Op welke leeftijd welke verantwoordelijkheid met dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Op welke leeftijd welke verantwoordelijkheid met dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:28

Beste Bokkers,

Naar aanleiding van een ander topic ben ik toch nieuwsgierig naar wáárom sommige bokkers zo tegen het 'vervroegd' uitlaten van de hond zijn. Bijvoorbeeld iemand van 10/11/12 jaar oud die zonder toezicht de hond uitlaat.
Waarom is het wel verantwoordt om een kind om te leren gaan met bijv een knaagdier, mogen ze wel zonder ouderlijk toezicht met hun eigen pony knuffelen en er wel binnen mee mogen spelen.

Meningen bleken onwijs te verschillen, maar niet echt goed onderbouwd of het open staan van ándere meningen.
Is het dan geen idee om juist hier neer te zetten, waar ouders/kinderen rekening mee kunnen houden zodat het wel verantwoord wordt?

Houd dit topic netjes bokkers! Meningen zijn welkom, maar dan wel onderbouwd en netjes.

Zal zelf even beginnen.
Onze eerste hond was een (kleine) kruising Bouvier. Met opzet gezocht naar een hond die ik rond mijn 10e ook uit kon laten.
Rex voldeed aan al onze wenzen. Natuurlijk is mijn moeder veel mee geweest en zijn we samen veel dingen met de hond gaan doen. Toch heb ik hem geregeld zelf uit gelaten.
Wij zijn al snel over gegaan naar 2 honden. Mijn mams is toen curcussen gaan volgen en ging áltijd mee. Cursus 2 heb ik zelf met haar gedaan (ik was toen 13) en leerde dus veel over hondentaal. Als snel ben ik met behendigheid gestart, terwijl je daar normaal 16 voor moest zijn, maar in mijn geval werdt er een uitzondering gemaakt omdat ik vertellen kon hóe ik de hondentaal herken.
Op mijn 14e wist ik dondersgoed dat kwispellen niet altijd vrolijkheid was. Dat de stand van de oren een hoop over de hond vertelde. Zelfs wist ik het onderscheid te maken tussen de dominante'grom' en de angst'grom'.
Mijn mening is dus dat iemand onder de 16 wel degelijk met een hond alleen kan wandellen. Zo bouwt die persoon ook een band met de hond op en wordt zij niet gelijk als Omega beschouwd.

Brainless

Re: Op welke leeftijd welke verantwoordelijkheid met dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:37

OH nee hier gaan we weer Haha!

Ik heb bewust voor een hond gekozen die bij mijn gezinssamenstelling past. (3 kinderen 5/6/9 jaar)
Als het aan mij zou alleen zou liggen had ik een andere type hond, maar ik heb gekozen voor een leuke Jack Frutsel.
Deze is normaal heel rustig (geen adhd-er) maar wel enthousiast met de kinderen.
Ook de grootte speelde mee. Ik wilde een hond die niet zo makkelijk de kinderen mee kon slepen (als hij zou gaan rennen).
En niet spontaan de kinderen omver kan lopen.

Er zijn ook honden (groot en klein) die niet geschikt zijn voor (jongere) kinderen maar de mijne (gelukkig) wel.
Voor mij is het belangrijk dat mijn kinderen plezier kunnen hebben met de hond. En makkelijk (eerst onder begeleiding natuurlijk) met de hond aan de riem kunnen lopen zonder dat de hond de richting bepaald.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:41

Ik was 8 jaar toen ik voor het eerst de berner sennen van ons alleen ging uitlaten. Ik kende toen mijn hond al erg goed en hij mij. Ging daarvoor elke dag mee met mijn moeder, zus of broer. Mijn hond was toen 2 jaar en erg rustig.
Sindsdien heb ik hem erg vaak uitgelaten.
Ik denk dat het heel erg afhangt van de kinderen en hun karakter en dat van de dieren.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 00:00

jeeeey nog een keer Tong uitsteken

ik vind het onverantwoord om kinderen met een hond te laten lopen zonder toezicht.. omdat je:

1. je hond niet voor 100% kan en mag vertrouwen
2. een kind vaak niet weet wat die moet doen in bepaalde situaties
3. een kind vaak de hondentaal niet begrijpt
4. de hond jou kind niet als roedelleider ziet en dus ook niet (of minder) gehoorzaamd
5. je nooit weet wat voor een andere onverantwoordelijke eigenaren er in de buurt rondlopen die het niet zo nauw nemen met het aanlijnen van een hond (met eventuele gevechten tot gevolg)

en het kan zo vaak goed gaan.. er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt de poppen aan het dansen met alle gevolgen van dien

konijnen en andere knaagdieren vind ik een heel ander verhaal.. die laat je niet uit in 'de grote boze wereld'
Laatst bijgewerkt door Limanade op 23-10-08 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 00:03

@Lima; maar neem nou het voorbeeld zoals het bij mij gegaan is.
Ik heb les gehad, getraind met mijn hond en wist/weet dus wel de lichaamstaal van een hond. Ook wist ik dondersgoed hoe ik een gevecht reageren moest en wat ik vooral niet doen moest.
Sta je dan nog steeds zo achter je mening, of ben je het er mee eens dat er soms uitzonderingen worden gemaakt?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 00:06

Nikki__ schreef:
@Lima; maar neem nou het voorbeeld zoals het bij mij gegaan is.
Ik heb les gehad, getraind met mijn hond en wist/weet dus wel de lichaamstaal van een hond. Ook wist ik dondersgoed hoe ik een gevecht reageren moest en wat ik vooral niet doen moest.
Sta je dan nog steeds zo achter je mening, of ben je het er mee eens dat er soms uitzonderingen worden gemaakt?

dan vind ik het heel anders..
maar als een ouder een kind de straat opschopt met een hond, zonder er ook maar iets vanaf te weten vind ik onverantwoordelijk.. en zeg nou zelf, hoeveel kinderen hebben nou zo'n opleiding als jij gedaan?
zeer weinig Knipoog

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 00:13

hoe kan je hier een algemene leeftijd op plakken of anderen een vermanend vingerke gaan geven omdat ze een kind de hond laten verzorgen....

elk kind is anders, elk dier is anders, elke ouder is anders, elk gezin is anders, elke situatie is anders....
ik kan onmogelijk zeggen van kind A en kind B dat ze allebei op 12 jaar volledig zelfstandig een hond kunnen verzorgen... misschien dat kind A dat dan perfect kan, maar dat kind B belange nog niet eens klaar is voor een pluchen hond

als wij ooit kinderen zouden hebben, awel die klein mannen groeien letterlijk op tussen de dieren. dat kan ik niet zeggen van vb onze buurmeisjes.... de eerste honden die ze geaaid hebben, zijn die van ons en die meisjes zijn nu tieners.... dus nee, die meisjes mogen de eerste 10 jaar zeker niet met mijn honden gaan wandelen... (het zijn schatten van kinderen met een hart van goud en ze zien doodgraag dieren, maar qua honden vb kennen ze eigenlijk niets)

kan ik later zeggen tegen ons klein mannen van voila se, als gij 8 jaar zijt krijgde gij een hondje? begot nee!
1- ik weet niet hoe ons gezin er dan uitziet en uit hoeveel honden ons gezin dan al reeds bestaat. momenteel zijn dat er al 4 en die wil ik graag nog jaren en langer houden ook.
2- wil die kleine wel een eigen hond of is die kleine content met de beestenbende die er dan al thuis is?
3- niet elk kind evolueert even snel of traag... zoals ik al zei, de ene is klaar op 6 jaar om verantwoordelijkheid aan te kunnen, anderen blijven hun leven lang een grote kleuter...

wat ik wel kan zeggen, is dat onze kinderen van dag 1 gedrild zullen worden om op een correcte manier met àl onze dieren om te gaan. respect, geduld, liefde, verantwoordelijkheidsgevoel en voorzichtigheid zal hun ingegeven worden met de papfles

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:26

Toen ik 14 was heb ik mijn eerste eigen dier gekregen een kat. Daar zorgde ik voor, maar droeg ik nog niet de kosten voor. Dus eigenlijk waren mijn ouders ook deels verantwoordelijk. Daarvoor wel al ratten en dergelijke gehad, maar die vielen gewoon onder ieders verantwoordelijkheid.
Op mijn 17e was ik voor een klein beetje eigenaar van een pony, maar daar had ik eigenlijk niets op in te brengen, ik zag het zelf meer als een verzorgpony.
Nu op mijn 18e heb ik een hond gekregen voor mijn verjaardag alvast. Ik betaal alles zelf, hij is ook echt van mij. Moet hij naar de dierenarts, ik regel en betaal dat. Dus hij is echt van mij.
Verder heb ik nog 2 fretten die op dezelfde manier van mij zijn, die heb ik gekregen toen ik 17 was.

Moet er trouwens wel bijzeggen dat ik al van nul af aan met beesten bezig ben, ze help verzorgen en dergelijke, en wij hebben er ook al een heleboel gehad, dus ik wist al vrij vroeg waar ik mee bezig was.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:32

ik was ook rond de 8 toen ik zelfstandig een hond uit liet
gewoon aan de overkant bij ons huis waar we toen woonden

ligt er helemaal hoe een kind zich gedraagt
mijn dochter zou het nog niet mogen
ze is niet met een hond opgegroeid en dan vind ik het toch anders

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:45

Ik vind het juist belangrijk dat kinderen om leren gaan met dieren.
Een kind van 11 kan net zo goed wandelen met een hondje als iemand van 16.
Daar zit natuurlijk wel een maar aan vast, een kind van 11 laat je niet met twee grote onaangelijnde rottweilers lopen. Terwijl iemand die ouder is dit wel kan.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:03

Ik zie wel eens mijn buurjongetje van 10 ongeveer met een grote boxer lopen, levensgevaarlijk, hij kan de hond totaal niet houden... ik vind dat echt zwaar fout.

Kind is lang niet zo sterk om zo'n hond te houden. En dan zit er toch echt wel een verschil tussen de leeftijd.

Overigens ligt het aan het kind en aan de ouders hoeveel verantwoordelijkheid een kind met dieren kan hebben, ik vind sowieso dat er altijd toezicht moet zijn van ouders.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:57

Moon schreef:
Daar zit natuurlijk wel een maar aan vast, een kind van 11 laat je niet met twee grote onaangelijnde rottweilers lopen. Terwijl iemand die ouder is dit wel kan.

hier moét ik toch een kleine maar toch belangrijke nuance inbrengen.
waarom zou een kind niet met rottweilers mogen gaan wandelen? waarom zou een ouder iemand dit wel kunnen?
ik ken volwassenen die jack russelkes nog niet eens de baas kunnen en dan vraag je je af wie met wie wandelt. ik ken even goed kinderen (jongens van 11 en 9 jaar) die perfect met een am staff kunnen gaan wandelen! geen enkel probleem voor die gastekes en zij doen dat zelfs beter dan menig volwassene!

het is niet alleen de fysieke kracht van de dieren dat telt. ook de opvoeding van de honden, de opvoeding van de kinderen,....
ale het zijn gewoon te veel factoren samen dat je dit gewoon niet kàn gieten in regels

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:58

krak schreef:
Moon schreef:

waarom zou een kind niet met rottweilers mogen gaan wandelen? waarom zou een ouder iemand dit wel kunnen?
ik ken volwassenen die jack russelkes nog niet eens de baas kunnen en dan vraag je je af wie met wie wandelt. ik ken even goed kinderen (jongens van 11 en 9 jaar) die perfect met een am staff kunnen gaan wandelen! geen enkel probleem voor die gastekes en zij doen dat zelfs beter dan menig volwassene!

het is niet alleen de fysieke kracht van de dieren dat telt. ook de opvoeding van de honden, de opvoeding van de kinderen,....
ale het zijn gewoon te veel factoren samen dat je dit gewoon niet kàn gieten in regels

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:06

krak schreef:
Moon schreef:

Klopt, ik ben het hier ook mee eens.
Maar dit was juist een voorbeeld.
Omdat rottweilers over het algemeen honden zijn die wat meer overwicht nodig hebben.
De opvoeding is het belangerijkste en daar hangt het meeste van af

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:14

idd en daar geef ik je ook gelijk in. de opvoeding doet héél veel.

maar, het wil niet zeggen dat een kind van 11 een rottie niet perfect kan opvoeden hoor...
stel dat ze die rott in huis nemen als pup.... dat kind wordt zeer goed bijgestaan door de ouders én gaat 2 maal per week naar de hondenschool waar het ook veel leert en hulp krijgt. waarom zou dit kind dat dan niet tot een prachtig opgevoede hond kunnen brengen?

ik zie bij ons op de hondenschool veel combinaties waar je op het eerste moment van denkt 'ja ehm mja ehm'... tot je ze bezig ziet!
enkele combinaties blijf ik van denken 'mja, arme hond'
en anderen, die ga ik oprecht proficiat wensen dat ze zo een mooie combinatie vormen.

maar wat mij meer opvalt...
de kinderen die op onze hondenschool beginnen, houden het doorgaans véél langer vol, dan volwassenen...
de volwassenen stoppen meestal na de puppyklas. ahja, de hond gaat uiteindelijk toch zitten als ik het een paar keer heb gevraagd.... de volwassenen hebben doorgaans ook minder geduld en nemen veel minder rap hulp aan van anderen...

kinderen daarentegen, staan daar niet met zomaar een hond... maar meestal met het allerbelangrijkste wezen in hun leven, hun allerbeste vriend, hun alles... ze zijn er zo fier op, hebben doorgaans een engelengeduld én nemen doorgaans nog veel aan van anderen.

er zijn hier uiteraard uitzonderingen op, laat dit duidelijk zijn dat ik dat zelf maar al te goed besef he Knipoog

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:23

zijn we weer Haha!

Ik was 6 toe ik mijn eerste uitlaat hond had ( Friese stabij ) die ik zelf 4 jaar lang elke dag uitliet.
ben zelf thuis nooit opgegroeid met honden met het intreseerde me altijd wel, zocht altijd alles op wat er maar te vinden was op internet en in boekjes.
en toen ik een jaar of 11 was ging ik samen met mn zusje ( toen 9 ) 2 jonge Staffords uitlaten. ( voor een aantal maanden, later werder ze te sterkt )
er is nooit wat fout gegaan.

Het ligt er maar net aan hoe je, je kids er mee op laat groeien en uiteraad met wat voor ras hond je te maken hebt.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:25

manonxxlove schreef:
zijn we weer Haha!

Ik was 6 toe ik mijn eerste uitlaat hond had ( Friese stabij ) die ik zelf 4 jaar lang elke dag uitliet.
ben zelf thuis nooit opgegroeid met honden met het intreseerde me altijd wel, zocht altijd alles op wat er maar te vinden was op internet en in boekjes.
en toen ik een jaar of 11 was ging ik samen met mn zusje ( toen 9 ) 2 jonge Staffords uitlaten. ( voor een aantal maanden, later werder ze te sterkt )

Het ligt er maar net aan hoe je, je kids er mee op laat groeien en uiteraad met wat voor ras hond je te maken hebt.

Hier ben ik het niet mee eens.
Het heeft imo meer te maken met de opvoeding van het dier en de kinderen dan met de ras van de hond.
Natuurlijk uitzonderingen daar gelaten mbt doorfok enz.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:27

C_arola schreef:
manonxxlove schreef:
zijn we weer Haha!

Hier ben ik het niet mee eens.
Het heeft imo meer te maken met de opvoeding van het dier en de kinderen dan met de ras van de hond.
Natuurlijk uitzonderingen daar gelaten mbt doorfok enz.

volledig met je eens Carola!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:28

ik vind dat dat echt per kind verschild.... de ene is namelijk wat verantwoordelijker en gedraagd zich ouder en begrijpt meer en de ander is nog wat kinderlijker en onverantwoordelijker... Het ligt natuurlijk ook aan het karakter van het dier. Een ras maakt denk ik niet zoveel uit, natuurlijk heb je moeilijkere rassen maar ik vind dat het meer aan het karakter ligt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:13

Verschilt ook wel per ras, als ik onze hond bekijk, een Duitse dog van 76cm hoog. Liefste hond die je je voor kunt stellen, maar ze is soms zo lomp, die zou zo, zonder slechte bedoelingen, een kind omver lopen. En ik weet zeker dat meerdere honden van dit ras dat doen. Ze denken dat ze erg klein zijn (doorgaans) en dat ze overal tussendoor passen.
In dat opzicht maakt het ras zeker uit. Bovendien lokt het ras ook bepaalde reacties van anderen uit.

Wij kwamen laatst een man tegen die zijn hond losliet bij onze hond. Zijn hond was nogal dominant, maar 'wij hadden toch een grote hond'. Onze hond is, ook al is ze groot, als de dood voor andere honden, hoe klein ook.

Als er een klein kind mee loopt op dat moment, dan gaat het al verkeerd, uit angst zou mijn hond toch wegrennen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:16

Maar jou hond is ook bang voor andere honden, dat heeft imo toch meer te maken met karakter dan met ras.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:20

Ik zou als ik puur biologisch naar de hersenen kijk pas verantwoordelijkheid geven op 17/18 jarige leeftijd.
Ikzelf zou naar mijn gevoel 15-16 jaar zeggen.

Maar het hangt ook af welke omgeving, hier zou ik men kind niet alleen laten lopen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 16:39

Kijk bokkers, dit is nou leuk discussiëren Haha!!

Katiavl; kan jij onderbouwen waarom je vind dat het pas vanaf 15/16 jaar kan?

Soms zie je inderdaad kinderen lopen van een jaar of 8/9 die de hond uitlaten, of eerder andersom! Dat vind ik onvrantwoordelijk. Honden zijn vaak niet goed opgevoed ed waardoor 't gewoon niet slim is!
Ook is er hier een periode geweest dat er kinderen aan de deur kwamen of ze 't hondje uit mochten laten. Dat dus nooit! Er zijn maar een paar mensen waaraan ik mijn honden toe vertrouw.
Terwijl ik zelf als 10 jarige met een X bouvier over straat liep.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:43

Ik denk dat de ouders heel goed moeten doorhebben of de combinatie kind-hond kan.
Ongeacht de leeftijd maar juist de karakter en kennis die beiden hebben.
De hond moet niet alleen zijn opgevoed maar het kind ook om met de hond om te kunnen gaan en te weten wat wel en wat niet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:14

C_arola schreef:
Maar jou hond is ook bang voor andere honden, dat heeft imo toch meer te maken met karakter dan met ras.

Klopt, mijn hond rent er voor weg, maar stel dat mijn hond dit niet deed, dan geeft dat nog geen garantie voor een goede afloop, als andere mensen hun hond erop afsturen. Die man stuurde zijn hond op die van ons af, omdat hij een dominante hond had en het idee had dat onze hond zijn hond wel even op zijn plek zou zetten. Frusty

Maargoed, het ras kan dus ook reacties uitlokken van mensen die je op straat tegen komt, in dat opzicht heeft het ras er wel mee te maken. Daarnaast blijft natuurlijk ook het feit dat doggen niet de meest elegante honden in omgang zijn (maw, lomp Haha!) en dat dit best gevaarlijk kan zijn bij kinderen ivm omverlopen.