Vraag over konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sorlede

Vraag over konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:05

Hallo,
Heb een vraag over een soort opvoeding van een konijn. Ik heb vroeger altijd konijnen gehad en die zaten buiten in een hok en konden daarom bij rennen.
Nu wil ik ooit weer een konijn als ik op mezelf woon, maar dan een binnenkonijn. Nu heeft een oude collega van mij haar konijn ook binnen met de kooi maar die mag altijd los lopen door het huis en die doet haar behoeftes dan in de kooi, dan gaat ze uit zichzelf de kooi in om te plassen en te poepen. Eigenlijk kun je het vergelijken met hoe een kat leeft. Dit lijkt me wel een leuk idee, en ook lekker voor het konijn, alleen hoe pak je zoiets aan dat het konijn snapt dat ze haar behoeftes in de kooi moet doen. Is er hier iemand die ditzelfde ook heeft of is mijn collega hier een uitzondering in? Als ze weggaat of gaat slapen, gaat de konijn wel de kooi in.

nicoleboogie

Re: Vraag over konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:11

Ik heb het bij mijn koijnen ook bijna gehad, plassen deden ze in hun kooi alleen heel af en toe een keuteltje buiten de kooi.
Ik heb toen ze jong waren een soort van konijnen toilet gekocht ( klein plastic driehoekje) en daar wat oude mest in gelgd dan zie je al dat ze snel hun behoeften op een plaats in de kooi doen.
daarna heb ik de kooiu open gezet met een soort van ren er omheen en die steeds iets groter gemaakt.
als je ziet dat ze plassen buiten de bak, gelijk oppakken en op de "wc"zetten.
werkte bij mij wel goed tot ze de kabels door kregen die heb ik toen dus allemaal weggewerkt

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:16

ja idd, het enige probleem is de kabels wat door het huis liggen Tong uitsteken

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:18

Konijnen worden vrijwel vanzelf zindelijk, zolang je de kooi maar schoon genoeg houd.

Hou je er wel rekening mee dat konijnen groepsdieren zijn en dus minimaal met 2 dienen te zitten? Gecastreerde ram met een voedster gaat vaak het beste.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:19

Kijk inderdaad uit met de kabels!..
Wij hebben mijn oude konijn op het laatste moment nog weg getrokken terwijl ze bijna een belangerijk stroomkabel door had geknaagt! (weg konijn Huilen van het lachen).. Dus werk die wel even goed weg!..
(Verder weet je nu al hoe je het konijn ''zindelijk'' kan maken.

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:19

Tja, daar zijn de meningen over verschild. Met 1 of 2. Ik zelf heb er altijd 2 gehad, maar ken er meer die wat 1 hebben en hartstikke gelukkig zijn.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:21

Mijn konijn deed dit ook gewoon. Dat ging heel gemakkelijk. Zolang je eten in het hok hebt is er niks aan de hand.
Na 3 jaar ging hij ineens een beetje buiten zijn hok plassen maar dat was omdat hij dacht dat dat ook zijn hok was. Heb ik m vervolgens 2 dagen "thuis" gehouden en toen ging het weer goed.
Een konijn schijnt het makkelijkst zindelijk te maken van alle dieren.
Succes.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:06

Sorlede schreef:
Tja, daar zijn de meningen over verschild. Met 1 of 2. Ik zelf heb er altijd 2 gehad, maar ken er meer die wat 1 hebben en hartstikke gelukkig zijn.

Kunnen konijnen praten dan Haha!?

Nee, grapje, maar konijnen zullen vrijwel altijd gelukkiger zijn met twee. Verschil vind ik dan wel dat dit diertje binnen gehouden word en dan in veel gevallen ruim voldoende aandacht zal krijgen tenzij je veel van huis bent.

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:19

Aandacht tekort zal deze niet hebben. S avond knuffelen op schoot voor de tv. Heb ik ook trouwens met mijn buiten konijnen gedaan, maar dit lijkt me wat prettiger voor de konijnen. Natuurlijk mag ie ook naar buiten.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:23

Je weet wel dat ze in no time je bank inpikken?
Afbeelding

(met zijn surrogaat vriendje Clown )

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:56

Wat een cuty Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:01

Sorlede schreef:
Aandacht tekort zal deze niet hebben. S avond knuffelen op schoot voor de tv. Heb ik ook trouwens met mijn buiten konijnen gedaan, maar dit lijkt me wat prettiger voor de konijnen. Natuurlijk mag ie ook naar buiten.

Dat is enkel 's avonds he, overdag is het super om een maatje te hebben voor konijnen.
Overigens kan het enkel in de zomer en in het mooie voorjaar van binnen naar buiten en van buiten naar binnen he Lachen
En konijnen kunnen inderdaad zeer goed zindelijk worden, de meeste van mij zijn het ook.

Maar pssst ziet dit er niet geweldig uit Haha!?
http://img.photobucket.com/albums/v647/ ... border.jpg

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:59

@faniek: lijkt me ook leuk een berg konijnen, vrees wel dat ik de enige ben ik dit huis.

Rocky is maatjes met onze hond, liggen samen in de hondenmand

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:03

Ik heb een kattenluik, zou mijn konijn daar ook doorheen gaan?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:15

@bincky: denk dat de mijn ervoor gaat zitten en wacht tot iemand de (gehele) deur voor hem opendoet. Mss kun je ze dat aanleren? De mijne zal er iig niet intrappen, kattenluik tsssssssssssk dat is voor katten en niet voor konijnen op stand!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:18

Faniek schreef:
Sorlede schreef:

Dat is enkel 's avonds he, overdag is het super om een maatje te hebben voor konijnen.
Overigens kan het enkel in de zomer en in het mooie voorjaar van binnen naar buiten en van buiten naar binnen he Lachen
En konijnen kunnen inderdaad zeer goed zindelijk worden, de meeste van mij zijn het ook.

Maar pssst ziet dit er niet geweldig uit Haha!?
http://img.photobucket.com/albums/v647/ ... border.jpg

Gaaf zeg. Is dat een mannetje met een boel vrouwtjes of? Hoe 'maak' je zo'n groep? Meestal gaat alleen man en vrouw samen toch?

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:33

Zo'n soort groep heb ik ook, maar dan met z'n 5en Ja 3 gecastreerde mannen en 2 vrouwen (1 gecastreerd). Heerlijk is dat en ze hebben elkaar écht wel nodig; ze kruipen lekker tegen elkaar aan, maken elkaar schoon etc.

Geen enkel ander dier of mens zal de plaats van een soortgenoot kunnen vervangen.

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 18:57

Zo'n hele hoop is ook leuk Lachen Maar dat is voor later Tong uitsteken

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:20

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:26

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 13:42

OMG, wat een leuke foto's Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:28

allemaal hartstikke leuke foto's, maar het hebben van een soortgenoot is een must. niemand en geen enkel ander dier kan die plek innemen.

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:43

80% van de katten houders hebben ook maar 1 kat, en ik kan niet zeggen dat die ongelukkig zijn. Het is zeker leuker voor ze, maar als je niet in de gelegenheid bent om 2 konijnen te nemen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:23

Katten zijn niet zulke groepsdieren als konijnen. Van oorsprong zijn het solitaire dieren, maar wij hebben dit wel veranderd, maar niet zo erg als bij de echte groepsdieren. Daarnaast worden de meeste katten in huis gehouden en zijn ze veel meer gewend wat betreft konijnen. Ze mogen los in huis lopen en hebben de ruimte, dat vind ik een slechte vergelijking. Kan ik ook zeggen van de hond, maar zelfde verhaal veel meer aandacht dan een konijn waar een hond of kat echt wat aan heeft. Konijnen zijn nog niet zo gedomesticeerd.