Verzwakte zwaan gevangen, hij zit nu in m'n achtertuin :\

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Verzwakte zwaan gevangen, hij zit nu in m'n achtertuin :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 15:23

Vanmorgen ging ik met mijn honden lopen en kwam een zwaan tegen op het pad. Hij probeerde wel weg te vluchten voor mij en mijn honden maar dit lukte hem niet. Nadat ik een half uur gewandeld had kwam ik weer op dezelfde plek en hij zat er nog steeds.

Er zit bij ons een vakantiepark in de buurt en er stonden verschillende duitsers om hem heen om foto's te nemen. Ze hadden ook een hond bij zich die zelfs aan de zwaan snuffelde. Je zag echt dat de zwaan volledig in paniek was. Ik spreek echt geen woord duits dus ik kon er niks van zeggen maar het was gewoon dierenkwelling.

Weer thuis heb ik eerst de honden weggebracht en even overlegd met mijn vriend. We kwamen op het geweldige idee om hem eerst maar te vangen. Alleen weer op de plek aangekomen waren we allebei te schijterig om em op te pakken. Dus wij maar weer terug naar huis.

Thuis heb ik de dierenambulance gebeld. Ik heb de situatie uitgelegd. Dat de zwaan te verzwakt is om te vluchten en dat hij op een pad zit waar veel mensen langs komen en daardoor helemaal in de stress zit. De mevrouw aan de andere kant van de lijn vertelde mij dat als er aan het einde van de middag een auto vrij was dat ze dan eventueel wel iemand ging langssturen. Boos! Verder vroeg ze geen telefoonnummer of iets. Ze vroeg ook helemaal niet gespecificeerd naar de plek waar de zwaan zat, alleen waar ik woonde. Ik vond het echt een belachelijk gesprek dus daarna heb ik nog maar de vogelopvang gebeld. Bij deze kreeg ik echter een antwoordapparaat dat je in noodgevallen de dierenambulance moet bellen.

Weer een uur verder vond ik het eigenlijk toch te gek voor woorden dat iedereen dat beest daar maar liet zitten dus besloot ik nogmaals met mijn vriend om de zwaan te vangen. Met motorhandschoenen en een hondenbench zijn we weer heen gegaan. De zwaan was te verzwakt om wat te doen dus hadden we hem heel snel in de bench. Daarna hebben we hem naar de tuin gedragen waar hij nu in de bench zit.

Ik hoop dat ik straks iemand van de vogelopvang te pakken kan krijgen om te horen waar ik hem naar toe kan brengen.

cheyentic

Re: Verzwakte zwaan gevangen, hij zit nu in m'n achtertuin :\

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:26

wat raar dat de dierenambulance niet komt dan en vooral dat je de vogelopvang niet te pakken krijgt, kun je hem niet uit de bench halen en mss wat eten geven alvast..

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:28

Aaaah arme zwaan!
Goed van jullie dat jullie hem gevangen hebben!
Uit eigen ervaring weet ik dat de dierenambulance niet meer vaak komt en vind het zelf belachelijk!
Succes en hopelijk kan die snel ergens bijkomen!

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:32

Goed van je
snap t ook niet hoor dat mensen er alleen maar naar kunnen kijken.
Wij hadden hier laatst een baby meeuw. haalde ze ook niet op was beschermd diersoort zij die mogen ze niet aankomen. :S
t zal misschien wel maar dan nog.
Snap echt niet dat ze niet komen.
Nou hopelijk krijg je snel iemand te pakken

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 15:33

Ik heb wat eten en water in de bench gezet maar hij gaat er midden in zitten in plaats van dat ie wat opeet/drinkt.

Ik moet zeggen dat ik wel verbaasd was van de reactie van de dierenambulance. Maar ik hoor nu her en der om me heen dat ze heel vaak niet komen! Raar hoor. Bij animal plannet zijn het altijd hartstikke fanatieke mensen maar dat is blijkbaar in het echt toch niet zo. Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:34

ik zou hem denk ik maar zoveel mogelijk met rust laten, totdat je met de vogelopvang hebt gesproken.
stress werkt ook nadelig bij een eventuele genezing.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:53

En heb je al iemand te pakken gekregen?

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:06

Hij zit nog steeds in m'n achtertuin. Hij heeft inmiddels wat gegeten en ik heb em maar los gelaten uit de bench. Hij zit nu op het gras z'n veren schoon te maken. Ik heb het idee dat ie zich wat beter voelt.

Ik heb nog 5 x de vogelopvang gebeld maar telkens een bandje en ik heb nogmaals de dierenambulance gebeld. Die hebben aangegeven dat als er een auto vrij komt dat ze dan langskomen. Ze hopen vandaag nog... (zucht) En anders hebben we een loge vannacht.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:08

Hopen dat er iemand komy, hetzij de dierenambulance of vogelopvang.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:08

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:19

Yeah! Hulde aan Winkie!
Goed van je dat je hem in ieder geval van die plek hebt gehaald waar jan en alleman komen.
Misschien is het goed om nogmaals de dierenambulance te bellen want ze hebben je niet gemeldt dat ze al een spoedgeval hebben.
Denk je dat het onwil is van hun? Bel anders eens de dierenarts en vertel je verhaal. Ook dat de dierenambulance niet wil komen. Ze hebben vast een goede tip voor je.
Voor de zwaan is het denk ik te moeilijk om te vertrekken. Ze hebben een horizontaal vertrek laan nodig om weg te vliegen....
Dat gaat niet lukken vanuit je tuin, denk ik... Of heb je een tuin die groter is dan 20 meter (of groter)

Ik vind het in ieder geval super dat je dit gedaan hebt.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:34

fijn dat hij zich iig al wat beter voelt!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:04

cheyentic schreef:
wat raar dat de dierenambulance niet komt dan en vooral dat je de vogelopvang niet te pakken krijgt, kun je hem niet uit de bench halen en mss wat eten geven alvast..

Jammer genoeg is dit tegenwoordig niet meer raar...
In veel gemeentes krijgt een dierenambulance tegenwoordig alleen nog maar een vergoeding van de gemeente voor gezelschapsdieren en komt het vangen en vervoer van wilde dieren op eigen kosten van de dierenambulance, meestal is dit dus een heel makkelijk punt waarop ze helaas bezuinigen...
Wij merken het bij onze opvang ook heel vaak dat mensen ons heel verontwaardigd opbellen en zelf komen brengen omdat de dierenambulance niet voor een jong eendje gaat rijden op zpndagavond ofzo...

Prima opgelost met die zwaan tot nu toe zo te horen!!
Ik hoop voor je dat hij snel terecht kan bij een opvang in de buurt, zodat hij beter af is en jij je tuin vrij hebt...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:08

Ik heb begrepen dat wilde vogels vaak erg slecht tegen gevangenschap kunnen. Zaak is dus dat het dier niet te lang in de bench hoeft te verblijven... helaas ben je hierin afhankelijk van de dierenambulance en de vogelopvang....
Sterkte!!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:13

Naja, inmiddels heeft ze de zwaan los in de tuin op het gras zitten als je even verder leest.
Hier zit hij op zich prima voor vannacht, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zit te wachten op een zwaan in de achtertuin...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:23

Mijn fout, dat had ik inderdaad gemist!!
De zwaan zit daar dan op zich prima... maar het is erg vervelend dat de dierenambulance niet in actie wil komen. Ik ken dat probleem helaas.... Boos!

Succes met je patient!

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 11:59

Hier dan de laatste update Lachen

Gister is de dierenambulance niet gekomen nadat ze dit dus wel twee maal hadden toegezegd. Boos!

Ik heb idd. ook nog maar m'n dierenarts gebeld om te vragen of die misschien wisten wat ik nog kon doen maar ook die verwezen mij door naar de dierenambulance.

De zwaan heeft gistervond nog wel gegeten en heeft daarna een paar uur stil gezeten op de zelfde plek. Daarna kon ik het niet meer zien want toen was het te donker.

Vanmorgen dat ik ging kijken was hij weg. Ik heb nog gekeken in de buurt maar hij is echt nergens meer te bekennen. Ik hoop dat ie genoeg op krachten is gekomen om weg te vliegen.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:02

Citaat:
Voor de zwaan is het denk ik te moeilijk om te vertrekken. Ze hebben een horizontaal vertrek laan nodig om weg te vliegen....
Dat gaat niet lukken vanuit je tuin, denk ik... Of heb je een tuin die groter is dan 20 meter (of groter)

We hebben een hele lange tuin, zo'n 30 meter gras. Dus dat was de perfecte opstijgbaan voor em.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:06

Hopen dat het nu allemaal goed gaat komen en dat ie niet weer straks ergens ligt..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:27

wel fijn dat hij bij jou even heeft kunnen aansterken, nu moet hij het zelf maar weer redden Lachen of hij zit morgen weer in je tuin te wachten op zijn bakje pap Nagelbijten / Gniffelen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:23

Erg aardig dat je hem hebt opgevangen om aan te sterken Ja Maar minder aardig vind ik het van de dierenbescherming

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:47

heb je ook geen spoednummer van de DA? ik heb zelf namelijk een paar akkefietjes gehad en toen heb ik het spoednummer ook gekregen. Ik heb zelfs ook nog een privé nummer van een werknemer voor echte noodgevallen.

Ik hoop dat de zwaan weer goed op krachten is, maar anders zal die ook niet wegvliegen. Als ze echt ziek zijn ofzo, dan gaan ze snel achteruit. Misschien dat er toch iets met hem was gebeurd dat hij niet kon eten en drinken. Het is in ieder geval ook een goed teken dat hij zijn veren zat schoon te maken.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:44

De dierenambulance krijgt helemaal geen vergoedingen of subsidies.
Het is belachelijk dat de dierenambulance niet is komen opdagen. Om lid te mogen zijn van de federatie van Dierenambulances in Nederland zijn ze verplicht om voor dit soort ritten te rijden. Je kunt op de website van de federatie een mail schrijven over de betreffende afdeling. Mijn ervaring dat het dan goed wordt uitgezocht en de verantwoordelijke aangesproken wordt.

Maar je hebt het goed gedaan hoor. Over zwanen gaan de wildste verhalen maar mijn ervaring is dat je ze eigenlijk altijd zo kan oppakken (een zieke of gewonde zwaan natuurlijk)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:56

Robyn schreef:
De dierenambulance krijgt helemaal geen vergoedingen of subsidies.
Het is belachelijk dat de dierenambulance niet is komen opdagen. Om lid te mogen zijn van de federatie van Dierenambulances in Nederland zijn ze verplicht om voor dit soort ritten te rijden. Je kunt op de website van de federatie een mail schrijven over de betreffende afdeling. Mijn ervaring dat het dan goed wordt uitgezocht en de verantwoordelijke aangesproken wordt.

Maar je hebt het goed gedaan hoor. Over zwanen gaan de wildste verhalen maar mijn ervaring is dat je ze eigenlijk altijd zo kan oppakken (een zieke of gewonde zwaan natuurlijk)

Ben ik het niet volledig mee eens. Er zijn genoeg partikuliere dierenambulances die gewoon weigeren te rijden voor wilde dieren en daar houdt het dan gewoonweg op. Federatie of niet...