Iemand verstand van muskuseenden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Iemand verstand van muskuseenden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:37

Bij mij op stal heeft iemand een muskuseend gevonden. Hij was verzwakt en had geen kleur meer op zijn veren, snapel of voetjes. Hij was heel grouw en ook ondervoed. Ondertussen is hij flink bijgekomen en we hebben er een vrouwtje bijgekocht zodat ie niet alleen is.

Probleem is nu, dat hij na 4 maanden, opeens iedereen begint aan te vallen. Hij komt op je afrennen en bijt je dan in je schenen, knieholte of kuiten. Het gaat niet om het vrouwtje want die zit soms heel ergens anders. Het gaat ook niet om eten want z'n voerbak staat ook uit de buurt.

Iemand enig idee wat deze 'ondankbare' eend mankeerd? Haha!

Zoolgangster

Re: Iemand verstand van muskuseenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:47

Wat ik van muskuswoerden weet is dat ze inderdaad aggressief kunnen zijn als ze volwassen worden, vooral in de paartijd. Buiten de paartijd zijn ze meestal niet zo aggressief. Ik zou een eendenforum zoeken, en/of googlen op "Muskuseenden".

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:59

Dit klinkt me totaal niet bekend in de oren...
Hebben hier op de dierenweide vaker muskuseenden gehad en ze waren allemaal zo lief,en heerlijk tam...

Zou zoals zoolgangster idd eens gaan googlen misschien kom je op die manier meer te weten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:01

Even ter aanvulling: sommige muskuswoerden schijnen ook buiten de paartijd aggressief te zijn...Sommige mensen nemen daarom een bezem mee, om de woerd bij zich weg te houden...

Heel vervelend, ik hoop dat iemand anders nog meer tips heeft.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 19:37

Ik heb al even gegoogled maar kan niet zo snel iets vinden waar ik iets aan heb.

In de paartijd kan ik nog begrijpen dat ie veranderd maar het is nu oktober. Daarnaast draait het niet om z'n vrouwtje. Dus ik denk niet dat dat het is.

Misschien is het een soort van territorium verdedeging?

Waar mijn veulen staat hebben ze ongeveer 50 muskuseenden en geen 1tje die er dit gedrag vertoont. Ik denk dat ik het daar nog even ga vragen wat het kan zijn. ( Misschien eten ze daar de vervelende eenden op )

Misschien is een bezem geen slecht idee. Nu hebben we em al een paar keer hardhandig weggeduwd. Lijkt me ook niet zo goed voor het beesje.

Bedankt voor de reacties i.i.g!