Hamster heeft ineens een gezwel aan zijn oor?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Hamster heeft ineens een gezwel aan zijn oor?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 11:28

Hoi.

Ik heb een russische dwerghamster, hij wordt met de kerst 3 jaar.
Gisteren toen zag ik hem, en was er niks aan de hand.. Maar zonet kwam hij uit zijn huisje, en hij heeft echt zo'n gezwel van 1cm uit zijn oor hangen. Nagelbijten / Gniffelen
Nou is mijn moeder niet van plan om voor een dier van €5 een dierenarts rekening van veel geld te betalen.
Toch vind ik het wel erg zielig, maar ik vraag me af of het kwaad kan? En heeft iemand ook zoiets meegemaakt?
En kan ik hem gewoon zo laten lopen, of is het echt pijnlijk voor zo'n dier?

Eigenlijk komt het heel onvriendelijk over, maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet vertellen.
Groetjes Danielle.

Hamster is trouwens ooit eens overgenomen, vanwege een klein meisje die er niet mee om kon gaan. Dus wij geven hem voer, heeft een grote schone kooi, en verder loopt hij ook maar wat rond. Nagelbijten / Gniffelen

XoNo

Re: Hamster heeft ineens een gezwel aan zijn oor?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:03

Dat kan zeker pijnlijk zijn. Veel kleine knagers krijgen melanomen en tumoren, dus kan best een gezwel zijn en ja, dat kan pijn doen, zeker in een oortje.

Je moeder had misschien van te voren moeten bedenken dat ook een beetje van €5 euro zorg nodig heeft. Kan er heel slecht tegen als mensen er niets voor willen doen, omdat het beest niets gekost heeft.

Onze katten hebben we beide gratis opgehaald, betekent dat dan dat ze nog geen pleister waard zijn?

Ik zou hem niet zo laten lopen en dit zeker na laten kijken!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:08

Onze hamster had dit ook en had binnen 2 dagen meer gezwellen,helaas was hij binnen 2 uurtjes dood.
Maar als je een diertje hebt moet je ook voor de kosten opdraaien,een inslaapspuitje is denk ik het enigste wat je op dit moment kunt doen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:08

Ik ben het met xono eens. Dat een dier 5 euro heeft gekost wil nog niet zeggen dat het dier geen verzorging nodig heeft. En daar valt een bezoekje naar de DA ook aan. Ik heb bijna 20 hamsters (ben hobby fokker) en ik ben in de regelmaat bij de DA te vinden.

Krabt jou hamster veel?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 12:31

Dat kunnen jullie nou wel zeggen, maar ik ga niet over het geld. Dat is aan mijn ouders, en daar kan ik ook niks aan doen. Scheve mond

Verder krabt hij wel eens, maar niet opvallend veel ofzo.. Lachen

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:34

die van mij had dat ook en mijn vader is vetrenairarst(of hoe je dat schrijft)
en zei knijpo het uit heb ik zachtjes gedaan met warme natte watjes en het was weg. hij werd wel mager werd hij ook al toen hij dat gezwel had en 2 maanden later was hij dood deze was ook al wel oud

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:39

Mijn hamster had een abces in zijn wang,daar wilden mijn ouders ook niet mee naar de dierenarts,maar we zijn toch gegaan.De dierenarts wist niet precies wat het was en zei dat we het moesten aanzien.Het was dus een abces in zijn wangzak,maar een abces kan naar binnen kapotgaan,en dan wordt het beestje erg ziek,of het kan naar buiten kapotgaan en dan is er niks mis.
Gelukkig is het naar buiten gegaan,dus nu is tie weer helemaal beter.Maar ik zou toch echt even naar de dierenarts gaan,want als blijkt dat je dier echt dure medicatie of een operatie nodig heeft kun je altijd nog zelf kiezen of je hem wil laten behandelen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:39

Het is toch jouw hamster? Waarom ga je dan niet zelf naar de dierenarts?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 13:26

Waarom ik zelf niet ga?
Omdat dat me iets te duur wordt. Weekenddienst, dus zoiezo duurder dan normaal. Daarnaast weet ik niet wat hij heeft, en dus ook niet wat er moet gebeuren.
Dan heb ik liever eerst ervaringen en uitleg hierover, dan dat ik misschien voor niks naar de dierenarts ga.
Ik kan mijn geld ook niet zomaar missen, en tuurlijk heb ik dat er wel voor over, maar dan wil ik eerst even weten of het misschien vanzelf over gaat. Want als dat het geval is, dan bespaar ik me dat liever.
En jullie kunnen mij opzich best aan gaan vallen, maar dan nog veranderd er niks aan de situatie.
Ik wil graag weten of het kwaad kan, en wat ik er aan moet doen. Voordat ik de dierenarts met deze dingen lastig ga vallen. Lachen

Mijn moeder zegt dat ik even af moet wachten of het morgenvroeg groter of kleiner is geworden, en als het groter is geworden gaan we wel direct naar de dierenarts.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:35

Als je moeder wil wachten tot morgen dan kán het misschien te laat zijn.. Waarom bel je niet gewoon even over wat het beste is? Bellen kost haaaaaast niks

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:03

Citaat:
en mijn vader is vetrenairarst(of hoe je dat schrijft)
en zei knijpo het uit

Als je bedoelt dat je vader dierenarts is dan lijkt me dit toch een bar slecht advies. Zulke dingen zijn vaak poliepen die uit de gehoorgang groeien en die kunnen naar bloeden als je er mee gaat klooien. Bovendien blijft de basis altijd zitten en je haalt het probleem dus niet weg, plus dat je het beestje ook nog onnodig pijn doet.

Ik snap dat TS misschien niks kan doen aan het feit dat moeders geen geld overheeft voor "maar" een beestje van 5 euro, maar ik wil nog wel even kwijt dat ik vind dat ma zich wel even mag gaan schamen in een hoekje. Lekkere normen en waarden leer je je kind dan.

Maar goed. Als hammie het nog goed doet, eet, drinkt en vrolijk is en het gezwel bloed niet, dan kan een dierenartsbezoek wel wachten tot maandag. Als het beestje slechter wordt of gaat bloeden wel direct naar de DA. En bij twijfel bellen, kost niks. Het kan best zijn dat de dierenarts er maandag niets mee kan qua verwijderen, maar dan heb je in ieder geval advies over waar je op moet letten en evt. pijnstilling.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:12

Ellebel schreef:
Ik snap dat TS misschien niks kan doen aan het feit dat moeders geen geld overheeft voor "maar" een beestje van 5 euro, maar ik wil nog wel even kwijt dat ik vind dat ma zich wel even mag gaan schamen in een hoekje. Lekkere normen en waarden leer je je kind dan.

Afgod

Helemaal mee eens. Mocht je hamstertje het wel of niet redden, dan mag ik meteen hopen dat het het laatste dier is wat jullie in huis halen. Dat je het geld niet zomaar kan missen vind ik geen excuus, dan moet je gewoon niet aan dieren beginnen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 17:18

In de beginpost staat al, we hebben dit dier ooit eens overgenomen. Verder beginnen we ook niet aan huisdieren.

En zeg niet dat mijn ouders geen geld kunnen missen, voor de paarden doen ze alles.
Ja je kan nu gaan zeggen 'waarom voor zo'n klein beestje dan niet?', maar dat weet ik ook niet. Sorry..
En wat kan ik er tegenin brengen dat zij dit niet willen betalen? Scheve mond
Niet zoveel. Dus ik begrijp jullie best, maar ik kan daar gewoon niks aan doen. En dan heb ik liever nu eerst wat advies, en dan is het ook goed.

Kunnen jullie die persoonlijke aanvallen even achterwege laten?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:20

Mijn advies (en persoonlijk aanvallen doe ik niet, ik geef mijn ongezouten mening, maar ben blij om te horen dat jullie verder niet aan huisdieren beginnen): ga maandagochtend even naar de DA en eerder als je merkt dat het de verkeerde kant op gaat.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:30

Weetje wat het is met gezwellen en kleine huisdieren. Het is een verdomd lastig probleem. Je kunt er wel mee naar de dierenarts maar zelfs dan krijg je vaak het advies om het gewoon aan te kijken aangezien opereren vaak niet haalbaar is omdat je bij hamsters met gezwellen, die vaak al op leeftijd zijn, veel risico hebt dat ze de narcose niet gaan overleven. Daarnaast is het ook zo dat áls ze geopereerd zijn vaak na een week er weer gezwellen zitten.

Als het een abces is heb je geluk, daar valt goed wat aan te doen. De enigste die uitsluitsel kan geven is een dierenarts.

Ben zelf ooit met onze dwerghamster heen gegaan. Die is toen geopereerd, heeft de narcose wel overleefd, maar een paar weken later zat het er weer. Toen kon er eigenlijk niets meer aan gedaan worden, gewoon aankijken en mocht het niet meer gaan dan een spuitje laten geven. Hamster heeft nog een paar weken vrolijk rondgelopen, met gezwel. Daarna was het einde oefening en is hij in z'n slaap ingeslapen Lachen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:13

Advies heb ik je al gegeven TS, en ik val jou niet persoonlijk aan, dus ik snap niet helemaal wat je nou bedoelt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:12

Ik ga met de meeste dingen ook naar een dierenarts. maar als een hamster 2 jaar of ouder is en al 1 van de 4 pootjes mist, en nu een groot abces in de buik heeft zitten. Daar ga ik ook niet meer mee naar een Dierenarts. Die laat het beestje alleen maar inslapen. het beestje is nog vrolijk en opgewekt kan nog goed lopen en klimmen, dus daar ga ik ook niet mee naar een dierenarts. Voor de zekerheid krijgt die dan wel een antibiotica keur, maar heel erg veel meer kan de DA er ook niet aan doen, of doet er niet meer aan....

Ik moet wel zeggen ik heb een mijten plaag gehad. (komt vaak voor de bloedmijt bij hamsters) en door veel krabben achter het oor kan er een ontsteking vanuit het oor komen wat dan ook als een bult/korst beschouwt kan worden. Vandaar mijn vraag of die vaak krabt Knipoog