Kat met artrose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmes

Kat met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 10:51

Onze oude poes Iris van 18 jaar heeft artrose. Het begon met haar achterpoten, waarin duidelijk minder kracht zit. Als ze ergens opspringt, moet ze zichzelf eerst weer goed in evenwicht brengen om daarna weer verder te gaan. De krabpaal, die ze vroeger in één keer inroetsjte, doet ze nu plankje voor plankje. En het wil ook nog wel een mis gaan. Met lopen zie je niets, dat gaat goed.
Ook beginnen nu haar voorpoten, die zijn een beetje krom. Beide hebben een bobbeltje aan de binnenkant; een beetje X-stand zeg maar. Ook hier lijkt ze geen last van te hebben.
Mocht ze pijn krijgen, dan moest ik even langskomen bij de DA en kon ik eventueel ontstekingsremmers krijgen.

Is hier iemand met ervaring met een kat met artrose? Zo ja, hoe snel gaat dat en wat is het verloop? Kan ik iets doen om het te verlichten?

Kimmes

Re: Kat met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 11:13

Niemand? Verdrietig

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:20

Mijn kat heeft ook artrose. Eerst kreeg ze daarvoor de ontstekingsremmer Metacam/Flexicam wat haar een stuk makkelijker liet lopen, maar die vernield de maag en nieren weer heel erg. Kijk ook even op http://www.metacamkills.com als je hier meer over wilt weten. Het is echt een slecht middel en officieel hebben ze niet eens een licentie voor katten.

Omdat het lastig werd iets voor mijn kat te vinden, maar ze wel echt iets moest hebben om nog vrolijk verder te leven heb ik Backmotion besteld op http://www.huisdierendokter.nl. Ze krijgt nu dat en nog een kwart van de hoeveelheid Metacam die ze nodig had, daar ben ik mee aan het afbouwen, en ze is nog steeds vrolijk. Lachen Ik zou dat dus adviseren voor je kat, maar overleg eerst met je dierenarts!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 17:47

Dank je. Wat een mooie site; die kende ik nog niet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:11

Een van mijn katten, die vorig jaar overleden is aan kanker, had 10 jaar daarvoor een operatie gehad aan zijn knie waarbij kunststof kniebanden aangebracht waren. Op deze plek is een grote artroseplek ontstaan. Ik heb hem toen ik dit constateerde glucosamine gegeven, daarbij, als Steffi vd Laarse bij mij was, behandelde ze hem ook met accupunctuur.
De artrose bij hem was zo erg dat hij zijn been niet meer kon buigen. Had er eigenlijk behalve dat, geen last van.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 21:30

Inmiddels heb ik Glucosemine gehaald voor haar. Het is een soort siroop en er zit ook MSM in. Het is eigenlijk voor mensen; ik heb het bij de Tuinen gehaald. Eerst heeft ze tweemaal daags een theelepeltje gekregen en nu krijgt ze alleen 's morgens een theelepeltje met een heel klein beetje melk. Ze vind het heerlijk en ziet het echt als een toetje na haar brokjes.
En ik kan zeggen dat ze het er super op doet. Ze springt weer makkelijker op randjes en de klimpaal en ze loopt ook weer te rennen door het huis. Ze voelt zich duidelijk beter Ja
En echte aanrader dus voor honden of katten met artrose OK dan!