konijn stinkt heel erg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

konijn stinkt heel erg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 21:20

Hallo allemaal
Ik heb een vrouwtjes konijn al een jaar of 7 denk ik, maar nou is het zo dat ze de laatste tijd heel erg stinkt.
We hebben vanmiddag haar nageltjes geknipt en nu zagen we bij haar achterste een hele hoop ontlasting zitten dat is al vaker opgevallen maar dacht dat ze een beetje aan de diaree was van het groen voer, maar vanmiddag zagen we het weer. Nu heb ik haar in de wasbak gezet en zo goed als kon schoongemaakt maar kon niet alles weg krijgen het zat helemaal vast aan der haren het grootste gedeelte weg geknipt. Wat kan ik hier aan verder aan doen en wat kan ik doen om het te voorkomen iemand enig idee??
Alvast bedankt

Diane65

Re: konijn stinkt heel erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:23

Als je konijn diarree heeft, alleen maar hooi geven en haar drinkwater omruilen voor hooithee (dus een plukje hooi in een pannetje met kokend water doen, laten trekken en af laten koelen en dat in de drinkfles doen). Dat even een dag aankijken, absoluut geen groenvoer geven en ook een dag geen biks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:24

wat voer je haar? hoe vaak verschoon je haar hok? heeft ze veel stress? wat voor konijn is het?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 21:30

Diane65: okee bedankt voor de tip het is alleen raar want in het hok liggen gewoon vaste drolletjes en bij haar achterste plakt het aan elkaar vast
Dees-daan:Ik voer haar eigen merk van de agro, het hok verschoon ik nu de laatste tijd sinds ze stinkt 2 keer in de week helemaal en haal elke dag de natte plekken er uit volgens mij heeft ze geen stress ze is qua gedrag niks veranderd en het is een dwergje

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:13

Ik denk dat je haar het beste morgen nog even kunt wassen. Gewoon even vol blijven houden totdat ze echt schoon is. Soms moet je inderdaad meerdere keren wassen (en wat knippen) om haar weer helemaal fris te krijgen.

Onderlaatst hoorde ik van onze DA dat konijnenbezitters er goed aan zouden doen om hun konijnen 1 dag per week alleen maar hooi en water te voeren. Dat zou een hoop van dit soort problemen kunnen voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:16

ik zou haar idd ook een paar keer goed wassen tot ze schoon is, dan een paar keer per week gaan kammen, en als het niet beter word de haren blijven knippen, en even naar de DA.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:22

Oscar schreef:
Onderlaatst hoorde ik van onze DA dat konijnenbezitters er goed aan zouden doen om hun konijnen 1 dag per week alleen maar hooi en water te voeren. Dat zou een hoop van dit soort problemen kunnen voorkomen.

Sommige dierenartsen raden zelfs in het geheel af om biks te geven, omdat het vaak darmproblemen geeft en de meeste konijnen er veel te dik van worden. Goede kwaliteit hooi en groenvoer zou voldoende moeten zijn.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:27

inderdaad veel hooi geven, had mijn konijn (toen ik 'm nog had) ook wel 's last van dan kreeg hij iets te veel biks, toen ben ik 'm meer hooi gaan geven en was 't goed Knipoog
denk om dr helemaal goed schoon te krijgen zul je idd paar keer moeten knippen en of scheren (als 't lukt) en moeten wassen om 't helemaal goed schoon te kunnen krijgen...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:28

tegen de diarree gaf ik altijd zo een takje van een paasboom Lachen de volgende dag was het weg

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:37

Als je konijn op leeftijd is en diaree heeft dan zou ik twee dingen doen. Tanden (kiezen) laten controleren op haken. Door het niet goed kunnen kauwen verteren ze het eten niet meer juist wat deze plakpoep kan veroorzaken.
En de ontlasting laten onderzoeken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:47

Hoeveel biks geef je?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:38

Faniek: ze kreeg eerst biks als het bakje leeg was maar na een tip van hier krijgt ze nu om de twee dagen een klein handje
Wilawander: de tanden en kiezen zijn goed een kennis van mij heeft er na gekeken en die heeft veel ervaring met konijnen
Okee dan ga ik haar morgen nog een keer wassen hoop dan dat ik de rest weg krijg lijkt me voor haar ook niet ideaal steeds wassen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:45

Let er op dat je haar toch echt steeds goed schoon wast. Binnen korte tijd kunnen er door vliegen eieren in de plakpoep gelegd worden, waarna de maden jouw konijn aan kunnen vreten. Ik heb dit jaar helaas alweer meerdere konijnen met maden gezien...

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:48

Oww das minder dank je wel zal er extra goed op letten. Kan iemand mij vertellen hoe ik haar het best kan wassen nu doe ik het in de wasbak heul onhandig wij hebben helaas geen bad en in de douche is het ook heul onhandig graag tips voor in de wasbak

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:27

laura22 schreef:
Faniek: ze kreeg eerst biks als het bakje leeg was maar na een tip van hier krijgt ze nu om de twee dagen een klein handje
Wilawander: de tanden en kiezen zijn goed een kennis van mij heeft er na gekeken en die heeft veel ervaring met konijnen
Okee dan ga ik haar morgen nog een keer wassen hoop dan dat ik de rest weg krijg lijkt me voor haar ook niet ideaal steeds wassen

En hoe heeft die gekeken? Dit is namelijk alleen mogelijk met een otoscoop en een speciaal opzetstuk. Anders kun je nooit de kiezen bekijken. Wel de tanden maar die geven niet vaak problemen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:34

laura22 schreef:
Oww das minder dank je wel zal er extra goed op letten. Kan iemand mij vertellen hoe ik haar het best kan wassen nu doe ik het in de wasbak heul onhandig wij hebben helaas geen bad en in de douche is het ook heul onhandig graag tips voor in de wasbak

Ik heb wel een bad, dus doe de volwassen Rexen daar in. Jonge Rexen was ik in een klein laagje lauwwarm water in een emmer. Zeker als je alleen haar achterste hoeft te wassen hoeft ze ook niet helemaal nat te worden. Ik los de knaagdiershampoo trouwens wel gelijk op in dat lauwwarme water. Ik heb er dan een afwasteiltje met schoon lauwwarm water naast en spoel het diertje daar dan in af. Dan flink drogen met een handdoek en desnoods heel voorzichtig lauwwarm droogfohnen. Is niet zo best voor de pels, maar beter dan maden.....

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:02

Ik was de konijnen op de praktijk meestal in een emmer met lauwwarm water. Daar blijven ze rustiger in dan in de wasbak van de vuile tafel.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:09

laura22 schreef:

Dat is prima.
Wat betreft groenvoer of wel geven of niet, maar niet af en toe, want daar zijn ze vaak gevoelig op.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:47

Ik weet niet hoe makkelijk (of moeilijk Knipoog ) je konijntje is, maar mijn Bob laat zich prima wassen in de afwasbak.
Ik zet hem dan met z'n kont in de gootsteen en met z'n voorpootjes op de rand van het aanrecht. De lieve sul blijft dan ook nog uit zichzelf zitten (hoef hem niet eens vast te houden Haha!) en dan kan ik alles netjes schoonmaken. Voordeel van het aanrecht vind ik dat je er zelf heel goed bij kunt. In bad vind ik dat toch allemaal wat lastiger, je moet veel bukken enzo.
Maar goed, ik besef ook wel dat je dan maar net het geluk moet hebben dat je knijn zo braaf blijft zitten......

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 18:17

haha die van mij blijft ook aardig goed zitten in de wasbak, vandaag weer gewassen en nu is ze weer lekker schoon. ben benieuwd of ze dat blijft. heb er nu vanaf zaterdag geen biks meer gegeven morgenochtend krijgt ze weer een beetje en ga zo dat waterhooi proberen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:10

Hoho, geen waterhooi, maar hooithee hoor. Nat hooi moet je niet geven!! De thee die je trekt van het hooi met kokend water erop moet je in de drinkfles doen (als het is afgekoeld).
Succes.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:51

Hobby schreef:
Let er op dat je haar toch echt steeds goed schoon wast. Binnen korte tijd kunnen er door vliegen eieren in de plakpoep gelegd worden, waarna de maden jouw konijn aan kunnen vreten. Ik heb dit jaar helaas alweer meerdere konijnen met maden gezien...

Idd kijk hier alsjeblieft heel goed voor uit, dit heet officieel myasis en is werkelijk een lijdensweg voor konijnen. Een konijn van ons is hier dit jaar ook aan overleden en hadden we van tevoren beter op de hoogte geweest dan hadden we hem wellicht nog kunnen redden.
Houd dit dus écht goed in de gaten, je bespaard jezelf en je nijn zoveel ellende.. Wij wassen onze nijn meestal in een teiltje lauw water of in een grote emmer. Die van ons bleef meestal wel goed zitten, maar dit verschilt per konijn Lachen

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 09:15

Diane65: dat bedoelde ik ook zei het verkeerd