Wanneer zeg je: het is genoeg?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Wanneer zeg je: het is genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 11:35

Hallo allemaal,

ik zit met een moeilijk dilemma. Begin dit jaar had ik nog 3 tamme ratten. Scheetjes, werkelijk waar. Helaas zijn twee van de drie inmiddels overleden. Rhythm is overleden aan een tumor, Jazz 'gewoon' uit ouderdom. Nu is alleen Rumba er nog. En ook Rumba heeft een tumor (vermoedelijk meerdere tumoren).

Ze eet nog wel, scharrelt nog een beetje rond. Optillen kan niet meer, klimmen kan ze niet meer, dus de hangmatten bereiken is onmogelijk. Momenteel verwen ik haar extra met wat lekkers, wat ze normaal niet zo vaak kregen. Maar goed, het is duidelijk dat ook zij een aflopende zaak is momenteel.

Nu vind ik het lastig, want wanneer zeg je: het is genoeg? Rhythm was de eerste die stierf, ook aan een tumor, die uiteindelijk openbarstte. Haar laatste dag/dagen waren toch wel zwaar. Ze stopte met eten, en werd een zielig hoopje rat. Toen de tumor echt open was, en ze werkelijk zielig werd, hebben we haar uiteindelijk in laten slapen, maar ook daar had ik het nogal moeilijk mee. Allerlei vragen, was de keuze wel goed, de timing, alles?

Ik wil eigenlijk niet dit moment met Rumba bereiken, die rottende tumor, het verdwijnen van Rhythms eigen karakter. Ik merk nu al dat Rumba aan het veranderen is. Knuffelen kan niet, want dan doe ik haar pijn. De tumor groeit letterlijk iedere dag.

Over drie weken worden mijn konijnen geënt. Ik had zelf het idee om Rumba dan te laten gaan. Maar is dat wel eerlijk naar haar toe? Geef ik dan niet te vroeg op? Hoever moet ik gaan?

Even voor de duidelijkheid, de tumor is niet te opereren. Was helaas bij Rhythm ook niet het geval. Dan moet de dierenarts beide tepelrijen helemaal verwijderen, en dat haalt Rumba zoiezo niet.

Ik weet dat jullie niet voor mij kunnen beslissen, maar hoe kijken jullie hier tegen aan. Kun je deze verschrikkelijke beslissing al maken als het "relatief gezien nog redelijk gaat?"

XoNo

Re: Wanneer zeg je: het is genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:41

Ik persoonlijk zou denk ik niet eens wachten tot over 3 weken, in 3 weken kan heel veel gebeuren en ik zou het moment dat het echt pijn gaat doen, voor willen zijn. Je geeft al aan dat eigenlijk niets meer kan...knuffelen niet, klimmen niet, het enige waar ze het nu nog mee doet is die extra lekkere dingetjes.

Ik zou die beslissing met heel veel moeite, zeker maken. Heb een fretje gehad die een bult in haar okseltje had, na laten kijken, dierenarts moest een kijkoperatie doen, toen bleek dat het een tumor was met uitzaaiingen. Heb toen gezegd dat ze maar niet meer wakker moest worden...

Succes en sterkte!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:43

Ik zou ook niet wachten.
Het is vreselijk moeilijk om zo'n beslissing te maken, maar je merkt dat je ratje pijn heeft en zichzelf niet meer is.
Waarom wachten tot ze helemaal afgetakteld is?
Sterkte met je beslissing!

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:46

ik vind drie weken ook nog wel lang, als klimmen, en knuffelen nu al teveel pijn doen, dan kan ik me ook haast niet voorstellen dat ze bij gewoon lopen ook geen pijn heeft.
en dan duren 3 weken nog wel erg lang toch?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 13:09

Tja, daar hebben jullie ook wel weer gelijk in. Maar tegelijkertijd heeft ze wel nog een gezonde eetlust. Dus dan vind ik het altijd een lastige beslissing. Want als ze echt ontzettend pijn heeft, dan zou ze toch juist stoppen met eten.

Het is niet dat ik de beslissing niet wil maken, hoor. Als het echt beter is voor haar, en dat is misschien nu al wel inderdaad, dan bel ik maandag de dierenarts en dan maak ik een afspraak voor vrijdag. Eerder lukt me echt niet, omdat ik geen vrij kan krijgen op mijn werk. Maar ik vind het ten opzichte van haar zo dubbel voelen. Wie ben ik om te zeggen: tot hier en niet verder!?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:18

Dierenartsen zijn 's avonds ook open.

Jij bent haar eigenaar, dus daarom ben jij degene die de streep eronder moet zetten.

Wacht niet tot ze stopt met eten en dan dus echt pijn heeft. Tenminste, dat zou ik zeker niet doen. Ze is nu nog happy, je bent het pijnlijden nog voor, waarom zou je wachten tot het er is? Kijk, als het nog 3 jaar zou kunnen duren voor het pijn gaat doen wordt het een ander verhaal, maar reken maar dat dit niet heel lang meer duurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:18

Drie weken is erg lang op een leven van een ongeneeslijk ziek dier, zeker een rat. Tumoren groeien snel, dus 3 weken lijkt me te lang.

Ik weet precies hoe het voelt, heb dit al met meerdere ratten meegemaakt. Het dier kan zelf niet beslissen, maar ik ben er van overtuigd dat een ziek dier liever uit zijn lijden wordt verlost dan moet wegkwijnen. Het is vreselijk moeilijk en rot maar als ik dit zo lees zou ik niet al te lang meer wachten. Sterkte!

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:20

Ik zou haar deze middag nog in laten slapen, ik zou het niet aan kunnen zien dat mijn diertjes pijnlijden Knipoog

edit: spellingfoutje Clown
Laatst bijgewerkt door watdanhe op 18-10-08 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:34

Je geeft zelf aan dat ze nog goed eet. Tuurlijk, het is een prooidier. Die blijven eten om te overleven. Die wilskracht is zo onwijs groot dat je niet aan het eten kan zien of het dier geen pijn heeft. Ik vind, dat als het dier stopt met eten, je eigelijk al te laat bent!

Vind jij zelf nog dat je rat een ratwaardig bestaan heeft?
Ik persoonlijk niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:24

djinnie schreef:
Tja, daar hebben jullie ook wel weer gelijk in. Maar tegelijkertijd heeft ze wel nog een gezonde eetlust. Dus dan vind ik het altijd een lastige beslissing. Want als ze echt ontzettend pijn heeft, dan zou ze toch juist stoppen met eten.

Het is niet dat ik de beslissing niet wil maken, hoor. Als het echt beter is voor haar, en dat is misschien nu al wel inderdaad, dan bel ik maandag de dierenarts en dan maak ik een afspraak voor vrijdag. Eerder lukt me echt niet, omdat ik geen vrij kan krijgen op mijn werk. Maar ik vind het ten opzichte van haar zo dubbel voelen. Wie ben ik om te zeggen: tot hier en niet verder!?

Maar wil je echt gaan wachten tot ze stopt met eten, want de ene kan meer pijn hebben dan de ander, dus de ene zal eerder stoppen met eten dan de ander.
Ga van jezelf uit als jij heel erg ziek bent krijg je ook geen hap door je keel, maar dit is van tijdelijke aard.
Bij de rat (of welk dier dan ook) is het blijvend waarop ze mager worden of sterven aan hongersdood.
Ik zou niet wachten tot het dier stopt met eten want je zit nou in een positie dat je steeds je grens gaat verleggen.
Nu zeg je bijv. zolang die maar goed eet en als hij dadelijk minder gaat eten zeg je ja maar hij eet nog wel alleen minder en zo ga je de grens verleggen en ondertussen is het voor het dier ondragelijk.
Hoe moeilijk het ook is maar ik zou niet te lang meer wachten.
Je moet eens denken aan de vele zieken mensen die stervende zijn en liever dood zijn dan een lijdens weg af leggen, jij kunt deze beslissing maken voor je ratje om niet te hoeven lijden.
Heel veel sterkte met je beslissing!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 09:45

Thanx allemaal. Ik weet dat ik de beslissing moet maken, maar jullie meningen maken me wel een boel duidelijk. Maandag bel ik de dierenarts en dan maak ik voor zo snel mogelijk een afspraak. Het is genoeg zo.

Bedankt voor jullie duidelijke meningen en steun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:48

Goede beslissing, hoe moeilijk ook. Heel veel sterkte ermee!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:54

als jij nu al bemerkt dat zij pijn heeft bij het oppakken dan zou ik eens goed kijken of zij plezier heeft in wat zij nu kan of ook door pijn teveel belemmerd wordt. Zo ja, is nu de grens en zeker geen 3 weken meer wachten.
Dit het het voordeel van een eigenaar, voor een dier kun je veel leed voorkomen door op tijd de juiste beslissingen te nemen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:00

Goede beslissing djinnie! Sterkte!

en ja, ze noemen het een voordeel van eigenaar zijn, is het ook, maar op dat moment voelt dat even niet zo Haha!