Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
solarpleure schreef:Wij hebben hier een circus in de achtertuin (lees; aangrenzend park) En ik meen dat het Renz was, maar er zijn hier veel circussen geweest. (degene waar ik op doel had een witte leeuw) En die dieren hadden het werkelijk waar prima. Per 2 leeuwen een hok in de openlucht van 7 bij 7 ongeveer, de olifanten hadden een ontzettend groot stuk voor zichzelf. De witte leeuw zat afgezonderd in een openlucht hok van 10 bij 10. Allemaal klauwter, klim en speel materiaal erin.
Nou, daar had ik echt geen medelijden mee.
BraveSpots schreef:Ik vind niet dat dieren thuishoren in een circus. Maar dat vind ik evenmin over dierentuinen.
Joyckuh schreef:En dat is het dus, je weet niet welke dieren goed gehouden worden en welke niet...
Maar wilde dieren horen niet in een hokje en eventjes er uit te gaan voor trainen/vermaak van mensen... Ze kunnen ook mensen vermaken in een dierentuin of in Afrika tijdens een safari! Mij tenminste wel. Ik hoef geen leeuw te zien die door een brandende hoepel te zien springen, ik zie ze liever in een ruim verblijf met soortgenoten...
Vandaar dat ik ook niet Artis ga maar wel naar de Beekse Bergen of naar Emmen...
Een paard zie je inderdaad ook wel eens los rennen, maar dat vind ik heel wat anders dan een leeuw of een olifant! Ik zie toch liever een paard op me af komen rennen dan een gigantsiche olifant of een woeste leeuw
En als ik dieren hou is dat inderdaad voor mijn eigen vermaak, maar alleen als ik deze dieren de ruimte kan geven die ze nodig hebben!
viola schreef:Joyckuh schreef:En dat is het dus, je weet niet welke dieren goed gehouden worden en welke niet...
Maar wilde dieren horen niet in een hokje en eventjes er uit te gaan voor trainen/vermaak van mensen... Ze kunnen ook mensen vermaken in een dierentuin of in Afrika tijdens een safari! Mij tenminste wel. Ik hoef geen leeuw te zien die door een brandende hoepel te zien springen, ik zie ze liever in een ruim verblijf met soortgenoten...
Vandaar dat ik ook niet Artis ga maar wel naar de Beekse Bergen of naar Emmen...
Een paard zie je inderdaad ook wel eens los rennen, maar dat vind ik heel wat anders dan een leeuw of een olifant! Ik zie toch liever een paard op me af komen rennen dan een gigantsiche olifant of een woeste leeuw
En als ik dieren hou is dat inderdaad voor mijn eigen vermaak, maar alleen als ik deze dieren de ruimte kan geven die ze nodig hebben!
Bij veel goede circussen in nederland kan je gewoon bij de dierverblijven kijken.
Er wordt altijd een scheiding gemaakt tussen wilde en gedomsticeerde dieren en natuurlijk zit daar wel wat verschil in, maar dat is meer dat wij mensen de gedomesticeerde dieren al een stuk verder verpest hebben zodat wij ze makkelijker kunnen houden.
De roofdieren in circusen zijn veelal daar geboren en met de hand grootgebracht. Zij kunnen zich net zo min redden in de vrije natuur als onze paarden, honden en hamsters.
Ik ben het wel met je eens hoor dat de huisvesting goed moet zijn en dat een leeuw niet alleen in een klein hokje hoort. Net zo min als een paard alleen in een klein hokje hoort en dat staat die van mij dan ook niet. Bij goede circussen/trainers zitten de leeuwen dan ook in een groep in een ruim verblijf.
Die brandende hoepels zie ik zelf ook liever niet hoor en heb ik ook nog niet gezien bij een circus in nederland, als je met vuur wil spelen doe je dat maar lekker als persoon zelf, maar een gewone hoelpel kan gewoon wel vind ik, springen doet en roofdier vaak maar al te graag.
En hoe vaak gebeurt er nu een ongeluk met een circus dier waarbij onschuldige omstanders in gevaar zijn? Ik kan me daar geen hele lijst van herinneren.
BraveSpots schreef:Wat is ruim voor jou? Voor mij zou dat minstens een heel groot veld moeten zijn. En das gewoon praktisch niet haalbaar goed of slecht circus...
viola schreef:BraveSpots schreef:Wat is ruim voor jou? Voor mij zou dat minstens een heel groot veld moeten zijn. En das gewoon praktisch niet haalbaar goed of slecht circus...
Ja dat is natuurlijk heel moeilijk zo te zeggen. Voor elke diersoort zal dat weer anders zijn en ruimte alleen zegt ook nog niet veel als er niks te beleven valt. Ieder dier heeft daarin andere behoeften.
Zo zijn paarden, ezels, zebra's ed. dieren die 80% van de dag lopen en roofdieren slapen zo'n 80 % van de dag en bewegen maar kort en intensief (om hun prooi te vangen).
solarpleure schreef:Wij hebben hier een circus in de achtertuin (lees; aangrenzend park) En ik meen dat het Renz was, maar er zijn hier veel circussen geweest. (degene waar ik op doel had een witte leeuw) En die dieren hadden het werkelijk waar prima. Per 2 leeuwen een hok in de openlucht van 7 bij 7 ongeveer, de olifanten hadden een ontzettend groot stuk voor zichzelf. De witte leeuw zat afgezonderd in een openlucht hok van 10 bij 10. Allemaal klauwter, klim en speel materiaal erin.
Nou, daar had ik echt geen medelijden mee.
Arabesk schreef:Een circus kan met hun huisvestingsmogelijkheden onvoldoende tegemoetkomen aan de behoeften van de dieren en is dus daarom in mijn ogen onacceptabel.
Citaat:Waar ik vooral tegenin wil gaan zijn mensen die circusdieren allemaal maar zielig vinden, maar wel hun eigen paard in een box stallen, dan ben je echt verkeerd bezig vind ik.