Circusdieren .

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Circusdieren .

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:09

Ik zat vandaag de krant te lezen , en daar stond in dat de regel dat dieren niet in een circus mogen toch niet door gaat en het dus gewoon weer mag .
Nu vroeg ik me af wie is er mee eens dat dat gebeurt ?

Ik zelf ben van mening dat de dieren mits ze heel goed verzorgd worden en niet de heletijd heen en weer reizen maar dus ook gewoon soms dagen voor hun zelf hebben ergens het kan . Weet niet of dat gebeurt ?
En dat ze een normale training krijgen , want al die kunstjes dat ze doen doen ze dus echt NIET uit hunzelf en dat lijkt me ook niet zo 123 aangeleerd .
[ dit is een max geval http://nl.youtube.com/watch?v=qOd-V_Q-RlA , zal vrijwel in NL niet zo gebeuren alhoewel ik soms me gedachtes heb hoe ze de dieren trainen ]
Dus wie kan mij van die gedachte af halen of toch vertellen dat het toch op een manier wat daar op lijkt gebeurt ?

Wie is er mee eens dat de dieren gewoon nog in een circus kuntjes moeten doen en wie niet , en waarom ?

Voor de rest oordeel ik niet over alle circussen en sta ik open voor alles .

Anoniem

Re: Circusdieren .

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:33

Hier nog een verhaal die ik net heb gevonden van iemand .

Het leven van een circusdier is geen pretje.
De dieren moeten lang reizen, worden gedwongen tot het doen van kunstjes en hebben een gebrek aan bewegingsvrijheid en afleiding. Tussen de voorstellingen door staan de dieren vastgeketend of opgesloten in kleine kooien. Het leven in vrijheid en het vertonen van natuurlijk gedrag wordt hen ontnomen. Ze kunnen zich niet vrij bewegen, zwemmen, jagen of naar eten zoeken, rennen, tochten afleggen of met soortgenoten omgaan. Als gevolg van deze beperkingen vertonen ze vaak stereotype of apathisch gedrag. Dit uit zich o.a. in: het herhalend knikken van hun hoofd, het voortdurend likken aan tralies, abnormaal seksueel gedrag, het niet reageren op de omgeving, zelfverminking etc.
[ Alhoewel dit soort problemen , zoals vrijbewegen , zwemmen , jagen of naar eten zoeken ook niet altijd in dierentuinen kan . Maar dat is een heel ander verhaal waar ik ook niet te diep op wil in gaan . En het andere gedrag zoals herhalend knikken etc noemen we in de paardenwereld een stalondeugd maar daar wil ik verder ook niet op in gaan .]

Trainingsmethoden
Een tijger springt niet van nature door een brandende hoepel en een olifant zit in het wild ook niet op zijn achterste. Om de dieren deze kunstjes te leren moet de wil van de dieren gebroken worden. Om dit te bereiken worden er verschillende methoden gehanteerd. Dieren kunnen bijvoorbeeld getraind worden via een methode van belonen, waarbij dieren pas eten en drinken krijgen wanneer ze een kunstje goed uitvoeren. Ook is het gebruik van fysiek geweld niet onbekend in de circuswereld. Er wordt gebruik gemaakt van stroomstokken, zwepen, scherpe haken en harde geluiden. Zo hebben diverse dierenorganisaties undercoverbeelden gemaakt van trainingen van circusdieren, waarbij duidelijk te zien is dat dieren geslagen worden, zodat ze gehoorzamen. In die videobeelden is onder andere te zien hoe trainers van olifanten gebruik maken van olifantenhaken om olifanten te commanderen. Een olifantenhaak is een stok met een puntige haak, die ze op gevoelige plekken in de olifantenhuid slaan, zodat het dier door een pijnprikkel gestuurd wordt. Ook circus Renz maakt gebruik van olifantenhaken, zoals te zien is op de beelden die actiegroep Circusleed maakte in 2006: video-opnames en foto’s.
Om dit gegeven te ontkrachten laten circussen wel eens publiek toe bij trainingen, maar dan laten ze mensen niet de daadwerkelijke trainingen zien die de dieren al krijgen wanneer ze nog jong zijn. De wil van de dieren is al gebroken en dus zijn ze gewillig om de trucjes uit te voeren.
[ Als mensen nog interesse hebben in de filmpjes kan ik ze geven . ]

Incidenten
(Wilde) circusdieren kunnen gevaarlijk zijn voor mensen. Zeker de roofdieren en grote dieren als olifanten kunnen gevaarlijk zijn voor mensen in de omgeving. Er zijn al vele incidenten geweest waarbij circusdieren opeens ontsnapten of zich konden vergrijpen aan een omstander of aan de verzorger. Hierbij zijn ook doden gevallen en een hoop gewonden.
[ Ja dit geval kan denk ik ook in een dierentuin alhoewel het daar misschien een stuk veiliger is , vind dit eigen risico van de mensen (verzorgers). ]

Ethisch onaanvaardbaar
Het is onacceptabel dat dieren worden gebruikt voor ons 'vermaak'. Zeker aangezien de dieren zichtbaar te lijden hebben onder de omstandigheden.
Is het nodig om dieren te gebruiken in een circus? Het antwoord daarop is nee. Circussen doen het ook goed zonder dieren. Het is alleen een kwestie van welwillendheid en meegaan met de tijd. Het argument van circussen met dieren is dat het een kwestie van traditie is om met dieren te werken. Traditie kan nooit de reden zijn om dierenleed goed te praten.

Alternatieven
Er zijn veel circussen die geen gebruik maken van (wilde) dieren en die spectaculaire shows weggeven en daarbij enkel gebruik maken van acts met mensen. Het circus is altijd tot de verbeelding van het volk sprekende vorm van vermaak geweest. Een groeiend aantal mensen is zich ervan bewust dat dieren niet thuishoren in het circus en kiezen bewust voor circussen zonder dieren. Enkele voorbeelden van circussen die geen dieren gebruiken: cirque du Soleil, circus FlicFlac, circus Eloize en het groot Chinees staatscircus. Er zijn ook leuke jeugcircussen zonder dieren zoals Fantastini.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:44

Ik vind dieren in het circus helemaal niet leuk om naar te kijken ook. Een paar jaar geleden stond er in de stad een circus, en vanuit het park zag je de tijgers in een klein kooitje zitten. Ik en een vriendinnetje hebben daar de hele dag staan roepen 'Zielig, aaah zielig'. Die tijgers stonden de weven als een malle.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:51

Wij hebben hier een circus in de achtertuin (lees; aangrenzend park) En ik meen dat het Renz was, maar er zijn hier veel circussen geweest. (degene waar ik op doel had een witte leeuw) En die dieren hadden het werkelijk waar prima. Per 2 leeuwen een hok in de openlucht van 7 bij 7 ongeveer, de olifanten hadden een ontzettend groot stuk voor zichzelf. De witte leeuw zat afgezonderd in een openlucht hok van 10 bij 10. Allemaal klauwter, klim en speel materiaal erin.
Nou, daar had ik echt geen medelijden mee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 01:04

Hoe groter het circus, hoe beter voor de dieren. Maar hier komen vaak van die derderangs circusjes uit Rusland enzo

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 01:12

solarpleure schreef:
Wij hebben hier een circus in de achtertuin (lees; aangrenzend park) En ik meen dat het Renz was, maar er zijn hier veel circussen geweest. (degene waar ik op doel had een witte leeuw) En die dieren hadden het werkelijk waar prima. Per 2 leeuwen een hok in de openlucht van 7 bij 7 ongeveer, de olifanten hadden een ontzettend groot stuk voor zichzelf. De witte leeuw zat afgezonderd in een openlucht hok van 10 bij 10. Allemaal klauwter, klim en speel materiaal erin.

wat jij ziet en wat er achter de schermen gebeurt zijn 2 totaal verschillende dingen... Natuurlijk zetten ze geen dieren in kleine hokken waar iedereen het kan zien! Weet je wat voor een reacties de circussen daar op krijgen? Dat is niet goed voor hun publiciteit en ze hebben het al zo moeilijk tegenwoordig...
Nee, ik ga er niet meer heen. Cirucussen kunnen ook leuk zijn zonder mishandelde dieren...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:07

Ik vind dat dieren, met name niet gedomestiseerde dieren niet in een circus thuis horen. Als je kijkt naar de minimale eisen voor dierentuinen en het minimaal wenselijke uit welzijnsonderzoeken gaat dit gewoon niet samen met reizende shows. Daarbij zijn de kunstjes die ze vertonen verre weg van natuurlijk gedrag en word hun naatuurlijke gedrag verstoord door het aanleren van dit soort kunstjes.

Ik kan er eindeloos over door praten maar laten we het erop houden dat circussen ook zonder dieren kunnen!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:33

Ik vind wilde dieren sowieso niet in een circus thuishoren, voldoet totaal niet aan de levensbehoefte van die dieren. Echt fout en het zou echt verboden moeten worden.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:23

Wilde dieren in circussen vind ik absoluut niet kunnen! Ook al hebben ze klim- en klautertoestellen, een wild dier hoort geen kunstjes te doen in een circus! Honden en paarden daarentegen vind ik wel kunnen (mits goede verzorging natuurlijk) Of ze nou thuis in een stal staan of in een circus, ze moeten natuurlijk ook wel voldoende buiten kunnen..

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 00:57

Ik ben wel eens bij circus Renz geweest en ik vond het vreselijk wat ik daar zag.
de leeuwen en tijgers zitten in hele kleine hokken en lopen de heleldag heen en weer.
De olifanten stonden aan een ketting en die konden niet anders dan van het ene been op het andere beenstappen.
Ik vond het echt te triest voor woorden!!
En wat voor een leven hebben die beesten, continu reizen en stress!!!
Wilde dieren horen niet in een circus!!!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:34

Het ergste vind ik dat men alles weer zo zwart wit ziet. In circussen zit zo ontzettend veel verschil en er zijn er genoeg waar dieren het gewoon goed hebben en trainers werken die echt goed met de dieren werken. Helaas zijn er ook in de circus wereld natuurlijk mensen die alleen aan zichzelf en geld denken en het dier wel even door die hoepel rammen, maar dat soort verschillen heb je overal.
Kijk maar even naar de paardenwereld, bij ene manege staan ze nog in stands bij de andere in een hit-actief stal. En de ene ruiter raakt gefrustreert en ramt erop als paard niet doet wat de bedoeling is en de andere heeft wat meer talent voor trainen.

De trainings methoden bij goede circussen/trainers zijn niet veel anders dat bij een goed paarden of honden trainer uiteraart aangepast op het (natuurlijke)gedrag van het betreffende dier. Veel oefeningen zullen toch echt dingen zijn uit het natuurlijke gedrag van het dier net zoals wij dat bij onze paarden doen. Een paard kan van nature ook al zijgangen of een passage laten zien alleen nog niet als wij dat willen en niet zo gecontroleert.
Er worden ook wel trucks gedaan die echt heel erg tegen het natuurlijke gedrag in gaan en die een dier zelf nooit zou kunnen/doen, maar dat vind ik dan ook niet leuk. Net zo min als ik dat leuk vind als dat met paarden of honden thuis gebeurt.

Dan even over de incidenten. Hoe vaak gebeurt er een ongeluk met paard of hond, hoe rent een op hol geslagen paard door de straten. Dit gebeurt ook regelmatig, zijn gewoon dingen die gebeuren. En in het geval dat circus medewerkers zelf gewond raken oid is dat gewoon eigen risico, net zo als het eigen risico is als jij zonder cap wil rijden. Ik heb zelf ook een aantal littekens van een tijger in mijn arm/rug staan en kan je verzekeren dat dat echt mijn eigen schuld was. Was ik een onschuldige voorbijganger geweest had dat beest echt niet in mijn buurt kunnen komen.

En ja die dieren worden gehouden voor ons vermaak. Heb jij je paard niet ook voor je eigen plezier? Of je hond, kat of goudvis, ik wel in ieder geval.

Mensen die geen dieren willen zien moeten idd lekker naar cirque du soleil of flicflac gaan, ook heel mooi hoor. Maar laat andere dan gewoon de keus om wel dieren te zien bij een circus wat goed met z'n dieren omgaat.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:14

En dat is het dus, je weet niet welke dieren goed gehouden worden en welke niet...
Maar wilde dieren horen niet in een hokje en eventjes er uit te gaan voor trainen/vermaak van mensen... Ze kunnen ook mensen vermaken in een dierentuin of in Afrika tijdens een safari! Mij tenminste wel. Ik hoef geen leeuw te zien die door een brandende hoepel te zien springen, ik zie ze liever in een ruim verblijf met soortgenoten...
Vandaar dat ik ook niet Artis ga maar wel naar de Beekse Bergen of naar Emmen...

Een paard zie je inderdaad ook wel eens los rennen, maar dat vind ik heel wat anders dan een leeuw of een olifant! Ik zie toch liever een paard op me af komen rennen dan een gigantsiche olifant of een woeste leeuw Nagelbijten / Gniffelen

En als ik dieren hou is dat inderdaad voor mijn eigen vermaak, maar alleen als ik deze dieren de ruimte kan geven die ze nodig hebben!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:07

Ik vind niet dat dieren thuishoren in een circus. Maar dat vind ik evenmin over dierentuinen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:10

BraveSpots schreef:
Ik vind niet dat dieren thuishoren in een circus. Maar dat vind ik evenmin over dierentuinen.

Ligt aan de dierentuin vind ik. Uiteraard, het wild is beter, maar zoals de Beekse Bergen? Ik kan geen medelijde hebben met die dieren! Wat een ruimte hebben ze daar! Echter zoals Artis? Nee, dat vind ik te klein!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:59

Joyckuh schreef:
En dat is het dus, je weet niet welke dieren goed gehouden worden en welke niet...
Maar wilde dieren horen niet in een hokje en eventjes er uit te gaan voor trainen/vermaak van mensen... Ze kunnen ook mensen vermaken in een dierentuin of in Afrika tijdens een safari! Mij tenminste wel. Ik hoef geen leeuw te zien die door een brandende hoepel te zien springen, ik zie ze liever in een ruim verblijf met soortgenoten...
Vandaar dat ik ook niet Artis ga maar wel naar de Beekse Bergen of naar Emmen...

Een paard zie je inderdaad ook wel eens los rennen, maar dat vind ik heel wat anders dan een leeuw of een olifant! Ik zie toch liever een paard op me af komen rennen dan een gigantsiche olifant of een woeste leeuw Nagelbijten / Gniffelen

En als ik dieren hou is dat inderdaad voor mijn eigen vermaak, maar alleen als ik deze dieren de ruimte kan geven die ze nodig hebben!

Bij veel goede circussen in nederland kan je gewoon bij de dierverblijven kijken.
Er wordt altijd een scheiding gemaakt tussen wilde en gedomsticeerde dieren en natuurlijk zit daar wel wat verschil in, maar dat is meer dat wij mensen de gedomesticeerde dieren al een stuk verder verpest hebben zodat wij ze makkelijker kunnen houden.
De roofdieren in circusen zijn veelal daar geboren en met de hand grootgebracht. Zij kunnen zich net zo min redden in de vrije natuur als onze paarden, honden en hamsters.

Ik ben het wel met je eens hoor dat de huisvesting goed moet zijn en dat een leeuw niet alleen in een klein hokje hoort. Net zo min als een paard alleen in een klein hokje hoort en dat staat die van mij dan ook niet. Bij goede circussen/trainers zitten de leeuwen dan ook in een groep in een ruim verblijf.
Die brandende hoepels zie ik zelf ook liever niet hoor en heb ik ook nog niet gezien bij een circus in nederland, als je met vuur wil spelen doe je dat maar lekker als persoon zelf, maar een gewone hoelpel kan gewoon wel vind ik, springen doet en roofdier vaak maar al te graag.

En hoe vaak gebeurt er nu een ongeluk met een circus dier waarbij onschuldige omstanders in gevaar zijn? Ik kan me daar geen hele lijst van herinneren.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:15

viola schreef:
Joyckuh schreef:

Bij veel goede circussen in nederland kan je gewoon bij de dierverblijven kijken.
Er wordt altijd een scheiding gemaakt tussen wilde en gedomsticeerde dieren en natuurlijk zit daar wel wat verschil in, maar dat is meer dat wij mensen de gedomesticeerde dieren al een stuk verder verpest hebben zodat wij ze makkelijker kunnen houden.
De roofdieren in circusen zijn veelal daar geboren en met de hand grootgebracht. Zij kunnen zich net zo min redden in de vrije natuur als onze paarden, honden en hamsters.

Ik ben het wel met je eens hoor dat de huisvesting goed moet zijn en dat een leeuw niet alleen in een klein hokje hoort. Net zo min als een paard alleen in een klein hokje hoort en dat staat die van mij dan ook niet. Bij goede circussen/trainers zitten de leeuwen dan ook in een groep in een ruim verblijf.
Die brandende hoepels zie ik zelf ook liever niet hoor en heb ik ook nog niet gezien bij een circus in nederland, als je met vuur wil spelen doe je dat maar lekker als persoon zelf, maar een gewone hoelpel kan gewoon wel vind ik, springen doet en roofdier vaak maar al te graag.

En hoe vaak gebeurt er nu een ongeluk met een circus dier waarbij onschuldige omstanders in gevaar zijn? Ik kan me daar geen hele lijst van herinneren.

Wat is ruim voor jou? Voor mij zou dat minstens een heel groot veld moeten zijn. En das gewoon praktisch niet haalbaar goed of slecht circus...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:28

Ben het helemaal met viola eens!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:30

Cirque du solei een geweldig amusument voor je ogen zonder dieren

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:04

BraveSpots schreef:
Wat is ruim voor jou? Voor mij zou dat minstens een heel groot veld moeten zijn. En das gewoon praktisch niet haalbaar goed of slecht circus...

Ja dat is natuurlijk heel moeilijk zo te zeggen. Voor elke diersoort zal dat weer anders zijn en ruimte alleen zegt ook nog niet veel als er niks te beleven valt. Ieder dier heeft daarin andere behoeften.
Zo zijn paarden, ezels, zebra's ed. dieren die 80% van de dag lopen en roofdieren slapen zo'n 80 % van de dag en bewegen maar kort en intensief (om hun prooi te vangen).

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:09

viola schreef:
BraveSpots schreef:

Ja dat is natuurlijk heel moeilijk zo te zeggen. Voor elke diersoort zal dat weer anders zijn en ruimte alleen zegt ook nog niet veel als er niks te beleven valt. Ieder dier heeft daarin andere behoeften.
Zo zijn paarden, ezels, zebra's ed. dieren die 80% van de dag lopen en roofdieren slapen zo'n 80 % van de dag en bewegen maar kort en intensief (om hun prooi te vangen).

Maar als je nu een paar dieren hebt, zeg twee olifanten, twee leeuwen, twee tijgers en twee paarden en twee zebras.
Dan kan je daar toch nooit genoeg plaats voor creeren? Dan moet je iets van twee voetbalvelden minstens hebben om ze deftig onderkomen te geven.

Das praktisch toch onmogelijk?

marlies85Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:14

solarpleure schreef:

Het circus dat jij bedoelt is Circus Krone...Echt een prachtig circus en goed voor de dieren idd

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:27

Twee leeuwen in een hok van 7 op 7 meter? Groot Ziek ?
Wat noemen jullie dan klein?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:30

Een circus kan met hun huisvestingsmogelijkheden onvoldoende tegemoetkomen aan de behoeften van de dieren en is dus daarom in mijn ogen onacceptabel.

Het tentoonstellen van gehandicapte mensen en verminkte mensen is lang geleden afgeschaft, dat is minstens net zo belachelijk en onterend als het opsluiten van een dier onder dieronwaardige omstandigheden terwille van óns plezier.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:55

Arabesk schreef:
Een circus kan met hun huisvestingsmogelijkheden onvoldoende tegemoetkomen aan de behoeften van de dieren en is dus daarom in mijn ogen onacceptabel.

Ja kijk als jij zoiets zegt kan ik niet anders dan jou mening respecteren. Jij ben namelijk daarin heel duidelijk en eerlijk, jij houd ook je paard op een zo goed mogelijke manier en ben erg tegen alle misstanden in de paarden wereld. Dat je daarin wat verder gaat dan ik is persoonlijk, ik trek de grens wat betreft dieren houden voor het plezier van de mens iets anders.
Waar ik vooral tegenin wil gaan zijn mensen die circusdieren allemaal maar zielig vinden, maar wel hun eigen paard in een box stallen, dan ben je echt verkeerd bezig vind ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:59