Ervaring met ezeltjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Ervaring met ezeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:01

Ik weet niet of ik dit hier goed heb neergezet.

Ik ben dus helemaal gek op ezeltjes, heb er ook al heel veel over gelezen en informatie opgevraagt bij de ezelopvang. Maar ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ervaring is.
Hoe is de ervaring met ze samen houden met paarden en kwa verzorging.

Sting

Re: Ervaring met ezeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:50

Samen met paarden houden is niet goed, ezels hebben harworm, waar ze zelf geen last van hebben.
Vind ezels wel leuke dieren, maar zou ze zelf niet hoeven hebben. Zie de toegevoegde waarde er niet echt van. Zijn bij mijn weten niet echt knuffeldieren Lachen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:52

dat paarden en ezels niet samen kunnen is onzin... zelf heb ik er niet echt veel verstand van maar neem eens contact op met fiffill op bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:55

Sting schreef:
Samen met paarden houden is niet goed, ezels hebben harworm, waar ze zelf geen last van hebben.
Vind ezels wel leuke dieren, maar zou ze zelf niet hoeven hebben. Zie de toegevoegde waarde er niet echt van. Zijn bij mijn weten niet echt knuffeldieren Lachen.

Misschien kan je beter niks zeggen als je iets niet weet.

Kan prima. Wij hebben er nu 3 jaar ervaring mee. In deze tijd ontwormd men.
Ohja, knuffelbeesten zijn het zeker, mits de juiste opvoeding. Ja

Je moet goed ontwormen, dat is een punt. Verder zijn ezels niet ´waterdicht´ dwz dat je ze het beste een regendekje kan opdoen als het veel regent.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 00:15

Helemaal met bovenstaande eens Haha!

én, volgens mij is hartworm voor ezels net zo gevaarlijk als voor paarden. Longwormen, dat is het 'probleem'.
Paarden geven een hele heftige reactie op longwormen waardoor ze uiteindelijk zonder de juiste behandeling zo ziek ervan kunnen worden dat ze eraan overlijden. Echter, als je dan de longen van die paarden bekijkt zal je zien dat er amper longwormen in te zien zijn. In de longen van een besmette ezel krioelt het juist van de wormen, omdat een ezel er geen afweerreactie op geeft. Zo weer wat geleerd Knipoog
Zowel voor ezel als paard schadelijk, alleen is de afweerreactie verschillend.

Paarden/pony's en ezels zijn perfect samen te houden. Onze hengst en merrie lopen ook samen met een koppeltje shetjes. Vermaken zich perfect, gaan keurig voor elkaar aan de kant. Ezels zijn wel wat lomper en iets beter in ontsnappen.

Ook groeien de hoeven anders en moeten ze dus niet zoals een paard bekapt worden. Zorg dus dat je smid daar vanaf weet voordat die aan de hoeven gaat beginnen.

Verder zou ik zeggen, gewoon doen, zijn ontzettend leuke beesten!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:53

ik heb 18 jaar ezel(s) gehad samen met ponys.
maar ik heb toch gemerkt dat romeo(de ezel) er toch een beetje ''bijhing'' bij de ponykudde.ik had hem het eerste.
als er iets aan de hand was werd hij wel beschermd.

mijn ezel was fantastisch,hij kon alles,ik kon lezen en schrijven met hem.de ezels die ik tussendoor ook eens had ,daar kreeg ik geen band mee.nu romeo ook overleden is hoef ik geen ezels meer.

denk aan het nemen van een ezel dat het zeeeeer sobere dieren zijn,hele dagen in gras is funest.ze houden zichzelf niet slank..
en denk aan balken,dat is echt een herrie,zijn je buren daar blij mee?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:08

Ezels kunnen prima samen met paarden. Lachen

Sting schreef:

Duidelijk iemand die niet weet waar ze het over heeft.
1: ezels hebben geen harworm, ze kunnen longworm bij zich dragen wat ook dodelijk kan zijn voor paarden. Tegenwoordig kan je ontwormen, dus is het geen probleem. Knipoog
2: ezels zijn enorme knuffeldieren. Veel meer dan paarden juist. Lachen Ze zijn stukken socialer naar de mens toe.

Er zijn inderdaad een paar dingen waar je op moet letten. Zoals het bekappen inderdaad, ezels hebben andere hoeven, veel meer een u-vorm dan paarden die meer een o-vorm hebben. Lachen Ook kunnen ezels niet tegen de regen, ze hebben geen waterdichte vacht.
Ezels zijn geen vluchtdieren zoals paarden maar meer aanvalsdieren. Ze zullen dan ook minder snel wijken voor druk, en worden vaak als koppig gezien terwijl ze eigenlijk alleen maar blijven staan omdat ze eerst de boel goed willen bekijken.
Wat RianneH zegt over dat ezels wat lomper zijn, dat klopt niet helemaal. Heb hier een lomperd ertussen lopen inderdaad, maar ook een hele elegante merrie. Net een arabier, ook qua temperament.
Het hoeft ook niet zo te zijn dat alle ezels rustige en wat suffe dieren zijn; die hier breken regelmatig de boel af, ze zijn altijd in voor een stevig galopje en zeker niet saai en rustig. Voor de wagen vinden ze erg leuk, vrijspringen en spelletjes ook.
Ezels zijn ook slimmer dan paarden (over het algemeen). Ze hebben sluitingen e.d. snel door dus je moet wel goed opletten met ontsnappingsmogelijkheden.
De ezels hier (3) staan samen met een pony en dat gaat prima. Lachen Ze groeien steeds meer naar elkaar toe, ezels zijn heel sociaal en delen hun eten graag, terwijl paarden voor zichzelf willen eten. Eerst joeg de pony de ezels weg bij haar hooi maar nu laat ze ze steeds vaker mee-eten. Die begint ook steeds meer ezeltrekjes te krijgen. Lachen

Over het balken: dat is over het algemeen echt heel erg hard. Dat draag kilometers ver als de wind een beetje goed staat.
Een ezel en een paard samen gaat goed, maar toch vind een ezel het meestal fijner als er nog een ezelmaatje bij staat is mijn ervaring. Het is toch net wat anders. Knipoog
Ezels die alleen staan balken vaak veel omdat ze een vriendje willen. In veel van die gevallen gaat het dier dan ook al na een paar jaar dood van eenzaamheid.
Een gezonde ezel kan wel 45 jaar worden, hou daar wel rekening mee natuurlijk. Ja

Als je eenmaal het vertrouwen van de ezel gewonnen hebt gaat hij voor je door het vuur. Het zijn enorm trouwe dieren en ze vergeten niet snel - ook niet als hen onrecht is aangedaan, iets wat ze jaren later nog kunnen weten. Maar als je eenmaal een band hebt, doen ze alles voor je.

Als je meer wilt weten, kan je altijd even Pb'en. Lachen