Wat moet ik hiermee poes springt haast uit dr vel van woede

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah_

Wat moet ik hiermee poes springt haast uit dr vel van woede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:53

Ik weet het echt niet meer wat te doen.

Zal bij het begin beginnen we hebben hier 2 katten een broer en zus ze zijn 7 jaar en hebben altijd binnen gewoond 1st op een flat en nu al 3jr in een eengezinswoning.
Ze zijn beide geholpen Sam de kater vanwege geen nestje willen en Saar de poes omdat ze heftig krols was.
Ze kunnen het ontzettend goed vinden waar de één is is de ander.

Het probleem waar we nu tegen aanlopen is dat Saar echt sinds 3 maanden om niets zo uit haar vel kan springen dat ze sam echt aanvalt en achterna jacht, maar tijdens die woede aanval laat ze ook haar urine lopen!
Een aantal redenen waarom ze ineens zo boos kan worden is als sam soms bij haar in de stoel wilt komen liggen, wat ze eigenlijk dagelijks wel doen, of als er een andere kat in de tuin loopt, of als sam ook lekker in de zon op de vensterbank wilt gaan liggen!

Heeft iemand dit gedrag weleens meegemaakt bij hun poes?? Is hier wat aan te doen?
Wat we nu doen is er achteraan gaan en ze uit elkaar proberen te krijgen heb de laatste keer water over haar heen gegooit , maar je kan dr niet pakken anders lig je zelf helemaal open door krabbels en bijtwonden.

Sam is dan ook echt dagen weer wantrouwend naar haar, maar als haar bui afgezakt is is ze weer helemaal lief en wil ze gewoon weer bij hem gaan liggen wat hij niet wil en ligt dan te brommen

Ben afgelopen week nog bij de DA geweest ze is lichamelijk in orde, hij begreep ook niks van het gedrag
Laatst bijgewerkt door _Noah_ op 28-10-08 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Tallout

Re: Wat moet ik hiermee poes springt haast uit dr vel van woede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:56

heeft de poes niet ergens pijn waar sam dan per ongeluk op gaat liggen, of misschien is ze niet helemaal lekker? In ieder geval niet straffen want ik denk echt dat ze hier een reden voor heeft.....

Ik weet het anders ook niet Lachen Maar je kan de DA liever een keer te veel bellen dan te weinig toch Haha!
Laatst bijgewerkt door Tallout op 28-10-08 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:58

Eerste raad: NIET straffen.

Je kat voelt zich duidelijk niet lekker en laat dit merken. Wat het is, weet ik ook niet... Mss toch eens naar de DA?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:59

Ze is pas nog gecheckt door de DA en helemaal oke, ze is ook echt fit.

Sam raakt haar nog niet eens aan is al voldoende rede om uit dr panty te gaan, bv zij ligt tegen de leuning van de stoel en hij springt erop het puntje bij om daar te gaan liggen.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:00

Misschien is het ook iets wat je niet 123 ziet.. ik zou toch even de DA bellen.... die weten vaak meer van katten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:01

Ik zou eerst naar de DA gaan om te kijken of het geen lichamelijk probleem is. als dat is uitgesloten, is het dus iets geestelijks.. ik heb de ervaring met katten dat het jaren goed kan gaan en er door één 'klein' dingetje de hele boel verstoord kan raken.. misschien is ze van de andere kat een keer erg geschrokken, voelde ze zich door iets bedreigd.. in het nauw gedreven.. helemaal opnieuw weer aan elkaar laten wennen kan soms helpen.. bij mij is dit nooit gelukt. opeens was het mis en dat kwam niet meer goed. ik heb 1 kat toen naar een boerderij gebracht.. zij hield van angst en stress haar urine ook niet meer op..

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:01

Ik moet ze wel uit elkaar halen als ik dat niet doe gaat ze gerust een half uur lang achter hem aan, springt op hem met 4 poten met uitgeschoven nagels en ze piest heel mn huis onders tijdens zo'n bui

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:05

suze_ & Chantal___
Ben afgelopen week nog bij de DA geweest ze is lichamelijk in orde, hij begreep ook niks van het gedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:06

tja dan denk ik toch dat er iets is gebeurd zoals ik hierboven beschreef..

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:09

Hebben ze bij de DA ook gekeken of ze niet misschien een tumor in haar hersenen heeft?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:15

Daarvoor vertoont ze dit gedrag te weinig zei de DA

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:17

Okee raar... Ik zou toch denken dan als ze dit gedrag daarvoor te weinig toont, dat het nog een kleine tumor is die er net zit..
Maarja ik ben natuurlijk geen dierenarts.
Ik zou echter wel als het mijn kat was een scan eisen. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:20

Ben nu ook even allerlei info aan het verzamelen en die scan word niet gelijk uitgesloten

Ze vertoonde dit gedrag ook weleens als ze krols was, maar niet zo heftig als nu.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 12:05

Sinds afgelopen nacht zitten ze apart van elkaar, ze viel hem weer aan echt heel heftig.
Zij zit nu op zolder en hij beneden, zij zit te mauwen en hij reageert er niet op.
Terwijl voorheen zatten ze altijd bij elkaar.

Weet nu echt niet meer goed wat ik ermee aanmoet!

Ga straks bij haar boven maar even tv kijken, is ze niet de hele dag alleen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:55

Wat een gedoe.... Ik weet het zo ook niet hoor... even uit elkaar houden, tenzij ze gestresseerd worden van de 'opsluiting'? Mss eens tijd om een gedragstherapeut te bellen? Lachen

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 00:54

Dit heb ik vandaag gedaan, sinds dinsdag avond zitten ze gescheiden van elkaar, sam kan saar niet meer zien zonder te brommen,grommen en blazen.
Hij doet dit dan ook naar mij, mn man en zelfs de cavia's.
Verder op aanraden van een gedragstherapeut worden ze voor de nacht gewisseld van ruimte dus omstebeurt op zolder zodat ze elkaars luchtje nog wel ruiken.
Ze gaan aan de bach rescuedruppels en valeriaankruid of thee om te ontstressen.
De ramen worden afgeplakt met folie dat Saar niet meer die stress factor van buitenaf heeft (andere katten in de tuin) dan na een week of 1 á 2 moeten ze aan elkaar geherintroduceerd worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:41

Poeh das niet niks allemaal. Ik hoop voor jou dat het lukt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:49

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:13

jeetje wat een ellende voor dit soort situaties ben ik nou ook altijd bang.

Mijn vriendin der katten broer en zus zijn nu ook af en toe zomaar aan het vechten jaren ging het goed en nu ineens doet ook de poes raar

Maar een andere vriendin van mij had ook 2 poezen waarvan er eentje heel raar ging doen tegen de ander.
Wat blijkt de andere poes was dood en dood ziek had kanker de kater die ineens lelijk ging doen was gezond.

Misschien ook met je kater naar DA gaan

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:18

Ik kan je ook alleen maar gedragstherapie aanraden. In elk geval om erachter te komen waarom ze het doet.

Mag ik je een enorme pluim geven???? Ik vind het fantastisch dat je deze moeite voor je poezen doet. Ik zou het ook doen maar helaas vinden veel mensen het bij honden al niet nodig en bij katten helemaal van de zotte.
Ik hoop dat je situatie verbetert. Is het trouwens mogelijk om een buitenren met allemaal spannende hoekjes en plekjes te maken? Misschien kan Saar zich daar uitleven?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:32

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 21:44

ja alles is uitgesloten door de dierenarts vooral ook omdat het vaak komt als een vreemde kat in de tuin is geweest, gisteravond met die kattengedragsdeskundige was het ook daar naar te herleiden, het gebeurt dus iedere keer als er een andere kat in de tuin is of is geweest wat haar zoveel stress geeft, waardoor ze dus het op sam afreageerd want ze moet de stress kwijt!

Een kattenren zou daardoor ook niet gaan ivm de andere katten in de tuin, ze komen overgens wel in de tuin als wij er zijn, maar het zijn mooi weer katten dus nu willen ze niet eens naar buiten.

We gaan nu eerst dit proberen met de druppels, valeriaankruid, het afplakken van de ramen en het even uit elkaar en dan weer her-introduceren aan elkaar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 02:22

Hier heb ik precies dezelfde situatie gehad: [BB] Katten meppen elkaar de hersens in

Tegenwoordig is het met vlagen... Soms kunnen ze elkaar nog niet luchten of zien, maar het verandert per minuut. Soms zit de rode de zwarte uit te dagen (of zit hem op te wachten als hij op de bak zit) en soms grijpt zwart uit het niets rood.

Vandaag lagen ze samen op bed en werd rood gewassen door zwart, vanavond was er weer een rel in de tent toen ze elkaar tegen kwamen op de krabpaal.

Wij hebben er inmiddels nog 2 katten bij van nu ongeveer 5 maanden en dat gaat onderling redelijk, MAAR... als rood iets niet pikt van de kittens (waar hij gelijk in heeft), dan moet hij het direct ontgelden. Ook als de kittens iets doen bij zwart, dan wordt rood direct aangevallen.

Het blijft een crisis situatie, maar durf ze inmiddels wel weer met z'n 2en alleen in de woonkamer achter te laten als ik er niet ben en tegenwoordig is een schreeuw ook meestal wel voldoende om het gevecht tot een einde te krijgen.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 14:10

Even een update

Ze zitten nu bijna al een week apart, ze hervinden zichzelf met de dag meer.

Sam die het eerst heerlijk vond om boven te zitten, weg bij kung-fu zus heeft nu zoiets als het zijn beurt is om naar boven te gaan dat die naar beneden wil.

Ze krijgen beide de bach druppels en die eten ze greetig op, vanaf vandaag hebben ze ook valeriaankruid en Saar heeft hier zelfs van gegegeten terwijl ze niet zo'n makkelijke eter is, Sam lag helemaal plat boven op het bakje waarin het zat.
Heb er ook thee van gemaakt en saar heeft hier ook van gedronken, sam nog niet die heeft dat nog niet gezien die komt dat vanavond wel beneden tegen.

De ramen zijn afgeplakt en Saar zit niet meer zo obsesief uit het raam te staren, ze kijkt wel nog graag over het plastic naar de vogeltjes die in de lucht vliegen.
Sam vind het wel prima zolang die maar op de kachelombouw kan liggen als de kachel aan staat!

Verder is bij beide de vacht die haast rechtop omhoog stond op de rug al een heel eind gedaalt ligt nog niet plat maar we zijn op de goede weg!

Heb vrijdag telefonisch contact weer met de gedragstherapeute

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:05

Klinkt dus wel als een verbetering tot nog toe Ja Ik vind het trouwens ontzettend knap dat je er zo'n moeite voor doet!!