoor
Die kat kan er toch ook niks aan doen dat ie zo mooi is Tong uitsteken
Nu woon ik wel buitenaf zodat de kans op stelen niet zo groot is

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 23:25

Zo zijn ze nu eenmaal he Knipoog
Wist niet dat een Brits Korthaar ook zo duur was. En als je nu in een drukke stad woonde, wat zou je dan met je kat doen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:26

Dan wil ik geen kat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:28

wij hebben thuis een dure noorse boskat en die komt gewoon buiten hoor nits afgeschermt ofzo gewoon lekker vrij buiten. maar mss scheelt het wel dat die poes heel eenkennig is en zich echt niet op laat pakken

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:33

Ik heb mijn tuin afgeschermd, ik heb 'mislukte' naaktkatten.
Dat werkt in mijn situatie het beste: de een is te dom om als ze aan de overkant van de straat is zelf de weg terug te vinden (lees: als ze met onverwachte situaties geconfronteerd wordt slaat ze helemaal dicht. Het enige wat ze nog doet is met grote ogen stilzitten), de ander is 'raar' behaard en ik zou het mezelf nooit vergeven als haar buiten iets overkomt. En inderdaad: je zal net de gek hebben die denkt dat de kat te verpatsen is.

Ze mogen van mij dus buitenspelen, vinden ze ook erg leuk, maar wel binnen de tuin (die gelukkig ook erg eenvoudig af te schermen is).

Ik denk ook wel dat je anders tegen de situatie aankijkt als je zelf een raskat hebt: dan weet je pas hoe het beestje zelf in elkaar steekt (mijn ene kat hoeft niet eens zo nodig naar buiten, alleen buiten poepen vindt ze wel leuker dan op de bak), en dan weet je ook hoe erg je je realiseert dat je wel erg veel geld hebt uitgegeven om dat zomaar over straat te laten lopen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:34

a. Ik zou niet zo snel 400-1000 euro uitgeven voor een raskat (geef het dan liever uit aan mijn paarden Haha!)
b. Als ik het al zou doen dan zou ik 'm niet vrij buiten lopen.

En dat terwijl wij compleet buitenaf wonen waar de kans op stelen erg klein is. De kans dat ie wordt neergeschoten door een jager is een stuk groter....
Je laat je dure zadel toch ook niet open en bloot in de buitenlucht (incl. regen, etc.) liggen de godganse dag?
Nee, geef me dan maar gewoon mijn 3 HTK katten die me qua aanschaf niet veel gekost hebben en het duurste aan hen was de castratie/sterilisatie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:36

Hier in de buurt heeft een hele tijd een siamese kat gelopen, prachtig dier! Die kat is nogal schuw, zodra ie vreemde mensen zag was ie weg. Dat zal ook veel schelen.. een kat die naar iedereen toe loopt of juist van vreemde mensen weg loopt..
Onze kat is ook heel eenkennig, maar dat is niet echt een dure Knipoog
Als ik een dure kat zou hebben die iedere vreemde kopjes zou geven dan zou ik hem/haar toch liever binnen houden, of buiten aan een lijntje. Maar een schuwe kat zou ik gewoon buiten laten lopen, ook in de stad.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:37

Die van mij zien in ieder mens twee handen om te aaien Haha!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:39

Wat voor kat ook, ik laat ze niet meer buiten. Ik heb het wel altijd gedaan, totdat ik kort geleden twee van mijn katten verloren ben doordat ze waren aangereden.
Nee hoor, hier blijven ze binnen, ik wil ze nog wat langer bij me houden.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:40

die van mij komen niet buiten (in de toekomst komt er wel een ren oid)
maar niet alleen omdat ik bang ben dat ze gestolen worden. Er zijn zoveel gevaren buiten.
Ik ben al 1 kwijt geraakt en wil dat zeker niet nog eens meemaken.
en niet alleen mijn raskat maar ook mijn htk komt niet buiten, zij betekent net zoveel voor me als 'die dure'.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:42

wij krijgen twee ragdolls en die blijven gewoon binnen. Zonde als ze gejat worden of aangereden.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:43

ik heb maine coons en die komen echt niet buiten .ten eerste omdat ik aan een hele drukke weg woon en ik niet van plan ben om een van katten van de weg af te moeten schrappen .
ten tweede omdat ze allemaal heel erg lief zijn en vriendelijk tegen iedereen . ze zien de mens als een paar handen om geaaid te worden . dan ben ik veels te bang dat ze worden meegenomen . dus nee ze komen niet buiten . plus ik heb een cattery met maine coons en wil ze graag onbeschadigd houden omdat het ook mijn showkatten zijn .

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:46

Wij hebben 3 katten thuis, ze komen af en toe buiten. Meestal blijven ze wel in de buurt. Tevens zijn ze buiten op hun hoede en rennen ze weg als een vreemde buiten toenadering zoekt, dat scheelt (volgens mij doen de meeste katten dat wel).

Verder ben ik het met Vajente eens, het maakt natuurlijk niet of je kat 1000 euri of gratis was, je houdt evenveel van ze...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:47

Wij wonen gelukkig in een hele rustige buurt en laten de katten dan ook altijd buiten. Gelukkig blijven ze ook eigenlijk allemaal wel om en rond het huis. Onze jonge siamees loopt dus ook buiten, alleen dat is een heel ander karaktertje dan al onze vorige katten. Sowieso intelligent en lenig, maar ook enorm aanhankelijk en dan vooral ook naar vreemde toe. En dat is soms wel beangstigend. Al onze andere katten (ook de raskatten) waren wel wat wantrouwig naar vreemden buiten, maar zij loopt op iedereen af om even gezellig te knuffelen. Gelukkig zit ze toch het meerendeel van haar tijd op het dak of in de tuin en vind ze het in d'r eentje buiten lang zo leuk niet als samen, maar toch, een fijn idee is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:55

Altijd raskatten gehad en buiten laten lopen,
anders moet je geen kat nemen, maar dat is mijn mening Lachen
Heb dr één in het begin binnen gehouden omdat ik net zo bang was als
jou dat ze gestolen zouden worden, gevecht gehad met tuigjes arme diertje
zat om de regelmaar compleet verstrikt.
Was dat zó zat dat ik dr naar buiten heb gegooit.....en heb nog nooit zo'n gelukkige
kat voor terug gekregen, sindsdien lopen ze hier gewoon lekker buiten Ja

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:00

Ragdolls zijn over het algemeen erg aanhankelijk en zodra je ze optilt zijn ze slap, dus makkelijk mee te nemen. Daarnaast krijgen de katten een eigen ruimte in huis die echt van hun is..dus geen kinderen, rotzooi van anderen, echt een plek voor hun alleen, Het huis is groot genoeg en aan een tuigje buiten gaat prima. Het is maar net wat jezelf het prettigst vindt denk ik. en dat is natuurlijk voor iedereen anders

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:58

Montignac schreef:
wij krijgen twee ragdolls en die blijven gewoon binnen. Zonde als ze gejat worden of aangereden.

Dat vind ik van iedere kat...

Maar goed, ik zou een raskat wel buiten in de tuin laten, maar niet los. Dit vanwege het stelen. Nu zal dat in Nuenen denk ik niet snel gebeuren, maar er lopen genoeg gekken rond...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 01:12

Het ligt er ook aan, of er met de raskat gefokt gaat worden, in dat geval is het risico op ongeneeslijke ziektes veel te groot als je ze op straat laat lopen. Daarom laten officiele fokkers hun fokpoezen en -katers op die ziektes testen, en mogen ze beslist niet naar buiten.
Het ligt er ook aan in wat voor buurt je woont. Ik ken mensen met raskatten in een flat op de eerste verdieping, daar stonden mensen bovenop de fiets, leunend op het balkon, te loeren of de dure pers ff dichterbij wilde komen...Laat staan als je je raskat in zo'n buurt op straat laat lopen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:45

Sluit me gedeeltelijk aan bij Zoolgangster hierboven.
Maar niet helemaal Knipoog : "Beslist niet naar buiten" is bij mij en veel andere fokkers niet zo.
Vaak zijn er óf hele grote rennen waar ze in kunnen klimmen, klauteren,liggen, spelen, schuilen óf de complete tuin is uitbraakproof gemaakt.
Hier hebben onze katten (3-->zie profiel) de beschikking over een ren van 3 bij 2 meter en 1.75 hoog.
Het feit dat ík dieren heb, daar hoeft mijn buurman geen last van te hebben + er lopen genoeg halve zolen rond die zo'n beest wat aan willen doen. Daarom blijven die van mij dus binnen of in de ren Ja

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:32

Wanneer je een raskat bij een fokker weghaald zal ook in het contract staan dat ze niet naar buiten mogen mits het een kattenren is, of een afgesloten tuin.

En wat niet weet wat niet deert he. Die van mij komen alleen in een buitenren. één keer is er één van mijn poezen ontsnapt door het raam heen, nou ze heeft twee uur op dezelfde plek gezeten omdat ze weer naar binnen wou.
Als jij niet weet wat op vakantie gaan is heb je daar meestal ook geen behoefte aan, altans ik niet.

Maar ja het is een keuze die jezelf maakt. Ik heb 7 maine coons, en ik zit er niet op te wachten dat mijn €7000 buiten komt en dat er iemand zo lief is om ze mee te nemen omdat ze zelf geen geld hebben.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:36

Onze Britse kortharen komen ook niet buiten. We zijn te bang dat ze gestolen worden. Vooral onze exkater ziet er als de whiskaspoes uit. En vooral ben ik bang dat ze doodgereden worden nou dan heb je een duur vloerkleedje. De kater en exkater zitten buiten in de ren en volgend jaar willen we onze tuin afschermen zodat de poezen ook naar buiten kunnen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:40

Ik laat ook mijn 'raskat' (geen papier) gewoon buiten lopen, gaat al 2,5 jaar goed... Lachen Heb geen tuin om af te schermen en binnenhouden vind ik niks. Vond het in het begin maar niks, maar ze is buiten best schuw en laat zich niet zomaar door vreemden aaien.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:41

Het hangt er maar net vanaf WAAR je woont, als je ergens in een dorpje woont waar helemaal geen verkeer komt in jou straat dan zou die kat van mij best naar buiten mogen, maar niet als ik aan een hele drukke straat woon..

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:42

Joyckuh schreef:
Montignac schreef:

Dat vind ik van iedere kat...

Maar goed, ik zou een raskat wel buiten in de tuin laten, maar niet los. Dit vanwege het stelen. Nu zal dat in Nuenen denk ik niet snel gebeuren, maar er lopen genoeg gekken rond...

eigenlijk vinden we dus precies hetzelfde Knipoog