Na onverwachts nestje konijn direct opnieuw gedekt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

twinkelchw

Na onverwachts nestje konijn direct opnieuw gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 00:10

Ik zit met een probleempje.. In de schuur heb ik een groot hok met 2 konijnen en 2 cavia's. De 2 konijntjes waren volgens de verkoper 2 vrouwtjes. Nu liepen er pas 3 kleine konijntjes in het hok van ongeveer 2 weken oud, waar de ram (waar ik altijd van dacht dat het een vrouwtje was!) gewoon nog bij liep. Ik had dit niet ontdekt omdat ze in een heel diep nestje lagen. Ik vind het gewoon leuk om mn konijnen goed te verzorgen maar omdat ik ze niet zo vaak vast heb had ik niet gemerkt dat mijn vrouwtjes konijn een steeds dikkere buik kreeg en dat het ene vrouwtje eigenlijk een mannetje was. Ik heb meteen de ram weggehaald en samen met de cavia's verplaatst naar een ander hok. De konijntjes zijn nu ongeveer 3 weekjes oud en lijken erg gezond te zijn en beginnen al een beetje mee te eten met moeder konijn. Maar nu word het vrouwtjes konijn steeds dikker en ben ik bang dat er over 2 weekjes weer een nestje is. Omdat de jonge konijntjes (die nu dus al rond lopen) pas na 6 weken ongeveer weg mogen dus over 4 weken weet ik niet of ze het andere nestje in de weg gaan zitten. Als dit wel het geval is wat moet ik dan doen?? Ik heb echt geen idee.. kan iemand mij helpen? Het probleem is niet dat ik niet genoeg ruimte heb, ik heb genoeg ruime hokken.

groetjes jaelle

Manou

Re: Na onverwachts nestje konijn direct opnieuw gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 00:26

Konijnen dragen 28 tot 32 dagen, dus zo veel dagen na de geboorte van het eerste nest kan je dan het tweede verwachten.
Zodra het tweede nest er is moet je de jongen van het eerste nest weg halen. Je hebt gelijk dat ze eigenlijk te jong zijn, maar als je ze er bij laat heeft het tweede nest geen kans. Verdiep je wel nu snel in wat dan de beste voeding voor die kleintjes is.
En overigens kan je normaal gesproken jongen beter tot 8 weken bij de moeder laten, niet 6.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 00:32

Hier hebben we vorig jaar twee nestjes in korte tijd achter elkaar gehad.... tweede nest was ook niet de bedoeling, maar was wel welkom uiteindelijk.
Wij hadden de jongen (3) van het eerste nest er wel bijgelaten en dit is goed gegaan. Het tweede nest (6) heeft het super gedaan ook.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 15:18

Denken jullie dat ik het kan proberen om het eerste nestje bij de 2e te houden en als het niet goed gaat ik het eerste nestje weg haal? Of is het een te groot risico dat de oudere jongen te veel melk drinken?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:27

Om hoeveel jongen gaat het? Misschien overeen gelezen hoor...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:11

Het advies namens mij en vele collegafokkers en opvangen is om het oudste nest er bij weg te halen, dit geeft een veel grotere kans van slagen en dat de jongen niet het nieuwe nest vertrappen of moeder ze verstoot. Je moet ze dan nu wel goed groen op laten bouwen en gewoon t/m 8 weken thuis bij elkaar houden zodat de weerstand kan verhogen. En echt dat groen opbouwen, want dat is erg belangrijk.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:25

snowdon schreef:
Om hoeveel jongen gaat het? Misschien overeen gelezen hoor...

edit: laat maar, weet het al Clown

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 12:39

Faniek schreef:
Het advies namens mij en vele collegafokkers en opvangen is om het oudste nest er bij weg te halen, dit geeft een veel grotere kans van slagen en dat de jongen niet het nieuwe nest vertrappen of moeder ze verstoot. Je moet ze dan nu wel goed groen op laten bouwen en gewoon t/m 8 weken thuis bij elkaar houden zodat de weerstand kan verhogen. En echt dat groen opbouwen, want dat is erg belangrijk.

Nog een paar vraagjes Haha!
Hoeveel dagen van te voren moet ik de oudere jongen dan weg halen?
Is het beter als de jongen hun moeder nog wel kunnen zien of maakt dit niet uit?
Is het verstandig om voor de oudere jongen nog speciale melk te kopen en waar koop je dit dan?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:15

Zodra het nieuwe nest geboren is, de oudste weg halen. Je weet nooit 100% zeker of er echt jongen komen en wanneer die dan komen.
Beter is dat de jongen hun moeder niet zien, want moeders kunnen ook agressief worden met een nieuw nest jongen.
Geen melk meer kopen, gewoon nu echt veel groen leren opbouwen en dat straks goed geven en biks langzaam opbouwen. Want van melk + biks + groen naar geen melk, maar wel biks en groen kunnen ze op de biks heel heftig reageren.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 22:45

oke bedankt, ik hoop dat het goed gaat met de oudere jongen omdat ze dan natuurlijk nog best wel jong zijn.. heeft iemand misschien ervaring met het weghalen van de jongen bij de moeder op zo'n vroege leeftijd?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:41

Jup ook, heb hier 3 jongen gehad die ook precies hetzelfde had, jongen zijn keurig groot geworden zonder problemen. Ook bij andere mensen die ik ken. Maar meer ervaringen zijn te vinden op www.bunnybunch.nl