Gister is gebleken dat 3 koeien bij mijn schoonouders hun kalf hebben verworpen door Neospora.
Voor meer info over Neospora kijk je hier.
Nu is het dus het geval dat ze dit via de honden hebben gekregen.
Mijn schoonouders hebben zelf een hond (pup), die vooral zijn behoefte in de schuur of stal doet (dus niet direct bij de koeien/kalfjes in de stal maar wel in het hooi en stro).
Onze hond is er ook regelmatig en doet dan ook wel eens zijn behoefte daar.
De hond van mijn zwager en schoonzus is er ook elke week een dag en ook die doet zijn behoefte er.
Kortom.. alle honden schijten en plassen in het hooi stro...
Maargoed...
Zijn hier meer mensen die een boerderij hebben en hun hond neospora bij zich draagt? Hoe doen jullie dat? Binden jullie de hond vast in de schuur en laten jullie hem dan op bepaalde tijden uit, buiten het erf?
Ik heb gister al gehoord dat als 1 hond het heeft, ze het waarschijnlijk allemaal bij zich dragen.
Wat ik vergeten ben te vragen is kun je de hond ook medicijnen of wat dan ook geven, dat de neospora verdwijnt?
Ik zit er een beetje mee dat wij zelf binnen 2 jaar ook op een boerderij wonen en onze hond dan meenemen. Maarja wat schiet er mee op als telkens een x aantal koeien hun kalfjes verwerpen en je telkens die koeien weer weg kunt doen. En dan nog een tweede, stel we nemen een nieuwe hond, wie zegt dan dat die het niet bij zich draagt?
Wat in die link te lezen is, is dat het via de nageboorte de grootste kans is dat de hond het oploopt. Er staat ook in dat ze ook pups biest hebben laten drinken, maar het resultaat ervan staat er niet bij.
Nu weet ik dat mijn hond, als die de kans krijgt, zich het ongans zuipt aan koeienmelk. Dat valt uiteraard wel tegen te houden en doen we ook zoveel mogelijk.
Nouja, jullie snappen wel dat het moeilijk is. Ik hoop hier iemand te vinden met ervaringen die mij kan helpen....