Hond uit asiel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje02

Hond uit asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 10:10

Mijn vriend en ik willen over een tijdje graag een (herders?)hond.
We werken allebei fulltime, maar mijn vriend kan de hond wel meenemen naar zijn werk. Daarom lijkt het ons verstandig om een wat oudere hond te nemen in plaats van een pup.
Maar hoe gaat zoiets in zijn werk? Waar moeten we op letten? Iemand ervaring?

Nickeltje

Re: Hond uit asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:10

Hebben jullie ervaring met honden?
Een nadeel van een hond uit een asiel nemen is dat deze is opgevoed (of juist niet) door andere mensen en daardoor heel lastig voor jullie kan zijn...
Wij hebben altijd honden uit asielen en in het begin kan dat best wel eens botsen, maar uiteindelijk zijn het stuk voor stuk schatten voor ons.

Ik denk dat het het slimste is om eens rustig het asiel bij je in de buurt te bezoeken en kijken wat voor honden ze hebben zitten.
Zij zullen ook de honden een beetje kennen als het goed is en kunnen adviseren welke hond bij jullie plannen zou kunnen passen.
Eigenlijk altijd wel kun je met een hond wandelen, kennismaken en eventueel gewoon een paar keer na elkaar terugkomen om niet een te enthousiaste keuze te maken...

Aangezien jullie een volwassen hond willen en juist de meeste mensen een zo jong mogelijke hond uit een asiel, denk ik dat er een ruime keuze zal zijn.
Laat je vooral goed voorlichten door de verzorgers in het asiel over wat zij weten over een bepaalde hond en hoe zij die hond in de omvang met mensen en met andere honden vinden...

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:12

Ik zou vragen of je een dagje of 2 dagen mee mag lopen in het asiel zodat je de honden kan leren kennen.. dat lijkt mij verstandig. ik heb dit ook gedaan en dan leer je hun karakters echt goed kennen.

sucses ermee, er zitten egt leuke honden in het asiel dus!!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:26

Mijn hond komt ook uit het asiel.
Ik ben een stuk of 4 asiels af geweest en heb daar vragen gesteld over hoe hun begeleiding is bijvoorbeeld en hoe ze hun honden plaatsten.
Tippie komt uit en asiel waarbij ik eerst een hele vragenlijst moest invullen, nog voor ik ook maar één hond had gezien. Zij kozen daarna aan de hand van die vragenlijst de hond uit die het beste bij mij zou passen.

En ze hadden niet beter kunnen kiezen, Tip is echt de beste hond ooit, voor mij dan.

Een oudere hond uit het asiel halen is wel verstandig, die zijn vaak toch een stuk stabieler.
Maak van tevoren zelf een lijstje van wat je wil en hou je ook aan dat lijstje. Bijv. groot, rustig met kinderen, ouder, rustig karakter of juist andere eisen. Op die manier heb je een kleine leidraad over je wensen en loop je minder snel de kans om te vallen voor een ongelofelijk schattig koppie, met een rotkarakter Knipoog

Waar je verder op moet letten; past de hond bij je, heb je een goed gevoel bij het asiel, is de hond gezond, denk je dat je de hond aan kunt?
Enz enz.